Elhojar

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag är inte insatt i Alu/Luft, men kan tänka mig att dom har samma egenskaper, och därför inte är lämpliga som fordonsbatterier ens om man bortser ifrån att dom är engångs.

”Jag vet inget om ämnet jag kommenterar om men jag säger något jag dragit ur röven i alla fall”
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
”Jag vet inget om ämnet jag kommenterar om men jag säger något jag dragit ur röven i alla fall”

Eller "jag erkänner att jag inte vet om Alu/Luft är lämpliga, men erfarenheter av liknande batterier säger att dom inte är det."

Men du kan gärna motbevisa mig att Alu/Luft batterier är framtiden för elektrisk motorcykelracing du som VET
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
”Jag vet inget om ämnet jag kommenterar om men jag säger något jag dragit ur röven i alla fall”
Typ som du i de trådar där försöker hjälpa folk felsöka elproblem. Elkungen är i farten igen.

Vad stämmer inte i inlägget du citerade?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Honda elmoppe för 7500:-
Fast säljs bara i kina än så länge.
Elcykel...

Det är en elcykel, förvisso med löjliga vevarmar felplacerade som gör den omöjlig att använda som cykel, men topphastigheten är bara 25km/h

Jag vet inte hur reglerna ser ut på hemmamarknaden, men antagligen är den byggd för att följa dom för att bli förmånlig där.

Här kvalar den inte ens in som cykel IOM att motorn är för kraftig och att det inte verkar krävas att man trampar utan den verkar ha gashandtag.

Är det så att den tar marknad från bensinfordon på hemmamarknaden är det ju bra, är det så att den ersätter cyklar är ju nyttan mindre.

Vad Asien behöver är något som tränger ut små bensinfordon (fortfarande ofta tvåtaktare) och jag tror tyvärr inte att det är den här.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Elcykel...

Det är en elcykel, förvisso med löjliga vevarmar felplacerade som gör den omöjlig att använda som cykel, men topphastigheten är bara 25km/h

Jag vet inte hur reglerna ser ut på hemmamarknaden, men antagligen är den byggd för att följa dom för att bli förmånlig där.

Här kvalar den inte ens in som cykel IOM att motorn är för kraftig och att det inte verkar krävas att man trampar utan den verkar ha gashandtag.

Är det så att den tar marknad från bensinfordon på hemmamarknaden är det ju bra, är det så att den ersätter cyklar är ju nyttan mindre.

Vad Asien behöver är något som tränger ut små bensinfordon (fortfarande ofta tvåtaktare) och jag tror tyvärr inte att det är den här.

Biltema säljer väl också elcyklar i den prisklassen?

Nej, jag tror inte det går att köpa några tvåtaktare i asien längre.
Motorcyklarna som säljs är vanligen kring 125-175 kubik, uppbyggda som mopeder men starkare och hälften av dom byggs om för att kunna ta mer last och skulle man ens försöka med den där elmoppen bränner man nog snabbt motorn.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Elcykel...

Det är en elcykel, förvisso med löjliga vevarmar felplacerade som gör den omöjlig att använda som cykel, men topphastigheten är bara 25km/h

Jag vet inte hur reglerna ser ut på hemmamarknaden, men antagligen är den byggd för att följa dom för att bli förmånlig där.

Här kvalar den inte ens in som cykel IOM att motorn är för kraftig och att det inte verkar krävas att man trampar utan den verkar ha gashandtag.

Är det så att den tar marknad från bensinfordon på hemmamarknaden är det ju bra, är det så att den ersätter cyklar är ju nyttan mindre.

Vad Asien behöver är något som tränger ut små bensinfordon (fortfarande ofta tvåtaktare) och jag tror tyvärr inte att det är den här.
Tyckte den påminde lite om piaggio ciao. :) Billig, men kvaliteten är nog tyvärr anpassad för kinesiska marknaden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Biltema säljer väl också elcyklar i den prisklassen?

Nej, jag tror inte det går att köpa några tvåtaktare i asien längre.
Motorcyklarna som säljs är vanligen kring 125-175 kubik, uppbyggda som mopeder men starkare och hälften av dom byggs om för att kunna ta mer last och skulle man ens försöka med den där elmoppen bränner man nog snabbt motorn.

Kymco kommer ju med sin 2 växlade elscooter nu, vi får hoppas att dom gör en variant som blir billig nog för hemmamarknaden som klarar 5 (små)personer och en bur med kycklingar på dålig väg.

Det är där vi gör miljövinsten.

Vad några få stollar som kör MC i närheten av nordpolen gör har ingen som helst miljöpåverkan
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Wow,
177 hk
0-80% på tjugo minuter
161 km räckvidd, gäller det för riktig körning och 80% funkar ju det.
220 kg.

Framför allt laddtiden är högst intressant. Nu kommer vi ju inte att släpa med oss en typ 2-kabel på hojen, därför kan en framtida uppgift bli att uppmana hotell och matställen att låna ut en sådan för elhojar. Men med de laddsiffrorna talat vi säkerligen likström och CCS.

Lyckas Triumph få ihop en produktionsklar hoj med dessa specifikationer och med en prislapp i närheten av konkurrenterna? I så fall så…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Wow,
177 hk
0-80% på tjugo minuter
161 km räckvidd, gäller det för riktig körning och 80% funkar ju det.
220 kg.
16 mil är ju garanterat mätt 100-0.0 i batteriet och givetvis så snällt kört som körcykeln tillåter i den mest optimala temperaturen körcykeln tillåter.
(vem skulle inte optimera för att få bra siffror?)

0-80% laddtid är ju definitivt mätt på en snabbladdare, kan ens en typ 2 laddare leverera 80% av batteri innehållet (vad det nu är) på 20 minuter rent teoretiskt?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
16 mil är ju garanterat mätt 100-0.0 i batteriet och givetvis så snällt kört som körcykeln tillåter i den mest optimala temperaturen körcykeln tillåter.
(vem skulle inte optimera för att få bra siffror?)

0-80% laddtid är ju definitivt mätt på en snabbladdare, kan ens en typ 2 laddare leverera 80% av batteri innehållet (vad det nu är) på 20 minuter rent teoretiskt?
Njae, nu vet jag att just TE-1 ska testas av journalister efter sommaren. Så jag är Inte riktigt säker, vill gärna avvakta och kolla in lite utlåtanden - Ett av målen var ju att hojen skulle funka för bandagar, då ska batteriet klara 20 minuter (inkl något uppvärmningsvarv) och sedan laddas tillräckligt under 20-30 minuter för att klara nästa pass.

Hojen verkar ca 30 kg lättare än Energican med dess 21.5 kWh, är batteriet i Trajjan av samma storleksordning måste de nyttja det som någon form av bärande del i chassit, har svårt att annars se hur de kan skala av så mycket vikt. Om nu inte batteriet de facto är mindre?

När jag testade Energican i landsvägskörning 70-80 vägar och med normalt tempo indikerade förbrukningen att jag skulle få ut 18-20 mil. Det är okey. Jag tror knappast Triumph (eller någon annan som t ex Ducati) lägger sig lägre. Om man inte vill fokusera på priset då.

Laddare - Spontant nej. En trefas 32A klarar de flesta laddboxar - alltså 22kW. Problemet är ombordladdarna, det är få elbilar som stoltserar med högre kapacitet än 3 x 16A, dessutom är 32A säkring inte så vanligt i villor idag. Med 22kW skulle Du kanske kunna ladda batteriet på en timme, om det ligger på ca 20 kWh och klarade att ta emot så mycket energi 80-100%. Triumph specar ju själva 10-80%, det innebär att även deras konstruktion mest troligt klarar begränsade strömstyrkor i toppladdning.

Triumph har jobbat seriöst och från grunden med sin elhoj som jag ser det. Men det är lite för många obekanta parametrar (t ex batteristorlek) för att jag ska våga ge mig på alltför stora slutsatser.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Triumph har jobbat seriöst och från grunden med sin elhoj som jag ser det. Men det är lite för många obekanta parametrar (t ex batteristorlek) för att jag ska våga ge mig på alltför stora slutsatser.
Ja just därför tror jag att det är precis som med alla andra elfordon som någonsin har lanserats, extremt tillrättalagda siffror och förhoppningar.
(visst är det lite så med bensinfordon också, men där märks inte skillnaden lika drastiskt)

"Normal körning" för motorcyklar är 20-30+ på skyltad hastighet och full kräm i alla accelerationer, allt annat är bara att ljuga för sig själv och andra.

Prova att haka på ett gäng på en normal körning utan att köra så får du se.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top