Långt inlägg, kort svar. Du har fel. De _kända_ reserverna av litium beräknas räcka till 2050, utan någon som helst återvinning i den beräkningen. Kobolt från Kongo är absolut ett problem av flera orsaker men dels finns det batteriteknologi som ersätter kobolt med andra metaller och dels vore en höjning av den globala levnadsstandarden snarast positivt då färre skulle vars så desperat fattiga att de tvingas ta livsfarliga gruvjobb.
Men jag håller inte med.
Personbilstrafiken är inget problem när det gäller utsläppen av koldioxid i luften från mänsklig verksamhet.
I planetens mest personbilstäta land USA såg utsläpps fördelningen ut så här för 30 år sedan. Ungefär
Uppvärmning 25%
Industriella processer 25%
Elkraftproduktion 25% (Universitetet i South Bend Indiana hade tex eget koleldat kraftverk...2001)
Kollektivtrafik (Fartyg, tåg, lastbilar, bussar, flyg) 15%
Personbilar 10%
Allt snack om Personbilar som ett problem är som jag ser det politikers vanliga metod lägg skulden på något litet som folk inte reagerar över, Personbilarna (Adolf Hitler, judarna, Lenin, de rika)
För den verkliga sanningen att vi i Sverige genom vår PRIVATA konsumption orsakar utsläpp på ca 10ton/invånare och år. dvs 800ton CO2 per svensk under livstiden. Enligt Naturvårdsverket. ? Eller är det mycket mera ?
Citat total utsläpp på planeten 2018 "Another year of CO2 growth - to a record 37.1 billion tonnes this year"
från
https://www.straitstimes.com/world/study-global-co2-emissions-to-hit-record-in-2018
Värdens BNP 84835462 millioner US $
Sveriges BNP 554659 millioner US $, dvs 0,0065 eller 0,65% av planetens totala BNP
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)
Vår konsumption kan antas orsaka utsläpp av 0,65% av planetens totala mänskliga utsläpp 37.1 miljarder ton CO2
dvs
Sverige kan därför förväntas genom vår konsumption stå för 0,65 % av planetens CO2 utsläpp 0,0065 x 37100000000 = ca 240000000 ton CO2/år
eller med 10000000 invånare ca 24 ton CO2 per invånare och år.
Det här betyder att med en genomsnittlig livslängd av 80 år orskar varje svensk invånare under sin livstid utsläpp på ca 2000 ton CO2 !
Bara genom att leva.
Genom egen konsumption och genom offentlig konsumption (skatterna)
Jag tog och kollade på en site hur stora utsläpp jag med mitt PRIVATA liv stod för.
Det blev ca 10 ton CO2 per år, dvs genomsnittet enligt Naturvårdsverket. #
Och för att klara mina utsläpp skulle behövts 4 st jordklot.....
Den slutsats jag drar av detta är att ska vi få 1000 års livslängd på vår Civilisation
(ska vi räkna från demokratins införande 1918, kvinnlig rösträtt ?)
så måste planetens befolkning minska till 25% för svensk levnadsstandard.
Tror Du det kommer ske ?
Om du inte tror det så kommer vår civilisation får en livs längd på några 100 år.
Som medeltiden.
Min slutsats.
# Jag skulle INTE räkna med flygresor jag gjorde i tjänsten. Så där har vi väl förklaring till skillnaden mellan Naturvårdverkets 10 ton/år och invånare och mina ovan beräknade 24 ton/år och invånare i Sverige !