ER6-tråden

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Med nytaget körkort så letar man ju efter en passande hoj. Behöver inte så mycket kräm, men ER-6F's utseende, komfort och försäkringspremie verkar passa fint. Sen att den fungerar till långa turer vilket man lär göra ett antal av då man inte bor i stan, är ju perfekt! :)

Får ta och plöja igenom hela tråden för mer kött på benen!
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
På 3an? Jag tycker att den är lite småseg att få upp då. Jag skyller på att allas vår början är svår.


Det jag menar är att man får hjälp av vikten när man får upp den högt, o jag tar upp den på 2an först. Har ej testat på 3an, då det är för lite pulver i maskin enl min mening.....o jag orkar nog inte slita i styret så mkt!
 

TorsbyHenrik

RIDER
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Torsby
Hoj
HONDA CBR929RR-2000
Om det är nån som kikar på ER6n så är pärlan ev. till salu nu!
Den får inte den tid den förtjänar!!!!!

PM:a mig vid intresse!

Mvh Henrik
 

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
08:ans-modeller!

Nu är de äntligen här!

Guldramarnas tid är över, likså de vinrödas. Nu är det svarta ramar som dominerar, och uppstickaren i år blev silver.

De nya färgerna är kawa-grön och plasma blå. När det gäller n-modellen.

(Antar att det är den gröna som har samma roll som oreanga hade förra året och den gula hade -06)

Personligen tycker jag att den gröna är dreggel-material.:drool
 

Bifogat

  • w320h240_000003404499F116.jpg
    w320h240_000003404499F116.jpg
    18.8 KB · Visningar: 157
  • w320h240_000003404499E44A.jpg
    w320h240_000003404499E44A.jpg
    18.7 KB · Visningar: 130
  • w320h240_0000034044998008.jpg
    w320h240_0000034044998008.jpg
    19.6 KB · Visningar: 108

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Karlstad
Hoj
GSX-R 750 1999
Mumma! Den svarta var läcker!

Har ägt min er6n i två veckor drygt men är sedan i onsdags på jobb några hundra mil utanför Sverige. F#n vad jag längtar hem och köra. Porrbilderna ovan gör en ju inte mindre sugen heller direkt
 

Psykbryt

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
Vem fan har råd med en hoj?
YES! Äntligen kommer den i grönt! Sån ska jag ha i vår :yoparty

Nu när er-6n finns i blått och grönt, påminner dom inte lite mer om z750 ?
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Det blir då en svart ER-6F till våren för min del, fastän N-modellen i grönt såg mer än okej ut. :)
 

cc_rider

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Svedala
Hoj
Kawasaki Er6n
Jag krashade illa igår! Men jag mår mkt bättre än hojen!

I torsdags kom äntligen det efterlängtade paketet från ninja650shop.com i USA! Min powercommander, sportluftflter och 14 kugg framdrev skulle få min er6:a att utnyttjas till fullo!
Sekunden efter jag slutade jobba kl.16 var jag vid hojen och meka dit grejerna. Hade ju förberett dagen innan, tanken och luftboxen var av så det bara skulle va att smälla dit grejerna så jag kunde åka ut i det 20 gradiga solskenet.
Framdrevet fick vänta.. ville testa med orginaldrevet först.
Visst va det skillnad.. jag hade en map hemma i laptopen som passade till Arrow-slipon utan db-killer som jag hade sedan innan. Jag ilade hem för att tanka över till min nya PCIII USB!
Fan alltså va hojen går! Dom påstår att det ger ca. 10hk mer på bakhjulet och det kändes verkligen. Mappen får duga till hojen blir bänkad tänkte jag!

Nu ska den testas vad den går för... och i eld och låger drog jag ner längs E65 som går mellan Malmö och Ystad.
Ungefär mitt där mellan städerna ligger en kanonskön väg som går genom Häckeberga.

E65:an söderut från och med Svedala där jag kom ifrån är en enfilig motortrafikled som övergår i 2-filer på några ställen, med 90 som hastighetsgräns. Jag brukar ta det ganska lugnt här för polisen har kontroller ganska ofta.

Jag ligger bakom 6-7 bilar och en jävla lastbil ligger och fiskör i 70/80 framför oss... Vilket skapar irritation bland mig och bilisterna famför mig. Bilarna ligger ända upp i röven på varandra och vill köra om så fort chansen finns. Det ville väl jag med.. vem vill ligga på en jäkla transportsträcka o fisköra när man kör hoj?

Äntligen övergår vägen i två filer och alla bilar med mig går över till vänster körfält för att köra om lastbilen. Allt är som vanligt... inte långt kvar nu till den goa Häckebergavägen!
Jag tittar ner på hastihetsmätaren i ca: 1sekund ligger i 90... och tittar sedan upp. Bilen framför mig -hans bromsljus är tända och jag ser mig själv närma mig den vita combin med stormsteg.
Jag bromsar med all den förmåga min 6-åriga MC-rutin gett mig. Er6:ans bromsar reagerar snabbt... men bilen närmar sig alldeles för fort!
Jag känner bakändan resa sig! Jag vill inte kalla detta panikbroms för nån panik fick jag aldrig... jag är lugnet själv som människa hade full kontroll över min inbromsning...

Hur som helst... Jag släpper trycket på frambromsen lite för att inte slår runt. Därefter pumpar jag frambroms contra mjuk/hård bakbroms för allt vad jag och Kawan klarade av utan att slå över...
Men det är inte tillräckligt... bilen närmar sig fortfarande... och nu finns tanken i mitt huvud att lämna "skeppet som sjunker" innan jag smäller in i bilen! Allt detta händer under loppet av 1 eller 2 sekunder...

Jag bromsar ytterligare... framhjulet låser sig och slirar åt vänster! Just i den millisekunden inser jag att det är kört och instintivt släpper jag hojen!
Kanske är det alla vurpor jag gjort i skidbackar i mina dar'? Eller så var det ren tur? Men min instinkt sa mig att fötterna ska va först! I färdriktningen alltså.
Jag kan inte säga vilken hastighet jag ligger i just nu? Hade liksom andra saker att tänka på under omständigheterna.

Hjälmen och axeln slår i asvalten på min högra sida... Jag tror att jag gör någon slags kullerbytta? Nu finner jag mig själv kasandes på rygg!
Känner ingenting.. min budgetryggskena i hårdplast tar smällen! Jag tror att jag kurar ihop mig och drar upp benen och armarna mot mig?

Plötsligt ligger jag stilla, jag andas, jag känner mig hel! Fingrarna fungerar, tårna likaså.
Jag jämrar mig lite -Shit va fan hände? -Sånt här händer fan inte mig.. så simpelt!

Sneglar något till höger... ligger stilla... där är ett stålräcke ca 30cm brdvid mig.Jag stannade precis innan... pustar ut en sekund. Jag sneglar åt vänster.. där är ett vajerträcke på andra sidan vägbanan. MC FÖRARENS AVRÄTTNINGSVERKTYG!

Ligger där tittandes upp, blå himmel och vita fina moln möter min blick och jag funderar en stund om jag cool-lugnt ska resa mig upp o kolla läget. Jag känner mig trots allt helt ok! Men jag beslutar mig för att ligga kvar.

En massa folk kommer springande och frågar panikartat hur det gick? Skämtsamt säger jag något i stil med.. "Har aldrig mått bättre" :crash och ler lite för att lugna de oroliga personerna runt omkring mig. En person kommer fram och presenterar sig som ambulanssjukvårdare men han är inte i tjänst och någon ringer 112.
Den civila ambulanssjukvårdarem tar omtänksamt hand om mig, alla verkar mäkta förvånade över att jag ligger där och tar allt med ro! Han fixerar min nacke mellan sina knän... Han var rädd att min nacken var knäckt. Men det visste jag att den inte var!
Funderade på hur dumdristig man är kör man i jympadojjer. Den ena dojjan var borta! En jävla tur att fötterna inte fick någon stryk!

Jag ser inte hojen.. och jag bryr mig inte speciellt mycket om den... Dom säger att den ligger 5-6 meter framför mig och att den inte ser helt skrotfärdig ut.

Brandkår, ambuland och polis ankommer och alla är väldigt oroliga för mig.. Mycket proffsigt och lugnande sköter dem sitt jobb. Jag spänns fast iförd nackkrage i en sån tvådelad ambulansbår man kan se på tv ibland.

Deja vu´tänkte jag! Detta har jag drömt någongång, precis detta som utspelar sig nu.. Kusligt som fan!
Precis när jag tog iväg med min nytrimmade Er6n hade jag magkänslan att något inte var som det skulle. Min pappa hade haft samma skumma känsla. Han sa senare att han kände på sig att något skulle hända!

Jag ber ambulanssjuksköterskan ringa pappa.. Han brukar inte svara på "skyddat nummer" på grund av alla irriterande telefonförsäljare, men denna gången kändes det annderlunda, så han svarade.
Betryggande att veta att mina föräldar skulle komma och träffa mig på sjukhuset!

Jag vet inte hur många gånger jag fick höra den kvällen att jag hade änglavakt? Kanske jag hade det? Klar är att jag hade en fruktanskvärd tur där flera saker liksom ”klaffade min väg”. :angel

Väl på sjukhuset skedde allt proffsigt, lugnt och metodiskt. Men ingen trodde på mig när jag sa att allt är finfint, -jag har lite ont i axeln bara!
Mitt skyddställ, ryggskena och hjälm gjorde verkligen sin uppgift. Jag är så glad att jag inte körde i mitt gamla skinnställ från -85 med vadderade knä, armbågs och axelskydd. Jag har kört många många mil och i detta med mina tidigare hojar.
Min nya fina Arlenessjacka klippte dom sönder.. men brallorna drog dom av efter att konsaterat att ben och fötter är hela.

Jag har jävligt ont i min axel!
Senare på kväller efter att mor och far träffat mig och polisen gjort alcotest och förhör, var det dax för röntken. Nyckelbenet är brutet och ligger omlott.
Varje gång jag rör överkroppen gör det ont som in i h-lvete!

Ganska snart kommer två manliga sköterska som ger mig morfin och drar rätt nyckelbenet.. en ofattbar smärta! Vad som inte gjorde saken bättre var att jag mådde jävligt illa av morfinet.
Det är nu mitt i natten och jag är utmattad, något mörultag o smärre chackad.
Nu är det dax för vila och jag försöker sova med översyn en gång i timmen.

Liggandes där i mörkret kommer en del funderingar och tankar.
Hur fan hamnade jag här? Jag är ju en rutinerad förare... med distans på tillvaron kom jag fram till att det fanns absolut inget jag kunde gjort anderlunda för att klara mig ur situationen.
Min mc-rutin gjorde förmodligen att jag lyckades få ner hojen tillräckligt i hastighet för att överleva!
Bara att inse: Jag var en hårsmån från att mista livet!
Hade jag glidet åt vänster så hade jag åkt in i vajerträcket och då hade det bara varit slamsor kvar av mig. Ingen bil körde över mig där jag låg och vägräcket till höger missade jag också.

Ni anar inte hur lycklig jag var att ligga där med ett brutet nyckelben!
I situationer som den ser man verkligen vem som är ens vänner.. vem som verkligen bryr sig om en.. det är en ganska upplysande upplevelse.

Glädje- blandat med chocktårar rullar ner längs kinden.
Dagen efter vaknar jag och mår bra under förutsättningarna... efter några timmar är jag uppe på benen igen. Ont i axelna har jag... men vem bryr sig. Jag lever och är frisk!
Tänk om man endå inte varit så snål när man köpte ny hoj att man valde bort ABS-bromsar.. det hade förmodligen räddat mig i den situationen?

Nu väntar 5-6 veckors sjukskrivning och rehabilitering istället!

Har mycket tankar i huvudet och ville skriva av mig...
Tack för ni som orkar läsa allt detta om min upplevelse!
Och tusen tack till alla duktiga och omtänksamma sköterskor på MAS och ni på krashlandninsplatsen som hjälpte mig.
Och jag är väldigt tacksam som har en så god vän och granne som Tobias ,som av en händelse såg och kände igen min mulade hoj vid vägkanten, och höll på att oroa ihjäl sig över mig.

Och snälla alla MC-vänner:
-Kör försiktigt och använd bra skyddskläder! De räddade mig! Fick knappt något skrapsår alls.
Till och med jula-crosshandskerna för 39:- skyddade bra :hihi

-Håll avstånd om ni endå inte kan köra om för tillfället, väldigt väldigt viktigt..!

-Om ni har tankarna att köpa ny Kawasaki Er6 eller någon annan hoj, ta den med ABS-bromsar.. dom 10 000? mer det kostar, kan rädda erat liv.. eller rädda er från något hemskt handikapp!

Det spelar ingen roll hur duktig och erfaren förare man är.. en millisekund kan förändra hela ert liv när ni minst anar det.. ha alla förutsättningar med er att hantera den situationen om den dyker upp!

PS. Ni som bor i skåne kanske läsde en liten notis i Aftonbladet eller Sydsvenskan om en mc-olycka på E65.. Det var jag det! :hej
 
Last edited:

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Tråkigt att läsa vad som skett men samtidigt glädjande att det gick som det gick trots allt.
Hoppas du och hojen blir friska igen så att vi kan ses på vägarna till våren (eller tidigare).

Bra skrivet! :tummenupp
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Abs

Uaääh ! Bra skrivet, 2 tankar får jag:

1) Alltid bära full skyddsutrustning (även "bara till kiosken" . . .).

2) Jag gjorde helt rätt som valde ABS.

Varför är det så få modeller med ABS som tillval ?? Kawa är rätt föredömliga i det här avseendet.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Tur att det gick bra ändå men måste säga att det är extremt korkat att köra i crosshandskar och jympadojor. Hade du slagit i händer eller fötter i stället för att ta smällen med axeln så hade det nog inte varit så roligt nu.

Krya på dig och det där med vänner, avvakta en vecka så får du se. Alla kostar på sig ett "krya på dig" men det är också några som är med hela vägen och hjälper till. :tummenupp

Jag har för mig att ABS bara kostade 3000 extra i fjol. :va Jag har det på min. :)
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Fantastisk att du klarade dig så fint, som du trots allt gjorde! Att du kom ihåg allt som hände är rätt bra också. Annars brukar sådant förträngas av chocken...
Krya på dig!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Hjälmen och axeln slår i asvalten på min högra sida... Jag tror att jag gör någon slags kullerbytta? Nu finner jag mig själv kasandes på rygg!
Känner ingenting.. min budgetryggskena i hårdplast tar smällen! Jag tror att jag kurar ihop mig och drar upp benen och armarna mot mig?

Plötsligt ligger jag stilla, jag andas, jag känner mig hel! Fingrarna fungerar, tårna likaså.
Jag jämrar mig lite -Shit va fan hände? -Sånt här händer fan inte mig.. så simpelt!

Liggandes där i mörkret kommer en del funderingar och tankar.
Hur fan hamnade jag här? Jag är ju en rutinerad förare... med distans på tillvaron kom jag fram till att det fanns absolut inget jag kunde gjort anderlunda för att klara mig ur situationen.
Min mc-rutin gjorde förmodligen att jag lyckades få ner hojen tillräckligt i hastighet för att överleva!
Bara att inse: Jag var en hårsmån från att mista livet!
Hade jag glidet åt vänster så hade jag åkt in i vajerträcket och då hade det bara varit slamsor kvar av mig. Ingen bil körde över mig där jag låg och vägräcket till höger missade jag också.

Ni anar inte hur lycklig jag var att ligga där med ett brutet nyckelben!
I situationer som den ser man verkligen vem som är ens vänner.. vem som verkligen bryr sig om en.. det är en ganska upplysande upplevelse.


Och snälla alla MC-vänner:
-Kör försiktigt och använd bra skyddskläder! De räddade mig! Fick knappt något skrapsår alls.
Till och med jula-crosshandskerna för 39:- skyddade bra :hihi

-Håll avstånd om ni endå inte kan köra om för tillfället, väldigt väldigt viktigt..!


Det spelar ingen roll hur duktig och erfaren förare man är.. en millisekund kan förändra hela ert liv när ni minst anar det.. ha alla förutsättningar med er att hantera den situationen om den dyker upp!

PS. Ni som bor i skåne kanske läsde en liten notis i Aftonbladet eller Sydsvenskan om en mc-olycka på E65.. Det var jag det! :hej
Mycket bra skrivelse som manar till eftertanke, även jag lyckade mula i år efter 20 års körande på gata, det är som i reklamen för lotter, plötsligt händer det :gnissla

Full skyddsutrustning räddade mig från allvarligare skador :tummenupp
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..


du har haft flyt och skönt är det ibland :tummenupp .. kör den vägen till jobbet ofta (sturup) .. och många bilister kör som idioter på den vägen ..

vurpade i våras o knäckte nyckelbenet rakt av .. kommer ta ett par månader innan axeln är 100% igen, dom snackade t.om om 1 år innan allt är bra, har bara en liten bula på nyckelbenet som minne, hoppas du klarar det lika bra :)

skönt det inte gick värre och lycka till i fortsättningen :)
 
Last edited:

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
Skönt att det gick "bra".. hoppas rehab går fint!

kommer köpa en ER-6 i vår.. och abs är ett givet val :D
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Skönt att det gick bra för dig och mycket bra skrivet. Känner igen känslan när man tittar upp och ser att det är kört, man får många funderingar efter det. Lycka till med rehab.

/tooby
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Satt och klurade på ABS efter att ha kört på körskolans z750, men efter skrivelsen ovan tror jag att jag har bestämt mig. Hoppas det går bra för dig med nyckelben & hoj i framtiden!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top