Elhojar

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du menar den som loggar vart du är, vad du gör och sen säljer den informationen till andra företag....som Tesla
Och tar bilder i kupén. Om de har röstkommando så skulle jag misstänka att det också skickas till moderskeppet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och tar bilder i kupén. Om de har röstkommando så skulle jag misstänka att det också skickas till moderskeppet.

Det är bara på ett fåtal utvalda bilar den lyssnar hela tiden...

Ett fåtal av FBI utvalda bilar...

Under STASI tiden var bilen ett av få ställen folk tordes prata öppenhjärtligt, nu är det snart tvärtom

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Körde energica ribelle Eva, ni vet den där streetfightern, idag. Dra åt satan vad det gick när sportläge var aktiverat och rullen vreds! Den kändes väldigt smidig på kurviga vägar.

Litet märkligt att inte ha kopplingshandtag och inget motorljud. Men backväxel var sjukt nice när man skulle tillbaka i depåtältet.

Tyvärr Hanns bara en kvart i sadeln med så mer ingående intryck kan jag inte dela med mig av.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vadå, tog batteriet slut redan då?
?

(just kidding)
Jaru, sånt bombartempo som jag har så räckte det inte till mer... ?

Skämt åsido. Kom på en sak till. Det var inlagt en sjuhelvetes motorbroms på hojen som enligt uppgift var valbar. Hade gärna tagit ut den på Gelleråsen (där den fanns tillgänglig) ett pass men det fick jag inte.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det är bara på ett fåtal utvalda bilar den lyssnar hela tiden...

Ett fåtal av FBI utvalda bilar...

Under STASI tiden var bilen ett av få ställen folk tordes prata öppenhjärtligt, nu är det snart tvärtom
Mmh, jag litar inte ett enda litet dugg på varesig företagen eller myndigheter och vad gäller USA så här de ju en hel industri för att spionera på resten av världen. FBI är ju bara för den egna befolkningen. Har bilen funktionen för att avlyssna kan du lita på att den gör det, även om systemen ovanpå filtrerar på nyckelord och fraser.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jaru, sånt bombartempo som jag har så räckte det inte till mer... ?

Skämt åsido. Kom på en sak till. Det var inlagt en sjuhelvetes motorbroms på hojen som enligt uppgift var valbar. Hade gärna tagit ut den på Gelleråsen (där den fanns tillgänglig) ett pass men det fick jag inte.
Hittade du någon inställning för att mildra hjälpsystemens ingrepp? När jag provade den kändes det som att få en smäll på fingrarna när framhjulet tenderade till att lätta lite över ett krön.

Undrar om det inte var den som blinkade hysteriskt med varningsblinkers när man bromsade också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hittade du någon inställning för att mildra hjälpsystemens ingrepp? När jag provade den kändes det som att få en smäll på fingrarna när framhjulet tenderade till att lätta lite över ett krön.

Undrar om det inte var den som blinkade hysteriskt med varningsblinkers när man bromsade också.

Det borde ju rent teoretiskt gå att programmera "ABS" på motorbromsen på elhojar, och hjälpsystemen går förhoppningsvis att tämja, eller stänga av.

Blinkande blinker med bromsen är ju inte godkändt av bilprovningen så det må dom ju ha tagit bort.

Jag har miniblinkers med en rad röda lysdioder i som var tänkta att kopplas till bromsljuset, jag frågade på besiktningen om att koppla in dom på bromsljuset, och det var big no no, jag kan tänka mig att det är ännu värre med blinkande skit

Jag frågade även om att koppla in dom tillsammans med blinkersen för att få ett mera orange ljus, men han tyckte inte att det behövdes, vi provade att bara stoppa in den oisolerade kabeländen i kontaktstycket till blinkerskabeln, och han sa att han inte skulle anmärka på det, men han tyckte att enbart gult ljus såg bättre ut

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Att varningsblinkers går igång vid kraftig inbromsning har ju varit standard på bilar i många år.
Jag trodde det var likadant på mc.
Tyvärr har jag ingen nyare hoj med blinkers så jag kan inte prova.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att varningsblinkers går igång vid kraftig inbromsning har ju varit standard på bilar i många år.
Jag har bara sett det på en mc och det var en jag provade på Gillinge på mässan där. Energica var den konstigaste jag provade så jag tror det var den.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Tog mig inte tid att gå vilse i inställningarna. Hade för bråttom ut från depån på min egen hoj...

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
T.ex Aprilias 660 har det, sett det flertalet ggr på bana...minns en gång när jag påtalade det för en förare, då letade personen fram i menyn var man kunde stänga av det så inte alla skulle se när personen använde ABS :crash

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
T.ex Aprilias 660 har det, sett det flertalet ggr på bana...minns en gång när jag påtalade det för en förare, då letade personen fram i menyn var man kunde stänga av det så inte alla skulle se när personen använde ABS :crash

Vilken jävla idioti, man kan väl bromsa hårt utan att det för den sakens skull är en olycka?

I synnerhet på motorcyklar

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Vilken jävla idioti, man kan väl bromsa hårt utan att det för den sakens skull är en olycka?

I synnerhet på motorcyklar
Jag tror tanken bakom det är att varna bakomvarande för jävligt hård bromsning.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ehhh, du tänker som ett.... bromsljus?
Bromsljus betyder bara att någon har foten lite lätt på bromsen allt som oftast. När någon pallnitar så att ABSen börjar slamra är det en väsenskild hastighetsminskning som kan vara bra för bakomvarande tröttmössor att bli medvetna om.
Det är inte helt poänglöst enligt mig. Men likväl stör jag mig som fan på det, för det jävla blinkandet startar varje gång jag testar hur fästet är.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bromsljus betyder bara att någon har foten lite lätt på bromsen allt som oftast. När någon pallnitar så att ABSen börjar slamra är det en väsenskild hastighetsminskning som kan vara bra för bakomvarande tröttmössor att bli medvetna om.
Det är inte helt poänglöst enligt mig. Men likväl stör jag mig som fan på det, för det jävla blinkandet startar varje gång jag testar hur fästet är.

Fast man kan ju göra alla normala hastighetsminskningar genom att växla ner och motorbromsa, så lyser bromsljuset förutsätter jag att det bromsas

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Fast man kan ju göra alla normala hastighetsminskningar genom att växla ner och motorbromsa, så lyser bromsljuset förutsätter jag att det bromsas
De flesta häromkring kör definitivt inte så. Och det är gott om tomatbilar häromkring med tack vare kökörningen som är vanlig och då behöver man ofta lite broms för att sänka hastigheten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
De flesta häromkring kör definitivt inte så. Och det är gott om tomatbilar häromkring med tack vare kökörningen som är vanlig och då behöver man ofta lite broms för att sänka hastigheten.

Ahh, jag tänkte inte på handikappfordonen som inte har motorbroms, kan inte dom ha en saftblandare på taket ständigt igång så att man vet att det är någon som inte kan köra?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nu vill inte jag komma här och lägga näsan i blöt men då är det bättre att bromsljuset blinkar än varningsblinkersen tycker jag.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år