ER6-tråden

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Maila BRP och hör, Gary där är jävligt snabbt på att svara, och hemskt vettig.

Beställde mina sportbars därifrån, men han beställde dom ifrån 650shop först i sin tur, då slapp jag deras frakt. :)
 

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Mina åsikter:
Lite annan karaktär i motorn än en racehoj. Motorn svarar redan på låga varv som 2-3K. Inga kåpor gör att man uppskattar hojen även i lägre farter.
Kom från en FZR600. Samma typ som din gixxer. Köra saktare än 140-150 ville man pressa mer.. komma in i tätort med 50gräns, bara en pina.
Kort sagt, körde man nästan aldrig lagligt eller ens inom gränsen att få behålla körkortet.

Er6:an är kul att köra i 50-100 hastigheter. Kommer man upp över 180 får man kämpa något för o sitta kvar. Så e livet utan kåpor.
Hojen är i mitt tycke väldigt lättkörd och man kan pressa den ganska hårt på kurviga vägar utan att det känns som en balansgång. Om du är vanlig svensson-förare med lite erfarenhet så vågar jag nog säga att du rastar/drar jämt med en jämnduktig förare på en nyare 600-750 racehoj på kurvig väg. Trots halva mototstyrkan.
Du kommer inte bli besviken på draget; ungefär 10lax kostar extra krydda om du vill ha mer.

Om man kör Er6 så:
-Prioriterar körglädje framför toppfart
-Inget behov av pittförlängare
-Ekonomiskt hållbar service, tillberhör, trim, styling, försäkring


Låter som ja har hittat en hoj som kan passa mig bra. E ju inte så roligt å ligga i 260 blås på motorvägen. Tack för bra svar.
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Suckar att själv behöva fråga...
Men, är det någon som vet vart i tråden man kunde finna lite tips om att få fram en handbok på svenska?
Köpet en ER6a till frugan igår, allt är på engelska och tyska--- vet att jag härromdagen såg detta i tråden då jag senare ikväll skall "gå igenom" den igen...
Men någon som vet kanske kan ge mig en snabblänk.
Tack på förhand
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Hömm, skumt, jag har bestämt för mig att jag fick med en mindre handbok på svenska och en större på engelska.

Var det nån som skickade en manual på CD i tråden nånstans eller hur var det, har glömt. Plöjde också igenom hela tråden före hojköp. :)

Jag hittade ett nytt styre som jag föll pladask för igår, dom jäklarna har gjort en uppgradering på sportsbar. :)

http://www.riderforums.com/showpost.php?p=420963&postcount=13
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Har ögnat igenom de utlänska manualerna... Men ger upp och hittar inget på kedja när jag söker i tråden... Är det någon som vet om det är 520 kedja på Er6:an? Den vi köpte till frugan igår var dålig, men dreven såg sjyssta ut så jag tänkte prova Biltemas kedjer, kan ju vara en ren besparing för oss som har 4 hojar :)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Har ögnat igenom de utlänska manualerna... Men ger upp och hittar inget på kedja när jag söker i tråden... Är det någon som vet om det är 520 kedja på Er6:an? Den vi köpte till frugan igår var dålig, men dreven såg sjyssta ut så jag tänkte prova Biltemas kedjer, kan ju vara en ren besparing för oss som har 4 hojar :)

520, 114 länkar.
 

Popolex

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Malmö
Hoj
Er-6f abs -07
Hur mycket landade frakten på för dig? Skickade ett PM och frågade och 57 dollar till sverige sa han där, men det står ju fortf. 95 i varuvagnen. :)

Mm, han sa 57 till mig med. Jag fick PM:a honom igen och säga till att det fortfarande stod 95 i varukorgen och då trixade han på nåt vänster och sa att jag skulle tömma varukorgen och testa beställa igen, och då blev det rätt :). Så testa att tömma korgen och beställa igen, annars så e de bara att PM:a honom ;)
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Mjo, blev tvungen att lägga till varan 3 gånger för att få rätt shipping. Då tar jag tillbaka mitt tidigare påstående att ninja650shop var dyrare på frakten, det är bara deras jäkla korg som krånglar nå hemskt. Dom o BRP är billigare än varandra på olika saker, om man kan säga så. :)
 

frulo

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2007
Ort
stad
Hoj
Er-6n -06
Jag har passerat 80-sträcket för en tank sedan och det är väl dags att boka in en service. Närmsta ställe för mig är nog återförsäljaren och dit är det 11 mil. Jag kollade Eniro för att se vad det fanns för alternativ i länet och hittade en verkstad som gör försäkringsjobb för bl. a. Kawasaki så jag drog iväg ett mail och frågade om dom var auktoriserade. Fick detta som svar:

==================================================

Nej!
Vi är inte aktoriserad kawasakiverkstad.
Men skall man hårddra det, så behöver man inte vara det.
Ring så berättar jag mera. Det finns både för och nackdelar med det.

==================================================


Vad menar han med det tro??!

Gissar att han menar att din garanti gäller (formellt sett) även om en ej auktoriserad vst servar, så länge man följer serviceplan och instruktion.....
1 året är det dessutom lev. som måste bevisa att du varit oaktsam och orsakat felet för att han ska slippa garantiåtagandet..

En annan fråga är ju om man vill testa ovan hos någon rättslig instans om det blir något tok...eller om det är enklare att bara lämna in den hos en auktoriserad vst.....:rolleyes:

Har haft ovan problem med en ny bil och lyckades efter mycket om och men få rätt. Men jag ska säga att det var inte värt besväret...så själv väljer jag nog det senare.....
 
Last edited:

jan_karlsson75

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Växjö
Hoj
ER-6n abs
Äntligen!

I går blev jag äntligen ägare till en ny svart ER-6n :tummenupp
Tyvärr är det skitväder idag så jag har fått nöja mig med att titta på den. Känns inget bra att ta dom första milen i regn och 4 graders värme.

Under tiden jag väntar på bättre väder så försöker jag komma på något bra ställe att förvara mitt lås under färd, ett oxford patriot, undrar om det finns något ställe att hänga det på utan att behöva lyfta sadeln varje gång det ska användas, tips mottages tacksamt.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag sålde just min ER6. :gråta Han kör den just nu mellan Linköping och Örebro i snöblandat väder. :näsblod

Kommer nog att hänga lite i denna tråd ändå, helt klart en av de bästa på hela forumet. :tummenupp
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
I går blev jag äntligen ägare till en ny svart ER-6n :tummenupp
Tyvärr är det skitväder idag så jag har fått nöja mig med att titta på den. Känns inget bra att ta dom första milen i regn och 4 graders värme.

Under tiden jag väntar på bättre väder så försöker jag komma på något bra ställe att förvara mitt lås under färd, ett oxford patriot, undrar om det finns något ställe att hänga det på utan att behöva lyfta sadeln varje gång det ska användas, tips mottages tacksamt.

Grattis. :yoparty

Kommer du på ett ställe utöver det under sadeln så lär du få nåt pris av något slag. Jag tycker i alla fall att det inte är ett gissel att lyfta på sadeln, det går automatiskt när man vant sig.. kan det ens ta 15 sekunder extra att lyfta på sadeln, ta låset och sätta tillbaka sadeln.
 

jan_karlsson75

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Växjö
Hoj
ER-6n abs
Ja det verkar inte finnas något annat bra ställe. Det är väl kanske så att när jag vant mig så är det inget problem att lyfta sadeln för att komma åt låset.
 

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
Ställde på hojen förra helgen och har kört nästan varje dag nu! Jungfrutur i snöblandat regn nu ikväll... :tummenupp

Det där med låsförvaring har jag också grubblat på; vill inte ha någon tankväska eller så för att jag dyker att det ser helt gräsligt ut... funderar på att ta den lilla "förvaringspåsen" från Abus (eller köpa någon annan liten förvaringsväska, typ à la military shop) och fästa på ramen någonstans... dåligt med ställen annat än där man har benen bara.
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Under tiden jag väntar på bättre väder så försöker jag komma på något bra ställe att förvara mitt lås under färd, ett oxford patriot, undrar om det finns något ställe att hänga det på utan att behöva lyfta sadeln varje gång det ska användas, tips mottages tacksamt.

Är det ett sånt här lås du har?

Har ett sånt iaf. och det passar perfekt i utrymmet längst bak under sadeln och så fäster man med den lilla gummiflärpen som passar mellan krokarn.
Som gjort att sitta där! :tummenupp

OF40_3429.jpg
 

Popolex

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Malmö
Hoj
Er-6f abs -07
Det låset kör jag med på, jag brukar bara ta det i fickan när jag inte orkar öppna sadeln.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top