Elhojar

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vi har ju sett på bild hur dom spänt kedjan som en fiolsträng på någon demohoj.

Jag ser fram emot att få höra hur lång körtid den verkligen klarar i Måttsund. Effektiv körtid alltså icke inräknat tiden för kaffedrickande i depån och hängande över styret någonstans på banan för att vila och titta på andra.
Nu är ju hänga i depån en väldigt viktigt del av crossåkandet :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är ju hänga i depån en väldigt viktigt del av crossåkandet :)

Många tycker nog det men då behöver du ju inte ens någon hoj.

Det viktigaste är att man får träning och då behöver man kunna köra 1h effektiv tid.
Det näst viktigaste är att man har roligt
Det tredje viktigaste är att man slipper skruva och att kostnaden minimeras
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Många tycker nog det men då behöver du ju inte ens någon hoj.

Det viktigaste är att man får träning och då behöver man kunna köra 1h effektiv tid.
Det näst viktigaste är att man har roligt
Det tredje viktigaste är att man slipper skruva och att kostnaden minimeras
...och det är här elmotocross kommer in. :) Dessutom kan man köra nästan varsomhelst utan att störa. Tekniken är robust och enkel och effekten kan man inte klaga på.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
...och det är här elmotocross kommer in. :) Dessutom kan man köra nästan varsomhelst utan att störa. Tekniken är robust och enkel och effekten kan man inte klaga på.

Du får fortfarande bara köra på samma crossbanor som alla andra.
Mig veterligen har inte dom där innerstadscrossbanorna för elcrossar byggts än
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...och det är här elmotocross kommer in. :) Dessutom kan man köra nästan varsomhelst utan att störa. Tekniken är robust och enkel och effekten kan man inte klaga på.

Blandar du ihop vad man kan med vad man får göra nu?
Man kan kan köra var som helst med de flesta crosshojar, det betyder inte att man får göra det. Det är nog betydligt fler ställen där man får köra en EXC eller WR.

Och så tillkommer nog tyvärr det faktum att man kanske behöver äga 2-3 stycken elcrossar för att få ihop körtid till ett normalt träningspass.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Bullshittar man ihop en kampanj med en kotlettfrilla som lovar vitt och brett så får man nog stå ut med att snubben med kotlettfrilla löjliggörs offentligt.

Skulle inte hojarna vara levererade i fjol enligt dom första drömmarna från kotlettfrillan?

Dom skaffade fabrikslokal för en månad sedan, en tom fabrikslokal.....

Sen alla löjliga marknadsföringsvideos på 20 sekunder som inte säger någonting nytt lite nu och då för att ge sken av att det händer något, såna släppte Sonos om sin bil Sion också, men här har du sista videon från dom:


8 dagar tidigare släppte dom en video om vilke fantastiskt infotainmentsystem bilen skulle få...
Kottlettfrilla?? :va :D

Kotlettfrilla.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Blandar du ihop vad man kan med vad man får göra nu?
Man kan kan köra var som helst med de flesta crosshojar, det betyder inte att man får göra det. Det är nog betydligt fler ställen där man får köra en EXC eller WR.

Och så tillkommer nog tyvärr det faktum att man kanske behöver äga 2-3 stycken elcrossar för att få ihop körtid till ett normalt träningspass.
Det är väl just detta som återstår att se? Altas Redshift MXR (den sista modellen) fick lite uppgraderingar på bland annat batteriet och kördes i 40 minuter av proffsåkare, 90 minuter med medelåkaren. Märk väl, detta var på hård jordbana. I sand får man nog korta tiderna betydligt. Det som dock var intressant var att de fick ut 4h med motionsenduro/trailriding, på 5.8 kWH. Alta hävdade att de hade högre densitet än Tesla och därför högre effektivitet.
Det vore ju märkligt om inte Stark hade bättre grejer än så med tanke på den utveckling som skett sedan 2017?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du får fortfarande bara köra på samma crossbanor som alla andra.
Mig veterligen har inte dom där innerstadscrossbanorna för elcrossar byggts än
Njae, tyvärr förefaller många kommuners och Länsstyrelsers miljöenheter snarare inriktade på att stämpla om befintliga banors miljötillstånd i riktning mot lägre ljudnivåer. I alla fall kan jag läsa ett antal sådana förslag varje år, då gäller det inte bara roadracing utan även crossbanor inom hörbart avstånd från närmaste bebyggelse...

Så tyvärr tror jag utvecklingen - och denna gång inte enbart på grund av CO2-utsläpp - snarare kommer att öka dessa krav. Hur tillverkarna hanterar tillgång till energi - möjlighet till snabbyte av batteripaket eller snabbladdning under heatpauser - återstår ju att se. Men i vilken riktning samhället vill gå står nog tyvärr ganska klart.

Eller hur ser det ut i Era kommuner? Jag vet att frågan kring buller från crossbanor varit uppe till diskussion i såväl Piteå som Luleå, bara för att nämna två exempel. Mittsverige, Anderstorp och Gelleråsen är några exempel på asfaltbanor som verkligen fått kämpa för sin fortsatta existens...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu är ju hänga i depån en väldigt viktigt del av crossåkandet :)

Under min korta och intensiva crosskarriär körde jag alltid som VM-tävlingarna - fyrtiofem minuter plus två varv. Alltså vila fyrtiofem minuter och köra två varv...

...och det är här elmotocross kommer in. :) Dessutom kan man köra nästan varsomhelst utan att störa.

Det där är nog en sanning med mycket stor modifikation...

Jag hade en diskussion häromveckan med ortens store Yamahahandlare kring det helt nya produktområde som Yamaha nu rullar ut - en elassisterad trampcykel. Typ värsta sortens helfjädrad mountainbike med en elmotor som assisterar trampcyklisten...

Någon av Yamahas marknadsförare menar naturligtvis att detta kommer att bli hur stort som helst och en av motiveringarna är naturligtvis att "de är lagliga överallt"...Detta är naturligtvis allt annat än sant och de mer sansade inom samma företag inser naturligtvis att det redan finns regler och att en boom på detta område kommer att innebära ytterligare reglering med bl.a. förbud på konventionella mountainbike-anläggningar såväl som krav på förarbevis eller körkort, eftersom det redan finns prylar som ser till att toppfarten blir 70 km/h...

Sedan är det faktum som bl.a. ligger till grund för hela miljörörelsen ofrånkomligt - motståndet mot frihet och att andra människor har kul. Att man bråkar om gradvis sänkta bullernivåer som gradvis diskvalificerar förbränningsmotor efter förbränningsmotor är bara steg längs deras väg. När alla slutligen susar runt på elhojar så kommer klagomålen på kedjeljudet som ett brev på posten...

Kottlettfrilla?? :va :D

Tänk valfri brat på Östermalm med uppknäppt skjorta och alldeles fö tajta brallor, typ prinsen och hans entourage.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag hade en diskussion häromveckan med ortens store Yamahahandlare kring det helt nya produktområde som Yamaha nu rullar ut - en elassisterad trampcykel. Typ värsta sortens helfjädrad mountainbike med en elmotor som assisterar trampcyklisten...

Någon av Yamahas marknadsförare menar naturligtvis att detta kommer att bli hur stort som helst och en av motiveringarna är naturligtvis att "de är lagliga överallt"...Detta är naturligtvis allt annat än sant och de mer sansade inom samma företag inser naturligtvis att det redan finns regler och att en boom på detta område kommer att innebära ytterligare reglering med bl.a. förbud på konventionella mountainbike-anläggningar såväl som krav på förarbevis eller körkort, eftersom det redan finns prylar som ser till att toppfarten blir 70 km/h...

Sedan är det faktum som bl.a. ligger till grund för hela miljörörelsen ofrånkomligt - motståndet mot frihet och att andra människor har kul. Att man bråkar om gradvis sänkta bullernivåer som gradvis diskvalificerar förbränningsmotor efter förbränningsmotor är bara steg längs deras väg. När alla slutligen susar runt på elhojar så kommer klagomålen på kedjeljudet som ett brev på posten...

Yamaha har ju missat boomen, den kom redan 2019 och utvecklades markant under pandemin, vi köpte mountainbikes med och utan elmotor så det stod härliga till. :)

Det finns tre klasser, pedelec 1, 2 och 3 där klass 1 är det vi har i sverige, dvs max 250W motor och att hojen slutar leverera assistans efter 25km/h. Dessa klassas som en vanlig trampcykel och får köras överallt där man får cykla.
Naturvårdsverket försöker få dessa klassade som motoriserade fordon och då också förbjudna i naturen, de försökte få med det när de gjorde om terrängkörningslagen för några år sen men lagrådet struntade i dem och sa att den klassas som cykel, punkt slut.

På MTB anläggningarna som finns i sverige finns det inget snack om förbud vad jag har hört, däremot så får man inte alltid åka lift på grund av tyngden (man vill spara ryggarna på personalen som lyfter i och ur) men detta löser man med att ha sittliftar där vissa av vagnarna kan ha en elhoj som kunden själv får lägga dit.

Nu finns redan nästa generation av eMTB som väger 15-17 kg, dvs lika mycket som en MTB utan motor så det argumentet försvinner snabbt. Det andra är att på bara två år så har mängden elhojar i MTB anläggningarna gått från 1-2% till 50% och tittar vi i södra europa så är det nästan 100% på många ställen. eMTB kommer att bli de facto standard inom en snar framtid även här och de som driver anläggningarna vill ju såklart ha kvar sina kunder.

Jag tor definitivt att du har rätt när det gäller att förhindra frihet, från både MP och naturvårdsverket, så nästa steg är förmodligen att förbjuda kedjerassel och gnisslande bromsar... :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är väl just detta som återstår att se? Altas Redshift MXR (den sista modellen) fick lite uppgraderingar på bland annat batteriet och kördes i 40 minuter av proffsåkare, 90 minuter med medelåkaren. Märk väl, detta var på hård jordbana. I sand får man nog korta tiderna betydligt. Det som dock var intressant var att de fick ut 4h med motionsenduro/trailriding, på 5.8 kWH. Alta hävdade att de hade högre densitet än Tesla och därför högre effektivitet.
Det vore ju märkligt om inte Stark hade bättre grejer än så med tanke på den utveckling som skett sedan 2017?

Hur mycket effekt hade Alta?
Hur mycket effekt påstår man att Stark har?

Diskutera i små grupper, räkna med penna och papper (miniräknare tillåten) och presentera svaren med uträkning i tråden!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl just detta som återstår att se? Altas Redshift MXR (den sista modellen) fick lite uppgraderingar på bland annat batteriet och kördes i 40 minuter av proffsåkare, 90 minuter med medelåkaren. Märk väl, detta var på hård jordbana. I sand får man nog korta tiderna betydligt. Det som dock var intressant var att de fick ut 4h med motionsenduro/trailriding, på 5.8 kWH. Alta hävdade att de hade högre densitet än Tesla och därför högre effektivitet.
Det vore ju märkligt om inte Stark hade bättre grejer än så med tanke på den utveckling som skett sedan 2017?


Det där med motionsenduro/trailriding ser jag inte som seriösa siffror att redovisa då det kan handla om vilken sorts körning som helst och hur mycket stillastående som helst, kanske i värsta fall genomsnittshastighet under vad en MTB-cyklist presterar.

Samma med "medelåkare" i cross, vad är det egentligen?

Batteriet var väl inte mycket större på Varg än Alta om jag minns rätt? Dessutom större motor på Varg så jag ser inte varför den skulle gå att köra längre.
40 minuter på hårdbana betyder antagligen mindre än 20 minuter på sandbana som Måttsund, Saxtorp, Ripa och då behöver man 3-4 stycken Varg för att kunna träna 60 minuter. Och då snackar vi alltså fortfarande motionärsträning för en seriösare förare nöjer sig nog inte med 60 minuter.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur mycket effekt hade Alta?
Hur mycket effekt påstår man att Stark har?

Diskutera i små grupper, räkna med penna och papper (miniräknare tillåten) och presentera svaren med uträkning i tråden!
Alta hade drygt 50 hästar, Stark 60 (80 i nästa version)

Vad ska vi räkna på, datan på Altas Redshift är från folk som faktisk äger hojarna och tävlar/tränar med dem.
Stark vet vi inget om än men fem års utveckling borde ju innebär åtminstone lite skillnad eller har ingeting hänt på de fronten tycker du?

Elite Motorsports i USA som är en ganska stor handlare har loggat allting de har gjort med ALTA:n vilket ju är ganska intressant. Här är en del av redovisningen:

"After a few months testing the Alta Motors Redshift MX and running demos with customers here is what I have found:

Average run time during demo runs at the local MX track: 1-2 hours (faster riders will use the battery up quicker than beginner to intermediate riders)
Average run time trail riding (fast rider on technical trails): 2+ hours with more testing coming this summer
Charging time: 4-4.5 hours using the 110v outlet in the shop / 2-2.5 using the 220v generator at the track. The best practice is to plug the Alta into the generator anytime it is sitting still, doing so will allow you to extend your day significantly. We are using a lifan 4250 Platinum generator which is about the bare minimum for the Redshift."
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Njae, tyvärr förefaller många kommuners och Länsstyrelsers miljöenheter snarare inriktade på att stämpla om befintliga banors miljötillstånd i riktning mot lägre ljudnivåer. I alla fall kan jag läsa ett antal sådana förslag varje år, då gäller det inte bara roadracing utan även crossbanor inom hörbart avstånd från närmaste bebyggelse...

Så tyvärr tror jag utvecklingen - och denna gång inte enbart på grund av CO2-utsläpp - snarare kommer att öka dessa krav. Hur tillverkarna hanterar tillgång till energi - möjlighet till snabbyte av batteripaket eller snabbladdning under heatpauser - återstår ju att se. Men i vilken riktning samhället vill gå står nog tyvärr ganska klart.

Eller hur ser det ut i Era kommuner? Jag vet att frågan kring buller från crossbanor varit uppe till diskussion i såväl Piteå som Luleå, bara för att nämna två exempel. Mittsverige, Anderstorp och Gelleråsen är några exempel på asfaltbanor som verkligen fått kämpa för sin fortsatta existens...

Buller är ett problem för de flesta banor men dels så kan man få bensindrivna hojar att låta ganska lite också och sen är jag inte ens säker på att de som gnäller om buller kommer nöja sig efter att hojarna blivit helt tysta. Dom som gnäller vill nog inte att någon roar sig alls på deras bakgård.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det där med motionsenduro/trailriding ser jag inte som seriösa siffror att redovisa då det kan handla om vilken sorts körning som helst och hur mycket stillastående som helst, kanske i värsta fall genomsnittshastighet under vad en MTB-cyklist presterar.

Samma med "medelåkare" i cross, vad är det egentligen?

Batteriet var väl inte mycket större på Varg än Alta om jag minns rätt? Dessutom större motor på Varg så jag ser inte varför den skulle gå att köra längre.
40 minuter på hårdbana betyder antagligen mindre än 20 minuter på sandbana som Måttsund, Saxtorp, Ripa och då behöver man 3-4 stycken Varg för att kunna träna 60 minuter. Och då snackar vi alltså fortfarande motionärsträning för en seriösare förare nöjer sig nog inte med 60 minuter.

Eftersom det inte finns någon WLTP standard för motocross så är det ju omöjligt att sia om, vi får väl helt enkelt se när (och om) de börjar leverera hojar. Sen kommer det såklart även hojar från andra tillverkare med tiden, vi har ju inte sett ett seriöst försök från KTM till exempel som jag tror kommer att vara bland de första.

Om vi tar i beaktande det som Roffe pratar om här ovanför med miljö och om vi tittar på hur många crossbanor både i Sverige och USA som har stängt de senaste åren på grund av bullerproblemet så tror jag att vi gladeligen får köpa elhojar i framtiden, om vi öht ska kunna köra i skog och crossbana, sen kan vi tjafsa hur mycket vi vill om hur länge batteriet räcker.

Min personliga spaning är att det kommer att blir klasser för elhojar med kortare heat (vilket i sig är en klar förbättring för sporten eftersom fler kommer att orka köra tävling, fler förare i sporten, det blir fler och tätare heat, vilket är bra för action men också för media). Elhojen är betydligt billigare att äga också med tanke på vad en topprenovering kostar för en 4-taktare.
Kostnaden att köra motocross har ju ökat mångfalt de senaste åren, vilket är varför KTM plötsligt återskapar 2-taktaren i MX.

Efter X tid kommer fler och fler att köra elhoj samtidigt som ICE-hojarna blir dyrare (färre kunder) och såsmåningom försvinner ICE helt. Jämför med 500klassen i MX.

Jag tror att elhojarna kommer att bredda sporten helt enkelt.

Kom ihåg var ni läste det först :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
The best practice is to plug the Alta into the generator anytime it is sitting still, doing so will allow you to extend your day significantly.

Så en av de som verkligen pushar för elcrossar rekommenderar att den laddas från elverk "så fort den står still"...?

Alltså...vad fan är det man försöker åstadkomma här...? Förbränningsmotorn i crosshojen skall med tvång utrotas med allehanda luddiga förklaringar. Sedan ska alla istället bära med sig värsta sortens elverk med en förmodligen inte lika effektiv förbränningsmotor...

Joråsåatt...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Buller är ett problem för de flesta banor men dels så kan man få bensindrivna hojar att låta ganska lite också och sen är jag inte ens säker på att de som gnäller om buller kommer nöja sig efter att hojarna blivit helt tysta. Dom som gnäller vill nog inte att någon roar sig alls på deras bakgård.
Jag är benägen att hålla med - när motorbullret är eliminerat och vallarna för att stoppa lågfrekvent buller från däck och drivlina på plats - kommer nästa sänkning av ljudnivån. Sannolikt påkallad av en övernitisk tjänsteman eller en nyinflyttad fastighetsägare med elefantöron och speed-dial till Kommun och Länsstyrelse.

Därför tror jag det är oerhört viktigt att banägare och brukare har väldigt bra statistik på fötterna redan idag - för att påvisa vilka reduktioner som redan uppnåtts. Det förhindrar dock inte den framtida "utvecklingen", landvinningar bör ju inte intecknas genom att släppa t ex bebyggelse ännu närmare banorna.

Den typen av argument är tyvärr sannolikt körda vid de anläggningar som redan nu brottas med problem, de kommer att drabbas av ytterligare skärpta krav.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top