ER6-tråden

Jörn

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Er-6n -08
Jag tycker inte den är mer nervös än andra hojar man har haft,det är ju små trimmade saker sådant blir ju lite nervöst! Lite knallar i pipan blir där ibland men det får man leva med det är ju lite enstånka över det hela:)
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
tack för hjälpen med elschema:tummenupp får vänta med att ladda hem det tills jag kommer hem från bb bara :).


Satt o räknade lite på blueridge perfomance hemsida, kommer nog under 5000 för ett helt kit där :yoparty .. känns som det är dags o handla snart med dagens låga dollarpris.

Förresten är det nån som har en Hjc AC-12 kolfiberhjälm eller fs-10!? modellen med inbyggt solskydd som kan säga hur den är?
 

kaw

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM SuperDuke 06
Mappning

Tycker hojen går jämnare om du försöker hålla "samma varv" i stadstrafik, än före, efter att ha bytt till pc3+slipon. Visst är hojen lite mer nervös, men det har jag inga problem med... råder bot på det med en känslig gashand.

Avgasknallar får jag, men då har jag inte pluggat pair-ventilen heller, upplever det inte som ett problem, mer feature än bug. :)

Som sagt, mer nervös, men sen röck jag subthrottleplatesen också, självförvållat & i like it. :D


Jag måste rekommendera en mappning. Först då blir cykeln helt optimerad. Min blev klart mycket bättre efter det att Per på Bröderna Hörbergs bänkade min.
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Jag har ett relä som stämmer bra överens med ditt på bilderna och min är strypt 25kw, en fråga bara stryps alltså hojen med skruven i spjällhuset + relä't?

Isåfall, sitter något relä där orginal eller bara o dra ut utan ersättare?

Tacksam för svar, Mvh Johan
Tjenis... Har precis strypt dotterns, den är stryp med en stoppskruv på spjällaxeln samt med en "bygelkontakt" som ersätter orginalkontakten"
Den sitter på höger sida bakåt sett, tar du av sadeln så kan du pilla bort den från sin hållare på ramen och sedan byta kontkaten, tar ca 20 sekunder. (Se mina bilder tidigare i tråden) OBS inget relä, utan endast en kontakt man byter, beställ orgonalsatsen från MC Kompaniet i Väring..
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Jag måste rekommendera en mappning. Först då blir cykeln helt optimerad. Min blev klart mycket bättre efter det att Per på Bröderna Hörbergs bänkade min.

Har ett (långt) stenkast till dynojetbänk här uppe, men det finns bättre saker att lägga pengarna på just nu än att få hojen att gå _ännu_ bättre, för bra och bättre än orginal går den redan. :)

Tog lite fipplande med orginalmapsen men det fanns ett par som gav rätt resultat, det får duga tills vidare. :)
 

wiie

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Lkpg
Hoj
er6n -07
Tjenis... Har precis strypt dotterns, den är stryp med en stoppskruv på spjällaxeln samt med en "bygelkontakt" som ersätter orginalkontakten"
Den sitter på höger sida bakåt sett, tar du av sadeln så kan du pilla bort den från sin hållare på ramen och sedan byta kontkaten, tar ca 20 sekunder. (Se mina bilder tidigare i tråden) OBS inget relä, utan endast en kontakt man byter, beställ orgonalsatsen från MC Kompaniet i Väring..

Tack för svaret! Dock är mitt problem att jag ska ostrypa hojen som idag är strypt och vet inte om det är bytt relä't åxå. mitt ser ej ut som ditt på bilden med någon sladd som går ut.=/. Sedan är problemet också att jag inte har mitt orginalrelä om det nu är bytt men det kanske går att köpa?
 

Prylballe

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
Kawasaki ER-6n -08
Måste bara säga att jag premiärade min Svarta -08a idag! 16 mil blev det och vädret ska vara fint hela helgen så fler lär det bli! :)
Miniblinkerskit, sportspeglar och tankpad är monterat. Just det... "navkapslar" också...hehe...
Sökte lite här i tråden om inkörning innan jag hämtade den. Finns väl inget rätt och fel sätt tycker jag det verkar som. Jag har i alla fall kört lungt och fint med den idag, de första 5-10 milen varvade jag inte över 4000 varv (okej... kanske 4200... ;-) Tog en liten kurvig väg hem för att få lite olika belastning och så... ingen segdragning heller. Sista rundan jag tog nu ikväll blev det väl lite över 5000 varv.
Som jag fattar det så skadar det inte att börja varva lite mer redan nu???
"normal urvarvning" som bike rekommenderar? Full gas eller? :)

Imorgon blir det en skånerunda tror jag! Åhus, kivik, simrishamn... Grymt härligt med hoj! :-D

//Emil
 

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Ktm 660-04 , Honda crf250-04 samt en gul bögpulka
Måste bara säga att jag premiärade min Svarta -08a idag! 16 mil blev det och vädret ska vara fint hela helgen så fler lär det bli! :)
Miniblinkerskit, sportspeglar och tankpad är monterat. Just det... "navkapslar" också...hehe...
Sökte lite här i tråden om inkörning innan jag hämtade den. Finns väl inget rätt och fel sätt tycker jag det verkar som. Jag har i alla fall kört lungt och fint med den idag, de första 5-10 milen varvade jag inte över 4000 varv (okej... kanske 4200... ;-) Tog en liten kurvig väg hem för att få lite olika belastning och så... ingen segdragning heller. Sista rundan jag tog nu ikväll blev det väl lite över 5000 varv.
Som jag fattar det så skadar det inte att börja varva lite mer redan nu???
"normal urvarvning" som bike rekommenderar? Full gas eller? :)

Imorgon blir det en skånerunda tror jag! Åhus, kivik, simrishamn... Grymt härligt med hoj! :-D

//Emil



Jag körde lugnt i 10 mil, sen körde jag som vanligt.
Ingen segdragning och inte varva till rött.

passerade 100 mil häromdan och den håller än :yoparty :)
 

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Ni som hade problem med era batterier på -06orna, hur gick det?
Min -06a har stått i värme vintertid med laddning ett par ggr/vinter, men nu verkar batteriet valt att ge väldigt lite kräm....
Fick ni nytt batteri på garantin? Min lilla guling börjar närma sig 2år, men borde inte ett batteri hålla mer är 2 år, då det inte ens nyttjas vintertid eller!!
Nån som haft liknande diskution med ÅF? Orkar inte djupdiskutera med dem, då de suger onödig energi av mig, som kan tas ut på annat istället....
(nu låter man som DiLeva oxå...):rolleyes:

Jag fick mitt utbyt på garantin. Fast de ville inte byta direkt, de hade den på verkstaden först och sa att det inte var något fel. Sen håll den i en vecka sen gick den inte att starta igen. Så det var bara tillbaka till verkstaden och då byte de ut batteriet. Sen dess har det funkat bra. När detta hände var mc knappt ett år gammal. Jag har en 06:a
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Jag fick mitt utbyt på garantin. Fast de ville inte byta direkt, de hade den på verkstaden först och sa att det inte var något fel. Sen håll den i en vecka sen gick den inte att starta igen. Så det var bara tillbaka till verkstaden och då byte de ut batteriet. Sen dess har det funkat bra. När detta hände var mc knappt ett år gammal. Jag har en 06:a

Då ringer jag på måndag!
 

Prylballe

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
Kawasaki ER-6n -08
Jag körde lugnt i 10 mil, sen körde jag som vanligt.
Ingen segdragning och inte varva till rött.

passerade 100 mil häromdan och den håller än :yoparty :)


Låter vettigt tycker jag :)
Har kört lite över 30 mil nu (fick den igårkväll... ;-) och har börjat köra den lite hårdare nu, men har inte varvat mer än 7000 tror jag.

GÖTT VÄDER IDAG!
//Emil
 

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
Det har varit en grymt fin dag att åka idag!

Bild från idag. (Vill egentligen aldrig sälja min lilla geting :tungan)

DSC02613.jpg
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Idag fick jag höra hur hojen låter på lite avstånd för första gången. Den lät betydligt bättre än jag trodde, speciellt på lite högre varv.
Jag stannade till vid min chef, såg att han var ute och byggde på garaget sitt. Efter en kopp kaffe ville han provköra. Ok, men ingen bakhjulsåkning, sa jag. Han drog iväg och vred ur den ordentligt direkt, sköna toner. Efter ett tag kommer han tillbaks uppe på vägen i en bra bit över 100..på bakhjulet.
Han sa att det inte var några som helst problem att få upp den på trean, och jag tror honom, han brukar sällan överdriva när han berättar nåt.
Kul, men själv kör jag betydligt lugnare.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Låter vettigt tycker jag :)
Har kört lite över 30 mil nu (fick den igårkväll... ;-) och har börjat köra den lite hårdare nu, men har inte varvat mer än 7000 tror jag.

GÖTT VÄDER IDAG!
//Emil

Du var inte ute i Olofström och åkte idag? såg en svart er6a åka förbi när jag stod o snackade med polaren, vinkade ju såklart glatt när det rullar förbi en så fin hoj:)

blev en runda på 20 mil idag, avslutade med att åka en sväng till syrran utanför karlshamn och tog en kurvig fin väg, spettade på lite lagom och kom till en s-kurva där jag kom in i ena kurvan samtidigt som en bil var på väg ut ur den andra.
jag gasade på för att kunna mötas på ett bra ställe och skar kurvan, när jag är på väg ut ur den så styr bilfan rakt mot mig och försöker preja mig!!

Ibland stör det mig att jag har så lång stubin, skulle egentligen följt efter o sett hur hårt och många gånger man kan slå nån med en glasfiberhjälm innan den går sönder... men var ju på väg till syrran så jag struntade i det.
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Idag fick jag höra hur hojen låter på lite avstånd för första gången. Den lät betydligt bättre än jag trodde, speciellt på lite högre varv.
Jag stannade till vid min chef, såg att han var ute och byggde på garaget sitt. Efter en kopp kaffe ville han provköra. Ok, men ingen bakhjulsåkning, sa jag. Han drog iväg och vred ur den ordentligt direkt, sköna toner. Efter ett tag kommer han tillbaks uppe på vägen i en bra bit över 100..på bakhjulet.
Han sa att det inte var några som helst problem att få upp den på trean, och jag tror honom, han brukar sällan överdriva när han berättar nåt.
Kul, men själv kör jag betydligt lugnare.

Kan du höra med din chef hur han har gjort för att få upp den på 3an. Jag har försökt på de flesta varvtal utom vid römarkering, och lyft ett par dm endast! Har mycket svårt att få ihop en riktig wheelie på 3an!?
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Kan du höra med din chef hur han har gjort för att få upp den på 3an. Jag har försökt på de flesta varvtal utom vid römarkering, och lyft ett par dm endast! Har mycket svårt att få ihop en riktig wheelie på 3an!?

Jag såg inte, men hörde när han röck upp den och sekunden efter kom han farande i hög fart. Det lät inte som nåt överdrivet högt varv, och sen fortsatte han accelerera så det var nog långt ifrån rödmarkeringen...
Men hojen går ruskigt bra, jag har pinat den sen den var spritt ny. Det enda jag undvikit är segdragning på låga varv. Sket i att köra in den efter anvisningarna.
Den lättar fram på ettan utan att man behöver jucka med gasen runt 5000rpm som man tydligen ska göra. Det är bara att ge på så lyfter hjulet lite, inte så den håller på att slå runt direkt, men nån decimeter lättar den. På ettan alltså....
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Jag såg inte, men hörde när han röck upp den och sekunden efter kom han farande i hög fart. Det lät inte som nåt överdrivet högt varv, och sen fortsatte han accelerera så det var nog långt ifrån rödmarkeringen...
Men hojen går ruskigt bra, jag har pinat den sen den var spritt ny. Det enda jag undvikit är segdragning på låga varv. Sket i att köra in den efter anvisningarna.
Den lättar fram på ettan utan att man behöver jucka med gasen runt 5000rpm som man tydligen ska göra. Det är bara att ge på så lyfter hjulet lite, inte så den håller på att slå runt direkt, men nån decimeter lättar den. På ettan alltså....

Ok. För mig, ettan inga problem , tvåan me koppling inga problem, 3an big troubble! Hardu "mappat" eller? Själv har jag endast slip-on, men tycker att den är svårare att slanga med,med det, än det var me orginalryket!
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Hardu "mappat" eller? Själv har jag endast slip-on, men tycker att den är svårare att slanga med,med det, än det var me orginalryket!

Nej, ingen PC eller nånting. Bara ett LeoVince med insatsen urtagen. Det här rappa svaret i motorn har kommit dom senaste hundra eller så milen. Förmodligen börjar den lossna lite nu. Hojen har gått nånstans runt 700 mil tror jag. Med originaldämparen gick den inte alls så här bra, men det kanske är svårt att säga, LeoVincen åkte på när den hade gått 30 mil eller så.
Ska fråga karln på måndag, eller möjligen i morron hur han bar sig åt. Kanske kan be honom ta en repa till och filma äventyret då. Han är ju alltid pigg på att gasa. Han hade en slö MT-03 förut som han körde på bakhjulet hur långt som helst med, så det är nog mycket teknik också.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Gjort 65+ mil under dagen idag, 30-nånting imorse och 30-nånting nu ikväll. Har inte överdrivet ont nånstans, tacka gud för att man kan använda passagerarfotpinnarna för att variera sittställning ibland.. och tacka fan för styret, känns så mycket mer naturligt för mig att halvligga.

Körde E4an söderut från S-vall ner mot gävle, inga problem där, men detta med att sitta i exakt samma ställning i över en timme, det tär fan lite.. men det gör det nog på vilken hoj som helst. Gick mycket bättre kroppsligt att köra kurviga vägar där man rör lite på sig, då växer man inte fast.

Det slog mig förresten, under dessa kurviga vägar att jag inte ens använt max gaspådrag på hojen ännu, pga lite lathet. Rullen är ju så jäkla "lång" och sen har det inte behövts mer gas än jag gett vid nåt tillfälle ännu, men på dessa kurviga vägar kunde jag inte låta bli, måste börja nöta lite på sidorna av däcken så man slipper åka på platta däck. :p

Måste förresten nästan påstå att hojen börjar få lite mer kräm under "huven" nu. efter dryga 400 mil körda... det kanske börjar släppa lite... inte för att det saknades pulver, men härligt ändå!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top