Elhojar

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ful-ful menar du rimligen. Och totalt oanvändbar till det mesta av designen att döma.

Jag tror att man måste designa om en elhoj från grunden för att den skall få önskvärda egenskaper, exempelvis ha motorn i bakhjulet och batteriet längst ned i chassit, som då knappast kan se ut som en traditionell hoj...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ful-ful menar du rimligen. Och totalt oanvändbar till det mesta av designen att döma.

Jag tror att man måste designa om en elhoj från grunden för att den skall få önskvärda egenskaper, exempelvis ha motorn i bakhjulet och batteriet längst ned i chassit, som då knappast kan se ut som en traditionell hoj...
Nja, får man samma körglädje som den elektriska driften i en bil kan iaf jag kompromissa en del på styling.
Pendlar-droskan ska i min bok framförallt vara bekväm att köra. Som med elbilen nu, bara hoppa in och köra, massvis med kraft omedelbart man vill ha det och färdigtankad varje morgon. Sweetness.

Sen är jag övertygad att någon kommer på lite smarta koncept som du nämner framöver, och gör designen ännu smartare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ful-ful menar du rimligen. Och totalt oanvändbar till det mesta av designen att döma.

Jag tror att man måste designa om en elhoj från grunden för att den skall få önskvärda egenskaper, exempelvis ha motorn i bakhjulet och batteriet längst ned i chassit, som då knappast kan se ut som en traditionell hoj...

För min del skulle en navmotor ge högst oönskade egenskaper.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För min del skulle en navmotor ge högst oönskade egenskaper.

Jaja, sätt den i ramen då. :hej

Det fanns en tid då elmotorer var tunga, det är de inte längre. En i varje hjul skulle tex kunna ge stora fördelar... och säkert kräva annorlunda design även i övrigt - för att inte tala om körteknik.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Den här tråden verkar ha spårat ut lite.

Jag har 4 hojar - två som drivs med el och två som drivs med bensin.

Med bensinhojar är det massa små pyssel typ förgasare svämmar över efter vinteruppehåll, byte av slirplattorna i kopplingen, olje och filerbyten och nu senast strul med späningsregulatorn och batteriladdning. Jag har inte tummen mitt handen, men man börjar tröttna.

Med elhojarna slutar meket vid att smörja kedjan och försöka få gaffelbenspackningarna att hålla tätt. Tar man hand om batterierna är det bara slå om brytaren. Men så har man också elektroingenjörsexamen.

Dessa två typer går inte att jämföra med varandra. Ska man pendla 1,5 mil till och från jobbet i stan är el oslagbart. Vill man ut och åka en varm sommarkväll utan skämmas för att ha väckt halva grannskapet och deras ungar är det också bra. Smidig och lätt.

Ska man till slingerbulten eller dra Mälaren runt en kväll så måste man ha en bensinare för att orka med sträckan och kunna gasa ur på motorvägen.

Faktum är att det kommer dröja bra länge innan någon kan bygga en hoj som klarar mer än 12-15 mil i motorvägsfart. Motorcyklar har ont om plats i ramen och allt handlar om att klämma in så många KWh som det bara går. Zero säger sig göra det, men då pratar vi om växelströmsteknik med bromsåtermatning. Inte ens Zero klarar 12 mil i motorvägsfart tror jag. Luftmotståndet gör sitt.

Hojen nedan klarar 8 mil i marschfart 90 km/tim och kan acca upp till 130. Det med en likströmsmotor på 25Kw och 5,4 KWh batteripaket.

20180505_193256.jpg
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
https://taigamotors.ca/

https://www.snofed.se/taiga-ts2-elskoter/

Inte en hoj, men ändå. Lite spännande att det verkar som att denna är på gång på riktigt nu (Men man ska nog inte ha några förhoppningar innan dom faktiskt säljs på riktigt. Och även då kan det ju gå på tok, se Alta motors)

Den har dock relativt imponerande spec. för att vara en snöskoter. 10mil är inte bra men helt ok första försök. Dagens skotrar kommer kanske 20-25ish beroende på körning. Dom påstår ju också att man skall komma 10mil vid -30.
225kg är ju faktiskt mindre än många andra (de flesta) fulltankade skotrar väger idag.
Och 15000 dollars är ju förvånansvärt likvärdigt pris som konkurrerande med förbränningsmotor. Topp maskinerna ligger runt 13-14k usd idag.

Nu återstår det väl att se hur mycket av detta som det blir en sanning av. Men det är ändå ett spännande inledande koncept.
Jag var ju rätt säker på att Altan skulle slå hårt, men tror att då dom ej fick någon tävlingsklass uteblev den riktiga PR succén sen hade man väl ett samarbete med H-D som sänkte dom rätt hårt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jaja, sätt den i ramen då. :hej

Det fanns en tid då elmotorer var tunga, det är de inte längre. En i varje hjul skulle tex kunna ge stora fördelar... och säkert kräva annorlunda design även i övrigt - för att inte tala om körteknik.

Den eviga jakten på att sänka ofjädrad vikt har flera väldigt bra skäl.
Att öka den roterande massan med en ganska liten mängd har en stor påverkan på hur ett fordon beter sig.
Om det är ett fordon i stil med en scooter så är det ju bara att klämma i navmotorer, deras fokus är ju inte körbarhet utan mer av ett pendlingsfordon, med komfort. Scootrar kan ju även rymma en hel del batterier i sina ganska svulstiga former, och har ofta ett bruksmönster där längre räckvidd är ganska irrelevant.
För någon form av aktiv körning vill man under inga omständig heter öka ofjädrad massa, än mindre roterande massa eftersom att det påverkar mekaniskt grepp, insvängning, kurvstabilitet och andra dynamiska egenskaper ganska negativt.

Vad gäller framhjulsdrift på MC är det lite vanskligt på tveksamt fäste, eftersom att om du driver på hjulet du styr med så använder du en del av fästet för drivningen eller motorbromsen, och misnakr därför marginalen du har till framhjulssläpp.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Jag låter för de flesta som en skeptiker eller anti-elare men det är precis tvärtom. Jag vet däremot att det i dagens läge varken är miljövänligt eller fysiskt möjligt att konvertera några större mängder fordon till el.
Det är inte ens om 50 år möjligt att konvertera några för planeten eller mänskligheten, märkbara mängder av fordon till el eller ens försörja dem med el. Det är svårt att göra det på ett miljövänligt sätt men fysiskt omöjligt att göra eldrift till den globala normen trots att utvecklingen skulle fortsätta i samma hisnande fart.

Det största problemet med eldrift för tillfället är batterierna. Dagens teknologi är omöjlig att producera i tillräckliga volymer för att ens tillgodose västvärlden med. Naturresurserna existerar helt enkelt inte. De metaller, mineraler och salter vi idag använder är på tok för sällsynta. Den enda räddningen är helt ny teknologi som vi alla hoppas på. Vi lever på hopp och enbart hopp.

Lyckas vi lösa batteriproblemet så är räckvidd mm småpotatis.
Att ladda batterierna blir nästa problem. Att vi i Sverige är lyckligt lottade med vattenkraft spelar ingen roll för resten av världen. Sveriges avtryck på miljön är en fis i vinden även om vi skulle gå över till 100% el inom både industri och transport.

Det största problemet för elproduktionen är inte elfordon i sig utan höjningen av den globala levnadsstandarden.
Resten av världen vill leva som vi i väst och elförbrukningen skjuter redan i höjden utan några nämnbara mängder elfordon.

2010 stod Europa för ca 10 % av jordens befolkning på ca. 740 miljoner av 6,9 miljarder. Vi stod samtidigt för ca. 15 % av elförbrukningen. Sen dess använder vi mer el än någonsin och förbrukar fler mobiltelefoner än någonsin. Det är tex. fler i Indien som har tillgång till mobil och wifi än som har tillgång till toalett och det är som sagt enorma resurser av dessa sällsynta råvaror som går åt till dessa batterier. Det lär knappast bli färre telefoner per år tillverkade i framtiden.

Vår stora illusion och komplex idag består av att vi tror oss kunna minska fattigdomen och samtidigt bli mer miljövänliga. Det ena utesluter tyvärr det andra. Det finns tyvärr ingen forskning än så länge som kan lösa det här problemet utan att massivt och kanske tusenfaldigt öka kärnkraften i världen och då ifrågasätter jag säkerheten när vissa länder ska hantera såna krafter. Vi såg hur det gick i Fukushima som ligger i teknikutvecklingens centrum Japan. Där vill jag verkligen kalla in Dr. Malcolm från Jurassic Park igen.

Elhojar är en hobby och kommer inte att bli mer än så utan att negativt påverka miljön under vår livstid.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vad gäller framhjulsdrift på MC är det lite vanskligt på tveksamt fäste, eftersom att om du driver på hjulet du styr med så använder du en del av fästet för drivningen eller motorbromsen, och misnakr därför marginalen du har till framhjulssläpp.
Det är ju lika illa även på bilar. Man ska inte driva styrande hjul...
------
Adler,
Jämför luftkvalitet innan och efter elfordonens intåg i kinesiska storstäder. Även om man eldar kol är det lättare att få effektiv rening i kolkraftverken än vid varje avgasrör ute på vägarna.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag låter för de flesta som en skeptiker eller anti-elare men det är precis tvärtom. Jag vet däremot att det i dagens läge varken är miljövänligt eller fysiskt möjligt att konvertera några större mängder fordon till el.
Det är inte ens om 50 år möjligt att konvertera några för planeten eller mänskligheten, märkbara mängder av fordon till el eller ens försörja dem med el. Det är svårt att göra det på ett miljövänligt sätt men fysiskt omöjligt att göra eldrift till den globala normen trots att utvecklingen skulle fortsätta i samma hisnande fart.

Det största problemet med eldrift för tillfället är batterierna. Dagens teknologi är omöjlig att producera i tillräckliga volymer för att ens tillgodose västvärlden med. Naturresurserna existerar helt enkelt inte. De metaller, mineraler och salter vi idag använder är på tok för sällsynta. Den enda räddningen är helt ny teknologi som vi alla hoppas på. Vi lever på hopp och enbart hopp.

Lyckas vi lösa batteriproblemet så är räckvidd mm småpotatis.
Att ladda batterierna blir nästa problem. Att vi i Sverige är lyckligt lottade med vattenkraft spelar ingen roll för resten av världen. Sveriges avtryck på miljön är en fis i vinden även om vi skulle gå över till 100% el inom både industri och transport.

Det största problemet för elproduktionen är inte elfordon i sig utan höjningen av den globala levnadsstandarden.
Resten av världen vill leva som vi i väst och elförbrukningen skjuter redan i höjden utan några nämnbara mängder elfordon.

2010 stod Europa för ca 10 % av jordens befolkning på ca. 740 miljoner av 6,9 miljarder. Vi stod samtidigt för ca. 15 % av elförbrukningen. Sen dess använder vi mer el än någonsin och förbrukar fler mobiltelefoner än någonsin. Det är tex. fler i Indien som har tillgång till mobil och wifi än som har tillgång till toalett och det är som sagt enorma resurser av dessa sällsynta råvaror som går åt till dessa batterier. Det lär knappast bli färre telefoner per år tillverkade i framtiden.

Vår stora illusion och komplex idag består av att vi tror oss kunna minska fattigdomen och samtidigt bli mer miljövänliga. Det ena utesluter tyvärr det andra. Det finns tyvärr ingen forskning än så länge som kan lösa det här problemet utan att massivt och kanske tusenfaldigt öka kärnkraften i världen och då ifrågasätter jag säkerheten när vissa länder ska hantera såna krafter. Vi såg hur det gick i Fukushima som ligger i teknikutvecklingens centrum Japan. Där vill jag verkligen kalla in Dr. Malcolm från Jurassic Park igen.

Elhojar är en hobby och kommer inte att bli mer än så utan att negativt påverka miljön under vår livstid.

Långt inlägg, kort svar. Du har fel. De _kända_ reserverna av litium beräknas räcka till 2050, utan någon som helst återvinning i den beräkningen. Kobolt från Kongo är absolut ett problem av flera orsaker men dels finns det batteriteknologi som ersätter kobolt med andra metaller och dels vore en höjning av den globala levnadsstandarden snarast positivt då färre skulle vars så desperat fattiga att de tvingas ta livsfarliga gruvjobb.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Den här tråden verkar ha spårat ut lite.

Jag har 4 hojar - två som drivs med el och två som drivs med bensin.

Med bensinhojar är det massa små pyssel typ förgasare svämmar över efter vinteruppehåll, byte av slirplattorna i kopplingen, olje och filerbyten och nu senast strul med späningsregulatorn och batteriladdning. Jag har inte tummen mitt handen, men man börjar tröttna.

Med elhojarna slutar meket vid att smörja kedjan och försöka få gaffelbenspackningarna att hålla tätt. Tar man hand om batterierna är det bara slå om brytaren. Men så har man också elektroingenjörsexamen.

Dessa två typer går inte att jämföra med varandra. Ska man pendla 1,5 mil till och från jobbet i stan är el oslagbart. Vill man ut och åka en varm sommarkväll utan skämmas för att ha väckt halva grannskapet och deras ungar är det också bra. Smidig och lätt.

Ska man till slingerbulten eller dra Mälaren runt en kväll så måste man ha en bensinare för att orka med sträckan och kunna gasa ur på motorvägen.

Faktum är att det kommer dröja bra länge innan någon kan bygga en hoj som klarar mer än 12-15 mil i motorvägsfart. Motorcyklar har ont om plats i ramen och allt handlar om att klämma in så många KWh som det bara går. Zero säger sig göra det, men då pratar vi om växelströmsteknik med bromsåtermatning. Inte ens Zero klarar 12 mil i motorvägsfart tror jag. Luftmotståndet gör sitt.

Hojen nedan klarar 8 mil i marschfart 90 km/tim och kan acca upp till 130. Det med en likströmsmotor på 25Kw och 5,4 KWh batteripaket.

View attachment 447831


Ja, jag som tror starkt på elbilar tror att för oss hojentusiaster kommer det dröja länge innan elhojarna blir bra nog försatt ersätta bensinarna fullt ut, typ ett genombrott för lithium/luft-batterier eller motsvarande. Dock tror jag att elskotrar redan nu är bra nog för större delen av det globala behovet, med tanke på hur bensinskotrar används idag jorden runt.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag gillar tanken på el-fordon, men jag är inte helt såld på litiumbatterier. De är dyra att framställa och tar lång tid att ladda, även om de har blivit långt mycket bättre.

Jag tror att framtidens energilagring för elfordon består av kondensatorer. Med en vettig infrastruktur behöver inte räckvidden vara särskilt lång.

https://www.nyteknik.se/energi/superkondensator-kan-ladda-elbilen-pa-sekunder-6811926


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Långt inlägg, kort svar. Du har fel. De _kända_ reserverna av litium beräknas räcka till 2050, utan någon som helst återvinning i den beräkningen. Kobolt från Kongo är absolut ett problem av flera orsaker men dels finns det batteriteknologi som ersätter kobolt med andra metaller och dels vore en höjning av den globala levnadsstandarden snarast positivt då färre skulle vars så desperat fattiga att de tvingas ta livsfarliga gruvjobb.

Men jag håller inte med.
Personbilstrafiken är inget problem när det gäller utsläppen av koldioxid i luften från mänsklig verksamhet.
I planetens mest personbilstäta land USA såg utsläpps fördelningen ut så här för 30 år sedan. Ungefär
Uppvärmning 25%
Industriella processer 25%
Elkraftproduktion 25% (Universitetet i South Bend Indiana hade tex eget koleldat kraftverk...2001)
Kollektivtrafik (Fartyg, tåg, lastbilar, bussar, flyg) 15%
Personbilar 10%

Allt snack om Personbilar som ett problem är som jag ser det politikers vanliga metod lägg skulden på något litet som folk inte reagerar över, Personbilarna (Adolf Hitler, judarna, Lenin, de rika)

För den verkliga sanningen att vi i Sverige genom vår PRIVATA konsumption orsakar utsläpp på ca 10ton/invånare och år. dvs 800ton CO2 per svensk under livstiden. Enligt Naturvårdsverket. ? Eller är det mycket mera ?
Citat total utsläpp på planeten 2018 "Another year of CO2 growth - to a record 37.1 billion tonnes this year"
från https://www.straitstimes.com/world/study-global-co2-emissions-to-hit-record-in-2018
Värdens BNP 84835462 millioner US $
Sveriges BNP 554659 millioner US $, dvs 0,0065 eller 0,65% av planetens totala BNP
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)
Vår konsumption kan antas orsaka utsläpp av 0,65% av planetens totala mänskliga utsläpp 37.1 miljarder ton CO2
dvs
Sverige kan därför förväntas genom vår konsumption stå för 0,65 % av planetens CO2 utsläpp 0,0065 x 37100000000 = ca 240000000 ton CO2/år
eller med 10000000 invånare ca 24 ton CO2 per invånare och år.
Det här betyder att med en genomsnittlig livslängd av 80 år orskar varje svensk invånare under sin livstid utsläpp på ca 2000 ton CO2 !
Bara genom att leva.
Genom egen konsumption och genom offentlig konsumption (skatterna)
Jag tog och kollade på en site hur stora utsläpp jag med mitt PRIVATA liv stod för.
Det blev ca 10 ton CO2 per år, dvs genomsnittet enligt Naturvårdsverket. #
Och för att klara mina utsläpp skulle behövts 4 st jordklot.....
Den slutsats jag drar av detta är att ska vi få 1000 års livslängd på vår Civilisation
(ska vi räkna från demokratins införande 1918, kvinnlig rösträtt ?)
så måste planetens befolkning minska till 25% för svensk levnadsstandard.
Tror Du det kommer ske ?
Om du inte tror det så kommer vår civilisation får en livs längd på några 100 år.
Som medeltiden.
Min slutsats.

# Jag skulle INTE räkna med flygresor jag gjorde i tjänsten. Så där har vi väl förklaring till skillnaden mellan Naturvårdverkets 10 ton/år och invånare och mina ovan beräknade 24 ton/år och invånare i Sverige !
 
Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Allt snack om Personbilar som ett problem är som jag ser det politikers vanliga metod lägg skulden på något litet som folk inte reagerar över, Personbilarna (Adolf Hitler, judarna, Lenin, de rika)

För den verkliga sanningen att vi Sverige genom vår konsumption orsakar utsläpp på ca 10ton/invånare och år. dvs 800ton CO2 per svensk under livstiden. Enligt Naturvårdsverket. ? Eller är det mycket mera ?
Citat total utsläpp på planeten 2018 "Another year of CO2 growth - to a record 37.1 billion tonnes this year"
från https://www.straitstimes.com/world/study-global-co2-emissions-to-hit-record-in-2018
Värdens BNP 84835462 millioner US $
Sveriges BNP 554659 millioner US $, dvs 0,0065 eller 0,65% av planetens totala BNP
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)
Vår konsumption kan antas orsaka utsläpp av 0,65% av planetens totala mänskliga utsläpp 37.1 miljarder ton CO2
dvs
Sverige kan därför förväntas genom vår konsumption stå för 0,65 % av planetens CO2 utsläpp 0,0065 x 37100000000 = ca 240000000 ton CO2/år
eller med 10000000 invånare ca 24 ton CO2 per invånare och år.
Det här betyder att med en genomsnittlig livslängd av 80 år orskar varje svensk invånare under sin livstid utsläpp på ca 2000 ton CO2 !
Bara genom att leva.
Genom egen konsumption och genom offentlig konsumption (skatterna)
Jag tog och kollade på en site hur stora utsläpp jag med mitt liv stod för det blev ca 10 ton CO2 per år, dvs genomsnittet enligt Naturvårdsverket.
Och för att klara mina utsläpp skulle behövts 4 st jordklot.....
Den slutsats jag drar av detta är att ska vi få 1000 års livslängd på vår Civilisation
(ska vi räkna från demokratins införande 1918, kvinnlig rösträtt ?)
så måste planetens befolkning minska till 25% för svensk levnadsstandard.
Tror Du det kommer ske ?
Om du inte tror det så kommer vår civilisation får en livs längd på några 100 år.
Som medeltiden.
Min slutsats.

Håller helt med...
Problemet kokar ned till att människorna är för många, om vi inte börjar leva som vikingarna gjorde typ och det lär inte ske förrän efter härdsmältan på klotet så... det är med andra ord kört:(
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Långt inlägg, kort svar. Du har fel. De _kända_ reserverna av litium beräknas räcka till 2050, utan någon som helst återvinning i den beräkningen. Kobolt från Kongo är absolut ett problem av flera orsaker men dels finns det batteriteknologi som ersätter kobolt med andra metaller och dels vore en höjning av den globala levnadsstandarden snarast positivt då färre skulle vars så desperat fattiga att de tvingas ta livsfarliga gruvjobb.

Även om det vore så optimistiskt som en del gissar så är det fortfarande fysiskt omöjligt att konvertera större delar av fordonsparken till el. Att åka runt med energikällor som väger 20 ggr mer än motsvarande dinosauriebränsle är inte praktiskt.
Vad gruvjobb har att göra med ökad efterfrågan på el till en följd av standardhöjning förstår jag inte. Det finns inte el till alla att leva som vi idag och som sagt så påverkar inte alla världens fordon planeten något nämnvärt ändå för att det ska vara värt att byta till två hål i väggen. Det är en hobby och prestandafråga helt enkelt. Allt annat är illusioner
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Ja, jag som tror starkt på elbilar tror att för oss hojentusiaster kommer det dröja länge innan elhojarna blir bra nog försatt ersätta bensinarna fullt ut, typ ett genombrott för lithium/luft-batterier eller motsvarande. Dock tror jag att elskotrar redan nu är bra nog för större delen av det globala behovet, med tanke på hur bensinskotrar används idag jorden runt.


Ja men varför? För isbjörnarnas skull eller för att oljan nån gång tar slut? Problemet med att konvertera till el är att då kommer elen att ta slut. Det enda alternativet är att massivt öka antal kärnkraftverk och det räcker med att se på film vad som kan hända. Det är fan inte värt det. Elhojar har sin plats inomhus som på sjukhus eller på banan där vi kan leka med dem.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Ja men varför? För isbjörnarnas skull eller för att oljan nån gång tar slut? Problemet med att konvertera till el är att då kommer elen att ta slut. Det enda alternativet är att massivt öka antal kärnkraftverk och det räcker med att se på film vad som kan hända. Det är fan inte värt det. Elhojar har sin plats inomhus som på sjukhus eller på banan där vi kan leka med dem.

Du har så fel som man bara kan ha, på alla punkter, men det är fullt förståeligt med all indoktrinering. El finns i oändliga mängder, gäller bara veta hur man skall generera den samt ladda sina ultra kondensatorer. Kärnkraft, kol samt olja har vi aldrig behövt, detta har specifika ekonomiska intressen dock sett till att så är fallet. Råvaror likaså finns i oändliga mängder, det som saknas är att ta fram produktions processer som gör detta vilket specifika ek intressen motsätter sig. Om du lever ytterligare 50 år, vilket jag önskar dig så kommer du se med egna ögon att allt det du trodde (läs: inbillade dig) var omöjligt har nu blivit möjligt. Vi ses i framtiden, på en väg nära dig!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top