Elhojar

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Med tanke på Antons historia av att sälja kinesprylar är det väl inte så långsökt gissning att Vargen är byggd kring någon befintlig kinesmotor och dito batteri.
Och Rieju har väl hittat samma leverantörer.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Med tanke på Antons historia av att sälja kinesprylar är det väl inte så långsökt gissning att Vargen är byggd kring någon befintlig kinesmotor och dito batteri.

Cellerna är säkert Kinesiska, men batteribyggarstationen är ju det enda av fabriken dom har visat upp, så packarna har dom npg tänkt bygga själva.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Rieju - Jag ler eller jag skrattar på Katalanska? Fått för mig som är från Barcelona?
Hoppas på en elhoj med bra prestanda!
Var på Engwalls Bil i annat ärende men hittade denna. Klarade en timme på vintern men dubbla på sommaren. Liten som en moped men tydligen skitkul enligt försäljaren som drog en wheelie i bilhallen.??

Bifogat

• IMG_20221207_095254828_HDR.jpg
    IMG_20221207_095254828_HDR.jpg
    3.7 MB · Visningar: 20
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Med den lilla skillnaden att Rieju faktiskt har levererat motorfordon förut och har en fabrik färdig....
De har inte byggt något sånt här förut, det är lika nytt för alla.
Det som är intressant är att de säger samma saker som Stark vilket ju då måste innebär att Rieju antingen har upptäck samma sak som Stark när det gäller batteriteknik eller så har de ett MYCKET större batteri...

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Precis min tanke...

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Rieju - Jag ler eller jag skrattar på Katalanska? Fått för mig som är från Barcelona?
Hoppas på en elhoj med bra prestanda!
Var på Engwalls Bil i annat ärende men hittade denna. Klarade en timme på vintern men dubbla på sommaren. Liten som en moped men tydligen skitkul enligt försäljaren som drog en wheelie i bilhallen.??

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
De har inte byggt något sånt här förut, det är lika nytt för alla.
Det som är intressant är att de säger samma saker som Stark vilket ju då måste innebär att Rieju antingen har upptäck samma sak som Stark när det gäller batteriteknik eller så har de ett MYCKET större batteri...

Fast, jo, Dom har byggt motorcyklar med tvåtaktsmotor och dom har byggt motorcyklar med fyrtaktsmotor och dom har byggt många av dom.

Stark har inte byggt ett skit förut, dom vet ju inte ens hur man spänner en kedja.

Att stoppa elmotor, batteri och en elektronikbox i ramen är inte det svåraste med att bygga en motorcykel, det är många som har gjort det hemma i garaget.
Att bygga 10 000 av något är en helt annan sak.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Fast, jo, Dom har byggt motorcyklar med tvåtaktsmotor och dom har byggt motorcyklar med fyrtaktsmotor och dom har byggt många av dom.

Stark har inte byggt ett skit förut, dom vet ju inte ens hur man spänner en kedja.

Att stoppa elmotor, batteri och en elektronikbox i ramen är inte det svåraste med att bygga en motorcykel, det är många som har gjort det hemma i garaget.
Att bygga 10 000 av något är en helt annan sak.
Fast med tanke på gensvaret från de som provkört den, där det även finns proffs, plus att de anlitat duktigt folk i konstruktionsarbetet, så verkar de ju kunna skruva ihop en hoj.

Jag har en bekant som beställt en och jag är lovad provkörning, då får jag ju själv se om de kan spänna en kedja :)

Den ska ju komma vilket år som helst... :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fast med tanke på gensvaret från de som provkört den, där det även finns proffs, plus att de anlitat duktigt folk i konstruktionsarbetet, så verkar de ju kunna skruva ihop en hoj.

Jag har en bekant som beställt en och jag är lovad provkörning, då får jag ju själv se om de kan spänna en kedja :)

Jo, enstaka handbyggda prototyper som är bra har dom lyckats få fram.

Men dom har fortfarande inte räknat ut hur den där svingarmen som tog 18 timmar och tre omspänningar i CNC maskinen ska serietillverkas...
(bara ett exempel Helge)

Den kommer nog ut på marknaden vilket år som helst, precis som bilarna från Sonos Sion...

Nu kommer ju inte ens kotlettfrillan ut med nya TikToks där han håller i samma plastkåpa lackad i en ny färg längre, det måste ju betyda lansering?

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Jo, enstaka handbyggda prototyper som är bra har dom lyckats få fram.

Men dom har fortfarande inte räknat ut hur den där svingarmen som tog 18 timmar och tre omspänningar i CNC maskinen ska serietillverkas...
(bara ett exempel Helge)

Den kommer nog ut på marknaden vilket år som helst, precis som bilarna från Sonos Sion...

Nu kommer ju inte ens kotlettfrillan ut med nya TikToks där han håller i samma plastkåpa lackad i en ny färg längre, det måste ju betyda lansering?
Nu snackar vi om två olika saker här. Att bygga en fungerande prototyp kräver kunskap om själva konstruerandet av i det här fallet en motorcykel, att serietillverka något är en helt annan sak, med helt andra typer av konsulter och annan kunskap.
Historiskt finns det ju hur många exempel på att första exemplaret som visas på mässorna inte alls ser ut som den serietillverkade modellen, oavsett om det är KTM, Yamaha eller Honda på tanken.

Stark har hittills bara visat förseriemaskiner och dessa har enligt mångas uppgifter fungerat alldeles utmärkt och fått många lovord. Vi kan raljera hur mycket som helst över "kotlettfrillor" och uppskjutna lanseringar men det innebär ju inte att de inte kan bygga en motorcykel? Sen att serietillverka den återstår ju att se hur det går.

Vi ska vara väldigt medvetna om att marknadsföring och produktion inte sammanfaller på något sätt. Marknadsavdelningar vill ju gärna lova för mycket vilket ju gäller alla tillverkare av fordon. Är det Yamaha som visar något som sen inte kan levereras på utsatt tid eller med utsatt utrustning, ja då marknadsför de bara en annan modell istället. Stark har bara en modell och då blir det hela väldigt tydligt, såklart.

Jag tycker precis som många andra att det är roligt med lite humor på andras bekostnad men jag tycker också att sättet att försöka skapa någon sorts "mediahets" gentemot Stark börjar bli lite löjlig. Kan vi inte bara diskutera elhojar och hur detta koncept utvecklas? Vi vet ju allihop att den nuvarande typen av motorcykel kommer att försvinna så småningom, oavsett vad vi tycker om det. Låt oss bara hoppas på att det som kommer blir lika roligt att köra som dagens hojar...

Jag väntar bara på att KTM, BMW och de stora japanska drakarna sätter igång på allvar. Risken är annars att de plötsligt upptäcker att tåget är på väg att lämna stationen. Precis som det var för VAG och övriga när Tesla dök upp från ingenstans, och på kort tid körde ifrån de andra inom ett segment som har visat sig bli framtiden, på gott och ont.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Vi har ju sett på bild hur dom spänt kedjan som en fiolsträng på någon demohoj.

Jag ser fram emot att få höra hur lång körtid den verkligen klarar i Måttsund. Effektiv körtid alltså icke inräknat tiden för kaffedrickande i depån och hängande över styret någonstans på banan för att vila och titta på andra.

• Gilla
Reaktioner: GuW

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Stark har hittills bara visat förseriemaskiner och dessa har enligt mångas uppgifter fungerat alldeles utmärkt och fått många lovord.

Jag betraktar den som icke provkörd ännu då absolut ingen har kunnat presentera några körtider.

Att den fungerar utmärkt 10 minuter behöver vi inte höra från ett dussin meriterade förare. Redan de 2-3 första hade ju gjort klart att den fungerar väldigt bra 10 minuter.

• Gilla
Reaktioner: GuW

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi ska vara väldigt medvetna om att marknadsföring och produktion inte sammanfaller på något sätt. Marknadsavdelningar vill ju gärna lova för mycket vilket ju gäller alla tillverkare av fordon. Är det Yamaha som visar något som sen inte kan levereras på utsatt tid eller med utsatt utrustning, ja då marknadsför de bara en annan modell istället. Stark har bara en modell och då blir det hela väldigt tydligt, såklart.

Jag tycker precis som många andra att det är roligt med lite humor på andras bekostnad men jag tycker också att sättet att försöka skapa någon sorts "mediahets" gentemot Stark börjar bli lite löjlig. Kan vi inte bara diskutera elhojar och hur detta koncept utvecklas? Vi vet ju allihop att den nuvarande typen av motorcykel kommer att försvinna så småningom, oavsett vad vi tycker om det. Låt oss bara hoppas på att det som kommer blir lika roligt att köra som dagens hojar...

Bullshittar man ihop en kampanj med en kotlettfrilla som lovar vitt och brett så får man nog stå ut med att snubben med kotlettfrilla löjliggörs offentligt.

Skulle inte hojarna vara levererade i fjol enligt dom första drömmarna från kotlettfrillan?

Dom skaffade fabrikslokal för en månad sedan, en tom fabrikslokal.....

Sen alla löjliga marknadsföringsvideos på 20 sekunder som inte säger någonting nytt lite nu och då för att ge sken av att det händer något, såna släppte Sonos om sin bil Sion också, men här har du sista videon från dom:

8 dagar tidigare släppte dom en video om vilke fantastiskt infotainmentsystem bilen skulle få...

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...