Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Med bakbromsen kommer det värsta att hända bara att du får motorstopp eller svänger för snävt. Öva först på en grusplan tills du får in tekniken :)
Hahaha, ja, man får motorstopp om man gör fel och då tar det stopp i kurvan. Check.

Jag tycker det är svinsvårt i de snävare kurvorna, speciellt genom de med spår. Kanske en kombination av att jag försöker lära mig att ha fötterna uppe på pinnarna. Vi har en kortare del på en av banorna som går som en huggorm ringlar och det är fn inte lätt att köra rätt i den. Jag förstår verkligen inte hur andra klarar det. Alltså, jag kommer ju runt men känner mig helt off när jag missar spåren (hela tiden). Ska nog ställa mig där ett tag för att se hur andra gör.

Vi har även ett parti på stora banan som jag har problem med. Det är även i den kurvan som jag vill gå på innern. Det finns ett spår där men kanske att jag kommer för rakt in i det? Känns stundtals hopplöst och okontrollerat och det är bara tur om jag tar mig igenom den utan att svära i hjälmen.

Annars ligger jag och surfar på yttern och det börjar kännas ganska tryggt nu. Även om jag fortfarande inte kör så snabbt (vem fn har bråttom?). Jag klarar nu att både stå och sitta genom kurvorna på stora cross-banan, och såklart med båda fötterna på pinnarna. För att träna extra mycket på positionen så brukar jag köra ett varv helt stående. Jobbigt i rygg, röv, baksida lår och vader men, va kul det är när man klarar det.
 
Last edited:
Jag kör med ett par POD K4. De sitter tajt och skaftet på skorna klämmer åt dem på ett bra sätt. Rörligheten känns över förväntan, faktiskt.
Men jag börjar få riktigt fina skav av dem, någon som har ett bra tips för sånt?
 
Jag kör med ett par POD K4. De sitter tajt och skaftet på skorna klämmer åt dem på ett bra sätt. Rörligheten känns över förväntan, faktiskt.
Men jag börjar få riktigt fina skav av dem, någon som har ett bra tips för sånt?
Typ såna här https://www.24mx.se/product/24mx-race-langa-strumpor-svart_pid-PM-4909529
Finns "sleeves" att använda under knäskydden också om man vill använda vanliga strumpor.
Underställ fungerar givetvis också bra.
 
Typ såna här https://www.24mx.se/product/24mx-race-langa-strumpor-svart_pid-PM-4909529
Finns "sleeves" att använda under knäskydden också om man vill använda vanliga strumpor.
Underställ fungerar givetvis också bra.
Tack. Hahaha, tjejen var inne på att jag skulle använda ett par stayups.. Och det verkar ju vara precis vad du länkar till, fast en herr-modell.. ;)

Det är värst på vaden där skorna klämmer åt. Det kanske räcker med ett par långa fotbollsstrumpor, eller varför inte höga stödstrumpor?

Men blir det inte väldigt varmt med ett par lång-kallingar (blir ju svettig utan) eller är det kanske inte märkbart när man kör?
 
Last edited:
Jag brukar köra med tunna långkallingar ( typ coolmax) under den varma årstiden , det känns inte varmt.
Är det tokvarmt så kanske jag skippar dem ....
 
Skavsår brukar jag bara få i händerna, särskilt när man inte kört på länge. Då brukar jag tejpa med sporttejp och ibland såna där skavsårsplåster som blir som ett nytt hudlager. Tids nog vänjer sig huden och man blir mindre känslig.

Jag skulle nog testa att tejpa där jag får skavsår på benen, men försiktigt så man inte stryper blodflödet. Så småningom blir nog huden tåligare på de där platserna där skydden skaver.
 
Efter passet sist ( ~2h) så har jag fått större märken på benen och speciellt på vaderna där skorna klämmer åt skydden.

POD K4 har ju ett bra material som verkligen fäster ordentligt mot huden och slirar inte loss i första taget. Jag kommer ihåg att vi skrev om det tidigare i tråden men jag tror inte vi behöver några skruvar in i benet för den här typen av konstruktion. När man stänger skaftet på stöveln så klämmer den fast benskyddet (som redan är fastsatt med kardborre) och låser den riktigt. Skyddet sitter verkligen fast om benet och det ska nog mycket till om det ska glida. Isf kommer nog skinnet att hänga med. Rörligheten är fortfarande riktigt bra och jag tänker inte ens på skydden när jag har dem på mig. Jag har ju inte direkt-kontakt vid knäslut men det är absolut tillräcklig känsla för att kunna göra det på ett bra sätt.

Om något så är det den övre delen på skyddet som inte fäster lika bra på låret, men fortfarande så sitter det fast. Värme och svett gör ju nästan så att skyddet limmas fast och här är nog det största problemet till skav. Eller, jag skulle nog inte vilja skriva skav egentligen, för det associerar jag med att något som glider. Det här är nog mer av en sorts tryck/kläm-sår.

Med en strumpa (eller långkallingar) kanske man inte får till samma "lim-effekt" och skyddet kommer inte att hjälpa lika effektivt men troligen tillräckligt ändå. Som det är nu så har jag riktiga skavsår på benen och något behöver åtgärdas. Jag kanske inte behöver stänga skaften så hårt som jag gör. Ska även testa att smörja in benen med Helosan. *host host*...

För att återkoppla lite mer om utrustning som nämnts tidigare i tråden.
Händerna ser fortfarande hyggligt fina ut. De är nog lite härdade av skivstången (marklyft) men men tiden så slits de nog på ett annat sätt när jag håller i styret/greppen.
Tunna handskar med bra grepp i är väldigt trevligt att ha på sig. Tag gärna med fler par till träningen om du blir överdrivet svettig, skitig eller blöt av regnet. Det känns bra och tryggt att kunna håla ordentligt i styret när man kör. De bör även passa ganska tajt men precis utan att begränsa rörligheten. Jag har inte slagit i några träd ännu men en del säger att det är bra med knog-skydd. Det får nog bli nästa par på listan för mig.

Min Leatt Body Protector som jag köpte, är ett mycket bekvämt skydd för hela överkroppen. Jag har kraschat några gånger och tacklat några tallar (inget överdrivet) och ännu håller skyddet mig hel. Om något så skulle jag nog önska en längre rygg-del och kanske lite mer skydd frampå. Men man behöver ju samtidigt kunna röra på sig så en liten avvägning mellan rörlighet och skydd behöver man nog göra. Just den här modellen fick högsta betyg (23/25) och Leatt är väl lite kända för att tillverka bra skydd som är ordentligt testade så jag antar att den passar de flesta aktiviteter. Lite varmt kanske men ändå otroligt smidigt, så den här rekommenderar jag varm, haha.

Brillorna så köpte jag ett par enkla MX-brillor och jag tror de har ett vanligt enkel-glas. De immar igen om man står still och flämtar men tar man av sig dem så är det inget problem. Jag har kört i både sol och regn och här vill jag nog rek. ett par med solfilm/lins och ett par med roll-Off. Är man finåkare så, definitivt ett par solbrillor men är man lite mer hardcore så skulle absolut köpa ett par med rullar. Står också på min lista att köpa.

När det gäller brallorna och tröjorna så är det kanske lite mer kosmetika. Brallorna har en stor fördel med greppet för knäslutet men en crosströja är verkligen inget måste. Här skulle jag nog bara rek. överdel efter väder.

Mina skor har tvättats några gånger och därefter har jag fettat in dem. Det här har gjort att skorna nu är lite mer rörliga än när de var nya. Även om de fortfarande är osmidiga så kan jag iaf kan växla stående (och sittandes) i skogen. Jobbar fortfarande på att hitta friläget, men även det händer ibland. :fyllisar

@Niklasinorr Pro Green MX fungerar klockrent. Nästan lite för bra t.o.m. Nu doftar det ju dessutom schampo i garaget när hojen står och torkar...

 
Lite kör-tekniska detaljer att lära sig (dumma frågor). Grunden är ju att inte hänga eller dra på/i styret.

När man säger att man vill ha mer vikt på framhjulet, hur menar man då egentligen?
- En del säger att man kan få mer vikt på framhjulet genom att lägga fram benet
- Andra säger att man kan stå upp och med hakan över "fågelpinnen", alltså få fram med överkroppen.

Sitter man ned och för att ens nå fram med foten eller hakan så behöver man ju fysiskt sitta långt fram på sadeln mot tanklocket. Här är väl tanken att man inte ska sitta så speciellt mycket egentligen, utan vikten ska mestadels vara på fot-pinnarna?
Hur man lyckas balansmässigt med det här är för mig en gåta. Möjligen går det att göra såhär vid en kraftig acceleration?

Om jag t ex står på pinnarna (kanske enklare att förstå min dåliga förklaring) och sticker ut röven bakåt med raka-ish ben så för att kunna stå i balans så behöver jag även få fram överkroppen och huvudet. Det här går enkelt att testa utan hoj genom att bara rätt upp-och-ner stå på golvet och vika överkroppen framåt. Kompenserar du inte med röven så faller du framåt. I fallet på en motorcykel som är i rörelse så kan det se lite annorlunda ut.

Så, utan att hänga på styret (för det ska vi ju inte), hur blir det mer vikt på framhjulet genom de här två olika fallen?
- Kan det vara så att man behöver luta sig och förlita sig på knäslutet och på så sätt sätter man mer tryck på framhjulet?

En annan fråga som rör balans och viktfördelningen på pinnarna.
Jag har fått höra att man kan styra hojen (enkelt och med lätthet) genom att trycka mer eller mindre med fötterna. Jag har såklart försökt praktisera detta men utan att känna mig säkrare. För att på något sätt lyckas så känns det som jag behöver vrida kroppen så magen/bröstet pekar mer in mot kurvan och på så sätt luta mig "framåt" (som egentligen blir inåt) och sedan balansera upp med gasen?
Då tappar man även knäslutet och känner inte hojen.
- Jag förstår faktiskt inte riktigt hur man lyckas med detta och någon får gärna förklara konceptet med att styra hojen med fötterna.

Bromsa utan att koppla?
I enduro-spåret så testade jag flera gånger på 3an men fick några motorstopp. Bytte sedan till 2an och då gick det bättre. Jag kör helt enkelt inte tillräckligt snabbt. Tycker ändå att det känns svårt och speciellt i nedförsbackarna in i kurvorna. Om jag låser bakhjulet för länga så stannar ju motorn oavsett. Hur löser ni det och kör med ett bra flow?
 
I enduro-spåret så testade jag flera gånger på 3an men fick några motorstopp. Bytte sedan till 2an och då gick det bättre. Jag kör helt enkelt inte tillräckligt snabbt. Tycker ändå att det känns svårt och speciellt i nedförsbackarna in i kurvorna. Om jag låser bakhjulet för länga så stannar ju motorn oavsett. Hur löser ni det och kör med ett bra flow?
Du får jobba med kopplingen och gasen lite hela tiden, och beroende på dom ojämnheter du för stunden rullar över. Det är lite som att lära sig spela ett analogt musikinstrument, krävs en del känsla. Ibland kan du ju bara gasa över ett par mindre stenar, för att direkt efter frikoppla och rulla ner för en slänt, och strax efter det gasa på uppför en annan slänt. Och hela tiden jobba med gasen, frikoppla och gasa för att bygga upp moment i motorn, och så koppla för att leverera kraften till bakhjulet.

Att köra i dynamisk terräng (typ enduro) är bästa övningen för detta, då du hela tiden arbetar med just gas och koppling, inte mycket / ingen alls broms, och föra över kraften med kopplingen till bakhjulet. När du får kläm på det så börjar en ny dimension av njutning.

Just denna metod av kraftöverföring har jag mycket svårt för att ens teoretiskt fatta när det gäller el-hojar, som Stark Varg. Hur fasen gör man där?
 
@Abrakadabra
Att lägga fram vikten beror ju lite på om du menar i kurvorna för att få tryck på framhjulet eller på rakor och uppförsbackar för att undvika wheelies.

På rakorna sköter ju accelerationskraften det där med att man inte vilar på armarna. Man har helt enkelt överkroppen i det läget där man har det maximalt vilsamt för armarna under accelerationen.
I kurvor där man står upp blir det i princip också på det viset.

I kurvorna där man sitter ner så placerar man rumpan ganska långt fram på sadeln, skjuter fram innerbenet så och då förskjuts ju tyngdpunkten lite i den riktningen. Känner man att man vill förflytta bak tyngdpunkten där mitt i kurvan så kan man luta överkroppen bakåt.

Det där med att trycka med fötterna gör i alla fall jag inte så mycket på crossbanan utan det är väl snarare att jag nyttjar det faktum att jag redan klämmer fast hojen mellan knäna så jag vickar snarare hojen med knäna. Fast att det då automatiskt blir att jag då också trycker lite mer så på fotpinnarna.

Ang bromsa så skulle jag nog på 4t hellre öva på att använda frambromsen och motorbromsen och mindre eller ingen bakbroms alls. Och fokusera på att hitta flyt i åkningen. Motorbromsen blir ju en låsningsfri broms, bara peta ner en växel. Men inte växla ner för mycket förstås, du vill ju inte övervarva och skicka ventilerna genom kolven. Att du hittar rätt timing med gaspåslaget/koppling så att du får fart ut ur kurvan är viktigare än att ha fart in i kurvan och optimera inbromsningen. Det är det sista momentet efter att du lyckats få ordentliga nedlägg och bra påslag ut.

Det där med att bromsa med gaspådrag så att bakänden sätter sig tycker jag är överkurs.

In i kurvan står man upp hela vägen och man sätter sig egentligen inte ner förrän samma tiondels sekund som man man släpper kopplingen och slår på gas. Och där nyttjar man banans utseende, är det bromsstalp så står man hela vägen till det sista stalpet och precis i den sista gropen sätter man ner rumpan och slår på gasen.
 
@Niklasinorr Pro Green MX fungerar klockrent. Nästan lite för bra t.o.m. Nu doftar det ju dessutom schampo i garaget när hojen står och torkar...
Säg som det är, det luktar parfymbutik... men hojen blir som sagt väldigt ren och fin... :)
 
Säg som det är, det luktar parfymbutik...
Kan man inte bara hälla över en hink lacknafta, terpentin? eller bensin? Då blir det både rent och luktar gott ;)

Jag letar efter ett snyggt och rejält bakdäck på 24MX till mina badass smutshojar, helst Pirelli. Hittar en hel del 19". Jag trodde att MX och enduro hojar uteslutande använder 18", hade jag så fel?

Tänkte köpa det här:


Det står ; "Proworks EX1 EWGP Enduro-däcket är det ultimata valet för robust prestanda och hållbarhet."

Är det ett bra däck trots att det är .. prisvärt? Jag tänkte vara lite snål och köpa två, kanske tre?
 
Last edited:
Enduro 18 tum
Cross 19 tum

Ja, ända sedan 1989-1990. :hihi

Det är betydligt lättare att hitta 19" däck än 18" och 19" är ofta några tior billigare och några gram lättare.
Sen är det väl ingen jättestor skillnad beträffande grepp och känsla.

Så om jag hade en EXC och ville köpa ett reservhjul skulle jag nog köpa 19" även om 18" teoretiskt ska vara bättre för enduro.

19" i bra skick kan man dessutom ofta hitta gratis i sopcontainers på de större crossbanorna.
 
Det är betydligt lättare att hitta 19"
Alltså va? VA??

Jag var bombsäker på att det var 18 som gällde, alltid. Och at 19 var nåt slags modernt undantag.

Men framhjulet då? Är det 21" alltid?

Fan, jag har levt i en lögn!

... så vad säger ni om ProWorks crossdäck där i inlägg #813, kan det vara nåt att sätta på min dyra fina fälgar?

Hittade denna sidan: https://www.jumpingjack.nu/
(sidan verkar lite konstig, akta!)
 
Last edited:
Alltså va? VA??

Jag var bombsäker på att det var 18 som gällde, alltid. Och at 19 var nåt slags modernt undantag.

Men framhjulet då? Är det 21" alltid?

Fan, jag har levt i en lögn!

... så vad säger ni om ProWorks crossdäck där i inlägg #813, kan det vara nåt att sätta på min dyra fina fälgar?

Hittade denna sidan: https://www.jumpingjack.nu/
(sidan verkar lite konstig, akta!)

Ja, numera är 21" standard på alla vuxenhojar.
Det har ju funnits andra misslyckade försök också.

Och en gång i tiden var det poppis med 17" bak på stora fyrtaktsstånkor. Tex xr600.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top