Rieju har något på gång som verkar fränt!First look: eMR electric enduro and 500cc twin Adventure models from Rieju
Spanish manufacturer Rieju made some big reveals at the 2022 EICMA show with a new 500 twin cylinder Adventure lite/Maxi trail bike plus new enduro models including the electric eMR – Enduro21 takes a look.enduro21.com
Data låter väldigt likt Stark Varg... 81 hk, 6h körtid i motion, 2h racemode... 3h laddning...www.motocicleta.se/rieju
På svenska…
Data låter väldigt likt Stark Varg... 81 hk, 6h körtid i motion, 2h racemode... 3h laddning...
Med tanke på Antons historia av att sälja kinesprylar är det väl inte så långsökt gissning att Vargen är byggd kring någon befintlig kinesmotor och dito batteri.
Och Rieju har väl hittat samma leverantörer.
De har inte byggt något sånt här förut, det är lika nytt för alla.Med den lilla skillnaden att Rieju faktiskt har levererat motorfordon förut och har en fabrik färdig....
Precis min tanke...Med tanke på Antons historia av att sälja kinesprylar är det väl inte så långsökt gissning att Vargen är byggd kring någon befintlig kinesmotor och dito batteri.
Och Rieju har väl hittat samma leverantörer.
Rieju - Jag ler eller jag skrattar på Katalanska? Fått för mig som är från Barcelona?
Hoppas på en elhoj med bra prestanda!
Var på Engwalls Bil i annat ärende men hittade denna. Klarade en timme på vintern men dubbla på sommaren. Liten som en moped men tydligen skitkul enligt försäljaren som drog en wheelie i bilhallen.??
De har inte byggt något sånt här förut, det är lika nytt för alla.
Det som är intressant är att de säger samma saker som Stark vilket ju då måste innebär att Rieju antingen har upptäck samma sak som Stark när det gäller batteriteknik eller så har de ett MYCKET större batteri...
Fast med tanke på gensvaret från de som provkört den, där det även finns proffs, plus att de anlitat duktigt folk i konstruktionsarbetet, så verkar de ju kunna skruva ihop en hoj.Fast, jo, Dom har byggt motorcyklar med tvåtaktsmotor och dom har byggt motorcyklar med fyrtaktsmotor och dom har byggt många av dom.
Stark har inte byggt ett skit förut, dom vet ju inte ens hur man spänner en kedja.
Att stoppa elmotor, batteri och en elektronikbox i ramen är inte det svåraste med att bygga en motorcykel, det är många som har gjort det hemma i garaget.
Att bygga 10 000 av något är en helt annan sak.
Fast med tanke på gensvaret från de som provkört den, där det även finns proffs, plus att de anlitat duktigt folk i konstruktionsarbetet, så verkar de ju kunna skruva ihop en hoj.
Jag har en bekant som beställt en och jag är lovad provkörning, då får jag ju själv se om de kan spänna en kedja
Den ska ju komma vilket år som helst...
Nu snackar vi om två olika saker här. Att bygga en fungerande prototyp kräver kunskap om själva konstruerandet av i det här fallet en motorcykel, att serietillverka något är en helt annan sak, med helt andra typer av konsulter och annan kunskap.Jo, enstaka handbyggda prototyper som är bra har dom lyckats få fram.
Men dom har fortfarande inte räknat ut hur den där svingarmen som tog 18 timmar och tre omspänningar i CNC maskinen ska serietillverkas...
(bara ett exempel Helge)
Den kommer nog ut på marknaden vilket år som helst, precis som bilarna från Sonos Sion...
Nu kommer ju inte ens kotlettfrillan ut med nya TikToks där han håller i samma plastkåpa lackad i en ny färg längre, det måste ju betyda lansering?
Fast med tanke på gensvaret från de som provkört den, där det även finns proffs, plus att de anlitat duktigt folk i konstruktionsarbetet, så verkar de ju kunna skruva ihop en hoj.
Jag har en bekant som beställt en och jag är lovad provkörning, då får jag ju själv se om de kan spänna en kedja
Den ska ju komma vilket år som helst...
Stark har hittills bara visat förseriemaskiner och dessa har enligt mångas uppgifter fungerat alldeles utmärkt och fått många lovord.
Vi ska vara väldigt medvetna om att marknadsföring och produktion inte sammanfaller på något sätt. Marknadsavdelningar vill ju gärna lova för mycket vilket ju gäller alla tillverkare av fordon. Är det Yamaha som visar något som sen inte kan levereras på utsatt tid eller med utsatt utrustning, ja då marknadsför de bara en annan modell istället. Stark har bara en modell och då blir det hela väldigt tydligt, såklart.
Jag tycker precis som många andra att det är roligt med lite humor på andras bekostnad men jag tycker också att sättet att försöka skapa någon sorts "mediahets" gentemot Stark börjar bli lite löjlig. Kan vi inte bara diskutera elhojar och hur detta koncept utvecklas? Vi vet ju allihop att den nuvarande typen av motorcykel kommer att försvinna så småningom, oavsett vad vi tycker om det. Låt oss bara hoppas på att det som kommer blir lika roligt att köra som dagens hojar...
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |