Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

"Once you try the technique in sharper, more technical turns, be mindful to look farther ahead and squeeze the bike with your legs. This will keep you from dabbing your inside leg."

Lättare sagt än gjort och vi får väl hoppas att det här delarna kommer med tiden och genom mer tid på hojen, precis som du skrev tidigare. Det här verkar f.ö. något alla tränar på, oavsett nivå. I vissa svängar går det ganska bra men i andra, ofta snävare och med djupa spår, går det fn inte alls. När jag väl lyckas (få gånger) så känns det väldigt naturligt och enkelt, synd bara att det inte händer varje gång.

Det som är fetmarkerat (ovan) är en sak som jag jobbar aktivt med just nu men som jag inte riktigt får till. Flera kommenterar det i sin egna körning och jag fortsätter med mina försök att blicka framåt. Jag märker ju en skillnad i körningen när jag väl lyckas släppa allt som ligger precis framför mig och jag inte stirrar mig blind på olika spår. snart så...

Det gäller ju att ha roligt också och inte bara tänka på tekniken. Problemet är att det blir ännu roligare när man kommer på hur man ska göra och lyckas (feel is not real) så det är svårt att hålla sig ifrån det. Utveckling är kul. Hahaha

Tack för all feedback.
Ett sätt att jobba med snäva kurvor är att kopiera tekniken man använder inom MotoGymkhana, dvs du rör inte kopplingen utan håller uppe varvet och använder bakbromsen, det är nästan magisk hur stabil hojen blir och hur bakbromsen får cykeln att svänga snävare, testa! :)

Men du måste hålla uppe varvtalet annars är det stor risk att du bromsar motorstopp.
 
Ett sätt att jobba med snäva kurvor är att kopiera tekniken man använder inom MotoGymkhana, dvs du rör inte kopplingen utan håller uppe varvet och använder bakbromsen, det är nästan magisk hur stabil hojen blir och hur bakbromsen får cykeln att svänga snävare, testa! :)

Men du måste hålla uppe varvtalet annars är det stor risk att du bromsar motorstopp.
Känns avancerat. Fungerar inte koordinationen rätt finns det nog en risk att hojen flyger iväg.

Just nu är mitt problem att jag inte ens lyckas komma in rätt. När jag väl lyckas med det så lutar jag troligen för lite och trycker cykeln ur spåret.. Känns ibland lite som att jag sitter på en tandemcykel. Vi har inte gått igenom spårval ännu så vi får väl se hur det går när den delen av teknikkörningen kommer.
 
Den nya insprutade 150 finns både som EXC (enduro) och SX (cross) och är en fantastisk maskin. Så mycket modernare än KTM 200 någonsin var... :)
Nu tänkte jag inte jämföra en ny 150 exc med en 20 år gammal 200...
Eftersom 150 EXC ändå känns som en lite kraftigare 125:a som dör 1500 varv för tidigt så hade man lika gärna kunnat bygga en 200 med liknande toppeffekt och betydligt bättre register och fått en perfekt motionsenduro.
 
Känns avancerat. Fungerar inte koordinationen rätt finns det nog en risk att hojen flyger iväg.

Just nu är mitt problem att jag inte ens lyckas komma in rätt. När jag väl lyckas med det så lutar jag troligen för lite och trycker cykeln ur spåret.. Känns ibland lite som att jag sitter på en tandemcykel. Vi har inte gått igenom spårval ännu så vi får väl se hur det går när den delen av teknikkörningen kommer.
Med bakbromsen kommer det värsta att hända bara att du får motorstopp eller svänger för snävt. Öva först på en grusplan tills du får in tekniken :)
 
Poängen med att använda bakbromsen samtidigt som man håller gas är för att kedjan då drar in bakhjulet och alltså sänker bakänden på hojen. Det sänker alltså tyngdpunkten samtidigt som gaffelvinkeln blir flackare.
Hojen kommer alltså gå stabilare samtidigt som den lägre tyngdpunkten möjliggör hårdare inbromsning.

Jag klassar det dock inte som någon lätt teknik att utöva, särskilt inte med liten motor. Men låt inte det hindra någon från att prova på tekniken.
 
Men vad hände med "endast använda frambromsen" innan kurvorna, flytta kroppen mot styret, och sen gasa på ut ur kurvan?

Och det där med att inte sträcka ut innerbenet och hålla fötterna på peggarna hela tiden funkar kanske på en hård och flat bana, men i mjuk jord där hojen nästan ligger ner fungerar benet som skydd från marken, och som framvikt. Att jobba emot det låter som "ful vinnarpropaganda", jag kan inte ta det på allvar.

Nu tänker jag fysik, jag är ju ingen 'fackman' eller proffs på nåt sätt, bara sunt förnuft. För att tänk er att vurpa med båda fötterna på peggarna, jämfört med att vurpa med innerbenet som skydd/ stöd. Jag vurpar hellre på arslet än med huvet ner i backen med axlar och nyckelben som 'stöd'.
 
Last edited:
Just nu är mitt problem att jag inte ens lyckas komma in rätt.
Jag brukar värma upp med att köra banan på lite olika sätt. Först kanske jag sitter ner mesta delen, för att nästa varv köra endast stående, och hela tiden kolla varje kurvorna och noterar bästa strategin att ta dessa.

Kör banan sakta och lugnt några varv, med fokus på position. Därefter kan du brassa på mer och mer.
 
Men vad hände med "endast använda frambromsen" innan kurvorna, flytta kroppen mot styret, och sen gasa på ut ur kurvan?

Och det där med att inte sträcka ut innerbenet och hålla fötterna på peggarna hela tiden funkar kanske på en hård och flat bana, men i mjuk jord där hojen nästan ligger ner fungerar benet som skydd från marken, och som framvikt. Att jobba emot det låter som "ful vinnarpropaganda", jag kan inte ta det på allvar.

Nu tänker jag fysik, jag är ju ingen 'fackman' eller proffs på nåt sätt, bara sunt förnuft. För att tänk er att vurpa med båda fötterna på peggarna, jämfört med att vurpa med innerbenet som skydd/ stöd. Jag vurpar hellre på arslet än med huvet ner i backen med axlar och nyckelben som 'stöd'.

Endast frambromsen? Det är väl bara på asfalt som vissa kör så.

Titta på tävlingar när eliten kör, samtliga lägger regelbundet ut benet i kurvorna.

Däremot tenderar nybörjare att göra det lite för ofta.

I vissa kurvor är det helt enkelt bättre att stå upp på fotpinnarna. Tex mjuka banor tenderar att få gupp i kurvorna.
 
Känns avancerat. Fungerar inte koordinationen rätt finns det nog en risk att hojen flyger iväg.

Just nu är mitt problem att jag inte ens lyckas komma in rätt. När jag väl lyckas med det så lutar jag troligen för lite och trycker cykeln ur spåret.. Känns ibland lite som att jag sitter på en tandemcykel. Vi har inte gått igenom spårval ännu så vi får väl se hur det går när den delen av teknikkörningen kommer.

Håll ett finger redo på frambromsen i kurvorna, ibland kan man styra upp hojen med en kort dutt på frambromsen.
 
Är tanken att man ska köra likt den gamla hederliga "garage-vändningen" då vi körde i krypfart och använde gasen för att lyfta hojen och bromsen för att dippa ner den igen?
Jag vill mena att det är det. Egentligen vanlig hoj-fysik, precis som med skidor och alla andra sporter där vi använder redskapet i samklang med g-kraften och nyttjar rörelseenergin, och så den extra lilla dimensionen här med löst underlag.
 
Är tanken att man ska köra likt den gamla hederliga "garage-vändningen" då vi körde i krypfart och använde gasen för att lyfta hojen och bromsen för att dippa ner den igen?

Ungefär så men du ligger ju vanligtvis i en vall så det känns lite annorlunda.

Bara prova att känna efter lite hur det känns så sätter det sig snabbt i ryggmärgen.
 
Bara prova att känna efter lite hur det känns så sätter det sig snabbt i ryggmärgen.
Exakt.. Jag tänker på dom rysska bebisarna som föddes under vatten. Alla kunde simma sedan. Det skrevs om det i tidningarna på 80-talet vet jag. Men då var jag redan en entusiastisk grodman, dök varje sommar i Öresund.

Något jag verkligen ångrar är att jag inte hakade på mina mer busiga kompisar som gjorde konster på cyklarna. Tänk så mycket bättre jag hade varit på enduro idag om jag lärde mig köra på bakhjulet. Jag tror jag lider av nån slags autism som hindrar mig från att just köra upp hojen på bakhjulet. Det är nåt fel i hjärnan!

.. och då har jag glott på åtskilliga utube-klipp om det där.
 
Är tanken att man ska köra likt den gamla hederliga "garage-vändningen" då vi körde i krypfart och använde gasen för att lyfta hojen och bromsen för att dippa ner den igen?
Läs (eller titta i iallafall) den här boken:


Då börjar man fatta hur djävulskt komplicerad ett tvåhjuligt fordon egentligen är...

Vi brukar säga att det finns 100 olika sätt att köra hoj på och problemet är att vi hittills bara upptäckt 12. Det finns så många sätt och kombinationer av hur vi använder kroppsvikten, balans på hojen, gas- broms- koppling, placering av diverse lemmar, blicken och så vidare. Det viktiga är att testa olika tekniker och framförallt olika sporter och se vilka tekniker som används.

Jag har kört motocross, enduro, roadracing, gymkhana, supermotard och trail med motorcykel och varje sport har sina egna trix. Lägger vi dessutom på mountainbike, både stigkörning och downhill så får man många aha-upplevelser i hur en tvåhjuling fungerar, saker som man sedan kan flytta över och börja använda på sin favoritkörning.

Det viktiga är att ha öppna sinnen och inte fastna i förtrogenhetsfällan: "Så här har vi alltid gjort..."
Tänk på att 30 års erfarenhet egentligen betyder 1 års erfarenhet som är 29 år gammal... :D
 
Jag har kört motocross, enduro, roadracing, gymkhana, supermotard och trail med motorcykel och varje sport har sina egna trix.
Dig måste jag prata med nån gång under en hojträff nånstans, hoppas att några av dina talangloppor hoppar över till mig.

Räknas "Skjuts av tjock flickvän" med? För jag har lärt mig ganska mycket av att åka runt med min 'tunga last'.
 
Dig måste jag prata med nån gång under en hojträff nånstans, hoppas att några av dina talangloppor hoppar över till mig.

Räknas "Skjuts av tjock flickvän" med? För jag har lärt mig ganska mycket av att åka runt med min 'tunga last'.
Som sagt, ta med dig hojen upp till Luleå och häng med en helg på skjutfältet i Boden. Då kan vi snacka i timmar om t ex stående körställning och att precis alla erfarenheter, inklusive skjuts av tjock flickvän, alltid ger någon lärdom som går att översätta till något annat.

Just detta exempel med en extremt hög tyngdpunktsförflyttning uppåt/bakåt är oerhört lärorik för att förstå balans på ekipaget och det man behöver göra för att kompensera. Rent spontant borde den omedelbara effekten blivit att du skulle vara en fantom på just bakhjulskörninng? :D :D :D
 
Allting kan köras på bakhjulet... :D

Tyvärr är både Ronnie Smith (som kör) och Gus Scott avlidna i MC olyckor, de var journalistvärldens roligaste och bästa medarbetare under många år i brittiska Performance Bikes...

1745648755424.png
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top