ER6-tråden

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Böt till Pipercross. Märktes att luftburken var oskuld, för det var lite trångt, passformen var väl sådär, men i gick den efter lite micklande! Köpte den hos en firma utanför Sundsvall.
 

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Skåne
Hoj
ER6n 07
Sist jag va ute och körde i stan så satte mitt arrow igång 3 billarm när jag körde förbi =)

Fler som har upplevt samma "rolighet"? :)

Haha, så det kan gå. :D

Jag har bara lyckats få personer framför mig att stoppa fingrarna i öronen. Vaddå? Det var ju en kort tunnel och mitt Arrow slip-on bara ville göra sig hört. :tungan
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Jag har passerat 80-sträcket för en tank sedan och det är väl dags att boka in en service. Närmsta ställe för mig är nog återförsäljaren och dit är det 11 mil. Jag kollade Eniro för att se vad det fanns för alternativ i länet och hittade en verkstad som gör försäkringsjobb för bl. a. Kawasaki så jag drog iväg ett mail och frågade om dom var auktoriserade. Fick detta som svar:

==================================================

Nej!
Vi är inte aktoriserad kawasakiverkstad.
Men skall man hårddra det, så behöver man inte vara det.
Ring så berättar jag mera. Det finns både för och nackdelar med det.

==================================================

Vad menar han med det tro??!
 

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Jag har passerat 80-sträcket för en tank sedan och det är väl dags att boka in en service. Närmsta ställe för mig är nog återförsäljaren och dit är det 11 mil. Jag kollade Eniro för att se vad det fanns för alternativ i länet och hittade en verkstad som gör försäkringsjobb för bl. a. Kawasaki så jag drog iväg ett mail och frågade om dom var auktoriserade. Fick detta som svar:

==================================================

Nej!
Vi är inte aktoriserad kawasakiverkstad.
Men skall man hårddra det, så behöver man inte vara det.
Ring så berättar jag mera. Det finns både för och nackdelar med det.

==================================================

Vad menar han med det tro??!

Ingen aning men nyfiken blev jag!:va
Ring och fråga och återkom i ärendet:tummenupp
 

Popolex

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Malmö
Hoj
Er-6f abs -07
Ni som har bytt luftfilter, vad har ni för sort , är ni nöjda med dom och vart beställer man?:va

Jag har et DNA-filter som jag beställde från blueridgeperformance.net
Det är de filtret som passar bäst till er-6:an så man slipper problemet med passform som man får med pipecross-filtret.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Dom säger även på forumen att DNA-filtret helt enkelt är bäst överlag när dom jämför de olika performance-filtren. :)
 

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Karlstad
Hoj
GSX-R 750 1999
Hej på er!

Även om det snart är slut på den så kallade vintern och MC-säsongen närmar sig så hade jag tänkt att pimpa till bågen lite. Jag har spanat in lite godis på ninja650shop.com och nu när dollarn står i lägsta kurs sedan 15 år så är det väl inte mycket att fundera på egentligen. Jag har aldrig handlat därifrån och undrar därför om ni som gjort det kan delge lite erfarenheter.

Hur funkar det i praktiken med tullen? Är det i princip garanti att man åker på skattepåslag osv. eller kan man få jänkarna att skriva "gift < $50" på kartongen?

Tack på förhand!
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
ninja650shop har dyrare frakt än www.blueridgeperformance.com, 650shop använder FedEx och BRP använder USPS, bara ett tips. BRP kan även ta hem saker ifrån 650shop och sen skicka själv, blir billigare med frakten då också. :)

BRP skrev ner värdet till 1/3 av priset för min del.
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Har beställd därifrån vid två tillflällen. Fungerar kanon! Första gången skicka dom med vanlig post. Tog ett några dagar att skeppa över paketet till sverige men sen låg det på tullen i 2 veckor. Så det tog ung. 3 veckor innan jag kunde hämta ut paketet. Fick betala tullavg. när jag hämtade ut paketet på ICA.
Andra gången skickade dom med FedEx. Hade paketet levererat till dörren på 3dagar =) Sen kom en faktura med tullavg. några veckor senare.

Bad dom skriva ner värdet på grejerna vilket dom gjorde.. men inte övermycket.
Skatten åker du på garanterat med andra ord.

Vad för godis ligger i kundvagnen på 650shop om man får undra? :)
 

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Karlstad
Hoj
GSX-R 750 1999
Tack för snabba och informativa svar. Det får nog bli en liten order från staterna under helgen.

Vad för godis ligger i kundvagnen på 650shop om man får undra? :)

Har inte till 100% bestämt mig ännu. Tänkte snygga upp baken på hojen med en undertail alternativt ett targa-kit. Sedan ska jag ha pcIII + filter +14kuggars drev. Ska ner till kawa en sväng nu efter kaffet och diskutera med dem. Förmodligen köper jag inte PC3 på postorder utan lämnar in cykeln till en dynojetverkstad för montering och mappning.

ninja650shop har dyrare frakt än www.blueridgeperformance.com, 650shop använder FedEx och BRP använder USPS, bara ett tips. BRP kan även ta hem saker ifrån 650shop och sen skicka själv, blir billigare med frakten då också. :)

BRP skrev ner värdet till 1/3 av priset för min del.

Tack för tipset. De verkar ju bra ett mycket bra soritmet. Jag tror iofs. att det ska vara .net istället ;)
 
Last edited:

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Beställde en ER6:a igår men hade dessvärre inte möjlighet att prova den pga att ÅF inte hade nån demo hemma. Men min fråga till alla ER6 ägare, hur är den att köra, e det bra acc i den, för topfarten e ju inte imponerande (nu åker man ju inte över 200 så ofta). Har haft en Gixxer 750 från 96 innan så kommer jag bli besviken på draget i motorn? När börjar den sacka efter? Tacksma för ärliga svar.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
... Förmodligen köper jag inte PC3 på postorder utan lämnar in cykeln till en dynojetverkstad för montering och mappning.

Tack för tipset. De verkar ju bra ett mycket bra soritmet. Jag tror iofs. att det ska vara .net istället ;)

Jo, .net ska det ju vara... :huvet

PC3an gick på 2200 inkl frakt och tull ifrån BRP, och monteringen var lätt för en nybörjare, du tjänar nog en slant på att bara låta dom göra mappningen och hoppa över att dom monterarar den tror jag.

Beställde en ER6:a igår men hade dessvärre inte möjlighet att prova den pga att ÅF inte hade nån demo hemma. Men min fråga till alla ER6 ägare, hur är den att köra, e det bra acc i den, för topfarten e ju inte imponerande (nu åker man ju inte över 200 så ofta). Har haft en Gixxer 750 från 96 innan så kommer jag bli besviken på draget i motorn? När börjar den sacka efter? Tacksma för ärliga svar.

Du hänger ju på andra hojar bra uppåt 130 väl tycker jag mig ha läst, ej provat själv. Karaktären på motorn är rolig och ljudet väger upp toppfarten. :)
 
Last edited:

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Karlstad
Hoj
GSX-R 750 1999
Jo, .net ska det ju vara... :huvet

PC3an gick på 2200 inkl frakt och tull ifrån BRP, och monteringen var lätt för en nybörjare, du tjänar nog en slant på att bara låta dom göra mappningen och hoppa över att dom monterarar den tror jag.


Pratade precis med en som har sysslat med div. former av racing och trimmning och han var av exakt samma åsikt. "Montera själv och testa dig fram med de mappar som finns tillgängliga. Om du sedan känner för det, låt nå'n som kan göra en bänkörning"

2200!? Det var ju bra pris. Ska lägga några minuter på att utforska BRP lite noggrannare känns det som.
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Beställde en ER6:a igår men hade dessvärre inte möjlighet att prova den pga att ÅF inte hade nån demo hemma. Men min fråga till alla ER6 ägare, hur är den att köra, e det bra acc i den, för topfarten e ju inte imponerande (nu åker man ju inte över 200 så ofta). Har haft en Gixxer 750 från 96 innan så kommer jag bli besviken på draget i motorn? När börjar den sacka efter? Tacksma för ärliga svar.

Mina åsikter:
Lite annan karaktär i motorn än en racehoj. Motorn svarar redan på låga varv som 2-3K. Inga kåpor gör att man uppskattar hojen även i lägre farter.
Kom från en FZR600. Samma typ som din gixxer. Köra saktare än 140-150 ville man pressa mer.. komma in i tätort med 50gräns, bara en pina.
Kort sagt, körde man nästan aldrig lagligt eller ens inom gränsen att få behålla körkortet.

Er6:an är kul att köra i 50-100 hastigheter. Kommer man upp över 180 får man kämpa något för o sitta kvar. Så e livet utan kåpor.
Hojen är i mitt tycke väldigt lättkörd och man kan pressa den ganska hårt på kurviga vägar utan att det känns som en balansgång. Om du är vanlig svensson-förare med lite erfarenhet så vågar jag nog säga att du rastar/drar jämt med en jämnduktig förare på en nyare 600-750 racehoj på kurvig väg. Trots halva mototstyrkan.
Du kommer inte bli besviken på draget; ungefär 10lax kostar extra krydda om du vill ha mer.

Om man kör Er6 så:
-Prioriterar körglädje framför toppfart
-Inget behov av pittförlängare
-Ekonomiskt hållbar service, tillberhör, trim, styling, försäkring
 

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Karlstad
Hoj
GSX-R 750 1999
Jag har et DNA-filter som jag beställde från blueridgeperformance.net
Det är de filtret som passar bäst till er-6:an så man slipper problemet med passform som man får med pipecross-filtret.

Kan inte hitta DNA-filtret på deras webshop. Ringde du och pratade med dem?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top