ER6-tråden

The Real Mattis

Om du inte kan så kan du inte
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Har haft Kawasaki ER6:F&N
Dimension..

Klart att det kan gå att gå upp lite i dim, men det är nog endast för posörer, då de härliga kurvegenskaperna som denna hoj har kommer att försvinna till viss del! (man får nog bryta ner hojjen mera) Jag ser ingen mening med det, gillar man feta bakdäck så borde man kanske åka potentare båge!

Tja!

Jo så är det nog jag bara undrande och ni har nog rätt jag tackar för svaret!

/MATTIAS
 

Nicotin

Guest
Jag har precis sålt min zx-10r kommer jag tröttna på en er-6n efter 5 minuter om jag köper?

Jag förstår att det inte är samma effekt etc...

:va

jo det kommer du nog att sakna..
zx10r e ju en grym hoj men allt hänger ju på vad du ska ha hojen till..
åka potatis tempo så lär du kanske hamna på efterkälken..:D
 

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Hur långt har er ER6 rullat. Känner en kille som gjorde 1900 mil under sommaren med sin. Åkte på Europa semester.


min har rullat 10 mil.hehe---

KOM IGEN NU Varför svarar ingen :(

DETTA ÄR JU TROTS ALLT EN NYUTVECKLAD MOTOR I DENNA HOJ, FÅ HÖRA VAD NI TYCKER OM DEN OCH DESS KVALITÉ.:yoparty
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Hur långt har er ER6 rullat. Känner en kille som gjorde 1900 mil under sommaren med sin. Åkte på Europa semester.


min har rullat 10 mil.hehe---

KOM IGEN NU Varför svarar ingen :(

DETTA ÄR JU TROTS ALLT EN NYUTVECKLAD MOTOR I DENNA HOJ, FÅ HÖRA VAD NI TYCKER OM DEN OCH DESS KVALITÉ.:yoparty


350 mil precis hann jag med. Nu står den varmt och skönt uppställd inomhus och väntar på sommaren. Kom en ER-9n skulle jag sälja ER-6an direkt. Tycker det är lite för lite effekt när man vant sig :p
 

Popolex

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Malmö
Hoj
Er-6f abs -07
hehe. jo de e ju sant, fast det är alltid för lite effekt efter att man har kört vilket fordon som helst i mer än en månad ;)
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
hehe. jo de e ju sant, fast det är alltid för lite effekt efter att man har kört vilket fordon som helst i mer än en månad ;)

Nja, min Mazda 323 1.5 DX -84 chockar mig dagligen med sina oanade fartresurser ;)

35033-302847.jpg
 
Last edited:

Popolex

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Malmö
Hoj
Er-6f abs -07
Hehe, de ju ifs jävligt sant. Jag blir ju med förvånad varje dag när jag vinner vid varje röd-ljus med min black-metal bil Hyundai Atos
hyundai-atos.jpg
 

Charro

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki 650R -07
350 mil precis hann jag med. Nu står den varmt och skönt uppställd inomhus och väntar på sommaren. Kom en ER-9n skulle jag sälja ER-6an direkt. Tycker det är lite för lite effekt när man vant sig :p

Kan hålla me om att en helt orginal er6:a e slö... krävs iaf. slipon
Annars finns en "ER-9n" den heter z1000! Om de e mer effekt du letar efter.

Själv tycker jag de e kul att "slå från underläge" med min lilla er6:a o rasta kaxiga R6:eek:r på krokiga vägar. :blah
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Kan hålla me om att en helt orginal er6:a e slö... krävs iaf. slipon
Annars finns en "ER-9n" den heter z1000! Om de e mer effekt du letar efter.

Själv tycker jag de e kul att "slå från underläge" med min lilla er6:a o rasta kaxiga R6:eek:r på krokiga vägar. :blah
En ER6a är "slöare" med Slipon! Ett Slipon minskar snarare än ökar effekten, det krävs att insprutningen justeras också.
 

Charro

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki 650R -07
En ER6a är "slöare" med Slipon! Ett Slipon minskar snarare än ökar effekten, det krävs att insprutningen justeras också.

mitt slipon, väger nästan halva vikten av orginal. Orginal väger fan säkert 7-8kg.
Min hoj gick bättre med arrow-slipon, även när insprutningen inte var ändrad. Enl. Kawasaki Center behöver inte insprutning ändras på er6 med slipon. Ska ge 4-5Hk + på bakhjul med slipon, PCIII + luftfilter ger ytterligare ca. 5Hk bakhjul
så säger dom iaf.
 
Last edited:

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Jag hann före :rolleyes:

Funderade lite på o sälja ja. Hade inte kört nåt på typ ett par månader :confused:
Tog en sväng med en polare i lördags. Hade glömt hu J***A gött det är :D

Turen kanske fick dig på andra tankar då :)
Fina bilder! Nu blev man inte alls sugen att åka.... Nu är det lång väntan på våren. :(
Men för sjutton man får glädjas åt lite skruvande under vintern :)

GPR passar riktigt bra på ER6, klart bättre än många andra slipons! Riktigt snyggt! :tummenupp
 

Popolex

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Malmö
Hoj
Er-6f abs -07
En ER6a är "slöare" med Slipon! Ett Slipon minskar snarare än ökar effekten, det krävs att insprutningen justeras också.

Nu är jag inte nån mekaniker eller speciellt införstådd vad det gäller motorer alls, men varför skulle ett slip-on minska effekten? Speciellet eftersom alla (återförsäljare, mekaniker, köpare) säger att det ökar effekten.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Nu är jag inte nån mekaniker eller speciellt införstådd vad det gäller motorer alls, men varför skulle ett slip-on minska effekten? Speciellet eftersom alla (återförsäljare, mekaniker, köpare) säger att det ökar effekten.

Kolla avataren... Uppenbarligen är han full :fakta
 

Jonson

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
ESLÖV
Hoj
Buell 1125 R -08
Hur långt har er ER6 rullat. Känner en kille som gjorde 1900 mil under sommaren med sin. Åkte på Europa semester.


min har rullat 10 mil.hehe---

KOM IGEN NU Varför svarar ingen :(

DETTA ÄR JU TROTS ALLT EN NYUTVECKLAD MOTOR I DENNA HOJ, FÅ HÖRA VAD NI TYCKER OM DEN OCH DESS KVALITÉ.:yoparty

100 mil har den rullat

nöjd som fan har haft många r hojar ända negativa med er6 an är bromsarna kunde varit lite bättre tycker jag
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Min fotbroms är näst intill icke-existerande, men å andra sidan använder jag den sällan.

Frambromsen funkar fint, men inte lika rapp som den Z750 jag körde på Trafikskolan.
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Z750 vs Er-6 ?

Min fotbroms är näst intill icke-existerande, men å andra sidan använder jag den sällan.

Frambromsen funkar fint, men inte lika rapp som den Z750 jag körde på Trafikskolan.

Hur stor skillnad är det i övrigt mallan dessa tycker du?
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Hur stor skillnad är det i övrigt mallan dessa tycker du?

Ärlig fråga eller spydig kommentar?

Cyklarna kanske inte spelar i samma serie, visst. Men med tanke på att det är dom enda två hojar jag har kört så får man ta vad man har ibland när det gäller att jämföra.

Gjorde man mer än småtafsade på fot/hand-broms på z750n så toknöp den, jäkligt skönt. Skulle gärna sett mer av det stuket på ER6an trots att det är en lättare hoj.

Utöver det så kör jag nog faktiskt hellre ER6-an än Z750n, sitter mycket skönare på den, mer lätthanterlig, skönare ljud/känsla... men sen är det ju förstås en mindre hoj. Får önska mig lite mer nyp i bromsarna i julklapp av tomten! :tummenupp
 
Last edited:

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Kolla avataren... Uppenbarligen är han full :fakta

Ja e oxå full! Men faktum är att enl mig så ä det rätt. Jag saknar det lilla extra krutet på höga varv med mitt arrow. Det märks när man skall åka på ett hjul. lånade en med orginal, o den var lättare att slanga med....tyckte det var nått skummt efter jag monterat arrow. Så det ger nog mer pulver, men slakar av i övre mellanregistret, men ökar sen igen gf org. Detta är bara min egen uppfattning så dont:machinegu me!
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Ärlig fråga eller spydig kommentar?

Cyklarna kanske inte spelar i samma serie, visst. Men med tanke på att det är dom enda två hojar jag har kört så får man ta vad man har ibland när det gäller att jämföra.

Gjorde man mer än småtafsade på fot/hand-broms på z750n så toknöp den, jäkligt skönt. Skulle gärna sett mer av det stuket på ER6an trots att det är en lättare hoj.

Utöver det så kör jag nog faktiskt hellre ER6-an än Z750n, sitter mycket skönare på den, mer lätthanterlig, skönare ljud/känsla... men sen är det ju förstås en mindre hoj. Får önska mig lite mer nyp i bromsarna i julklapp av tomten! :tummenupp

Nej det var en seriös fråga. Frugan vill ev. sälja våran Trajja och byta till något sportigare, och ett krav är ABS. Så en som verkar bra på papperet är Z750. Blir till att provköra i vår.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Nej det var en seriös fråga. Frugan vill ev. sälja våran Trajja och byta till något sportigare, och ett krav är ABS. Så en som verkar bra på papperet är Z750. Blir till att provköra i vår.

Man vet aldrig när det är sporthoj det gäller angående kommentarer. :)

Z750n var väl helt okej, men förbannat hård sadel, i varje fall för min beniga bakdel... inte alls en fröjd att sitta nån timme på. Men lätthanterlig var den iaf och gott om kräm.

ER6an har man dock åkt timtals på i ett kör (utöver tankning) utan att ens ta en bensträckare, utan problem. Näe, jag föll mer för ER6an, totalsumman blev högre när man räknar in alla faktorer, inkl försäkring.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top