Eni Motorrad Grand Prix Deutschland 15-17 Juli

Vinsten på Assen fick han ju nästan gratis och den är väl ungefär lika meriterande som Vermeulens på Le Mans i regnet.

Nej, den gode Spies har bara kommit högst upp i Kaknästornet på sin väg mot att bli en alien. Rossi sitter fast i hissen på bottenvåningen...

Så du menar att den snabbaste mannen på banan fått vinsten gratis? Det låter logiskt... :tungan

Jag sa också att det finns förutsättningar som förhindrat hans framfart, quite possibly han själv också. Men det är ändå bara hans andra säsong och första på fabriksmaterial. Han är ändå med och slåss i toppen och inte i mitten. Beroende på var man räknar Simoncelli förvisso.
 
några bilder från helgen,

vvce-5406b.jpg


vm-5731-2b.jpg


vmab1-5672b.jpg


vmab2-5674b.jpg


vmbs-5416b.jpg


vmnh-5428b.jpg


och sen han som enligt experterna här inte kan köra hoj längre...


vmvr-5485b.jpg


vmvr-5351b.jpg


och hans hoj som såklart är byggd av klantskallar som inte vet vad dom håller på med....

vm111-5834.jpg


jag hade ett intressant samtal med en Ducati tekniker om 11.1,
kul att höra deras sida av problemen.



Bästa inlägget i denna tråden!! :tummenupp
Är nyfiken på vad Ducati teknikern sa ???
 
Bästa inlägget i denna tråden!! :tummenupp
Är nyfiken på vad Ducati teknikern sa ???

kul att nån gillar annat än sandlådenivån i det här forumet nu för tiden.
Kortfattat sa han att problemet är att dom inte kan/hinner/får testa nog mycket för att utveckla nya hojen, för resultat i år.
 

Bifogat

  • vm11jj-5829.jpg
    vm11jj-5829.jpg
    64 KB · Visningar: 95
Så du menar att den snabbaste mannen på banan fått vinsten gratis? Det låter logiskt... :tungan
Man behöver inte vara bäst för att vinna ;)

[YOUTUBE-ID]WOrIv8sB4vg[/YOUTUBE-ID]

Kortfattat sa han att problemet är att dom inte kan/hinner/får testa nog mycket för att utveckla nya hojen, för resultat i år.
Ducati får testa precis lika mycket som alla andra men har gjort ett par rejäla tavlor under säsongen som de nu får lida för.
 
Last edited:
kul att nån gillar annat än sandlådenivån i det här forumet nu för tiden.

Off-Topic: Det är den nya tiden nu va. 95% av allt informationsflöde på inter-nätet är interagerande o enerverande chatter + porr i drivor...o värre lär det bli :dubörjarvälintebliförgammalförsåntskojslr

On-Topic: Fick du kontrollväga ett komplett bakhjul på MotoGP Duccen? 12kg lr?
 
Last edited:
Ducati får testa precis lika mycket som alla andra men har gjort ett par rejäla tavlor under säsongen som de nu får lida för.

Skillnaden ligger väl i att Ducati vågar sig på ett helt nytt koncept som det egentligen inte finns någon som helst erfarenhet om någon annan stans än hos just Ducati. Alla andra tillverkare som kör med beprövade koncept har ju inte bara sina egna testresultat att förlita sig på utan också erfarenheter som i det stora hela är allmän kunskap vilket gör att de har mer erfarenhet att falla tillbaka på.

All heder åt Ducati som försöker sig på något nytt. Teknisk utveckling är roligt och om Ducati lyckas med sitt koncept så kommer de röra om ordentligt i grytan :)

Är det någon som vet hur Ducati byggt upp sin "monocoque". Att det är en sandwich-konstruktion är nog givet men vilken typ och vilka material använder man?
 
Är det någon som vet hur Ducati byggt upp sin "monocoque". Att det är en sandwich-konstruktion är nog givet men vilken typ och vilka material använder man?
Någon här skrev att luftburken - som skruvas till motorn - också utgör styrhuvud och att svingen sitter fäst i andra änden av motorn.

Noll ram liksom, allt hängs upp på motorn.

Kan förstå att alla som jobbat med mer eller mindre flexande ramar nu har problem att få en hoj med en helt stel klump i mitten att fungera.

Men det måste ändå vara helt rätt att eliminera en egentligen onödig komponent och Ducati får säkert konceptet att funka så småningom.
Som Rossi-fan hoppas jag det går fort!

Tillägg: Om Ducati inte orkar köra en traditionell ram parallellt med nuvarande kunde de i alla fall bocka om veven så att de får en screamer som går fort riktigt fort på rakorna...
 
Last edited:
Kan förstå att alla som jobbat med mer eller mindre flexande ramar nu har problem att få en hoj med en helt stel klump i mitten att fungera.

Alla andra team kör väl rimligtvis med smidda aluminiumramar. Att få till olika egenskaper i materialet beroende på vilken riktning belastningen verkar är ju en vansinnigt gammal kunskap.
Vad gäller kolfiber så har man mig veterligen inte kunnat tillverka kolfiberdetaljer med anisotropiska egenskaper särskilt länge. I princip har man väl lagt kolfibret i 90 graders vinkel och på så sätt fått samma egenskaper i alla riktningar. Jag kan tänka mig att Ducati får laborera en hel del med detta för att få olika kolfiberdetaljer att fungera på samma sätt som en metallkomponent men jag är långt ifrån säker :)
 
Man behöver inte vara bäst för att vinna ;)

[YOUTUBE-ID]WOrIv8sB4vg[/YOUTUBE-ID]

Oops såg fel, trodde fasen det var Vito Guareschi som hade blivit tvångsklippt/tillfixad o skulle metodiskt förklara hur nya Duccens konstruktions-fördelar, likt en kortbaneåkare effektivt carvar fram...men icke! :gnissla
 

Bifogat

  • guareschi_art.jpg
    guareschi_art.jpg
    52.3 KB · Visningar: 28
Tillägg: Om Ducati inte orkar köra en traditionell ram parallellt med nuvarande kunde de i alla fall bocka om veven så att de får en screamer som går fort riktigt fort på rakorna...

Jo, screamern vore skoj om de körde med. Men både Stoner och nu även Rossi har ju sagt att den är på tok för "vild". Stoner sade väl något i stil med "den vill slita huvudet av mig varje gång jag gasar". :)
Trodde Rossi skulle välja den vid provkörningen dock, han har väl en förmåga att kunna hantera sin gashand med all efarenhet innan antispinnets dagar?
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top