Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Knee brace är bra men det finns väl inget knäskydd som hindrar vridning? Hur skulle det vara konstruerat? Inte ens om du limmar fast skyddet i skinnet hindrar det ju underbenet från att rotera.
Det skulle ju behöva vara en sko som sitter ihop med en ledad byxa.
Ledade knäskydd förhindrar att knät böjs åt fel håll men en vanlig skada är korsbandsskaden som oftast orsakas genom en vridning.
Med lite detaljjustering av sin körteknik kan man minska risken för såna skador ganska avsevärt skulle jag vilja säga men jag insåg ju inte hur den mekaniken fungerade förrän efter att jag slitit av korsbanden och ytterligare några år senare när jag träffade en sjukgymnast som berättade mer ingående om hur knäet och rörelserna hängde ihop. Min första sjukgymnast han satte mig bara på fysisk hårdträning av muskulaturen runt knäet men sedan fortsatte jag göra massor av rörelser på ett ganska dumt sätt.
Knee brace är till för att skydda knät från olika typer av skador, typ översträckning, vridning skador på ledband osv är de vanligaste. Det finns visst skydd som åtminstone minskar vridningen markant, de sitter åt ganska hårt såklart men är rätt sköna när man vant sig. Knät blir ruskigt stabilt med den här typen. Själv kör jag med Leatts grejer som är stabila och ganska prisvärda. Sen finns det de riktigt fina grejerna som proffsen använder men de kostar bortåt 10 papp. Jag känner en del SM-förare som använde sådana.
Lite att läsa:
The Four Types of Knee Braces
Learn about the four general categories of knee braces, these including Prophylactic, Functional, Rehabilitative, and Unloader braces.
www.braceability.com
...och mer:
THE TRUE FUNCTION OF A KNEE BRACE
THE TRUE FUNCTION OF A KNEE BRACE In the rough and dirty business of motocross, knee braces are a common sight. Knee braces are used to prevent new
dirtbikemagazine.com