En vanlig scam vid fordonsförsäljning

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Men det är märkligt att man kan återkalla en betalning, det är som gjort för att lura folk. Hur tänker bankerna här?
Det handlar inte om att återkalla, det handlar om att låtsas göra en överföring, några dagar fram i tiden, med pengar man inte har, tillsammans med en godtrogen säljare.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men det är märkligt att man kan återkalla en betalning, det är som gjort för att lura folk. Hur tänker bankerna här?
Bankerna tänker att du ska ha möjlighet ångra dig om du gör fel ....skickar pengar till fel leverantör tex för du har tryckt fel på datorn och skickat pengar till t.ex. Målare AB istället för Snickare AB.
Så gör du en en banköverföring på fredag, lördag, söndag, ja då kan du ångra dig ända till söndag kväll. För överföringen till mottagaren görs inte förrän på måndag.
Gör du en banköverföring måndag , tisdag, onsdag och torsdag har fram till midnatt samma dag att ångra dig.
Eller ?

Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det handlar inte om att återkalla, det handlar om att låtsas göra en överföring, några dagar fram i tiden, med pengar man inte har, tillsammans med en godtrogen säljare.
Jag förstår syftet som köparen har, men som säljare är det lätt att tro att överföringen kommer genomföras. Att det tar ett par dagar för banken/bankerna att genomföra transaktionen. Om jag får lön den 25:e så kan jag se detta redan dagen innan, t ex. Men jag vet att pengarna kommer nästa dag. Men här kan alltså en köpare gå in och ändra en betalning som redan är gjord?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag förstår syftet som köparen har, men som säljare är det lätt att tro att överföringen kommer genomföras. Att det tar ett par dagar för banken/bankerna att genomföra transaktionen. Om jag får lön den 25:e så kan jag se detta redan dagen innan, t ex. Men jag vet att pengarna kommer nästa dag. Men här kan alltså en köpare gå in och ändra en betalning som redan är gjord?
Se inlägg # 24. Men de här bedragarna har inga pengar så de sätter överföringen någon dag i framtiden. Och det fina är att banken godtar en utbetalning på tex 123456 kr om några dagar.
(För köparen kan ju fått in pengar om några dagar !?! )
Och sedan när köparen lämnat säljaren är det bara för köparen att ångra banköverföringen så är problemet löst.
Problemet med att köparen inte har mer än 14 öre på kontot om några dagar.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Bankerna tänker att du ska ha möjlighet ångra dig om du gör fel ....skickar pengar till fel leverantör tex för du har tryckt fel på datorn och skickat pengar till t.ex. Målare AB istället för Snickare AB.
Så gör du en en banköverföring på fredag, lördag, söndag, ja då kan du ångra dig ända till söndag kväll. För överföringen till mottagaren görs inte förrän på måndag.
Gör du en banköverföring måndag , tisdag, onsdag och torsdag har fram till midnatt samma dag att ångra dig.
Eller ?
Det funkar i alla fall inte på Swedbank.
Där läggs transaktionen i kö direkt, oavsett veckodag.
Så väljer du att göra en överföring som ska ske omedelbart, då kan du inte ångra den.

Enda sättet är som beskrivits, att man sätter ett framtida datum, då kan man naturligtvis ångra den.

Men fattar inte att folk släpper iväg prylarna innan man har pengarna på sitt konto?
Personligen skulle jag aldrig göra det till en okänd person.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det funkar i alla fall inte på Swedbank.
Där läggs transaktionen i kö direkt, oavsett veckodag.
Så väljer du att göra en överföring som ska ske omedelbart, då kan du inte ångra den.

Enda sättet är som beskrivits, att man sätter ett framtida datum, då kan man naturligtvis ångra den.

Men fattar inte att folk släpper iväg prylarna innan man har pengarna på sitt konto?
Personligen skulle jag aldrig göra det till en okänd person.
Det är det som är det smarta i scamet, sätt ett framtida datum ! :gnissla

JerryS

Sporthojsnörd
Gick med
17 Dec 2017
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Fake även på sporthoj.com - skulle tippa att JerryS omedvetet kopierade din text som citat och sedan lade in egen text i den - går alldeles utmärkt (se exempel ovan)
Japp. Jag är skyldig. :hej Det var kanske så det gick till. Det blev fel helt enkelt.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Det är det som är det smarta i scamet, sätt ett framtida datum ! :gnissla
Ja, men det som är märkligt är att någon går på den bluffen?
Man måste ju i princip vara blind om man inte noterar det?

Och som sagt var - pengarna på kontot är det som gäller, om folk skulle lära sig det!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det är väl inte speciellt märkligt att man kan återkalla en betalning som är schemalagd några dagar bort?
Man kan alltså återkalla den fram tills det datum man satt för genomförandet.
Om man vill att betalningen ska genomföras lägger man den inte i framtiden.

Det som är konstigt är att folk släpper ifrån sig saker innan betalningen är genomförd, bara för att dom får ett meddelande om att en betalning är schemalagd att genomföras i framtiden.

Är det samma personer som släpper sina grejor mot "Eyy mannen, jag får para på onsdag, jag betalar då, jag svääär...."`?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det är väl inte speciellt märkligt att man kan återkalla en betalning som är schemalagd några dagar bort?
Man kan alltså återkalla den fram tills det datum man satt för genomförandet.
Om man vill att betalningen ska genomföras lägger man den inte i framtiden.

Det som är konstigt är att folk släpper ifrån sig saker innan betalningen är genomförd, bara för att dom får ett meddelande om att en betalning är schemalagd att genomföras i framtiden.

Är det samma personer som släpper sina grejor mot "Eyy mannen, jag får para på onsdag, jag betalar då, jag svääär...."`?
Är betalningen "schemalagd" så går det säkert att dra tillbaka. Jag trodde att fördröjningen berodde på bankernas hantering, att överföringen tar 2-3 dagar. Om jag lämnar tillbaka en vara jag köpt i en butik så brukar det ta minst 2 dagar innan pengarna är på kontot.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är betalningen "schemalagd" så går det säkert att dra tillbaka. Jag trodde att fördröjningen berodde på bankernas hantering, att överföringen tar 2-3 dagar. Om jag lämnar tillbaka en vara jag köpt i en butik så brukar det ta minst 2 dagar innan pengarna är på kontot.
De banker där man kan ringa och avbryta en överföring gör det ju möjligt att göra så med. Och jag vet att det brukade göras scams på det sättet med. Så när jag säljer fordon och får pengarna på kontot så flyttar jag dem omedelbart så att det inte går att backa.

Om det dessutom är tillräckligt med pengar för att det ska vara jobbigt att vara utan har jag ett säljkontrakt. Har funderat på att prata lite med en advokat om vad man kan lägga till för extra poster i det kontraktet om avsaknad eller tillbakadragen betalning med.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nej, det är ingen hantering som tar banken några dagar att utföra. Det är ju inte en massa folk som går och hämtar en näve pengar från butikens bankfack, drar va dom från deras bankbok, justerar i saldot på nätet, och sen knatar över till ditt bankfack och gör samma sak, fast omvänt.

Pengarna dras alltid ögonblickligen, sen håller olika aktörer i dom under processens gång. Det kan ju vara så enkelt att det är det som ger banken likvida medel, dom lånar våra pengar dom där dagarna det att utföra transaktionen.

Sen utförs vissa aktiviteter batchvis, exempelvis löneutbetalningar, räkningsbetalningar mm, oftast nattetid när övrig belastning är låg, men det är ju bara för att få ett effektivare resursutnyttjande och undvika flaskhalsar dagtid.

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Nej, det är ingen hantering som tar banken några dagar att utföra. Det är ju inte en massa folk som går och hämtar en näve pengar från butikens bankfack, drar va dom från deras bankbok, justerar i saldot på nätet, och sen knatar över till ditt bankfack och gör samma sak, fast omvänt.

Pengarna dras alltid ögonblickligen, sen håller olika aktörer i dom under processens gång. Det kan ju vara så enkelt att det är det som ger banken likvida medel, dom lånar våra pengar dom där dagarna det att utföra transaktionen.

Sen utförs vissa aktiviteter batchvis, exempelvis löneutbetalningar, räkningsbetalningar mm, oftast nattetid när övrig belastning är låg, men det är ju bara för att få ett effektivare resursutnyttjande och undvika flaskhalsar dagtid.
Både ja och nej:

RIX-RTGS är öppet vardagar klockan 7-18. När RIX är stängt hanteras inga betalningar och bankerna behöver vänta tills RIX öppnar igen innan betalningarna kan avvecklas.
Källa: Riksbanken, https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/betalningssystemet-rix/

Friskrivning:
Jag är tekniker. Inte ekonom. Så missuppfattningar förekommer garanterat... ;-)

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
När pengarna är på kontot. Först då lämnar man över nycklarna och gör ägarbytet. Hur kan något annat vara aktuellt? Jag förstår det inte bara.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej. Det tar inte några dagar att genomföra transaktionen. Överföring mellan konton i samma bank går omedelbart. Överföringar mellan banker genomförs vid nästkommande synk vilket sker några gånger per dag. Gör man överföringen sent på eftermiddagen så finns pengarna på mottagarens konto på förmiddagen dagen efter. Gör man överföringen före ett viss klockslag (brukar vara vid 14 eller något sådant) så syns pengarna hos mottagaren samma dag.

Det dom istället gör är att dom lägger in en överföring och sätter att den skall göras om någon dag vilket ger dom gott om tid att gå in på sin bank och bara ta bort den planerade överföringen. Det går att göra fram tills det datum den är satt till.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
De banker där man kan ringa och avbryta en överföring gör det ju möjligt att göra så med. Och jag vet att det brukade göras scams på det sättet med. Så när jag säljer fordon och får pengarna på kontot så flyttar jag dem omedelbart så att det inte går att backa.

Om det dessutom är tillräckligt med pengar för att det ska vara jobbigt att vara utan har jag ett säljkontrakt. Har funderat på att prata lite med en advokat om vad man kan lägga till för extra poster i det kontraktet om avsaknad eller tillbakadragen betalning med.
Om man ser pengarna på kontot, inte bara som inkommande utan att saldot har förändrats så går detta inte att backa på något vis och det har aldrig gått. Det skulle vända upp och ner på hela bankvärlden.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om man ser pengarna på kontot, inte bara som inkommande utan att saldot har förändrats så går detta inte att backa på något vis och det har aldrig gått. Det skulle vända upp och ner på hela bankvärlden.
Det är iofs 10-15 år sedan nu, men det gjordes vid scams. HUR det gjordes? Mindre nogräknade banker antar jag. ?‍♂️ Jag har också råkat ut för att få en stor summa pengar på ett konto som banken sedan tog tillbaka utan mitt medgivande. Det var inte mina pengar, så jag brydde mig inte om det, men det var lite överraskande när bankomaten sa att jag hade så mycket pengar på ett konto som bara skulle ha ett par tusen.
Sist det var uppe så var det folk här som sa att deras bank tillät att avbryta en överföring innan bryttiden via nätbanken. Då har förvisso inte pengarna dykt upp på kontot än heller.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati