ER6-tråden

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro

Vad kan ljudnivån ligga på med arrowpipan/leovince om man låter insatsen vara i, dvs går det fint att besiktiga utan orginal på?

Men mitt LeoVince följde det med ett certifikat och en klisterlapp som säger att den är godkänd inom EU med insatsen i. På klisterlappen, som jag satte på svingen, står ett godkännandenummer som det är tänkt att man ska köra i halsen på snuten. Den ska bullra precis 103dB om jag minns rätt.
 

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Kawa er6 -06
Läste nånstans (kan ha varit manualen) att ljudnivån på orginaldämparen låg på 92db eller nåt sånt, stillastående och 70-80 i rörelse.

Vad kan ljudnivån ligga på med arrowpipan/leovince om man låter insatsen vara i, dvs går det fint att besiktiga utan orginal på?
Jag tror att orginaldecibelnivån står stansat på en skylt som sitter på höger sida på ramen.

edit: Såg nu att det inte alls var det du undrade. Men nu vet du! :tummenupp
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Klisterlapp, hals - check! Låter bra det.

@saltvatten
Nej det var väl inte helt korrekt, men sånt där är alltid bra att veta.

Får ta och gå igenom tråden igen nån dag för att hitta länkar till diverse ställen som säljer slipons med mera. Men det får dröja med tanke på längden på tråden, borde ha sammanställt listan sist!

Nån som fått plastkåpevibrationerna (uppe vid instrumentbrädan) fixad på sin ER-6F vid service eller får det bli hemmapul där? Om det nu ens går att fixa dvs!

Hur skön hoj som helst i övrigt, helnöjd efter de 50 första milen!
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Nu när hojen funnits ett par år så borde väl några fått en del mil på mätaren?
Kan ni som kört långt berätta hur det gått och om ni varit tvugna att göra något förutom service.

Jag har kört en bit över 1400 mil nu och har inte haft några problem, dock vurpat två gånger men det är bara kosmetiskt(hade jag haft ABS hade det nog inte blivit någon vurpa alls)..


Enda "problemet" jag har är att tomgången är ganska hög när motorn är kall ju kallare desto högre. Men det är inget fel säger dom på mitt serviceställe?
Annars är det en härlig och problemfri hoj.:tummenupp

Det är inget problem, det är automatisk choke som går in när den är kall.


Jag har inte gjort någon 1200 milaservice ännu, vad innefattar den? Är det drivpaket, oljor, ventilkoll och hela köret eller? Hade ju varit schysst att kunna göra det själv. Halvsnål som man är. Simp!

Gör du den själv gäller ju inte garantin.. Men är den slut så är det väl sak samma. Hursomhelst en ganska "stor" service som innefattar en koll av det mesta(tex ventiler) + byte av olja, filter, bromsvätska, stift etc. Enligt Kawasakis serviceschema beräknas arbetstiden på den till ca 2,5-3 timmar. Dvs hyffsat dyrt på firma, och sen material på det..
I skåne kan jag rekommendera Piffes MC i Staffanstorp, han fixade min för 1740:- inkl materiel(Bröderna Hörberg ville ha ~2500). :tummenupp
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Nu har jag ställt i hojen. Lite mer än 500 mil har jag hunnit med i sommar, det är väl inget att skryta om direCkt. Jag anser att Er-6:an är toppen för nybörjare, speciellt om man börjar med 25 kw strypning.

Vinterns projekt blir mer eller mindre bara att finna en bättre h4-lampa fram, då jag tycker att den som sitter på nu lyser på tok för dåligt. Sen överväger jag att köpa ett slip-on, men jag vill ju inte direkt att om något händer,mot all förmodan, att inte försäkringen kommer att gälla för att jag har effektökande slip-on på när jag max får ha 25 kw.

Någon som vet mer om det? Eller kan jag bara köpa ett slip-on utan att behöva oroa mig?

Det är inte H4 utan H7, det går utmärkt att konvertera till HID Xenon ljus för en ganska billig penning. Det blir ett jä....la bra ljus med det.:tummenupp



Det är inget problem, det är automatisk choke som går in när den är kall.
Det vet jag att det är.
För mej är det ett problem för tomgången ligger på ca 3200rpm, och det är inte normalt!!!
 
Last edited:

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Ju mer man surfar, lyssnar och funderar över detta med slipon och val av tillverkare desto krångligare blir det!

Provhojen på M&M, Sundsvall hade Leo Vince, helskönt ljud. Men dom hade väl kunnat slopa det fula utblåset. Arrow låter mildare/lite ljusade på diverse videos/ljudklipp(?). Skulle fasen vilja ha LV-ljudet i Arrowdämparen.

Det är fasen på gränsen till att köpa en Leo Vince och plocka fram vinkelslipen, men då ryker insatsen på permanent basis, inte bra. Inte heller jättelockande att börja kapa i nyköpta saker. :huvet

Det kändes dock som om det trevligaste ljudet kom från Two Brothers, men ju billigare desto bättre. :rolleyes:
 

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Ort
jadå!
Hoj
GSXR600 -04
Jag är lite småkåt på en ER6-n, men tycker att framlampan är så ofantligt ful så det finns bara inte... :6surkart

Är det kanske någon som har bytat/funderat på att byta framlampan till något i stil med Triumph Street Triple / Yamaha FZ1 ?
Med annan framlampa hade ju ER6-n varit en killer!


Kawasaki%20ER6n.jpg


triumph%20street%20triple.jpg


yamaha-FZ1.jpg
 

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Ju mer man surfar, lyssnar och funderar över detta med slipon och val av tillverkare desto krångligare blir det!

Provhojen på M&M, Sundsvall hade Leo Vince, helskönt ljud. Men dom hade väl kunnat slopa det fula utblåset. Arrow låter mildare/lite ljusade på diverse videos/ljudklipp(?). Skulle fasen vilja ha LV-ljudet i Arrowdämparen.

Det är fasen på gränsen till att köpa en Leo Vince och plocka fram vinkelslipen, men då ryker insatsen på permanent basis, inte bra. Inte heller jättelockande att börja kapa i nyköpta saker. :huvet

Det kändes dock som om det trevligaste ljudet kom från Two Brothers, men ju billigare desto bättre. :rolleyes:

Gillade också Two Brothers bäst, ända tills ja hämtade min hoj där det satt en GPRburk, den låter riktigt gött.
Finns ett minus med den, det finns ingen insats att sätta dit, om man av någon anledning skulle vilja, då är det bara att sätta tillbaka orginaldämpare.
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Ju mer man surfar, lyssnar och funderar över detta med slipon och val av tillverkare desto krångligare blir det!

Provhojen på M&M, Sundsvall hade Leo Vince, helskönt ljud. Men dom hade väl kunnat slopa det fula utblåset. Arrow låter mildare/lite ljusade på diverse videos/ljudklipp(?). Skulle fasen vilja ha LV-ljudet i Arrowdämparen.

Det är fasen på gränsen till att köpa en Leo Vince och plocka fram vinkelslipen, men då ryker insatsen på permanent basis, inte bra. Inte heller jättelockande att börja kapa i nyköpta saker. :huvet

Det kändes dock som om det trevligaste ljudet kom från Two Brothers, men ju billigare desto bättre. :rolleyes:

Då har du kanske råkat höra Arrow med DB-killern i(låter knappt mer än orginal). Utan den kan det bannemig inte låta bättre eller högre, för då är det fritt blås så att säga.
Den ryter och vrålar rejält, man hör kolvslagen och det "smattrar" fint vid motorbroms. har inte hört något annat blås till ER6 som låter bättre IRL(och då har jag hört GPR, Leovince mfl).
En annan trevlig sak med Arrow förutom att det låter göttast och är snyggast är att det också är relativt lätt att montera/avmontera DB-killern, tex när man skall köra bana eller, i framtiden, besikta.
Sen är det ju dessutom ett känt märke med bra kvalitet.
Så, mitt råd: beställ ett Arrow från ninja650shop.com, ~2600 inkl frakt och tull! :tummenupp
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Såg nåt slipon där det låg på 94db med insats och 97db utan insats, hur är det ställt med Arrow i det avseendet, skulle vara jäkligt drygt att bli stoppad pga bullernivån. Har otur med poliser, dom gillar att stoppa mig när dom väl ser mig, oavsett fordon. :D
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Såg nåt slipon där det låg på 94db med insats och 97db utan insats, hur är det ställt med Arrow i det avseendet, skulle vara jäkligt drygt att bli stoppad pga bullernivån. Har otur med poliser, dom gillar att stoppa mig när dom väl ser mig, oavsett fordon. :D

Ptjah, jag kom upp i 115 DB när vi mätte vid en bankörning, och då var mätaren 2 meter ifrån och varvtalet runt 4k. :D
Så DB-killern har jag tvingats montera vid banåka.
Ingen polis har klagat på mig på gatan när jag kör utan dock, men jag har DB-killern under sadeln ifall att.. :)
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Låter smart, ja vem vet, det kanske blir Arrow. Frågan är om man ska stressa för att få höra ljudet innan vintervilan, återstår att se. :)

Hunnit köra upp dryga 65 mil och måste erkänna att det antagligen skulle vara roligare med lite mer ljud. :)
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Vill bara påpeka att de som tror att dom kan få en rättvis bedömning av ljudet på en filmsnutt på youtube kan tänka om :fakta


Har förresten ett Grand Prix Evolution från G.P.R
Numrerat Casey Stoner edition :)
 

Bifogat

  • gprgpe.jpg
    gprgpe.jpg
    82.2 KB · Visningar: 109

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Nej, inte en rättvis bedömning, då ska man stå bredvid hojen ifråga. Däremot kan man få ett hum om stuket på ljudet! :tummenupp

När man inte känner nån som har pipan i fråga (eller åker hoj överhuvudtaget) så griper man efter alla harmstrån oavsett forum. Det enda slipon jag kännt på var Leo't på provhojen, resten är funderingar, drömmar och förhoppningar. :confused:

Den där GPR:en var väl bland dom snyggare iaf. :yoparty
 
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Nej, inte en rättvis bedömning, då ska man stå bredvid hojen ifråga. Däremot kan man få ett hum om stuket på ljudet! :tummenupp

När man inte känner nån som har pipan i fråga (eller åker hoj överhuvudtaget) så griper man efter alla harmstrån oavsett forum. Det enda slipon jag kännt på var Leo't på provhojen, resten är funderingar, drömmar och förhoppningar. :confused:

Den där GPR:en var väl bland dom snyggare iaf. :yoparty

Bland de ljudligare också! Hehe :tummenupp
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Ingen annan jag som tycker de flesta slipons är fruktansvärt fula på denna hoj?!

Har hittat ett enda som ser ok ut och det är Laser ( dubbla pipor ).
 

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
Ingen annan jag som tycker de flesta slipons är fruktansvärt fula på denna hoj?!

Har hittat ett enda som ser ok ut och det är Laser ( dubbla pipor ).


WORD!

WORD! :tummenupp

... tycker att originalblåset är i tröttaste laget men samtidigt; det verkar vara det snyggaste som går att hitta... edit: i alla fall till F!
 

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Bakpååkare. :)
Snart är man medlem i denna klubben. Hämtar troligen en ER-6:a nu på lördag :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top