ER6-tråden

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Var handlade du din kanon då? :)

Johans MC

Hade beställt en arrowburk, men den var försenad som f**!
Fick köpa detta istället som deras säljare hade köpt till sin ER6-n.
...fast inte förrän han ringt leverantören o kollat så det fanns ett till honom också :tummenupp
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
@vajb:
Verkar som du är nöjd med hojen :tummenupp
Att du skall hinna med 100-servicen verkar heller inte bli några problem, gott att ställa av hojen med fräsch olja.

Valet av slipon är inte lätt, det finns lite att välja på, som tur är. Välj Arrow om du funderar mellan den och LeoVince. GPR ser riktigt bra ut! Välj den :rolleyes: ...

Smaken är delad men glöm inte att ljud skall man inte bara lyssna på utan även känna och uppleva. :mattias

:tummenupp
 
Last edited:

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Kan väl bara sammanfatta dom första 70 hojmilen i livet med att det var synd att man inte tog hojkort tidigare. Fast å andra sidan så är det bara 2 år tills jag får en billigare premie efter 30. :yoparty

Kommer att göra 100mila sent i eftermiddag (inga problem att dra 30 mil idag i solsken) eller imorgon, beroende när dom har tid, ska ta och ringa alldeles strax.

Frågan är väl om man lyckas ge fasen i hojen efter servicen så det blir fräsch olja, men som tur är så har jag 2 liter ståendes i garaget som backup!

Det där med känna och uppleva blir nog ett steg jag får hoppa över, känner inte en kotte som har hoj, än mindre en ER-6 med slipon. :huvet Valet mellan arrow och GPR lär bli en prisfråga känns det som. GPRen lär väl vara dyrare om man räknar med att beställa arrow från USA för 2600-2800 eller vad den gick på.

Det absolut enda jag stör mig på är dom där vibrationerna vid ett visst varvtal mellan 2k-3k RPM, men det fanns ju en pdf på USAforumet där dom åtgärdade det med skumgummilister. Antar att det inte är en garantiåtgärd att plast (och twin för den delen) vibrerar, det är nästan mer än regel känns det som.

En sak jag funderade på dock är ju det här med reflexen baktill. Det stora åbäket som sitter där är en styggelse, den ska väck (på samma sätt som handtagen flög sin kos igår). Men reflexen finns det ju dom som fått böta för. Min fråga är då om det finns krav på ett avstånd mellan reflex och skylt eller om man kan leta på en rektangulär reflex som man monterar dit alldeles under skylten?
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Kommer att göra 100mila sent i eftermiddag (inga problem att dra 30 mil idag i solsken) eller imorgon, beroende när dom har tid, ska ta och ringa alldeles strax.
Vet hut unge man ( under 30 )! E ju bara 1 grad och iskalla vindar ute idag!:D .
1300 spänn fattigare i eftermiddag då....?
Det absolut enda jag stör mig på är dom där vibrationerna vid ett visst varvtal mellan 2k-3k RPM, men det fanns ju en pdf på USAforumet där dom åtgärdade det med skumgummilister. Antar att det inte är en garantiåtgärd att plast (och twin för den delen) vibrerar, det är nästan mer än regel känns det som.
E ju det som är lite grejen med en twin....att det ska vibrera lite...annars ska man köra radfyra. Kanske otrevligt att höra det i plasten, men det ska kännas i sadeln iallafall.!:)
ER6-klubb i S-vall kanske vore på sin plats?
 
Last edited:

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Ort
Åkarp
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
Läste nånstans (kan ha varit manualen) att ljudnivån på orginaldämparen låg på 92db eller nåt sånt, stillastående och 70-80 i rörelse.

Vad kan ljudnivån ligga på med arrowpipan/leovince om man låter insatsen vara i, dvs går det fint att besiktiga utan orginal på?

i de papper som jag fick med mitt Arrow stod det att den dönade i 102 db med killern i.
Med andra ord så ska den gå igenom med instatsen i.:yoparty
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
@JohnVanB
Man är inte äldre än man känner sig (åldern sjunkern är man stiger på hojen??). Är så pass lyckligt lottad med babyface så man får legga på systemet fortfarande.

Hörde med M&M, imorgon kl 10 passade för dom då jag inte har möjlighet att lämna hojen över dagen! Då har jag hela dan på mig att glida upp 30 mil. :tummenupp

Rastade hunden i tshirt nyss, så himla kallt kan det inte vara, får ta och spana på termometern innan jag åker. :p

Igår däremot blåste det rätt skapligt. Det var väl första gången jag upplevt hårda kastvindar på hoj... rätt vidrigt. Kävstabron över älven vid Indal... där kom man i dryga 100, sen flyttar sig hojen en halv fil åt vänster av vinden... jättemysigt. Blev en riktig workout att köra upp 20 mil igår. :)

Ju mer twin desto bättre, så länge det inte kommer ljusa skallertoner ifrån plastkåpan. :)

Ja vi är ju 2 st ER-6, det är tillräckligt för en klubb. :D Har hittils inte mött nån dock, men dom bör ju finnas. Kanske lite för kallt för dom flesta. :p

@drredbull
Får ta och konsultera min granne besiktningsmannen i vår tror jag. Kan väl inte ta så lång tid att bullertesta en hoj på skoj på besiktningen. Skulle ju vara kul att veta hur mycket den gör utan insats. :)
 
Last edited:

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Samma här, varför tog man inte kortet tidigare, är 31 år... Men nu är det bara att burna på :yoparty

Jag har kört 100 mil efter service och skall inte vara några problem att ställa av enligt verkstan. Enligt dom så kommer 'skiten' i oljan först vid 200 mil gammal olja så man får lita på dem.

Tror det finns en tråd ang. reflexen bak, jag är inte helt säker men reflexen skall vara synlig bakåt, det räcker. Avstånd till skylten skall väl inte spela någon roll, den kan sitta kant i kant på skylten. Storleken är kanske viktigast så man inte ersätter den med en för liten :tungan

Kör säkert nu när kylan är här, såg en gubbe på en moppe i morse som sladdade runt reäljt när han skulle svänga av till en mindre väg, såg rätt roligt ut. :)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag har kört 100 mil efter service och skall inte vara några problem att ställa av enligt verkstan. Enligt dom så kommer 'skiten' i oljan först vid 200 mil gammal olja så man får lita på dem.

Sådana uttalanden är så roliga, det är så exakt angivet något som är oerhört svårt att veta även med utbildning inom tribologi som knappast den genomsnittlige mc-meken innehar. Det enda man kan vara säker på när någon är så säker är att de har fel! :D Jämförelse: digitaltermometrar tror många är så exakta för att de visar temperaturen med decimaler men hur kalibrerad är givaren och hur överensstämmer den verkliga temperaturen med den uppmätta över olika temperaturspann? Spelar inte så stor roll hur många decimaler man har i visningen om man inte vet det. ;)

Men det är mycket bättre att byta olja innan man ställer av hojen inför vintern än innan man tar ut den igen. Proportionerligt så är det också så att 100 mil gammal olja förstås är renare och har fler tillsatser för korrosion kvar än 600 mil gammal olja.
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Sådana uttalanden är så roliga, det är så exakt...

Visst är det så. Hur många decimaler av pi använder vi när vi räknar ut omkretsen av en cirkel? Oändligt antal som är det rätta?

Nånstans måste man dra en gräns, meken drog den vid 200 mil, jag halverade den och satte en gräns på 100 mil. Det bästa är givetvis 0 mil men jag hoppas att hojen överlever ändå. :)
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Torrt på vägarna ännu som tur är! Blir intressant imorgon när man ska bege sig mot verkstaden runt 9 på morgonen, får hoppas att inte farsans förutsägelse stämmer in, att det ska komma snö imorgon. :huvet Då blir det nog jättekul att åka in till stan. :)
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Hehe, enligt smhi.se skall det vara bra väder i Sundsvall imorgon... men brukar din farsa ha rätt så... är det väl bara att gasa på och bromsa mindre. :yoparty
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Litar mer på SMHI, det är därför jag blev lite fundersam om nåt ändrats där efter hans påstående. Han brukar inte ha ett rätt i vanliga fall så vore väl bra påpassligt om det för en gångs skull slog in. :rolleyes:
 

Popolex

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Malmö
Hoj
Er-6f abs -07
Fast efter sommarens inte allt för korrekta prognoser kan vi ju lätt konstatera att SMHI har bytt ut all sin vanliga personal mot paro-elever från klass 8b
 

Jonson

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
ESLÖV
Hoj
Buell 1125 R -08
mhhh man får passa på innan vintern kommer

riktigt fint idag oxå ska serva i morgon så hoppas det håller i sig o inget regn............

Fast efter sommarens inte allt för korrekta prognoser kan vi ju lätt konstatera att SMHI har bytt ut all sin vanliga personal mot paro-elever från klass 8b


hahaha såsant så sant

Någon som ha monterat pwer commander på sin er 6 a

skulle vilja veta lite hur mycket det gör på draget (vridet)
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top