En rookies betraktelser på ämnet livhanke

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Hej på er

Då jag håller på att ta ett mc-kort (och över min döda kropp kommer skaffa en custom-hoj) har jag tagit mig friheten att bli medlem på ert forum, hoppas ni inte misstycker. Inledningsvis vill jag tacka för väldigt mycket intressant och informativt forum, har lärt mig väldigt mycket. Men så till saken...

Jag insåg redan innan att detta är en farlig "sport", men av mängden olycksrelaterade trådar verkar det inte riktigt som jag tidigare verkligen insett omfattningen av olyckorna. Till saken hör nu att jag själv är lite av en "adrenalinjunkie" som inte kan köra bil lagligt, som måste tänja på gränserna, och av just den anledningen hade jag tänkt mig något mer i stilen av en motard. Men på motardforumet skriver ni att detta är lika farligt som plastraket. Hade det nu inte varit för det faktum att jag har en underbar flickvän, och att vi om inte alltför lång framtid hade tänkt skaffa barn, hade jag inte tvekat. Men å andra sidan vägrar jag leva ett trist svenssonliv restan av livet.

SÅ MIN FRÅGA TILL ER; SKA JAG SKAFFA HOJ?

Om ni tänker svara att det måste jag lista ut själv, låt bli att svara. Jag säger inte att jag kommer att lyssna på er (Jag kommer att skaffa hoj hursom), men jag vill veta hur NI motiverar riskerna...
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
The Duck skrev:
2518365
SÅ MIN FRÅGA TILL ER; SKA JAG SKAFFA HOJ?
Absolut, riskerna är inte större än vad du själv gör de till. Ligger du och kör över din förmåga, ja då är en olycka att vänta. Kör du förnuftigt löper du inte större risk att utsättas för en olycka med MC än med bil.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
The Duck skrev:
2518365 Hej på er

Då jag håller på att ta ett mc-kort .

Tror ändå att motard/offroad sänker oddsen för att de ska komma och gräva ner dig i förtid, även om det naturligtvis är potenta maskiner de med. Man sitter högre och ser därmed bättre över krön och bilar. Dessutom orkar man inte ligga och slentrianåka tokfort hela tiden eftersom man hänger som ett segel i styret redan i 140 trots att hojen orkar mer.

Jag menar alltså inte att det behöver vara förkastligt att skaffa en sporthoj, men att riskerna skulle var desamma på en motard låter inte helt rimligt i mina öron.

Men till syvende og sidst så sitter ju allt i huvet på föraren.

Tycker jag

/J
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Nej, köp inte en hoj, det är skittråkigt. Bättre att lägga pengarna på en ordentlig frimärkssamling eller på en pony.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Skaffa motard, åk så mycket bana du kan och se till att ALLTID använda bra skyddsutrustning så KAN det vara värt risken.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Köp motard! sålde min plastraket tillförmån för en motard för några månader sen och kan bara konstatera att det känns betydligt mindre farligt ialla fall! motarden haf jag haft upp i 180 som mest och det va rent av plågsamt sporthojjen var jag över 200 med allt för ofta det är ju sjukt lätt med en sån hoj.. klart det gör skillnad!! :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kör plastraket, mest för att jag verkligen stortrivs på min Gixxer, och för att den är helt underbar på bana :tummenupp Men jag skulle nog trivas hyggligt på vilken hoj som helst, bara det är mc!
Allting är farligt, i olika grad. Jag åkte av vägen ganska styggt i somras, ca 170 knyck rakt ut i skogen = hojen i smulor och jag medvetslös i 6h, jag fick lite ont i foten och lite muskelfästen i nacken och var vimsig i några dagar. Idag har jag bara lite ont i foten ibland, å andra sidan har jag spräckt den fotleden i en mc-vurpa -98 också :rolleyes:

Efter vurpan ringde morsan 2ggr om dan å grinade, eftersom det här å det här å det här å det här å det här å det här osv hade kunnat hända. Javisst, jag hade extrem tur, gruppmöte i skyddsängelsvärlden, men samtidigt kan man inte alltid oroa sig för vad som kan hända i varje situation. Jag kan ju bli överkörd när jag ska gå och handla också! Men, man ska inte ta onödiga risker! :fakta

Grundregeln för ett långvarigt och hyggligt hälsosamt mc-liv är att alltid ha bra skyddskläder, sunt förnuft och att köra åt alla andra också, aldrig köra om i korsningar/vid avtagsvägar och hålla grejerna i bra skick. Sen kan ju självklart olyckor alltid hända, men det viktiga är att få så mycket marginaler som möjligt! :fakta

Ta mc-kort, köp skyddsutrustning först (riktga grejer) och sedan hoj för pengarna som blir över. Kör försiktigt i början, gå kurser och börja köra bana! :tummenupp
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
flugan skrev:
2518422 Så vad är egentligen alternativet? Köra båge är tydligen bara 15ggr farligare än att köra bil.

Ca 15 gånger större risk att komma till skada ja. Men det är 23gånger större risk att man omkommer i trafiken, än med bil.
 

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Tjaa, jag är själv ganska ny och för tillfället hojlös.
Efter vårens o sommarens alla dödstrådar så har jag bestämt mig för att nästa hoj blir en enduro/offroad variant. Känns som man lever längre på en sån.

Sen har det väl lite att göra med att jag ft bor i ett land med dåliga vägar o där 90% av trafiken utgörs av människor som har köpt sitt körkort o inte kört längre än 10 år.

Sen att det mesta sitter i huvet på föraren är nog det viktigaste, fast det hjälper väl att man inte kommer upp i 200 men en knyck på handleden.

jag är lite feg med:näsblod
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
The Duck skrev:
2518365 Hej på er

blabla

SÅ MIN FRÅGA TILL ER; SKA JAG SKAFFA HOJ?
...
såvida inte du tänker köpa min zx9a. såtycker jag att du ska köpa en banhoj om du är en adrenalinjunkie.
På banorna finns sjukvårdare och framförallt så finns inte mötande och vänstersvängande bilar/lastbilar. jag ger upp adrenalinåkandet på gata för att köra bana. ev. blir det en caferäser på gatan för att få komma ut lite.
:tummenupp
 

bomshaka

Majoy
Gick med
18 Sep 2006
Ort
stenungsund
Hoj
fzr1000
en rookies.........

Jag har kört hoj sedan 1970 ,alltid snabbt," pushing the limits".
Det som jag säger till er som frågar om hojåkning är farligt?
Survival Game,det är vad det handlar om.
Lär dig först köra ,helst på crossbana el liknande,då har du större chans
att klara dig.
Lär av misstagen,inse dina begränsningar men var inte rädd för att testa
gränserna,helst bara där det är mindre riskfyll tex.vis banor.
Lycka till
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Skaffa Sporthoj om Du:

RÄKNAR med att krascha!
ALDRIG räknar med att komma hem oskadd på kvällen!

Riskerna?
Dom går inte att motivera med annat att det är jävligt roligt att köra Sporthoj!
:banana

Tänker du på familjen så köp en SAAB 95 AERO KOMBI så blir det lite kul iallafall.
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Sporthoj räddar liv.

Tja ,

Vad ska man säga ?

Läs lite på statistiska centralbyråns hemsida och bilda dig en egen uppfattning.

Ungefärlig sammanfattning, (min tolkning) 5000 personer i Sverige tar sitt liv varje år, av dessa är förfärande många i åldern 15 - 30 år.

500 personer dör i trafiken (där motorfordon är inblandade) av dessa kör cirka 50 motorcykel.

Hur många av dessa självmord skulle ha förhindrats med en vettig hobby och det kamratskap som detta i sin tur ger ?

Själv är jag småbarnsfar och helt "knäpp" när det kommer till trafikvett.
Genom MC-åkningen får jag utlopp för lite adrenalin i vardagen, och jag slipper riskera andras liv genom att dra 9-5 AERON på varvstoppet varje gång jag är på dåligt humör.

Banåkning är ett trevligt komplement till landsvägen, men knappast en ersättning. Med allt stök det innebär att ta en hoj på släpkärra ca, 15 mil enkel väg till närmaste bana, skulle jag kanske kunna åka en sisådär 2 gånger per år :näsblod
Fördelen med motorcykel är ju att det är så fruktansvärt enkelt att få tid till en tur, jag lär ju inte rigga segelbåten om jag har 2 timmar över en torsdagkväll.

Sporthoj vs, motard, personligen orkar jag inte byta olja och justera ventiler efter varannan körning, för att ändå inte hänga med när det är som roligast.
Men det är ju en smakfråga :rolleyes:
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Fan, det handlar inte om vilken hoj man kör, det handlar om HUR man kör. Man kan dö precis lika jävla enkelt på en motard eller en glidare som på en sporthoj.

Snack om att en motard minsann är säkrare än ditten eller datten är så jävla dumt så jag blir mörkrädd. En offroadhoj som körs offroad är möjligtvis säkrare, men det beror ENBART på att man då inte färdas på trafikerade vägar och inte kan hålla någon särskilt hög fart. En gatmotard däremot som toppar 180, på vilket sätt är den säkrare än en sporthoj som toppar 250? Är det verkligen den sista biten på hastighetsmätaren som dödar?!?!
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Till skillnad från övriga inlägg…

Råkade ut för en olycka i augusti. Bil i mötande körfält var ej uppmärksam och svängde vänster trots att jag kom körande. Det tog tvärstopp i bilens högra sida. Flög över bilen och stannade ca 15 meter bort. (körde ca 50km/h på 50 väg)

Frugan (m.fl.) sa direkt –ingen mer MC, jag stod på mig och hävdade saker som att det fanns andra olycksrisker. ex: Under 2006 har det totalt omkommit 104 personer genom drunkning. :tummenupp :va Kom själv på, Bla efter läsning av alla olyckstrådar, att jag skall testa en sommar utan MC. Så sommaren 2007 blir första utan mc på 12 år.

kom ihåg att de finns två typer av MC förare, de som har krashat och de som kommer att göra de. :mattias

Jag hoppas och tror inte jag avskräckt dej från MC köp
 
Last edited:

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
The Duck skrev:
2518365 Hej på er

Då jag håller på att ta ett mc-kort (och över min döda kropp kommer skaffa en custom-hoj) har jag tagit mig friheten att bli medlem på ert forum, hoppas ni inte misstycker. Inledningsvis vill jag tacka för väldigt mycket intressant och informativt forum, har lärt mig väldigt mycket. Men så till saken...

Jag insåg redan innan att detta är en farlig "sport", men av mängden olycksrelaterade trådar verkar det inte riktigt som jag tidigare verkligen insett omfattningen av olyckorna. Till saken hör nu att jag själv är lite av en "adrenalinjunkie" som inte kan köra bil lagligt, som måste tänja på gränserna, och av just den anledningen hade jag tänkt mig något mer i stilen av en motard. Men på motardforumet skriver ni att detta är lika farligt som plastraket. Hade det nu inte varit för det faktum att jag har en underbar flickvän, och att vi om inte alltför lång framtid hade tänkt skaffa barn, hade jag inte tvekat. Men å andra sidan vägrar jag leva ett trist svenssonliv restan av livet.

SÅ MIN FRÅGA TILL ER; SKA JAG SKAFFA HOJ?

Om ni tänker svara att det måste jag lista ut själv, låt bli att svara. Jag säger inte att jag kommer att lyssna på er (Jag kommer att skaffa hoj hursom), men jag vill veta hur NI motiverar riskerna...



Är du adrenalinejunkie så köp en nyare sporthoj, (eller gör som jag, hoppa fallskärm) och du finner den ultimata kicken utan droger... kör med förstånd och börja köra på bana så fort du kan, då lugnar du ner dig i trafiken :tummenupp
 
Last edited:

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Börja med att crasha lite lätt i en kurva med rullgrus så du får lite perspektiv på hur lätt det är att köra av vägen. Sedan kommer du att köra lungt ett tag framöver. Reka gärna terängen vid kurvan under dagtid så du vet att oddsen inte är allt för dåliga.

Kör inte som ett svin första året utan lugnt - tjena, jag vet att detta inte är det lättaste. Men sanningen är den att nytagna körkort och (för ägaren) ny sporthoj är den mest olycksdrabbade kategorin. Kör man (för) fort så hinner inte förnuftet och erfarenheten ifatt en, och som nybörjare gör man många misstag. Tro mig, jag vet - efter bara två år på mc.

I slutänden är det bara du som kan avgöra om du anser dig själv ha tillräckligt med karaktär för att gasa på "rätt ställen". Slutligen vill jag runda av med att säga att motorcykelåkning har väldigt mycket att erbjuda också. :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top