Elhojar

Jag följde, och följer, inte motogp men vad jag läst mig till handlade bytet från 2t till 4t i högsta grad om prestanda. Varvtiderna sjönk tydligen direkt. Sen spelade säkert ökad verkningsgrad och minskade utsläpp in som en bonus.

Det är så jag hoppas att övergången från 4t till el blir. Att eldriften visar sig överlägsen samtidigt som man får bonusen med ökad verkningsgrad och minskade utsläpp. Just nu är tekniken inte där men kanske om 10-20 år.
Mmm, tyvärr finns det andra underliga restriktioner som minimivikter och annat som måste beaktas för att jämförelsen baserat enbart på motorer ska funka. Fyrtaktaren utvecklades snabbt och tiderna gick ned bland annat när körbarheten utvecklades. Men jag vill minnas att man samtidigt justerade (höjde) minimivikten för tvåtaktaren.

En rätt bra artikel i ämnet: https://www.cycleworld.com/how-motogp-engines-have-evolved-from-two-strokes-motorcycle-engine/

Men sensmoralen är väl att egentligen alla tekniksprång har behövt en viss hjälp på traven initialt. Jag har inga synpunkter på FIMs val att hålla liv i förbränningsmotorn med syntetsoppa ytterligare en tid men tycker nog att det är intressant att även följa Moto-E, bara för att utvecklingen i den klassen lär vara rätt dramatisk under det närmaste decenniet :)
 
Mmm, tyvärr finns det andra underliga restriktioner som minimivikter och annat som måste beaktas för att jämförelsen baserat enbart på motorer ska funka. Fyrtaktaren utvecklades snabbt och tiderna gick ned bland annat när körbarheten utvecklades. Men jag vill minnas att man samtidigt justerade (höjde) minimivikten för tvåtaktaren.

En rätt bra artikel i ämnet: https://www.cycleworld.com/how-motogp-engines-have-evolved-from-two-strokes-motorcycle-engine/

Men sensmoralen är väl att egentligen alla tekniksprång har behövt en viss hjälp på traven initialt. Jag har inga synpunkter på FIMs val att hålla liv i förbränningsmotorn med syntetsoppa ytterligare en tid men tycker nog att det är intressant att även följa Moto-E, bara för att utvecklingen i den klassen lär vara rätt dramatisk under det närmaste decenniet :)
Tror också moto-e kan bli skoj. Tills någon bestämmer att alla hojarna måste dela på 11kw och lastbalansera i depån. Eller något annat dumt.
 
Tror också moto-e kan bli skoj. Tills någon bestämmer att alla hojarna måste dela på 11kw och lastbalansera i depån. Eller något annat dumt.
Ännu mer spännande vore det om de tvingades lastbalansera vid race, så att den totala effektutvecklingen av alla hojar aldrig fick överstiga 11 kW enligt först-till-kvarn-principen, men där varje överstigande av genomsnittseffekten också innebar att hela teamet döms till en timmes terapisamtal med Greta Thunberg.
 
Men sensmoralen är väl att egentligen alla tekniksprång har behövt en viss hjälp på traven initialt. Jag har inga synpunkter på FIMs val att hålla liv i förbränningsmotorn med syntetsoppa ytterligare en tid men tycker nog att det är intressant att även följa Moto-E, bara för att utvecklingen i den klassen lär vara rätt dramatisk under det närmaste decenniet :)
Ja det får vi verkligen hoppas.Hittills har det ju varit pinsamt uselt och det enda intressanta som hänt var när halva depån brann upp för ett antal år sedan...
 
Ska dom ha sådana där boost pilar på banan och publikröstning om extraboost också?

Jag vet inte om man ska TV-spelifiera motorsport, men tydligen har det gjorts på bilsidan i Formula E....
 
Jag såg fram emot Moto-e som fan när det skulle bli en ny klass. Men tyvärr tycker jag det blev rätt trist. Beror kanske mest på konstigt kval samt korta race. Jag trodde att man skulle uppskatta att alla kör fullt pga man inte behöver spara däck men samtidigt är det lite gött när det är spännande att se vem som har greppet kvar till slut i vanliga sprint rejs.

Ska dock bättra mig i år och se alla motoe kval, race etc
 
Jag såg fram emot Moto-e som fan när det skulle bli en ny klass. Men tyvärr tycker jag det blev rätt trist. Beror kanske mest på konstigt kval samt korta race. Jag trodde att man skulle uppskatta att alla kör fullt pga man inte behöver spara däck men samtidigt är det lite gött när det är spännande att se vem som har greppet kvar till slut i vanliga sprint rejs.

Ska dock bättra mig i år och se alla motoe kval, race etc
Personligen tycker jag det hade varit mer intressant om det var en drös med olika tillverkare med olika styrkor/svagheter, och i princip fri utveckling.
 
Japp, ligger någonting i det. MotoGP är ju kungaklassen just pga all prototyping och all utveckling med hojarna.
Jo, en klass där alla kör exakt samma material hade ju kunnat vara intressant om det var de absolut bästa förarna i världen, för att på så vis utesluta materialet när de fajtas, men de absolut bästa kör ju en annan klass.
Sedan skulle det kanske ge lite fart på utvecklingen om det var fler tillverkare. Inte för att batterier kommer utvecklas mycket snabbare än de gör nu, men det kanske hade pressat fram något annat alternativ eller några andra galna utvecklingar.
 
Är det någon som hört något från provkörningsveckan av Varg i Spanien?

Dom första kunderna skulle ju dit den 26'e och få köra lite.
 
Jag såg en sån här BMW CE 04 i verkligheten häromdagen. Dvs, minst en person i världen tycker den är snygg nog att äga ?
 

Bifogat

  • 974D5226-EC67-49BB-8D67-DBD6C5748201.jpeg
    974D5226-EC67-49BB-8D67-DBD6C5748201.jpeg
    5 MB · Visningar: 22
Ja det får vi verkligen hoppas.Hittills har det ju varit pinsamt uselt och det enda intressanta som hänt var när halva depån brann upp för ett antal år sedan...
Man kan bara hoppas att Ducatis MotoE-hoj höjer nivån något. Inte för att jag förväntar mig någon himlastormande skillnad men den är ju ändå en racehoj från grunden, till skillnad från Energicas pimpade gatsoffa.
 
Jag såg en sån här BMW CE 04 i verkligheten häromdagen. Dvs, minst en person i världen tycker den är snygg nog att äga

Det rullade en sådan i Luleå förra sommaren. Dvs antingen har personen flyttat eller så finns det TVÅ personer…

Eller så kör folk fordon på andra grunder än utseendet. Vilket är lätt att inse när man kollar försäljningstopplistan för hela Europa eller Sverige.
 
Det rullade en sådan i Luleå förra sommaren. Dvs antingen har personen flyttat eller så finns det TVÅ personer…

Eller så kör folk fordon på andra grunder än utseendet. Vilket är lätt att inse när man kollar försäljningstopplistan för hela Europa eller Sverige.

Det känns vä troligare att personen har flyttat?

Vad jag inte förstår är hur dom kopplar fast ledarhunden och var dom fäster den vita käppen?
 
Det rullade en sådan i Luleå förra sommaren. Dvs antingen har personen flyttat eller så finns det TVÅ personer…

Eller så kör folk fordon på andra grunder än utseendet. Vilket är lätt att inse när man kollar försäljningstopplistan för hela Europa eller Sverige.
231kg, 42hp och kommer ca 10mil (enl WMTC 13mil men den är rätt snäll) . Om man kör lite aktivt så kommer man 5-7mil kanske.
Dvs svårt att jobbpendla på den.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top