Det gör man ju redan. Alla bilar inkl elbilar mäts ju enligt WLTP där man kör i en standardiserad miljö, sommartemperatur, från fullt till tomt batteri.
Problemet är ju att det påverkar så ohyggligt mycket HUR man kör sin bil, oavsett el eller fossilt så är provet ganska värdelöst. Jag har hittils aldrig haft en bil som har stämt med vare sig WLTP eller någon annan test, mitt körmönster gör att jag skulle få mögel på hjärnan om jag skulle köra som i testerna...
Polestar har en ganska bra förklaring på sin hemsida:
Kör medvetet med Polestar: få tips på hur du kan maximera din elbils räckvidd och ladda bekvämt för längre resor.
www.polestar.com
Å andra sidan så kan man ju alltid ha åsikter om vilket körmönster som används. Ska man testa motorväg från 100 - 0 % batteri så måste man ju för det första ha en motorväg som är tillräckligt lång, bortåt 40 mil iallafall. Där får heller inte finnas någon trafik eller andra hinder som kan störa, annars blir testet meningslöst. Ska då alla fordon som säljs köras där, och bara under de dagar/veckor som det är exakt +20 så blir det ganska "körigt" under en kort tid per år...