Så framtida elhojar kommer för alltid att vara tyngre ?
Ducatis MotoE väger ju 225 kg och en MotoGP 157 kg.
Ptjaa, sannolikt för lång tid framöver i alla fall. Lika 2T vs 4T, det tog definitivt tid för 4T att matcha vikten för 2T, minns jag rätt fick de vikta på 2T-hojarna duktigt och reducera bränslet för jämförbarhet.
Utvecklingen har ju gått framåt, där bl a elektronik, däck och chassikomponenter ger såväl spännande race som snabba tider.
Relativa viktskillnaden lär reduceras år till år och var utvecklingen slutar återstår att ske. När MotoE-hojens vikt stabiliserar sig kanske vi inte har någon MotoGP-hoj att jämföra med?
Men jag hoppas personligen att vi kan få fram tillräckligt mycket syntetiskt drivmedel för att driva MotoGP ännu några år. För oss entusiaster och amatörracers tror jag att utvecklingen går snabbare, om inte annat så för att ge oss chansen att köra på asfaltslingor med ständigt tuffare krav på ljud och emissioner.