L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Jag kör sällan längre sträckor så låg vikt är av större vikt än räckvidd. De flesta elhojar ser konstiga ut så man vet inte om någon har funderat över fjädringen.
Tycker denna är rätt snygg...
Jo vars. Hojen bakom var inte heller dum!
Tycker denna är rätt snygg...
Hur kul skulle man ha med en elektriskt motorcykel? Precis lika kul som med https://en.wikipedia.org/wiki/Electroejaculation ? 5 sekunder sprut slut, var det allt? Ingen själ, inga dofter, inget oljud, inget som berör känslan... inget... inget för mig - tror jag.
Killacykel eller hur det stavas går ju minst sagt som fasen trots den är eldriven.
En fråga jag ställer mej är hur mycket tillverkaren av fjädringskomponenter deltar i själva konstruktionen, de bör ju sitta på rätt mycket mer erfarenhet än enbart fjäderkonstanter och dämpkarakteristik?
Kan nästan kännas som ett självmordsuppdrag att sätta sitt namn på en komponent som pga den övriga konstruktionen inte gör ett särskillt bra jobb?
Tycker denna är rätt snygg...
Känns lite som att artificiellt lägga in bildflimmer alá tjockTV i en LED-TV?Ah, det är den med den överflödiga sexväxlade lådan och slipper clutch va? Och en ljudgenerator?
Ah, det är den med den överflödiga sexväxlade lådan och slipper clutch va? Och en ljudgenerator?
Känns lite som att artificiellt lägga in bildflimmer alá tjockTV i en LED-TV?
Ang. växellådan så tänker jag att det finns en anledning att ingen annan elektrisk sporthoj (eller bil, för den delen) har dem, men även om man absolut vill ha en så är sex totalt överflödigt. Med bara två växlar kan man antagligen komma runt att vissa (?) elmotorers vrid minskar med varvtalet eftersom momentkurvan är så flack.
Batteriteknologin har redan nått så långt den kan gå. Man kanske kan krama ur någon procent till ur dem precis som när man stänger av platsfunktioner i telefonen men forskningen talar klarspråk. Något evolutionshopp inom batteriteknologin är inget annat än en dröm.
Vore inte variatordrift ett klockrent alternativ för elhojar? Motorn kan jobba på optimalt varvtal medan hojen accar till hög fart med bibehållet vrid hela vägen.
Du borde kolla t.ex den här sidan: Electric Motors - Power and Torque vs. SpeedVore inte variatordrift ett klockrent alternativ för elhojar? Motorn kan jobba på optimalt varvtal medan hojen accar till hög fart med bibehållet vrid hela vägen.
Här är färska forskningsuppgifter från amatörerna på MIT: http://news.mit.edu/2019/hybrid-cathode-lithium-batteries-0325Batteriteknologin har redan nått så långt den kan gå. Man kanske kan krama ur någon procent till ur dem precis som när man stänger av platsfunktioner i telefonen men forskningen talar klarspråk. Något evolutionshopp inom batteriteknologin är inget annat än en dröm.
Här är färska forskningsuppgifter från amatörerna på MIT: http://news.mit.edu/2019/hybrid-cathode-lithium-batteries-0325
Long story short: De finner det troligt att kunna bibehålla volymen/vikten på ett pack motsvarande dagens litium-jon-teknik, men få ut dubbelt så mycket energilagring.
Fördubbling av lagrad energi på utrymmes- och vikt-begränsade batteripack tycker inte jag låter som "nått så långt det kan gå"?. Personligen tycker jag att det låter som ett massivt språng framåt..
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |