Elhojar

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Finns bägge funktioner.

Varningsblinkers brukar dra igång när man bromsat till noll så snabbt att bromskraftsförstärkaren gått in, dvs datorn bedömer hastigheten på hur snabbt bromspedalen tryckts ned.

Hård inbromsning/snabb hastighetsminskning tex autobahn inbromsning från tex 180 till 90 pga upptäckt köbildning/filbyte framför - blinkande bromsljus.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varningsblinkers kan få gå igång med krockkudden/bältessträckarna på bilen.

Kollar man "Highway pileups" på youtube brukar det ta 10-15 krockade bilar innan någon slår igång varningsblinkers, och i det landet är det ju tydligen livsfarligt att köra med lysen på också, i synnerhet baklysen, speciellt i snöstorm, dimma och andra fall av nersatt sikt.

Jag har noterat att Tesla (amerikansk bil där alla funktioner bör gå att programmera individuellt) inte har några baklysen igång med DRL ljusen.

(inte japanska bilar eller gamla amerikanska bilar heller, av egen erfarenhet)

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Varningsblinkers kan få gå igång med krockkudden/bältessträckarna på bilen.

Kollar man "Highway pileups" på youtube brukar det ta 10-15 krockade bilar innan någon slår igång varningsblinkers, och i det landet är det ju tydligen livsfarligt att köra med lysen på också, i synnerhet baklysen, speciellt i snöstorm, dimma och andra fall av nersatt sikt.

Jag har noterat att Tesla (amerikansk bil där alla funktioner bör gå att programmera individuellt) inte har några baklysen igång med DRL ljusen.

(inte japanska bilar eller gamla amerikanska bilar heller, av egen erfarenhet)
Gäller alla bilmärken. Sedan någonstans kring årsmodell 2011 behöver ingen bil ha bakljusen tända när DRL är på fram, EU-lag av stora idiotiska mått...

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag tycker varningsblinkers vid kraftiga inbromsningar och kö på motorvägen är kanonbra. Åtminstone på autobahn. Kommer man över ett krön i 270 har man ganska lång bromssträcka och och ett kinkigt läge om det är stau på andra sidan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Gäller alla bilmärken. Sedan någonstans kring årsmodell 2011 behöver ingen bil ha bakljusen tända när DRL är på fram, EU-lag av stora idiotiska mått...

"Behöver inte" är inte lika med "Får inte"

Ja, det är idiotiskt så det finns ingen gräns.

Vad är säkrare, att köra med baklyset på eller av? (tänk alla olika siktförhållanden här)

Nämn 5 nackdelar med att köra med baklyset på?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
"Behöver inte" är inte lika med "Får inte"

Ja, det är idiotiskt så det finns ingen gräns.

Vad är säkrare, att köra med baklyset på eller av? (tänk alla olika siktförhållanden här)

Nämn 5 nackdelar med att köra med baklyset på?
Jag kommer ihåg att jag kollade upp varför de var så urbota dumma och bestämde det så när det begav sig, men minns fan inte vad de hade för anledning.
Men det var nog något med att bakljus är för svaga för att synas på dagen ändå eller nåt annat skitdumt. Eller att det sparar ström. :rofl

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tanken med de släckta bakljusen var väl att spara ström, men friheten kom samtidigt som dioder blev vanliga baktill. Det var väl tänkt att 6W gånger några miljoner bilar=flera kg koldioxid.

På min bil kör jag med halvljus på eftersom jag inte ser om bakljusen tänds när de ska. Lämnar man bilen på service får man tillbaka den med automatiken på istället.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På min SAAB från 1972 tändes halvljuset, inklusive bakljusen, när motorn startades.
Faktum är att så har det gjorts på alla mina SAAB ar.

Jag har inget som helst minne av att det har varit till besvär någonsin faktiskt.

Om du inte ser om dina bakljus går igång med automatiken kan jag tipsa om att starta bilen och gå ut och kolla, alternativt backa mot ett skyltfönster eller en vägg när det är mörkt ute så behöver du inte kliva ur bilen

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Måste vara en av dom mer korkade finesserna i modern tid.
Om det till exempel är dimma, eller snöar dagtid så kör man utan belysning baktill, fiffigt :va

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om det till exempel är dimma, eller snöar dagtid så kör man utan belysning baktill, fiffigt :va
Ja, det är spännande att komma ifatt kvastskaft som ligger och fiser i 60-70 på motorväg utan baklysen i en sossegrå bil när det är lite dimma eller regn.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ja, det är så jävla dumt att man undrar vad fan trafikverket håller på med.

Det är ju för fan viktigare att det lyser bak än att någon fjantig LED list lyser fram, dom är ju förhoppningsvis på andra sidan av vägen om jag möter dom.

Fast riktigt halvjus fram (inte fjant DRL) och baklyset på i alla väder har mig veterligen aldrig orsakat några olyckor.

Det är väl dom där förbannade surkålsätarna som sätter sig på tvären som vanligt, där får man ju böter för att köra med riktiga vinterdäck och lyset på...

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Ja, det är så jävla dumt att man undrar vad fan trafikverket håller på med.
Nja, nu är det ju inte trafikverket som bestämmer här. Det är ju EU som införde lag på varselljus på alla bilar från 2011 och på något sätt "glömde" att man även kanske borde ha bakljuset tänt... så jag håller med om att de är idioter men just i det här fallet var andra idioter som bestämde... :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nja, nu är det ju inte trafikverket som bestämmer här. Det är ju EU som införde lag på varselljus på alla bilar från 2011 och på något sätt "glömde" att man även kanske borde ha bakljuset tänt... så jag håller med om att de är idioter men just i det här fallet var andra idioter som bestämde... :)

Tragikvärken är ju dom som skulle ha drivit frågan gentemot EU och påpeka att vi har haft lag på riktigt halvljus och baklyse i Sverige sedan Jesus gick i kortbyxor, och att EU's förslag var SÄMRE, att vi MINST skulle ha ett undantag från EU reglerna, men att det vore bättre att EU införde dom Svenska reglerna rakt av.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Tragikvärken är ju dom som skulle ha drivit frågan gentemot EU och påpeka att vi har haft lag på riktigt halvljus och baklyse i Sverige sedan Jesus gick i kortbyxor, och att EU's förslag var SÄMRE, att vi MINST skulle ha ett undantag från EU reglerna, men att det vore bättre att EU införde dom Svenska reglerna rakt av.
Och du vet med säkerhet att ingen på Tragikvärket har drivit frågan på det sättet?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
På min SAAB från 1972 tändes halvljuset, inklusive bakljusen, när motorn startades.
Faktum är att så har det gjorts på alla mina SAAB ar.

Jag har inget som helst minne av att det har varit till besvär någonsin faktiskt.

Om du inte ser om dina bakljus går igång med automatiken kan jag tipsa om att starta bilen och gå ut och kolla, alternativt backa mot ett skyltfönster eller en vägg när det är mörkt ute så behöver du inte kliva ur bilen
Jag har också haft Saab så jag beklagar lidandet.

Nu är det ju så att automatiken tänder bakljusen när det är mörkt. En del bilar tänder dem när man slår igång torkarna också. Om jag startar bilen när det är ljust lyser det ju inte.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Så tråden om elhojar pratar inte om elhojar alls?
Det är väl ok, men tråkigt.

När ni neggar på elhojar är ni ju åtminstone on-topic. Nu låter ni bara som skitgriniga gamla gubbar.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så tråden om elhojar pratar inte om elhojar alls?
Det är väl ok, men tråkigt.

När ni neggar på elhojar är ni ju åtminstone on-topic. Nu låter ni bara som skitgriniga gamla gubbar.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
Det är SH och xx sidor in så brukar trådarna handla om allt annat än ämnet.
Men det finns en lösning och det är att folk postar lite mera on-topic bara. Då brukar trådarna återigen hitta hem till ämnet.
Så har vi något nytt om elhojar..?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...