Kanske ska börja med att säga att jag inte på något sätt vill dissa dom stora märkena som KTM, Kawasaki, Honda och Yamaha. Dom för sporten och tekniken frammåt och leder utvecklingen i minsta detalj, ser till kvalitet och design för hålla toppnivå på hojarna. Kineserna tar deras hårda arbete och tillverkar sina budgethojar med dom medel man har, med dessvärre viss nonchalans för kvalitet och rykte. Dock är faktum att det i sverige inte finns nån mellan-nivå på dessa hojar. För dom med begränsad budget blir det således inte lätt att ordna en ny endurohoj. Tänkte att vi kanske kan kolla på ett fåtal alternativ.
Jag kollar youtube och ser en "X-pro Templar" från Kina. Kan det vara från denna tillverkare
>> "BNK motor" <<
Det finns nog fler fabriker i Kina som tillverkar billiga hojar, just BNK verkar ha inspirerats kulsigt mycket av dom kända märkena, om vi tittar närmare på deras "serie" och benämningarna... nästan så man befarar att dom kan bli stämda när som helst.
Här har en snubbe köpt en till synes luftkyld variant av en "2014 KTM 250" 4-takt, ser ut som en KTM, låter grymt, och kör tydligen ganska bra:
Den verkar finnas i flera konfigurationer med lite olika motorer, märket verkar vara "X-Pro" och den är poppis i USA. Kostar under $2000 på Amazon så billig är den också.
Killen här är mycket nöjd med sin
>> GPX << som verkar också inspirerats av KTM, och är ett poppis budgetmärke i USA.
>> GPX tillverkarens hemsida <<
Googlade lite på "kinesisk motorcykel" och hittade denna sida här i
>>sverige<< ,
Hoppas jag inte gör mig ovän med befintliga affärer nu, men det gör jag säkert i alla fall. En Templar 250 kostar ju mindre än en fjärdedel av vad en märkeshoj gör. Frågan är vad man tummat på. Vad kan hända? Jag håller ett öga på youtube och noterar skarpt vad misshandeln av hojen leder till.
Mike Festiva verkar ha en intressant utvärdering på sin kanal här. Vi får se hur hans Templar 250 pajar, om den gör det.
>> endurokörning med kineshoj!
En intressant observation var att Mike jämför Templaren direkt med en äldre KTM, tydligen har kineserna 'rättigheter' att tillverka ramen. Även om delarna kanske inte är bolt-on så kan man kanske använda befintliga delak-kit och göra en riktig grishoj av den billigare kineshojen.
Och den här snubben vågar sig ut på ett
>> längre äventyr med sin Templar 250 <<
(efter ca 4 min in i klippet beskriver han vad som pajat)
Och här ser vi
>> lite mer misshandel <<