Jag tror mycket väl att elhojar kan vara framtiden, en dålig parallell är väl att tex jämföra en gammal Norton med en flång ny sporthoj med insprutning. Hur många anser att den gamal Norton stånka är det häftigaste som finns idag? Hade det varit så är jag ganska övertygad att Nortons encylindriga 500 cc hade sålt riktigt bra
Visst det finns några som är som jag och tycker att gamla hojar, bilar och sånt är häftigt att köra och jag kör i alla fall några hundra mil på sommaren med min Cadillac och PV:n dom används också lite som bruksbilar, tar heller en Cadillac med fenor och V8 till jobbet än L200:an eller Passaten men ska jag åka tex bara blåsa på 100 mil tur och retur efter E4:an tar jag ju fakltiskt någon av de modernare bilarna, dock fungera det förvånasvärt fint som helst att åka lång i en 1960:a Cadillac, inga problem att hålla skyltade farter med en hand på ratten.
Tror mycket väl att elhojar och elbilar kan slå ut förbränningsmotorn och det med hjälp av bra markandsföring och utveckling där man får prestanda, batteritid och snabbladdning. Vem trodde att man skulle kunna stå mitt i skogen (i alla fall på vissa ställen ska tilläggas och inte där jag bor) och surfa på internet för drygt 20 år sen då mobilen var ny och man satt med 56K modem kopplat till telefonen? Utvecklingen kan mycket väl gå fort framåt på elfordonen och jag skulle tro att den stora massan struntar i hur bruksfordonen drivs bara dom fungerar bra. Dock finns det nog lite problem att övervinna men det kan mycket väl gå fortare än man tror.
Sen kan man ju också tänka sig att myndigheterna nu ser sin chans att passa på att begränsa effekten på elhojar så dessa blir tråkiga rena nyttofordorn för att på sikt få bort motorcykeln från vägarna.
Sen kommer ju nästa fråga det är ju inte första gången i mänsklighetens historia nåt nytt som ska vara så bra "bra" inte visar sig så bra efter ett tag. Mitt som det är finns ju risken att miljömupparna kommer på att elbilen, elhojen är djävulens påfund då det kommer till miljöpåverkan kanske i form av utsläpp vid nytillverkningen av bilar, batterier och att sen ta hand om de utttjänta bilarna och även kanske oren elproduktion och nån annan då lyckats lodda ännu bättre för sin sak och då ska dom bort för nåt nytt.
Jobbade för ca 10 år sen på ett jobb där företagsgrannen hade forskning, utveckling av biodiesel från skogsråvara och vi hade gemensamt fikarum, vid en kaffe rast frågade jag en av kemisterna vad man skulle ha för dieselbil för att vara mest miljövänlig när det då kommit avgasrening och partikelfilter på bilarna och om jag inte minns helt fel var dessa dessutom var skatterreducerade. Svaret jag fick var att man absolut inte skulle ha en sån bil utan en diesel med elektrisk insprutning och turbo intercooler vilket jag då hade i form av en högskattad -98 Opel Vectra turbo diesel. Nu kommer jag inte ihåg hela resonemanget men det var nåt i typ med att man klumpade ihop en massa ämnen och mätte nivån på dessa och med avgasreningen släppte bilen ut 3/4 mindre vilket var jättre bra men det hände tydligen nåt i den processen så utsläppt blev typ 15 gånger farligare för människan och säkert även naturen men då man bara släppte ut 25% blev det skattelättnad och nu är ju tydligen dieselbilarna livsfarliga vilket dom inte var för 10 år sen
Karln var ju part i målet men han hade nog inte helt fel i det han sa då för drygt 10 år sen.
Problemet med detta är ju att den som kan lobba bäst vinner inte miljön och tyvärr så ser vi ju inte eventuella konskvenser av vårt levene här på planeten innan skador är skedda. Ska man tänka på miljön skulle man minska omsättningen på prylar att tex en mobiltelefon ska fungera i minst 5 år med dess alla funktioner som den säljs med, en smart TV i 10 år, en bil minst i 25 år osv. Är helt övertygad att detta skulle påverka miljön mycket mer, jag säger inget om folk frivilligt vill ha den senaste mobilen, tv:n eller bilen, men jag vill inte bli tvingad att köpa en ny mobil för att min 3 år gamla Samsung Xcover 3 nu knappt går att använda för den är utan minne I mitg fall kommer jag när som helst tvingas att lägga pengar på en ny telefon eller göra en fabriksåterställning ca 1 gång i månaden för att bli av med alla uppdateringar jag blir tvingad till som segar ner telefonen, för det första är jag intresserad av mobiler och för det andra skulle jag heller lägga 3000 kr av mina pengar på kompressor montaget på Hondan än en ny mobil
.
Problemet är ju att om man ska tänka på miljön lär ju globalaekonomin svikta rejält då konsumtionen måste minskas och jag tror att den nöten är värre att knäcka än vad som är miljövänligt då dom flesta idagens samhälle säkert inte är så sugna på att bli självförsörjande utan heller vill betala för den tjänsten och gärna så lite som möjligt vilket påverkar miljön negativt. Är bara att se hur många mindre bönder det finns kvar idag och dessa påverkade nog miljön ganska lite då dom var aktiva men nu är dom ersatta av stora gårdar och säkert en väldigt stor del import för att det blir billigare och bekvämare så. Vet inte hur länge vi i Sverige skulle klara oss utan import om det skulle krisa men förmodligen skulle det nog gå ganska fort till vi hade svält i Sverige.