Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Dallaas

Ny medlem
Gick med
20 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
Har länge gått och sneglat åt enduro och speciellt långlopp som GGN och Dakar(nåja där är vi inte).

Kör idag en R6 och var först inne på att byta och hitta en dualsport hoj som 500/450 Exc men budgeten räcker inte riktigt.
Så nu tänker jag kanske att man bara ska köpa en 250-450 ren endurohoj.
Drömmen är ju lv-reggad så man kan grusbusa men finner man det för 20’-30kkr?
Annars bara en ren enduro enbart för träningar skulle vara ett alternativ också vad ska man sikta in sig på då?
Gott om hojvana men ny på enduro.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Golvet på släpkärran behöver bytas.

Var nyss inne på krauta och tittade vad de hade för material. Att lägga trall blir för tungt men det håller nog länge. Formplyfa står väl emot oväder bättre än en vanlig. Något dyr dock.

Vanlig plyfa skulle nog funka om man målar den men då måste man ju hålla på...

Bredden på skivorna är för smal. Skarva på längden eller bredden?

Det är ju en ram under, hur tjock behöver man egentligen?

Vad rekommenderar ni?
Att köpa en tillräckligt stor skiva och göra flakbotten i ett stycke.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har länge gått och sneglat åt enduro och speciellt långlopp som GGN och Dakar(nåja där är vi inte).

Kör idag en R6 och var först inne på att byta och hitta en dualsport hoj som 500/450 Exc men budgeten räcker inte riktigt.
Så nu tänker jag kanske att man bara ska köpa en 250-450 ren endurohoj.
Drömmen är ju lv-reggad så man kan grusbusa men finner man det för 20’-30kkr?
Annars bara en ren enduro enbart för träningar skulle vara ett alternativ också vad ska man sikta in sig på då?
Gott om hojvana men ny på enduro.
I princip alla "enduro" är LV-reggade sedan tidigt 2000-tal. För ren enduro är en 450/500 väldigt mycket hoj att bröta runt. Då är 250 att föredra (eller 2t), är det grusväg och mer lättåkt terräng så är 350 eller 450 en bra kombo. Jag kan dock hålla med om att prisbilden är absurd, men det tycker jag om sporthojar med numer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ggn och Paris-dakar, det är lite skillnad på 3 timmar och 2 veckor. Men jag tolkar det som att det finns ambition att köra ggn.
Då är nog en 250f en lämplig hoj både för träningen och på tävlingen.

Vilken storlek på hoj man väljer beror ju väldigt mycket på var och hur man ska använda den.

För grusbus som nämns vill man ju ha så mycket motor som möjligt, gärna större än 450.

För enduroträning på riktiga endurobanor passar en 250f bättre för de flesta.

Sen finns det ju de som leker i skogen och kallar det enduroträning och då är det inte lätt för någon utomstående att ge råd om hojval för det kan betyda så mycket olika sorters terräng.

Så sammanfattningsvis om målet är ggn så köp en 250f, träna på lokala endurobanor och crossbanor. Och håll dig från att plåga livet ur den med grusbus.
 

Dallaas

Ny medlem
Gick med
20 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
Ggn och Paris-dakar, det är lite skillnad på 3 timmar och 2 veckor. Men jag tolkar det som att det finns ambition att köra ggn.
Då är nog en 250f en lämplig hoj både för träningen och på tävlingen.

Vilken storlek på hoj man väljer beror ju väldigt mycket på var och hur man ska använda den.

För grusbus som nämns vill man ju ha så mycket motor som möjligt, gärna större än 450.

För enduroträning på riktiga endurobanor passar en 250f bättre för de flesta.

Sen finns det ju de som leker i skogen och kallar det enduroträning och då är det inte lätt för någon utomstående att ge råd om hojval för det kan betyda så mycket olika sorters terräng.

Så sammanfattningsvis om målet är ggn så köp en 250f, träna på lokala endurobanor och crossbanor. Och håll dig från att plåga livet ur den med grusbus.
Riktigt tolkat!

Vågar man sig på att köpa en något billigare och äldre hoj? Säg runt 05-10.
Tänker mig att det gäller som vilka cyklar som helst, välskötta och underhållna hojar håller länge oavsett ålder?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Riktigt tolkat!

Vågar man sig på att köpa en något billigare och äldre hoj? Säg runt 05-10.
Tänker mig att det gäller som vilka cyklar som helst, välskötta och underhållna hojar håller länge
Problemet brukar vara att när man börjar närma sig prisklass stugmoppe är det ingen som bryr sig om att sköta om cyklarna längre,men med lite tur kanske det går att hitta ett guldkorn.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
köp en begagnad hoj som har använts av en glad motionär/tävlingsåkare. Bortglömd oanvänd hoj kan vara vad som helst ...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Kanske ska börja med att säga att jag inte på något sätt vill dissa dom stora märkena som KTM, Kawasaki, Honda och Yamaha. Dom för sporten och tekniken frammåt och leder utvecklingen i minsta detalj, ser till kvalitet och design för hålla toppnivå på hojarna. Kineserna tar deras hårda arbete och tillverkar sina budgethojar med dom medel man har, med dessvärre viss nonchalans för kvalitet och rykte. Dock är faktum att det i sverige inte finns nån mellan-nivå på dessa hojar. För dom med begränsad budget blir det således inte lätt att ordna en ny endurohoj. Tänkte att vi kanske kan kolla på ett fåtal alternativ.

Jag kollar youtube och ser en "X-pro Templar" från Kina. Kan det vara från denna tillverkare >> "BNK motor" <<

Det finns nog fler fabriker i Kina som tillverkar billiga hojar, just BNK verkar ha inspirerats kulsigt mycket av dom kända märkena, om vi tittar närmare på deras "serie" och benämningarna... nästan så man befarar att dom kan bli stämda när som helst.

serier.jpg

Här har en snubbe köpt en till synes luftkyld variant av en "2014 KTM 250" 4-takt, ser ut som en KTM, låter grymt, och kör tydligen ganska bra:


Den verkar finnas i flera konfigurationer med lite olika motorer, märket verkar vara "X-Pro" och den är poppis i USA. Kostar under $2000 på Amazon så billig är den också.

Killen här är mycket nöjd med sin >> GPX << som verkar också inspirerats av KTM, och är ett poppis budgetmärke i USA. >> GPX tillverkarens hemsida <<


Googlade lite på "kinesisk motorcykel" och hittade denna sida här i >>sverige<< ,

Hoppas jag inte gör mig ovän med befintliga affärer nu, men det gör jag säkert i alla fall. En Templar 250 kostar ju mindre än en fjärdedel av vad en märkeshoj gör. Frågan är vad man tummat på. Vad kan hända? Jag håller ett öga på youtube och noterar skarpt vad misshandeln av hojen leder till.

Mike Festiva verkar ha en intressant utvärdering på sin kanal här. Vi får se hur hans Templar 250 pajar, om den gör det. >> endurokörning med kineshoj!

En intressant observation var att Mike jämför Templaren direkt med en äldre KTM, tydligen har kineserna 'rättigheter' att tillverka ramen. Även om delarna kanske inte är bolt-on så kan man kanske använda befintliga delak-kit och göra en riktig grishoj av den billigare kineshojen.

Bolt on.jpg

bvolton2.jpg



Och den här snubben vågar sig ut på ett >> längre äventyr med sin Templar 250 <<
(efter ca 4 min in i klippet beskriver han vad som pajat)

Och här ser vi >> lite mer misshandel <<
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Behöver du verkligen fråga varför det är olämpligt att plåga livet ur en motor?
Jag frågar inte om det, utan min undran gäller just "grusbus" och varför du anser det olämpligt att grusbusa med samma hoj man över inför GGN.

Jag antar att du menar drevningen, dvs hojen är konfad att köra på smalare ojämnare stigar i skog och åker, mot vad man annars kanske kör på rakare grusvägar mellan åkrarna på landsbyggden. Motorn är väl densamma? Ja och däcken kanske har viss inverkan på aktiviteten man avser också.

Hur som helst, notera att jag är något av en idiot ännu i ämnet, info jag samlat på mig rinner gärna ut genom näsborrarna mellan krasharna, så var gärna lite övertydlig.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag frågar inte om det, utan min undran gäller just "grusbus" och varför du anser det olämpligt att grusbusa med samma hoj man över inför GGN.

Jag antar att du menar drevningen, dvs hojen är konfad att köra på smalare ojämnare stigar i skog och åker, mot vad man annars kanske kör på rakare grusvägar mellan åkrarna på landsbyggden. Motorn är väl densamma? Ja och däcken kanske har viss inverkan på aktiviteten man avser också.

Hur som helst, notera att jag är något av en idiot ännu i ämnet, info jag samlat på mig rinner gärna ut genom näsborrarna mellan krasharna, så var gärna lite övertydlig.
Du tror inte att puttrande på mellanvarv i endurospåret kontra möjligheten att hålla gasen i botten kilometervis (speciellt på en trött 250f)har någon som helst inverkan på motorns livslängd?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag frågar inte om det, utan min undran gäller just "grusbus" och varför du anser det olämpligt att grusbusa med samma hoj man över inför GGN.

Jag antar att du menar drevningen, dvs hojen är konfad att köra på smalare ojämnare stigar i skog och åker, mot vad man annars kanske kör på rakare grusvägar mellan åkrarna på landsbyggden. Motorn är väl densamma? Ja och däcken kanske har viss inverkan på aktiviteten man avser också.

Hur som helst, notera att jag är något av en idiot ännu i ämnet, info jag samlat på mig rinner gärna ut genom näsborrarna mellan krasharna, så var gärna lite övertydlig.
En modern enstånka är ganska hårt trimmad, det är mycket effekt för så lite kubik och effekt får man med antingen kubik eller varvtal och det är höga varv som dödar en enstånka. Det andra fenomenet med en hårt trimmad motor är den höga flamtemperaturen i förbränningsrummet vilket man kyler med hjälp av mycket bränsle (det är därför det är skadligt med en motor som går för snålt).

En 250 fyrtakt levererar sin effekt på höga varvtal och kräver då mycket varv och gasande för att kunna göra det, vilket innebär att vid relativt hög fart på grusväg så måste du varva, vilket dödar motorn på sikt. Du kommer också att ligga långa stunder på relativt hög fart men utan att gasa när du bara ska transportera dig, vilket innebär höga varv men med en liten trottelöppning vilket innebär lite soppa vilket innebär dålig kylning av förbränningsrummet.

Så för att göra en lång historia kort så kommer du att relativt snabbt slita ut en modern 250 4-takt vid grusvägsbus. Det är precis som Two stroke säger här ovanför att du vill ha så mycket kubik som möjligt vid grusbus, dels för att kunna trappa ut ur kurvorna i högre fart och dels för att mer kubik innebär lägre varvtal vilket innebär en motor som håller länge.

Enduro är det som sliter minst, låga varvtal, mycket brappande med kylande soppa. Här fungerar en 250 F alldeles utmärkt även om jag älskar tvåtakt hellre kör 300 men det är barna en smaksak. En 350 F och 300 2T är kanske de ideala maskinerna men många tycker att det är för mycket i skogen. En 450 är direkt jobbig men fungerar fantastisk på crossbanan.
En 500 F är nog det minsta jag skulle köra på grus och skulle jag få välja är en 690/701 det ideala valet där.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
puttrande på mellanvarv i endurospåret kontra möjligheten att hålla gasen i botten kilometervis
Tackar. Då fattar jag. Visst har man gärna mer gaspådrag på långa raka grusvägar än i skogen ;)

Och tackar för utförlig förklaring där, Niklasnorr.

.. och det hjälper inte, för motorn, om jag t ex drevar en 250f till mera "väg"?
 
Last edited:

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Linköping
Hoj
MT-09 2024, KLX 250
En modern enstånka är ganska hårt trimmad, det är mycket effekt för så lite kubik och effekt får man med antingen kubik eller varvtal och det är höga varv som dödar en enstånka. Det andra fenomenet med en hårt trimmad motor är den höga flamtemperaturen i förbränningsrummet vilket man kyler med hjälp av mycket bränsle (det är därför det är skadligt med en motor som går för snålt).

En 250 fyrtakt levererar sin effekt på höga varvtal och kräver då mycket varv och gasande för att kunna göra det, vilket innebär att vid relativt hög fart på grusväg så måste du varva, vilket dödar motorn på sikt. Du kommer också att ligga långa stunder på relativt hög fart men utan att gasa när du bara ska transportera dig, vilket innebär höga varv men med en liten trottelöppning vilket innebär lite soppa vilket innebär dålig kylning av förbränningsrummet.

Så för att göra en lång historia kort så kommer du att relativt snabbt slita ut en modern 250 4-takt vid grusvägsbus. Det är precis som Two stroke säger här ovanför att du vill ha så mycket kubik som möjligt vid grusbus, dels för att kunna trappa ut ur kurvorna i högre fart och dels för att mer kubik innebär lägre varvtal vilket innebär en motor som håller länge.

Enduro är det som sliter minst, låga varvtal, mycket brappande med kylande soppa. Här fungerar en 250 F alldeles utmärkt även om jag älskar tvåtakt hellre kör 300 men det är barna en smaksak. En 350 F och 300 2T är kanske de ideala maskinerna men många tycker att det är för mycket i skogen. En 450 är direkt jobbig men fungerar fantastisk på crossbanan.
En 500 F är nog det minsta jag skulle köra på grus och skulle jag få välja är en 690/701 det ideala valet där.
Bra men avskräckande svar.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
En 450 är direkt jobbig men fungerar fantastisk på crossbanan.
En 500 F är nog det minsta jag skulle köra på grus och skulle jag få välja är en 690/701 det ideala valet där.

Flera av mina hojkompisar har bytt upp sig (köpt en 690) just pga. den här anledningen. Några har sina mindre hojar kvar och leker/tränar antingen på crossbanan eller i en "grusgrop" och andra har helt gått över till "gubb-grus-bus" med 690, och tälta i skogen.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tackar. Då fattar jag. Visst har man gärna mer gaspådrag på långa raka grusvägar än i skogen ;)

Och tackar för utförlig förklaring där, Niklasnorr.

.. och det hjälper inte, för motorn, om jag t ex drevar en 250f till mera "väg"?
Nej, det är fortfarande bara en 250 så att göra den slöare gör den bara mindre kul att köra.
Det enda som händer när du gasar är att lyset lyser lite starkare... :D

När du kör grus är det viktigt med braapp, dvs möjlighet att styra med gasen. När du kommer upp i lite fart på en 250 så är det slut på braapp... :)
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
När du kommer upp i lite fart på en 250 så är det slut på braapp..
Jaha. Där ser man. Det där hade jag bara en liten aning om. Man vill alltså ha en större motor.

Men nu får jag lite kval i mina val; jag vill ha en hoj vars motor jag enkelt kan lyfta upp på köksbordet vid behov av renovering, MEN jag vill också ha en tillräckligt stark motor som ger hojen det drag som behövs för "grusbus".

.. det tidigare otänkbara kommer nu som ett brev - jag kanske måste banta.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jaha. Där ser man. Det där hade jag bara en liten aning om. Man vill alltså ha en större motor.

Men nu får jag lite kval i mina val; jag vill ha en hoj vars motor jag enkelt kan lyfta upp på köksbordet vid behov av renovering, MEN jag vill också ha en tillräckligt stark motor som ger hojen det drag som behövs för "grusbus".

.. det tidigare otänkbara kommer nu som ett brev - jag kanske måste banta.
Kombinera det med styrketräning så orkar du nog lyfta upp en 750cc på köksbordet. :hihi:tummenupp:hej
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top