ER6-tråden

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
*S Å L D*
ABS-bromsarna har "räddat" mig många gånger under sommaren. Allt från när små rådjur har hoppat ut framför mig på vägen till när bilar har panikbromsat framför mig.

Tips till alla som funderar på att köpa en ny er-6:a, KÖP MED ABS. Det är mer säkert än att ha ABS:en i fingrarna.

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Ni som har bytt styre...

Vilken bredd har era nya styren, o hur brett vågar man köpa utan att kablar och vajrar blir för korta? :va

...o styret ni har nu, är ni nöjda med det? ...o isf vilken sort har ni?

Spank you very much!

el-wood

El-wood
Gick med
31 May 2007
Hoj
ER6N
styret

köpte mitt på johansmc i göteborg.
bara o montera o borra 2 hål som va lite petigt med inpassningen men sen var det bara o gasa.:D

Ni som har bytt styre...

Vilken bredd har era nya styren, o hur brett vågar man köpa utan att kablar och vajrar blir för korta? :va

...o styret ni har nu, är ni nöjda med det? ...o isf vilken sort har ni?

Spank you very much!

Looped

Day dreamer
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
Hojlös
Köpte ett Rizoma fatbar från customaid.se, har för mig det var 740 mm långt fanns både koniska och vanliga styren där.. bara att borra och montera.. :tummenupp

Doable

FacePlant[NkpG]
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Wanda & Lill-Babs
Styre

Kör med ett Zap 22mm som passar i orginalfästena. Köpte d på absolutmx.se.
I början kändes d aningen brett, men så här i efterhand skulle jag aldrig någonsin byta tillbaka till orginal. -Love it!
Finns nån mer bild i mitt garage.

Bifogat

• DSC00768.jpg
    DSC00768.jpg
    122.2 KB · Visningar: 95

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Då har man plöjt igenom hela tråden från ruta ett, tänker inte ens försöka räkna ihop hur mycket tid som gick upp i rök, men lärorikt var det!

Hojvalet lär bli en ER-6F ABS, det konstaterades tidigt då jag inte är ute efter en utstickarhoj och kommer att plöja en hel del landsväg och (tyvärr) lite motorväg. Själv bor man 3 mil utanför Sundsvall och har släkt med vänner i/utanför Gävle, blir nog några rundor dit ner under nästa sommar kan jag tänka mig.

Några funderingar dök dock upp!

Hur gör mcaffärerna i regel, när går det att få tag i "årets" modell? Brukar det gå att få tag i föregående års modell utan problem framåt vårkanten? Antar att inte priset kan förändras så värst mycket då det inte verkar vara några stora grejer som förändras mellan årgångarna.

För mig blir det väl Moped & Motor i Sundsvall antar jag, dom ligger närmast till hands. Alternativet kan väl vara nånting i Gävletrakten där man är med jämna mellanrum. Nån som har erfarenhet av M&M/handlare i Gävle? Vore ju gött om man kunde snika med sig nånting extra när man väl lägger ut ett såpass stort gäng tusenlappar på en gång.

cc_rider

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Kawasaki Er6n
Sorjliga bilder, kraschad er6

http://www.youtube.com/watch?v=uq8OHC2jr8U

Styre böjt
Bula, skrapad tank
Framkåpa höger och vänster skrapad
Underkåpa skrapad
Motorkåpa höger och vänster skrapad
Höger sidokåpa bak skrapad
Bakbromsspak böjd
Sadel skrapad
Fotpinne höger fram sönder
Fotpinne höger bak skrapad
Fotpinnfäste höger bak skrapad
Framgaffel fram höger skrapad
Höger backspegel skrapad
Höger styrända bortskrapad
Gashandtag sönder
Bula och skrapad Arrow-slipon
Hjulbult bak skrapad
:kryckor
Blir det inte dyrare än 50% av marknadsvärdet så reparerar dom. Annars ersätter dom med en likvärdig (ny)?
:va hmmm undrar just om de inte blir dyrare än så... mkt. att byta ut blir det

Last edited:

SanneJ

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
ZX-636R ´04
Till cc_Rider: Kul att läsa din berättelse och att du mår hyfsad bra:tummenupp Jag åkte förbi dig, när du lå på ryggen och blev tagit hand om. Du så mycket lugn ut, men ändå känns det ju aldrig bra när det är en mc-förare som det har hänt nåt med... Nån hade rest upp din hoj, den så inte så farlig ut? Hoppas att du återhämter dig snabbt!:)

Last edited:

Zinkadus

Dont Force The Feel ,... Feel The Force
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Kawa ER6 07 orange med ABS -Såld ! Aprilia RSV 1000 Factory 04

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Jahopps! Efter en liten provtur på en ER-6N idag så blev det bestämt att det blir en helsvart ER-6F som kommer att rattas i Sundsvallstrakten nästa sommar. Med lite tur kanske man hinner plöja av dom hundra milen inkörning för att få första servicen gjord innan det blir halkigt och det blir dags att ställa in den svarta skönheten i förrådet! :tummenupp

Får väl tacka alla som indirekt gett åsikter vid svar på andras inlägg, riktigt matnyttig tråd när man blickar tillbaka!

Måste dock säga att hojen känns otroligt lätt på vägen, mycket lättare än jag trodde både till balans och manövrering. Sagolikt skönt satt man! :yoparty

Hur många ifrån Sundsvall med omnejd har vi här i tråden tro?

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
jupp
Rätt hoj

Hej!

Efter nytaget körkort skulle man hitta en hoj. Det blev massa grubblande och jämförelser mellan hojar då jag halkade in på ER-6:an. Man hade hört om den innan, så efter ha plöjt igenom tråden så bestämde jag mig för en provtur. Demohojen var orange och hade ett Arrow slip-on, vilket ljud! Efter provturen var det klart, denna skall jag ha! :nicka

Ville helst ha en orange men de var slut så det blev en svart istället. Hojen levererades med ett LeoVince slip-on utan db-killer. Har tänkt jämföra ljudet med db-killer nån dag, får väl se.

Nu i efterhand skulle jag nog vilja ha Arrow isället för LeoVince men jag är nöjd ändå. :D

Det som står på tur med hojen är att sätta på miniblinkers, originalljusen retar jag mig mer och mer på, speglarna likaså.
Styret tänkte jag byta så fort som möjligt men nu har jag vant mig med originalet så bytet får bli ett senare projekt.

Så tack för en bra tråd som ledde mig till rätt hoj! :tummenupp

mvh
Fredrik

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Det satt LeoVince på hojen jag provade, det kändes lite som om man skulle kunna sitta och gasa upp och slå av på gasen enbart för att höra nedvarvningen. :D Dock sitter det ju orginal på hojen jag köper, så vi får väl se vad man tycker om det!

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
jupp
Jag har inte hört originalet i verkligheten, många är nöjda med det också. Men gillar du ljudet i LeoVince så blir kanske ett byte givet.

Grattis till ditt hojköp! Hojen blir roligare ju mer man kör! När väl 100 mil servicen är gjord börjar verkligen det roliga!

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Mjo är man inte nöjd med orginalet blir det ett byte under vintern. Längtar tills dom första 100 milen är avklarade, lär inte ta många dagar, om vädret tillåter! :yoparty

Nån som har några tips angående nån form av skön/prisvärd intercom? Kan vara bra att ha på längre turer med tanten!

Last edited:

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Hoj
Puch
Jahopps! Efter en liten provtur på en ER-6N idag så blev det bestämt att det blir en helsvart ER-6F som kommer att rattas i Sundsvallstrakten nästa sommar. Med lite tur kanske man hinner plöja av dom hundra milen inkörning för att få första servicen gjord innan det blir halkigt och det blir dags att ställa in den svarta skönheten i förrådet! :tummenupp

Får väl tacka alla som indirekt gett åsikter vid svar på andras inlägg, riktigt matnyttig tråd när man blickar tillbaka!

Måste dock säga att hojen känns otroligt lätt på vägen, mycket lättare än jag trodde både till balans och manövrering. Sagolikt skönt satt man! :yoparty

Hur många ifrån Sundsvall med omnejd har vi här i tråden tro?

Pendlar lite, bor i Ånge och Sundsvall och kommer troligen flytta till Gävle i höst.
Men åker rätt ofta med hojjen allt mellan Järvsö och Sundsvall.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept