ER6-tråden

_JoHaN_

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2008
Ort
Karlsborg
Hoj
KTM DUKE 690 - 08
Bläddra tillbaka ett par sidor i tråden så var där ett par som köpte o monterade biltemastyret, även utan pinnen tror jag. :)



Jo jag kikade på det, men det framgick inte riktigt om det håller vid tex en stoppie.... kanske inte e nån som har prövat än:) Men men jag har köpt ett nu så jag får vara min egen testkanin;)

Kan också passa på att tacka för en mycket matnyttig tråd!
 

Popolex

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Malmö
Hoj
Er-6f abs -07
Är det någon som har testa Jardine GP1 slip-onet? Ser brutalt ut och är ju väldigt billigt i USA.
http://homepages.slingshot.co.nz/~shanetp/Exhausts.html#_Jardine_Performane_Products


Inte testat det själv men har läst om det. Har för mig folk tyckte det var av rätt dålig kvalité och gick sönder lätt, kommer dock inte ihåg ifall det bara var några enstaka:va
Fast jag kan ju komma ihåg fel med, nån här som har det och är nöjd?

Bokade förövrig 600-mila service idag, Bröderna Hörberg i Löddeköping, dom ville bara ha 700 kr för service utan byte av oljefilter. Med byta av oljefilter skulle de kosta 1000-lappen.
 
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
I brist på torra vägar så har jag fått avreagera mig LITE nu iaf.
Har varit i dalsland och terroriserat skogens invånare med en 4X4 ATV.
Saaatan vilken terräng man kan ta sig fram i :yoparty

Jo jag kikade på det, men det framgick inte riktigt om det håller vid tex en stoppie.... kanske inte e nån som har prövat än:) Men men jag har köpt ett nu så jag får vara min egen testkanin;)

Kan också passa på att tacka för en mycket matnyttig tråd!

Visst har biltema en hel del skit, men mycket av grejjerna är faktiskt riktigt bra.
Deras styren är gjort av samma sorts aluminium som andra "kända" tillverkare och kan mycket vär vara likadana... förutom lacken då :tummenupp
Fågelpinnen är väl mest till för att det skall bli "rätt" flex i det sa en crossåkande bekant när jag hade samma plan som du.

Inte testat det själv men har läst om det. Har för mig folk tyckte det var av rätt dålig kvalité och gick sönder lätt, kommer dock inte ihåg ifall det bara var några enstaka:va
Fast jag kan ju komma ihåg fel med, nån här som har det och är nöjd?

Bokade förövrig 600-mila service idag, Bröderna Hörberg i Löddeköping, dom ville bara ha 700 kr för service utan byte av oljefilter. Med byta av oljefilter skulle de kosta 1000-lappen.

"svara-knappen" är rätt käck så folk förstår att du menar jardine-sliponet o inte nåt annat :tummenupp
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Fågelpinnen är väl mest till för att det skall bli "rätt" flex i det sa en crossåkande bekant när jag hade samma plan som du.

Fågelpinnen ger ett i det närmaste helt styvt styre, det är egentligen bara ändarna som kan flexa. För motocross ska ett 7/8" styre ha fågelpinne och ett fatbar inte för att det senare är grövre och klarar sig utan dock med mer flex.

Att ta bort fågelpinnen på ett styre som är gjort för fågelpinne hade inte varit hälsosamt på en cross men på en gathoj går det nog bra om man inte hoppar så mycket platåhopp. :D
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Att ta bort fågelpinnen på ett styre som är gjort för fågelpinne hade inte varit hälsosamt på en cross men på en gathoj går det nog bra om man inte hoppar så mycket platåhopp. :D

Tog för givet att han inte planerat det iaf :D
 

_JoHaN_

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2008
Ort
Karlsborg
Hoj
KTM DUKE 690 - 08
Fågelpinnen ger ett i det närmaste helt styvt styre, det är egentligen bara ändarna som kan flexa. För motocross ska ett 7/8" styre ha fågelpinne och ett fatbar inte för att det senare är grövre och klarar sig utan dock med mer flex.

Att ta bort fågelpinnen på ett styre som är gjort för fågelpinne hade inte varit hälsosamt på en cross men på en gathoj går det nog bra om man inte hoppar så mycket platåhopp. :D


Tackar, det var lite så jag resonerade också, tycker de borde funka! Men vem vet, som gammal crossåkare kanske suget blir för stort och hoppena alltför inbjudande...:gnissla

Fick igår besked om att hojen var klar för leverans, man känner sig som ett barn på julafton!
 

MakkeH

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Hojen såld:(
Skall montera bort kåpan framför hastighetsmätarhuset. Någon som vet hur man gör?

Hittade två skruv i nederkant av kåpan men det verkar som den sitter med någon hulling i ovankanten. Vågar inte bruka alltför mycket våld:)

_____________________________________________
Ingen som vet?
 

mnrider

Incident
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Kungsholmen Stockholm
Hoj
-11 Ducati 1198 SP
Tackar, det var lite så jag resonerade också, tycker de borde funka! Men vem vet, som gammal crossåkare kanske suget blir för stort och hoppena alltför inbjudande...:gnissla

Fick igår besked om att hojen var klar för leverans, man känner sig som ett barn på julafton!

Grattis till nya hojen!!!

Fick min -08 levererad två veckor sen, valde den helsvarta. Har bara hunnit köra den en helg och sen kom snön och vintervädret, igår kunde jag inte motstå att sticka ut efter jobbet. Kallt, men kul:)

Är jättenöjd med nya hojen, och till råga på allt, den är snygg också. Kawasaki har verkligen lyckats med designen.

Tycks bli soligt här i Stockholm till helgen, så det lär bli en del åkande.

Förresten, nappade du också på Kawasakis erbjudande om extrautrustning om man beställde en ny i år? För egen del blev det kraschpuckar, diodblinkers bak etc.
 

_JoHaN_

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2008
Ort
Karlsborg
Hoj
KTM DUKE 690 - 08
Förresten, nappade du också på Kawasakis erbjudande om extrautrustning om man beställde en ny i år? För egen del blev det kraschpuckar, diodblinkers bak etc.

Jepp de gjorde jag, kraschpuckar + lite kläder m.m Tyckte det blev såpass förmånligt att köpa ny jämfört med begagnad iom erbjudandet + vagnskada i ett år så gick inte att motstå. Sen att man pruta lite till gjorde ju inte saken sämre;) Blev ju "billigare" än en begagnad om man räknar in vad man fick med:D
 

Popolex

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Malmö
Hoj
Er-6f abs -07
Någon här nere från södern som ska på motormässan i helgen? Är den värd att besöka som mc-människa?
 

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Ort
Åkarp
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
Någon här nere från södern som ska på motormässan i helgen? Är den värd att besöka som mc-människa?

jag ska dit, har hört att det kommer en del hojjar.

på sidan står det : Motorcyklar på Motormässan!
Totalt finns 12 motorcykelmärken representerade på mässan! Här nedan kan du se några av hojarna som finns på plats!

http://www.motormassan.se/
 

perryjonsson

HOJKÅT
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
CBR900RR "FIGHTER"
Lampa

Hittade den här bilden, tyckte faktiskt det är en av de bättre alternativa lampor på er6:an måste jag säga.
 

Bifogat

  • lampa.jpg
    lampa.jpg
    168.2 KB · Visningar: 149

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
2cm lägre och 3cm smalare, och precis som du säger så borde det göra stor skillnad eftersom den är smalare.

Skulle vara kul att höra om det finns någon som är i samma storlek som henne, hur de tycker att hojen är att hantera.
Frugan provsatt en på AV Mc i sthlm med "låg" sadel, men hon satt bättre på sin med sin sadel, samt att jag släppte på fjädern och justerade styret och reglagen, så hon kände att allt "syncade".
Hon är 162 cm, och sitter som kanon, och hanterar hojen så man blir förvånad (hon läser inte denna tråd:) ) Men hon är ju iof van vid sin förra kawa ZR7s.
 

Bifogat

  • 22a.jpg
    22a.jpg
    78.6 KB · Visningar: 103

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Frugan provsatt en på AV Mc i sthlm med "låg" sadel, men hon satt bättre på sin med sin sadel, samt att jag släppte på fjädern och justerade styret och reglagen, så hon kände att allt "syncade".
Hon är 162 cm, och sitter som kanon, och hanterar hojen så man blir förvånad (hon läser inte denna tråd:) ) Men hon är ju iof van vid sin förra kawa ZR7s.

Ok, varför satt hon inget bra? Blir sadeln för låg? Min tjej är ändå 3cm kortare, så hon kanske skulle behöva en lägre sadel.. Får kolla runt på firmor så hon får provsitta en någon dag.

Når hon ner bättre när du släppt på fjädern?

Tack för svaren!
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Ok, varför satt hon inget bra? Blir sadeln för låg? Min tjej är ändå 3cm kortare, så hon kanske skulle behöva en lägre sadel.. Får kolla runt på firmor så hon får provsitta en någon dag.

Når hon ner bättre när du släppt på fjädern?

Tack för svaren!
Sittet vart för djupt kändes det, lite kostig sittkänsla, inte mycket, men högre "upp" till styret känsla... hmm... okej,,, körde alltid med risers på endurohojarna själv osv... så... kan vara som hon kände...stämde...
Men, bara åka till handlarn och provsitta...
Ja, den vart något lägre då fjädern släpptes... fast det var ju en effekt av att den var för hård med tanke på hennes vikt... så den mjuknade och fjädringen vart perfekt, hon når annars ned med båda fötterna, dock ej "plattfot", men de justerar ju hon som oss alla... viktfördelningen osv...
Hoppas det ordnar sig :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top