CO2 ökar. Det går att mäta. Vi släpper ut sjukt mycket genom fossila bränslen samtidigt som vi tar bort sjukt mycket av det som konverterar CO2 till O2.
Något som man ofta överser i diskussioner om ny teknik och bränsletyper är vad tillverkningen själv, av dessa "mirakelprodukter" släpper ut för emissioner och hur mycket energi som faktiskt går åt. Få tänker på om det energimässigt ens går ihop att producera de "gröna" maskinerna och om de faktiskt gör en positiv skillnad på det stora hela i det långa loppet.
Man är alldeles för upptagen med de direkta följderna som utsläpp av drift att man glömmer bort hela tillverkningsfasen. Att mäta emissioner av drift är mycket enklare än att räkna på tillverkningen och när det gäller att casha in på sina produkter så gör man det gärna lätt för sig. Den "gröna" industrin är inget undantag och det är "business as usual" som gäller. Snabba resultat och grafer och tabeller med selektiv statistik för att höja just sina produkter till skyarna. Det kan man lura många med. Hela nationer och kontinenter. På sätt och vis är det samma räknefel som många oerfarna och dåligt insatta "wantepreneurs" gör när de startar sitt första (kanske sista) företag och värderar sitt bolag högre än de borde eftersom de bara redovisar och beräknar framgången helt baserat på omsättningen och glömmer helt bort att räkna in kostnader. Ett företag som går framåt och hamnar högst upp på önskelistan hos investerare och partners kan i slutändan visa sig vara en förlustaffär på väg mot konkurs. Inte alls ovanligt. Titta bara på vad som hände med SAAB. De levde på lånad tid genom konstgjord andning från staten precis som så många "gröna" lösningar och företag som investerats i utan att någon gjort tillräckligt djupa analyser om hur klokt det egentligen är.
Idag finns det mycket mer bränsleeffektiva fordon med bättre avgasrening än förr. Hela nationer kan svära vid de nya emissionskraven och vill att man skrotar sin "gamla" bil till förmån för de nya och grönare alternativen. Staten har till och med delat ut skrotningspremier i jättebelopp för att få fart på försäljningen och vi köper fler bilar än någonsin men ingen har gjort någon tillräckligt bra kalkyl på om vi faktiskt får lägre utsläpp totalt på det viset.
Man handlar som en novis och lovar jättevinster (miljömässiga) utan att ha något övergripande underlag över totala kostnader. Precis som en tonåring som köper en cykel för en femhundring och säljer för en tusenlapp efter renovering för att sedan se det som en ekonomisk vinst. Problemet är att ungen glömde räkna in ALLA kostnader för jobbet och förbisåg "småsaker" som lokalkostnader, förbrukningsmaterial och arbetstid som redan fanns "gratis" hemma i källaren. Saker som om de saknades hade omöjliggjort färdigställandet men sammanlagt kostat mer än inköp, reservdelar och vinst tillsammans.
Om vi överdriver som fan och säger att en ny diesel släpper ut 90 % mindre avgaser och Co2 än en 20 år gammal bil så skulle man ändå bara gå break even eller plus-minus-noll efter ca. 10 år gentemot vad gammaldiseln har släppt ut under den tiden...då har vi alltså inte ens börjat köra med den nya bilen än utan enbart utsläppen från tillverkningen går upp jämnt emot den gamla bilens driftutsläpp. 10 år senare visar det sig dessutom att de där fantasisiffrorna på mindre utsläpp minst sagt var saltade o man uttrycker sig blygt. Att reparera och uppgradera gmla bilar gynnar miljön bättre på lång sikt. Ovanpå detta så kostar det bra mycket mer att tillverka elbilar i form av batterier och dylikt. Dessutom är det inte många nya bilar som kommer att finnas kvar om 10 år om man realistiskt sett lyssnar på vad de flesta mekaniker vet om moderna bilar. Framförallt batterierna.
När det redan nu är billigare, och blir billigare för varje år. Om inte redan så om några få år även bättre och stabilare med förnybar energi, varför ska vi hålla krampaktigt kvar vid fossila bränslen? It makes no sense..
Även om jag älskar ny teknologi och gärna skulle ha en sån här eldriven leksak för prestandans skull så lurar jag inte mig själv att det är mer miljövänligt. För det första finns inte infrastrukturen för att realistiskt konvertera om fordonsflottan till el inom en snar framtid. Det finns inte något tillräckligt miljövänligt sätt att tillverka den elen som behövs. Kärnkraften är vårt enda realistiska alternativ oavsett hur mycket sol, vind och vatten det ploppar upp. Ska jag vara helt ärlig så är jag inte så sugen på att se en massiv ökning av kärnkraftverk med tanke på riskerna vid en eventuell katastrof. Med bättre säkerhet kommer man långt men med högre krav på produktion där vi använder mer el per person till mer än fordon så ökar riskerna för en olycka. För att inte tala om "hög standard. Det finns en hel planet med fattigt folk som vill leva i samma lyx som oss med telefoner, elvärme elbilar och skit.
För det andra så finns inte någon miljövänlig batteriteknologi än som går att framställa utan att återinföra slaveriet i många länder eller använda enorma mängder naturresurser. Stackarna som gräver fram kobolt tills naglarna ramlar av, utan att knappt få betalt eller inte alls får ju inte mig att vilja stötta "big battery's" skräckvälde. De här jävla elcykelbatterierna..hur fan ska vi återvinna de efter att vi "omsorgsfullt och helt enligt skötselråden" har laddat och laddat ur dem? Inte en jävel som köper de där vet ens om hur man sköter om de för att inte dramatiskt förkorta livslängden. Om inte batterivård ens finns i åtanke, hur ska man då inbilla sig att resten av hojen tas om hand?
Detta gäller inte i samma utsträckning motorcyklar som generellt körs av en större skara entusiaster än elcyklister men med mindre skötsel, oljekladd och underhåll som lockbete så kommer det gapet att minska både inom cykel, bil och motorcykelindustrin när vi går över till eldrift. Då står vi där om 100 år...med kuken i handen... och så undrar vi hur fan det kunde gå så här.
så........ För det tredje så är det hur lätt som helst att i en oljekris, konvertera om förbränningsmotorer till andra, alternativa bränslen. En bensinare kan man i princip "choka" och köra på allt från etanol till terpentin och thinner. En diesel kan man nästan omodifierad köra på frityrfett och ister från kallpressade miljöpartister.
En elmotor.... ja visst kan du få elen från alternativa källor också men det finns helt enkelt väldigt logiska och lätt påvisade anledningar till varför vi ska "hålla krampaktigt kvar vid fossila bränslen? It makes a lot of sense.
Kör så det ryker och sen hittar vi på nåt nytt längs vägen. Vi behöver alla lösningar på en gång. Vi kan inte bara byta ut allt i ett svep och tro att vi gör någon nytta på det viset. It makes no sense.
Industri-revolutionen gjorde välståndet bättre, tveklöst är det så. För det blev bättre än innan. Då visste man inte riktigt konsekvenserna, men det framgår bättre nu.
Om 100 år kommer man att tala likadant om eldrivna fordon. Vi har inte en aning om vad vi kommer att göra med planeten genom att flänga batterier runt i naturen när det visar sig att de inte återvinns på rätt sett överallt precis som med dagens och gårdagens teknik. Det spelar tyvärr inte så stor roll på planetens ekosystem vad vi svenskar gör rätt om de flesta homo sapiens ändå gör det som är enklast för dem. Business as usual.
"Meet the new boss. The same as the old boss"