Efter passet sist ( ~2h) så har jag fått större märken på benen och speciellt på vaderna där skorna klämmer åt skydden.
POD K4 har ju ett bra material som verkligen fäster ordentligt mot huden och
slirar inte loss i första taget. Jag kommer ihåg att vi skrev om det tidigare i tråden men jag tror inte vi behöver några skruvar in i benet för den här typen av konstruktion. När man stänger skaftet på stöveln så klämmer den fast benskyddet (som redan är fastsatt med kardborre) och låser den riktigt. Skyddet sitter verkligen fast om benet och det ska nog mycket till om det ska glida. Isf kommer nog skinnet att hänga med. Rörligheten är fortfarande riktigt bra och jag tänker inte ens på skydden när jag har dem på mig. Jag har ju inte direkt-kontakt vid knäslut men det är absolut tillräcklig känsla för att kunna göra det på ett bra sätt.
Om något så är det den övre delen på skyddet som inte fäster lika bra på låret, men fortfarande så sitter det fast. Värme och svett gör ju nästan så att skyddet limmas fast och här är nog det största problemet till skav. Eller, jag skulle nog inte vilja skriva skav egentligen, för det associerar jag med att något som glider. Det här är nog mer av en sorts tryck/kläm-sår.
Med en strumpa (eller långkallingar) kanske man inte får till samma "lim-effekt" och skyddet kommer inte att hjälpa lika effektivt men troligen tillräckligt ändå. Som det är nu så har jag riktiga skavsår på benen och något behöver åtgärdas. Jag kanske inte behöver stänga skaften så hårt som jag gör. Ska även testa att smörja in benen med Helosan. *host host*...
För att återkoppla lite mer om utrustning som nämnts tidigare i tråden.
Händerna ser fortfarande hyggligt fina ut. De är nog lite härdade av skivstången (marklyft) men men tiden så slits de nog på ett annat sätt när jag håller i styret/greppen.
Tunna handskar med bra grepp i är väldigt trevligt att ha på sig. Tag gärna med fler par till träningen om du blir överdrivet svettig, skitig eller blöt av regnet. Det känns bra och tryggt att kunna håla ordentligt i styret när man kör. De bör även passa ganska tajt men precis utan att begränsa rörligheten. Jag har inte slagit i några träd ännu men en del säger att det är bra med knog-skydd. Det får nog bli nästa par på listan för mig.
Min Leatt
Body Protector som jag köpte, är ett mycket bekvämt skydd för hela överkroppen. Jag har kraschat några gånger och tacklat några tallar (inget överdrivet) och ännu håller skyddet mig hel. Om något så skulle jag nog önska en längre rygg-del och kanske lite mer skydd frampå. Men man behöver ju samtidigt kunna röra på sig så en liten avvägning mellan rörlighet och skydd behöver man nog göra. Just den här modellen fick högsta betyg (23/25) och Leatt är väl lite kända för att tillverka bra skydd som är ordentligt testade så jag antar att den passar de flesta aktiviteter. Lite varmt kanske men ändå otroligt smidigt, så den här rekommenderar jag varm, haha.
Brillorna så köpte jag ett par enkla MX-brillor och jag tror de har ett vanligt enkel-glas. De immar igen om man står still och flämtar men tar man av sig dem så är det inget problem. Jag har kört i både sol och regn och här vill jag nog rek. ett par med solfilm/lins och ett par med roll-Off. Är man finåkare så, definitivt ett par solbrillor men är man lite mer hardcore så skulle absolut köpa ett par med rullar. Står också på min lista att köpa.
När det gäller brallorna och tröjorna så är det kanske lite mer kosmetika. Brallorna har en stor fördel med greppet för knäslutet men en crosströja är verkligen inget måste. Här skulle jag nog bara rek. överdel efter väder.
Mina skor har tvättats några gånger och därefter har jag fettat in dem. Det här har gjort att skorna nu är lite mer rörliga än när de var nya. Även om de fortfarande är osmidiga så kan jag iaf kan växla stående (och sittandes) i skogen. Jobbar fortfarande på att hitta friläget, men även det händer ibland.
@Niklasinorr Pro Green MX fungerar klockrent. Nästan lite för bra t.o.m. Nu doftar det ju dessutom schampo i garaget när hojen står och torkar...