Endurotråden!

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Köpte mig en Husqvarna TE 400 -01 i fredags.
I lördags var jag och en polare ute på Bälinge-banan (i a-sås), och då smackade jag in i ett träd så att trädet gick av, tanken sprack och jag blev rejält blåslagen:näsblod .
Men dom två timmarna som vi körde innan jag klantade mig så hade vi grymt kul.


Ett länktips där det snackas geggamojja i gbg-trakten är: www.westcoastenduro.com
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
vi blev ju omkörda av cross sist vi va där:va

det kan inte stämma. Däremot kan skillnaden vara hårfin.
Du kan enduroregga en cross, i vissa fall, och då behövs fram+bakljus, samt hastighetsmätare och säkert något mer.

Visst var där ett par tvåtaktare också, men de var E-cyklar allihop :)
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
det kan inte stämma. Däremot kan skillnaden vara hårfin.
Du kan enduroregga en cross, i vissa fall, och då behövs fram+bakljus, samt hastighetsmätare och säkert något mer.

Visst var där ett par tvåtaktare också, men de var E-cyklar allihop :)

Rättelse: Du behöver framlampa med hel och halvljus, baklampa med bromsljus från fotbromsen och tuta, förutom typintyg från tillverkaren då. Dock är inte hastighetsmätare nödvändigt.:fakta
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Rättelse: Du behöver framlampa med hel och halvljus, baklampa med bromsljus från fotbromsen och tuta, förutom typintyg från tillverkaren då. Dock är inte hastighetsmätare nödvändigt.:fakta

Du var ju påläst inom detta. vet du hur man får tag i papprena för att kunna regga in som enduro?

det verkar vara lite olika syn på cross i endurospåret mellan klubbarna. eller träningsledarna:va
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Du var ju påläst inom detta. vet du hur man får tag i papprena för att kunna regga in som enduro?

det verkar vara lite olika syn på cross i endurospåret mellan klubbarna. eller träningsledarna:va

Hör med återförsäljaren av det märke som är på hojen så kan dom säkert fixa de.

Kompisen fick sitt utav Ahlqvist (eftersom det gällde en Honda CR 250), och jag hörde mig för (angående en Kawa KXF 250) hos Stibix och de skulle heller inte vara några problem.

Sen är det som du säger en himla skillnad på hur kinkiga klubbarna/träningsledarna är beträffande crossar i endurospåret. Men oftast så tror jag inte de e några problem, eftersom dom flesta klubbarna behöver få in alla pengar som dom kan. Tror inte ens att det är några problem på blixås då en kille jag "känner" har kört där rätt mycket med crossar av olika slag.:tummenupp
 

Depåfarsan

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducce, Tiger, Huskys 250, XT600E
Hör med återförsäljaren av det märke som är på hojen så kan dom säkert fixa de.

Kompisen fick sitt utav Ahlqvist (eftersom det gällde en Honda CR 250), och jag hörde mig för (angående en Kawa KXF 250) hos Stibix och de skulle heller inte vara några problem.

Sen är det som du säger en himla skillnad på hur kinkiga klubbarna/träningsledarna är beträffande crossar i endurospåret. Men oftast så tror jag inte de e några problem, eftersom dom flesta klubbarna behöver få in alla pengar som dom kan. Tror inte ens att det är några problem på blixås då en kille jag "känner" har kört där rätt mycket med crossar av olika slag.:tummenupp

Du kan glömma att det OK med crosshoj på Blixås, gränsen går absolut vid att du har lampor+regplåt. MKP är inte i sugna på pengar men är väldigt angelägna att behålla tillståndet för enduroslingan =inga crosshojar.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Du kan glömma att det OK med crosshoj på Blixås, gränsen går absolut vid att du har lampor+regplåt. MKP är inte i sugna på pengar men är väldigt angelägna att behålla tillståndet för enduroslingan =inga crosshojar.

Den här killen är medlem i klubben och har regelbundet kört där med en icke e-reggad YZ 250 under hela förra året :fakta .

Sen får du säga, tycka och tro vad du vill.
 

Depåfarsan

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducce, Tiger, Huskys 250, XT600E
Den här killen är medlem i klubben och har regelbundet kört där med en icke e-reggad YZ 250 under hela förra året :fakta .

Sen får du säga, tycka och tro vad du vill.

....och i vilken klubb gissar du jag är medlem i? Jag är inte troende, jag tycker inte.... jag vet. Jag har inte sagt att hojen skall komma direkt från SBP.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
....och i vilken klubb gissar du jag är medlem i? Jag är inte troende, jag tycker inte.... jag vet. Jag har inte sagt att hojen skall komma direkt från SBP.

Det är för mig helt ovidkommande vilken klubb du är medlem i.

Hans hoj var inte vare sig e-reggad eller landsvägsreggad, utan det var en cross och inget annat. Han körde mycket, ofta och länge med den i endurospåret, utan att någon någonsin opponerade sig.

Så är det.

PUNGT!!!

Slut på diskussionen.
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
För att göra ett litet inlägg till i frågan.
Det är upp till den som kör att se till att hojen skall vara godkänd.
Erlägger man avgift på t.ex blixås, och sen illa kvickt ger sig ut i spåret, så kanske det missas vad man kör för hoj.
Men man ska nog räkna med problem ifall man kör på någon annan på slingan, eller blir inblandad i någon form av olycka eftersom ett av kraven för att få köra enduro är att hojen är försäkrad, och i de fall den är E-reggad skall köras av förare med licens.
Alltså en försäkringsfråga också, och inte bara om klubben "vill vara snäll" eller inte.

Om du kör en cross på gatan, eller i endurospåret är det samma regler som gäller, det vill säga olagligt, och oförsäkrat, och en enduroslinga går normalt sett inte som inhängnat område.

Alltså, för att klubben skall behålla sitt tillstånd, och goda rykte, så förstår jag om de är hårda på att följa reglerna, särskillt när det i t.ex blixås fall ringer omkringboenden och klagar under träningstid för att "motocrosscyklar" kör som idioter till och från banan. (på förekommen anledning, då vi som var där för ett tag sedan blev utskällda på förhand för att någon misskött sig, och "grannarna" ringt och klagat")

Men vill någon köra cross på spåren, är det denna som får stå för konsekvenserna.

Från en sak till en annan:

Jag kommer inte åka till Blixås imorgon, pga bristande intresse från andra knotterhojåkare här :gnissla

Synd, men trist att köra själv.
Jag kör med FMCK istället imorgon.
 
Last edited:

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Jasså så den banan är igång fortfarande. De har varit så mycket snack fram och tillbaka om att den har varit stängd. Sen så har man ändå hört att folk har varit där och kört.

Jag har försökt få svar på detta vid ett flertal gånger via mail till ansvariga, men aldrig fått svar.

Stängd för allmänheten...
Risk för polisanmälan om man kör där olovligt.

Men det finns ju ett spår till att köra på på hisingen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top