Elhojar

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ah just fan! Glömde hela tiden det där lilla med att ta mc körkortet. När man väl tar kortet kommer man såklart vilja ha en bättre hoj än CAKE grejorna till billigare pris.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, man
De tuttade väl på med avsikten att få den att brinna? Det står ju en släckare där i förväg.
Man brukar göra det vid demonstration av hur saker brinner.

Oavsett om det är bensinbilar eller elbilar eller motorcyklar, det blir liksom lite mer kontrollerat då.

Det är absolut ingen brist på kinesiska elfordon av alla möjliga slag som fattar eld, men just vid demonstrationer brukar man hjälpa till.
Filmen är gjord för att visa brandförloppet.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Smart på en parkering med andra fordon, eller ingick de i demonstrationen.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022

Lite konstigt för elbilen dök ju upp runt 2012 på allvar och nu 10 år senare borde ju batteritekniken gått så fort fram att räckvidden ökat 3x och priset gått ner 2/3. Men ingen verkar vilja ha elbil nu. För dyrt helt enkelt mot vad man får för privatägarna.

Sen snackar ju Aftonbladet bara skit så man ska nog ta detta med en nypa salt men tror ändå det är befogad kritik.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Eric Granado slog nytt varvrekord på Ducatis MotoE hoj under testerna där. 1.47.053.
Bara 8 sekunder långsammare än WSBK och 10 efter MotoGP. Ungefär lika snabb som en Aprilia RS125R från 2009....
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bra att dom slopade bonusen, den var ju i princip ett rent bidrag till våra grannländer (och bilimportörerna) eftersom dom flesta bilarna exporteras direkt när privatleasingen löpt ut
Ett sanslöst slöseri med allmäna medel
Dessutom sänkte ju Tesla priserna med upp till 150 000 så bonusen gick ju bevisligen direkt i fickan på tillverkarna...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra att dom slopade bonusen, den var ju i princip ett rent bidrag till våra grannländer (och bilimportörerna) eftersom dom flesta bilarna exporteras direkt när privatleasingen löpt ut
Ett sanslöst slöseri med allmäna medel

Det där var hävdats här och var men stämmer det verkligen?

I så fall borde ju antalet elbilar inte ha ökat alls i Sverige mellan 2019-2022…

”Allmänna medel” får förvisso förstaköparen att ta steget, men det innebär också att andrahandsmarknaden nu borde få tillgång till en rejäl dos begagnade elbilar… vilket av någon anledning precis råkar vara fallet. Finns det kanske en logik här?

En tre år gammal Tesla 3 får man nu från ca 350.000 och med tanke på vad en fossil XC40 eller A4 kostar så får det väl anses vara en nobrainer att köpa en för den som just nu letar bil. Om två år kommer ID4orna och derivaten ut på marknaden till sannolikt ännu lägre priser.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dessutom sänkte ju Tesla priserna med upp till 150 000 så bonusen gick ju bevisligen direkt i fickan på tillverkarna...

I alla fall en av dem, som redan innan hade typ 25% marginal på bilarna.

Har inte sett motsvarande sänkningar hos andra märken så det är ganska lätt att tro att Teslas sänkningar (worldwide) inte hade ett dugg med miljöbonusreglerna i Sverige att göra.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
En tre år gammal Tesla 3 får man nu från ca 350.000 och med tanke på vad en fossil XC40 eller A4 kostar så får det väl anses vara en nobrainer att köpa en för den som just nu letar bil. Om två år kommer ID4orna och derivaten ut på marknaden till sannolikt ännu lägre priser.
Den billigaste Model S från 2020 ligger på ~600.000 och gått 8500 mil. Tror den är helt ointressant för privatköpare och leasing. De som har råd vill ha nytt och den som ska fynda kommer inte få ihop kalkylen.

Model 3 kommer ha problemet med att familjer oftast vill ha större bilar.

Men men, detta är endast min åsikt som sagt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En tre år gammal Tesla 3 får man nu från ca 350.000 och med tanke på vad en fossil XC40 eller A4 kostar så får det väl anses vara en nobrainer att köpa en för den som just nu letar bil. Om två år kommer ID4orna och derivaten ut på marknaden till sannolikt ännu lägre priser.
Problemet jag ser med Tesla är att jag får känslan av att man betalar en jäkla massa pengar för att få låna en av Elons leksaker. Bestämmer han sig för att en funktion ska bort så försvinner den. De Tesla 3 som nu är tre år gamla ser dessutom ut att vara monterade av panelgapens vänner och inuti är det inte direkt en känsla av precision man får.

Fast nån elhoj är det ju ändå inte...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det har tidigare grälats om elbilens försäljningsframgångar i ett flertal trådar. Bytte folk till elbil på grund av ekonomiska incitament eller på grund av att elbilen är så mycket bättre än fossilbilen…?

Efter slopade ekonomiska incitament finns svaret. Om man tvivlar på artikeln i skymningspressen så finns det även artiklar från statens officiella politruker:

 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Det där var hävdats här och var men stämmer det verkligen?

I så fall borde ju antalet elbilar inte ha ökat alls i Sverige mellan 2019-2022…

”Allmänna medel” får förvisso förstaköparen att ta steget, men det innebär också att andrahandsmarknaden nu borde få tillgång till en rejäl dos begagnade elbilar… vilket av någon anledning precis råkar vara fallet. Finns det kanske en logik här?

En tre år gammal Tesla 3 får man nu från ca 350.000 och med tanke på vad en fossil XC40 eller A4 kostar så får det väl anses vara en nobrainer att köpa en för den som just nu letar bil. Om två år kommer ID4orna och derivaten ut på marknaden till sannolikt ännu lägre priser.
Ja, nu när nya bilar inte subventioneras blir det ju fler som överväger begagnat.

Men var är alla ID3-or som borde kommit ut på begagnatmarknaden förra året? Ett tag var dom bland dom vanligaste elbilarna häromkring. Helt plötsligt har dom gått upp i rök.
Eller exporterats..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ingen hemlighet att det exporteras begagnade elbilar till ett elbilsälskande grannland.

Tidigare exporterades det fossilbilar dit, då alla bilar var väldigt mycket dyrare där, och var man kreativ med kvittoskrivningen så kunde man tjäna en hacka.

Biltillbehör var också skitdyrt där, en FD granne monterade hela grillen/takräcket full med extraljus och en ny stereo i brädan och en rejäl högtalaruppsättning varje gång han åkte till norge, och hem körde han utan, det betalade bensinen för honom....
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det har tidigare grälats om elbilens försäljningsframgångar i ett flertal trådar. Bytte folk till elbil på grund av ekonomiska incitament eller på grund av att elbilen är så mycket bättre än fossilbilen…?

Efter slopade ekonomiska incitament finns svaret. Om man tvivlar på artikeln i skymningspressen så finns det även artiklar från statens officiella politruker:

I hear You, men är inte lika tvärsäker då hela bilmarknaden förefaller tämligen skruvad just nu.

En av mina bröder ska byta tjänstebil och har under nästan ett års tid försökt boka en Ioniq 5. För ett par veckor sedan blev han, av försäljaren, uppmanad att kanske hitta ett annat fabrikat då det tydligen är alldeles omöjligt att få fram en leveranstid för den bilen. Även VW och deras syskon förefaller att fortfarande sitta med långa leveranstider. Det var väl för övrigt en hyfsad anstormning i hallarna innan bonusen drogs tillbaka, det lär ju också spela in.

De två fabrikat jag vet som kan få fram elbilar hyfsat snabbt är väl Tesla och Polestar (lagerbilar inom 1-2 månader)? Det kan säkert finnas någon fler som jag inte känner till, men sensmoralen är att vi nog ska avvakta innan vi drar alltför säkra slutsatser.

Visst är det väl kul med en bonus vid köp men sanningen att säga så är det kanske kombinationen av låga förmånsvärden och driftkostnader som har störst betydelse för ekonomin när det gäller elbil för företag? Och de parametrarna har väl inte förändrats, inte vad jag vet..?

Vad jag vet - är att jag studsade till ordentligt när jag tankade vår dieselhärk härom veckan. Nästan niohundra spänn för under 40 liter drivmedel. DET upplevde jag som dyrt.

Jaja, detta har väl inte mycket att göra med elhojar men kanske ändå förtjänar en postning. Bara för nyansens skull ;)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top