Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Knee brace är bra men det finns väl inget knäskydd som hindrar vridning? Hur skulle det vara konstruerat? Inte ens om du limmar fast skyddet i skinnet hindrar det ju underbenet från att rotera.

Det skulle ju behöva vara en sko som sitter ihop med en ledad byxa.
Ledade knäskydd förhindrar att knät böjs åt fel håll men en vanlig skada är korsbandsskaden som oftast orsakas genom en vridning.

Med lite detaljjustering av sin körteknik kan man minska risken för såna skador ganska avsevärt skulle jag vilja säga men jag insåg ju inte hur den mekaniken fungerade förrän efter att jag slitit av korsbanden och ytterligare några år senare när jag träffade en sjukgymnast som berättade mer ingående om hur knäet och rörelserna hängde ihop. Min första sjukgymnast han satte mig bara på fysisk hårdträning av muskulaturen runt knäet men sedan fortsatte jag göra massor av rörelser på ett ganska dumt sätt.

Knee brace är till för att skydda knät från olika typer av skador, typ översträckning, vridning skador på ledband osv är de vanligaste. Det finns visst skydd som åtminstone minskar vridningen markant, de sitter åt ganska hårt såklart men är rätt sköna när man vant sig. Knät blir ruskigt stabilt med den här typen. Själv kör jag med Leatts grejer som är stabila och ganska prisvärda. Sen finns det de riktigt fina grejerna som proffsen använder men de kostar bortåt 10 papp. Jag känner en del SM-förare som använde sådana.

Lite att läsa:


...och mer:

 
Jag kollade in några videor ang. knäskydd och nackskydd. De verkar hjälpa en del och syftet med knäskydden (de mer ordentliga/dyra) är att rotationen ska flyttas upp till höften istället. Knäet kan ju inte rotera på samma sätt.

När det gäller nackskydden så säger väl statistiken sitt men fortfarande så är det inte så många som använder dem?

Båda är iaf j-igt dyra.
Lite som att titta på en nyare/dyrare hjälm. Att använda hjälp minskar risken för skada (mot att inte ha den) men att köpa den bästa-bästa-dyraste hjälmen minskar endast någon ytterligare procent, om ens det?

På vilken nivå bör man lägga sig?

Sedan funderar jag på det här med blinkers och speglar. Verkar inte vara så många som har dessa på hojen när de kör på banorna (t ex SM). Är det lag på det när man kör på vägarna?
 
Skydd å kläder kostar så räkna me mellan 20 - 30.000 kr.. Då är inge speciellt men komplett från topp till tå..
 
Skydd å kläder kostar så räkna me mellan 20 - 30.000 kr.. Då är inge speciellt men komplett från topp till tå..
Jo, men det finns ju olika nivåer och bara för att vi köper det senaste och det dyraste behöver det inte betyda att skyddet är bättre (den skyddande effekten). Det kan t ex bli dyrare för att det är i ett annat material och därför lättare, men skyddar det bättre för det?
 
Jo, men det finns ju olika nivåer och bara för att vi köper det senaste och det dyraste behöver det inte betyda att skyddet är bättre (den skyddande effekten). Det kan t ex bli dyrare för att det är i ett annat material och därför lättare, men skyddar det bättre för det?
Tips: ska du köpa dyra skydd så kan du göra rejäla fynd under reorna i höst, black friday och sånt.
 
Jo, men det finns ju olika nivåer och bara för att vi köper det senaste och det dyraste behöver det inte betyda att skyddet är bättre (den skyddande effekten). Det kan t ex bli dyrare för att det är i ett annat material och därför lättare, men skyddar det bättre för det?

Visst finns de olika grad på skydd.. Billigaste är väl Biltemas å 24mx grejor..
 
Visst finns de olika grad på skydd.. Billigaste är väl Biltemas å 24mx grejor..
Visst, kanske t.o.m. lite silvertejp kan skydda också.. :3freak

Men förstå mig rätt här.
Skyddar ett värsting-värsting skydd bättre, det måste ju finnas en gräns för när det går över styr i budgeten och det kanske inte blir så mycket bättre?
 
Last edited:
Viss, kanske t.o.m. lite silvertejp kan skydda också.. :3freak

Men förstå mig rätt här.
Skyddar ett värsting-värsting skydd bättre, det måste ju finnas en gräns för när det går över styr i budgeten och det kanske inte blir så mycket bättre?

Värsting-värsting är inte så många gånger bättre än va priset är antal gånger högre...
 
Viss, kanske t.o.m. lite silvertejp kan skydda också.. :3freak

Men förstå mig rätt här.
Skyddar ett värsting-värsting skydd bättre, det måste ju finnas en gräns för när det går över styr i budgeten och det kanske inte blir så mycket bättre?
Nä det är inte värt att köpa värsta-värsta. Välj kvalitetsgrejer men inte rolls-royce. En värstinghjälm för 8000 är inte bättre än en för 4000,-, men bägge är betydligt bättre än en för 1500 spänn...
Kvalitetshjälmar har flera olika storlekar på skalet, de har bra ventilation, de har i regel någon form av MIPS och bra lås till hakbandet. Sen får du en häftigare lack för betydligt mer pengar men efter en dag i skogen så ser du ändå inte färgen på hjälmen... :)
 
Värsting-värsting är inte så många gånger bättre än va priset är antal gånger högre...
Precis vad jag är ute efter.

Jag och en till (som tar kortet just nu, på äldre dar) snackade lite på lunchen om det här. Det blir inte riktigt samma sak att kolla effekten (värde) och jämföra hojar mot att jämföra t ex två olika hjälmar.

Eller, är Audi A4 mer säker än en Skoda Octavia, eller en Passat?

För mig är motivlack (och annat sånt trams) bortkastade penar, speciellt eftersom jag kommer att slita och ramla i skogen hela tiden.
 
När det gäller hjäm är det viktigaste att den sitter bra och passar din skalle. Speciellt när man kör cross/enduro så skakar och ristar det hela tiden så är viktigt att den sitter bra.
 
När det gäller hjäm är det viktigaste att den sitter bra och passar din skalle. Speciellt när man kör cross/enduro så skakar och ristar det hela tiden så är viktigt att den sitter bra.
Ja tack, den har jag nog ganska bra koll på eftersom jag kör annat på två hjul också. Nu gäller det här iofs en crosshjälm men den tror jag att jag har lite bättre koll på än knä och nackskydd.

För enduro så uppstår det andra typer situationer som gör att jag överväger olika typer av "anpassad" skyddsutrustning. På samma sätt som mitt skinnställ med knäpuckar inte passar bäst (skyddar bäst) på en crossbana. :hihi
 
Jag har spidi stövlar innan hade jag fox.
Hjälmen är Bell. Alpinestar nackskydd. Podd 700 knäskydd. Scott skyddsväst

Man får prova sig fram så hittar skydd som passar kroppen så de inte känns för klumpigt man måste kunna röra sig när man kör. Gå och kolla och snacka med folk i depån när det är en träningskväll på crossbanan får garanterat mycket tips och se vad folk använder

Själv tittar jag inte så mycket på priset när jag köper utrustning utan provar och tar det som passar mig. Vet att låter man priset bestämma blir det lätt att sakerna inte känns bra och sen byter man ut dom iallafall.

Tex mina knäskydd som var riktigt dyra men dom är säkert mist 10år gamla så slår jag ut det på alla hundratals träningspass jag kört med dom så är det billigt.

Sen kan det vara svårt om man är nybörjare och inte vet om man kommer att köra så mycket.
 
När jag började för flera år sen var det det enklaste och billigaste som gällde. Sen med tiden så utvecklar man ju en känsla och ett behov, man lär sig hur grejerna ska funka.
Billiga skitstövlar byttes mot Alpinestar Tech 7, En FOX safetyjacket i hårdplast byttes mot Leatt 3D Airfit jacka, hockeyskydd mot Leatt C-frame kneebrace, en biltemahjälm ersattes med olika Airoh- modeller som har bytts ett antal gånger till nyare modeller... osv
Fyrtakt till tvåtakt... :D
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT
När jag började för flera år sen var det det enklaste och billigaste som gällde. Sen med tiden så utvecklar man ju en känsla och ett behov, man lär sig hur grejerna ska funka.
Billiga skitstövlar byttes mot Alpinestar Tech 7, En FOX safetyjacket i hårdplast byttes mot Leatt 3D Airfit jacka, hockeyskydd mot Leatt C-frame kneebrace, en biltemahjälm ersattes med olika Airoh- modeller som har bytts ett antal gånger till nyare modeller... osv
Fyrtakt till tvåtakt... :D

Du har i stort sätt gjort liknade byten å val av grejor samt hoj val som jag...??
 
Det viktigaste är att de sitter bra och är sköna. Då vill jag ju använda dem. Kostnaden får jag nog bara ta men jag vill iaf inte överdriva budgeten.

Ja, Leatt verkar bra grejer. Tittar på Leatt Z-Frame eller C-Frame.

Z-Frame dig medicinskt godkänt skydd som är noggrant testat och utvecklat i Leatts labb och i verkliga situationer. För att en skada på lårben eller skenben ska uppstå måste skyddsramen och gångjärnen gå sönder, vilket inte är så lätt med detta knäskydd. Inte lika styv som C-Frame eller X-Frame, men ett bra chassi i glasfylld nylon för komfort och ett kolfiber-injicerat knä för den styvhet som minskar risken för korsband-, menisk- och ledbandsskador.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top