Elhojar

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Japp, det var ju liknande resonemang när fyrtaktarna ersatte tvåtakt… så tunga så tunga. Sedan går utvecklingen framåt.
Ja, så är det såklart. Plus att det tvingar tillverkarna att vara kreativa. Att få ner vikten på hojen med nästan 15 procent är såklart imponerande, trots att battericellerna inte blivit lättare. Batterierna blir också sakta men säkert lättare för samma energiinnehåll, på trots mot vad alla stofiler i tråden tror.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så framtida elhojar kommer för alltid att vara tyngre ?
Ducatis MotoE väger ju 225 kg och en MotoGP 157 kg.
Tja, med NUVARANDE batteriteknik blir de ju tyngre... Men jag tror inte att det kommer att vara facit för all framtid.

Dels kommer nuvarande batterier att utvecklas, dels kommer nya kemier och tekniker att lagra elektrisk energi framöver. Det är också så att mindre batterier idag kan lämna högre effekt än vad större batterier kunde för bara några år sedan.

Det som har hänt nu - på tre år - är tydligen minus 35 kilo på en racinghoj. Detta är Ducatis första försök. När konkurrensen hårdnar kommer naturligtvis utvecklingen också att fortsätta.

OBS att utvecklingen de senaste åren begränsats/hindrats av pandemin och nu av kriget i Ukraina.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Så framtida elhojar kommer för alltid att vara tyngre ?
Ducatis MotoE väger ju 225 kg och en MotoGP 157 kg.
Ptjaa, sannolikt för lång tid framöver i alla fall. Lika 2T vs 4T, det tog definitivt tid för 4T att matcha vikten för 2T, minns jag rätt fick de vikta på 2T-hojarna duktigt och reducera bränslet för jämförbarhet.

Utvecklingen har ju gått framåt, där bl a elektronik, däck och chassikomponenter ger såväl spännande race som snabba tider.

Relativa viktskillnaden lär reduceras år till år och var utvecklingen slutar återstår att ske. När MotoE-hojens vikt stabiliserar sig kanske vi inte har någon MotoGP-hoj att jämföra med?

Men jag hoppas personligen att vi kan få fram tillräckligt mycket syntetiskt drivmedel för att driva MotoGP ännu några år. För oss entusiaster och amatörracers tror jag att utvecklingen går snabbare, om inte annat så för att ge oss chansen att köra på asfaltslingor med ständigt tuffare krav på ljud och emissioner.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det som har hänt nu - på tre år - är tydligen minus 35 kilo på en racinghoj. Detta är Ducatis första försök. När konkurrensen hårdnar kommer naturligtvis utvecklingen också att fortsätta.
Vart har de sparat dessa 35 kg?
Motor, batteri eller andra saker som inte har med drivlinan att göra?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Att få ner vikten på hojen med nästan 15 procent är såklart imponerande, trots att battericellerna inte blivit lättare. Batterierna blir också sakta men säkert lättare för samma energiinnehåll, på trots mot vad alla stofiler i tråden tror.

Det som har hänt nu - på tre år - är tydligen minus 35 kilo på en racinghoj. Detta är Ducatis första försök. När konkurrensen hårdnar kommer naturligtvis utvecklingen också att fortsätta.

Vad består viktminskningen av?
Har de halverat mängden batterier som ska kånkas runt på så är det ju ingen överraskning att vikten går ner.
Så de här 35 kilona, av består de av?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad består viktminskningen av?
Har de halverat mängden batterier som ska kånkas runt på så är det ju inte överraskningen att vikten går ner.
Så de här 35 kilona, av består de av?
Frågar du mig? Fråga Ducati...

Om det nu är så att bara hälften av batterierna krävs nu jämfört med tre år sedan är ju det en bedrift i sig.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vart har de sparat dessa 35 kg?
Motor, batteri eller andra saker som inte har med drivlinan att göra?
Mycket av det beror såklart på att den gamla MotoE-hojen (Energica) är en gathoj i grund och botten. Ducatis MotoE är ju utvecklad från grunden att vara en racehoj, vilket kombinerat med Ducatis erfarenheter från många decenniers rejsande gör det lättare för dem att viktoptimera, jämfört med en ny, liten och oerfaren tillverkare som Energica

Vet inte vilken storlek på batteriet Energican har i MotoE-utförande (i handeln finns en version med 21 kWh-batteri) men Ducatis MotoE har 18 kWh batteri. Både Ducatin och Energican ska ju klara samma racedistans och samma toppfart så prestandan ska så sett vara likvärdig (Ducatin har dock lägre vrid).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jadå men är de långsammare?
De var väl mer lättkörda, vilket de kanske har gemensamt med elhojarna. Intervjuer from IoMs elrace säger ju att de är trevlgiare att köra för att det inte är massa vibrationer från motorn, så man kan fokusera mer på feedback från däck och ram. Att inte behöva växla, eller inte växla lika mycket hjälper ju med, även om MotoGP nu har sömlösa växellådor som gör skillnaden lite mindre, men fortfarande ett moment mindre man behöver strula med.
Det är bara räckvidden som ska fixas med, sedan kommer bensinhojarna att få stryka på foten på bred front inom racing.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jadå men är de långsammare?
Ja det är de. En 250cc tvåtakt piskar en 250cc fyrtakt. Vikten är lägre och effekten högre.

Det finns ju en anledning till att 250cc tvåtakt tävlar mot 450cc fyrtakt.

Det finns en anledning till att det kommer dröja länge innan en elhoj kommer ner i samma vikt som en motogp-hoj samtidigt som de kan leverera samma effekt och ha samma räckvidd.
jag gissar minst 20 år. Vad gissar du?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja det är de. En 250cc tvåtakt piskar en 250cc fyrtakt. Vikten är lägre och effekten högre.

Det finns ju en anledning till att 250cc tvåtakt tävlar mot 450cc fyrtakt.

Det finns en anledning till att det kommer dröja länge innan en elhoj kommer ner i samma vikt som en motogp-hoj samtidigt som de kan leverera samma effekt och ha samma räckvidd.
jag gissar minst 20 år. Vad gissar du?
För racing kan nog metal-luft-batterier göra det mycket närmare. Där spelar det ju ingen jätteroll om man behöver skicka batteriet på återvinning efter en användning, bara det är lätt att skifta mellan batterier och de räcker en hel racedistans. Och de ska ju ha en högre energidensitet än nuvarande litiumbatterier.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
För racing kan nog metal-luft-batterier göra det mycket närmare. Där spelar det ju ingen jätteroll om man behöver skicka batteriet på återvinning efter en användning, bara det är lätt att skifta mellan batterier och de räcker en hel racedistans. Och de ska ju ha en högre energidensitet än nuvarande litiumbatterier.
Vi får se. Hur långt bort i tiden gissar du att det är?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En bekant som utförde lite experiment och behövde ett lätt batteri körde med staplar av Zink/Luft batterier, dom är bra men klarar inte att leverera höga strömstyrkor.

Dom är mera marathonlöpare än sprinters.

Jag är inte insatt i Alu/Luft, men kan tänka mig att dom har samma egenskaper, och därför inte är lämpliga som fordonsbatterier ens om man bortser ifrån att dom är engångs.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top