ER6-tråden

affromannen

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Östersund
Hoj
er6n
Har en er6n -08 och vill ha lite tips på snyggare backspeglar och även tips på vart man kan fixa den lilla plastbiten så den blir ensitsig :)

thanxxx!!
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Nån som vet om det är möjligt att få en kopia gjord på nyckeln till ER6an?

Letat ihjäl mig efter nyckeln i en timme nu, börjar lessna och känner att det är nära att man trycker handen genom nånting materiellt.

Visst.. extranyckeln är kvar... men inte så skoj om den också bestämmer sig för att få fötter och försvinner. Undvika att byta lås på hojen vill man ju gärna, så... kan kawa skaka fram en kopia tro?
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
E inte säger på hur LV-insatsen sitter. Men på mitt Arrow så satt det en ring klämma som håller den på plats. Ta bort den och start motorn och låt gå på tomgång så poppar insatsen ut nästan av sig själv.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Nån som vet om det är möjligt att få en kopia gjord på nyckeln till ER6an?

Letat ihjäl mig efter nyckeln i en timme nu, börjar lessna och känner att det är nära att man trycker handen genom nånting materiellt.

Visst.. extranyckeln är kvar... men inte så skoj om den också bestämmer sig för att få fötter och försvinner. Undvika att byta lås på hojen vill man ju gärna, så... kan kawa skaka fram en kopia tro?

åk förbi nyckelservice på ,, hmm är de heffnersvägen den heter? den som går till ortviken..
dom bruka kunna koda av orginalet sen göra en likadan.. (antog de va chip)
 

Zinkadus

Dont Force The Feel ,... Feel The Force
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Älvsborg
Hoj
Kawa ER6 07 orange med ABS -Såld ! Aprilia RSV 1000 Factory 04
Har en leovince slipon, hur fan gör man för att få ut insatsen sitter ju som berg!

Så här gjorde jag !
1. Ta bort skruven
2. Starta och gasa lite och be nån hålla cyklen mens du drar med en polygrip det kan ta ett tag men efter lite lirkande och dragande så lossnar den.
 

lechill

Rasta
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Stocktoooooown!
Hoj
Er6n 2009 ABS
Så här gjorde jag !
1. Ta bort skruven
2. Starta och gasa lite och be nån hålla cyklen mens du drar med en polygrip det kan ta ett tag men efter lite lirkande och dragande så lossnar den.

Skruven tog jag bort för ett par veckor sen sket i och sätta tillbaka den.
Drog och lirkade som en tok med en polygrip den rörde sig inte en millimeter.
Får testa och gasa samtidigt då och se om det gör nån skillnad.

En annan fråga har ju leovince slipon men den är inte mappad på nått sätt.
Är det värt att göra det märker man nån skillnad ?
 
Last edited:

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Skåne
Hoj
ER6n 07
Ja såg en väldigt fin orange er-6n idag i lund, den passerade stadsbiblioteket vid typ 15.15. Tänkte att det kanske var nån i den här tråden?
Belv iaf sjukt sugen på att ute å köra när jag såg den glida förbi i solskenet :)


Om du hörde lite Arrow-muller utan db-killer från ER6:an så var det antagligen jag. :tungan

Har varit ute i stort sätt varje dag nu, är ju riktigt fint väder i skåne! :)

**********************
Riktigt grattis till alla nya ER6-ägare!! Förstår hur ni känner, det var skitkul att plocka ut en ny hoj från butiken! :tummenupp

Provade nya ZX10:an och en VN900 Custom i helgen på Bröderna Hörberg, och jag kan säga att jag är glad att jag har min ER6:a!
Custom är verkligen inget för mig, måste minst passera pensionsåldern först. :D Och en extrem sporthoj som ZX10 är galen att köra på allmän väg, man måste vara en extremt duktig förare och ha perfekta vägar för att kunna utnyttja en bråkdel av vad maskinen klarar tror jag. Bromsarna är det största jag saknar på ER6:an jämfört med ZX10:an, riktigt bra bromsar är guld värt.
Så, det är inte ofta jag är så nöjd med något köp som med ER6:an. Snygg, lätthanterlig, lagom effekt och rolig att köra! Perfekt hoj för mig alltså. :)

Ha det!
//SE
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
åk förbi nyckelservice på ,, hmm är de heffnersvägen den heter? den som går till ortviken..
dom bruka kunna koda av orginalet sen göra en likadan.. (antog de va chip)

Nej, inget chip, vanlig "gammal" hederlig nyckel. Kan iofs svänga förbi där och kika ändå, kan ju hända att det går att lösa. Drygt ändå, tur att man hade en extra i alla fall, annars hade det inte blitt någe åka idag. :)

Kommit undan vinden i princip helt och ingen turbulens, Sportbars rockar. :)
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Nej, inget chip, vanlig "gammal" hederlig nyckel. Kan iofs svänga förbi där och kika ändå, kan ju hända att det går att lösa. Drygt ändå, tur att man hade en extra i alla fall, annars hade det inte blitt någe åka idag. :)

Kommit undan vinden i princip helt och ingen turbulens, Sportbars rockar. :)

Det sitter startspärr på hojen så du måste beställa nycklar.
Tog någon vecka eller 2 och då får du kodade nyckelämne som du sedan måste få slipade till nycklar hos någon låssmed.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Det sitter startspärr på hojen så du måste beställa nycklar.
Tog någon vecka eller 2 och då får du kodade nyckelämne som du sedan måste få slipade till nycklar hos någon låssmed.

Jomenvisst, det låter bra iaf, får styra upp det där om nu inte nyckeln dyker upp om nån dag.
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Skruven tog jag bort för ett par veckor sen sket i och sätta tillbaka den.
Drog och lirkade som en tok med en polygrip den rörde sig inte en millimeter.
Får testa och gasa samtidigt då och se om det gör nån skillnad.

En annan fråga har ju leovince slipon men den är inte mappad på nått sätt.
Är det värt att göra det märker man nån skillnad ?


Du behöver inte lägga pengar på att köpa Power Commander och mappa så länge du inte sätter på "sportluftfilter"
Om du väl gör detta kommer du märka skillnad.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Är det någon som har satt på stålomspunna bromsslanger fram på ER 6?? Ni som har gjort det, märker ni någon stor skillnad på bromsen ??
Jag tycker bromsarna är "svampiga" jämfört med Z1000.
 
Last edited:

Jörn

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Er-6n -08
Det är sant Er6 har ingen startspärr jag frågade på Br Hörbergs i dag då jag hämtade min ny gröna Er6:)
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Skruven tog jag bort för ett par veckor sen sket i och sätta tillbaka den.
Drog och lirkade som en tok med en polygrip den rörde sig inte en millimeter.
Får testa och gasa samtidigt då och se om det gör nån skillnad.

Jag satte mig på hojen och bad en fet polare dra ur insatsen. Han fick ta i utav helvete, men till slut lossnade den. Vi körde med en liten rörtång.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Har en leovince slipon, hur fan gör man för att få ut insatsen sitter ju som berg!

Jag brukar plocka ur insatsen lite då och då på mitt LeoVince. Jag brukar ta en polygrip och greppa innerröret och sen bankar jag utåt med en hammare på polygripen. Det krävs lite bankande, men till slut åker insatsen ut. Funderar på att slipa av insatsen så den sitter lite lösare.
 

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Hej allihopa, ny i forumet men följt denna tråd ett tag. Imorgon lägger jag beställningen på en 2008 svart er-6n =) Lagomt peppad, blir första street hojjen. Har ringt runt lite och jagat försäkringar, och tänkte höra om nån har vettigt tips på annat än mc sports.. för den är sanslöst dålig om man just fått kortet.. Söker en försäkring för 27 åring i Göteborg med nytaget kort, den skall vara samma summa oavsett vilken månad och gå att ställa av utan att tvingas betala helårspremien. (IF låg på 11 loppor år 1, 32 löss år 2, så det var helt ok men kan inte skada fråga om ni har fler bra tips =)
Tack för en i övrigt grym tråd =)
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Det är sant Er6 har ingen startspärr jag frågade på Br Hörbergs i dag då jag hämtade min ny gröna Er6:)

:va Jag fick reda på tvärt emot hos MC-Huset när jag beställde nya nycklar...
Nästan så att man borde såga av nyckeln och testa om det går att starta :tungan

Chris: Har du kollat Bilsport MC?
http://www.bilsport-mc.com/

De har klassat ner den från fk5 till 4 vilket ger några tusen i "rabatt"
Jag tror att 99% av alla ER6or är försäkrade hos dom. Finns här någon som har fått det billigare någon annanstans så skulle det vara kul att höra var.
Du vet att du har vagnskada första året dessutom?
 
Last edited:

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Hej allihopa, ny i forumet men följt denna tråd ett tag. Imorgon lägger jag beställningen på en 2008 svart er-6n =) Lagomt peppad, blir första street hojjen. Har ringt runt lite och jagat försäkringar, och tänkte höra om nån har vettigt tips på annat än mc sports.. för den är sanslöst dålig om man just fått kortet.. Söker en försäkring för 27 åring i Göteborg med nytaget kort, den skall vara samma summa oavsett vilken månad och gå att ställa av utan att tvingas betala helårspremien. (IF låg på 11 loppor år 1, 32 löss år 2, så det var helt ok men kan inte skada fråga om ni har fler bra tips =)
Tack för en i övrigt grym tråd =)


Tycker MCsport försäkringen är okej ja, nu andra året helförsäkring 7500:- jag fyller 25 i år, mckort sen 2år.
Iof så sved det idag när inbetalning på 4800:- kom, men då är det betalt fram till november.
Men dom måste väll ha billigaste försäkringen endå..

Ska man kunna ställa av närsom så blir det nog bra mycke dyrare:va
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Jag tog och bytte olja för ett tag sedan, från Motul 5100 till Spectro Golden, 15w50 på båda.

2 skillnader kan jag notera med Spectro-oljan:
Kopplingen biter bättre = Lättare att slanga på 2:an.
Något svårare att få i femman under hård acceleration, men blir bättre när oljan är riktigt varm.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top