ER6-tråden

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Kan du höra med din chef hur han har gjort för att få upp den på 3an. Jag har försökt på de flesta varvtal utom vid römarkering, och lyft ett par dm endast! Har mycket svårt att få ihop en riktig wheelie på 3an!?

Nu har jag snackat med honom. Han säger att han aldrig tänkte på vilket varvtal han låg på. Jag kollade idag och 3:an 5000varv är 70km/h så det är väl troligt att det var där ungefär. Då borde hojen göra drygt 140km/h vid maxvarv, och det kan väl stämma med vad jag uppskattade det till. Han vidhåller att den var skitenkel att få upp på trean. Och inte nog med det, han sa att han var tvungen att backa av lite på gasen för den gick till väders så kvickt att han hade slagit runt annars. Han låg och balanserade den med gasen upp till rödmarkeringen. När han susade förbi där jag stod så hade hojen framhjulet ungefär en 70-90cm ovanför marken, så det såg ut att vara långt kvar till balanspunkten.
Det är troligen bara teknik det handlar om, han är en notorisk bakhjulsåkare och har dessutom tävlat i enduro halva livet, så han är van att åka på ett hjul och har ruskigt bra balans och känsla för att köra hoj.
Du klarar säkert av det också om du ger dig tusan på det. Det gäller nog bara att pricka rätt varvtal.
Själv är jag för feg att prova...
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Tack för svaret! Dock är mitt problem att jag ska ostrypa hojen som idag är strypt och vet inte om det är bytt relä't åxå. mitt ser ej ut som ditt på bilden med någon sladd som går ut.=/. Sedan är problemet också att jag inte har mitt orginalrelä om det nu är bytt men det kanske går att köpa?
Ostrypt kontakt har ingen sladd, så har du inte orginalet kvar, så "fimpa" bara kabeln som är byglad, det är det enda den gör, så orgonalet är bara en tom kontaktdel, och den strypta delen har en kabel som byglar, det är den enda skillnaden...
 

Bifogat

  • er6_stryp3.jpg
    er6_stryp3.jpg
    33 KB · Visningar: 74
Last edited:

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Tror att de va 2:an han låg i. 3:an funkar inte. Möjligtvis i uppförsbacke och om man rycker som självaste sattan eller står på skjutspinnen??
2:an är lätt på 3,4,5000 varv + full gas. Drar man 2:an ut så droppar framhjulet i ung 110km/h

Eller så är din hoj kraftigt omdrevad??

Här på filmen wheelar jag i 2:an
[YOUTUBE-ID]cdtyVD6ImuU[/YOUTUBE-ID]
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Beställde en skylthållare med led belysning och ledblinkers från bikersneed för 995:- :dummer

Lite dyrrt kanske för en liten plåtbit men jag har verkligen rensat marknaden utan att hitta nån anna som var snyggare...


Till er som kör in er hoj... orkar ni verkligen vänta 50 mil innan ni går över 4000rpm som det står i biken och 100 mil innan ni passerar 6000 rpm :rolleyes: ???

Min handlare sa att det var bara att köra som vanlig och att ge den upp till 8000 rpm emmelanåt var inga problem... hur ska man bete sig, jag har ju inte köpt hpjen för att åka runt och fisköra :gnissla efter en 50 mil så borde man ju kunna ge den uppåt 8-9000rpm utan att det händer nåt????

Bara spånar lite!

:yoparty
 

Prylballe

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
Kawasaki ER-6n -08
Jepp då var det dig jag såg, var en runda till näsum, vånga, arkelstorp, lönsboda, sedan den krokiga vägen till glimåkra fram och tillbaka och tillbaka över vilshult och olofström.

Finns alldeles för lite bra väga häromkring, så jag funderar på att dra till norge i sommar några dagar... ska bara hitta nån som vill köra med.

Får prova den rundan! Har du kört något i skåne? Där måste finnas en hel del fina hojvägar! Tänkte dra neråt åhus, kivik och simrishamn imorron. Blir nog inte så långt men åhus i alla fall! ;-)

Tvättade hojen för första gången idag, terapi att skinna... hehe
//Emil
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Jo polaren kommer från en by utanför simrishamn så nån gång har man ju varit där o kört, vägarna är helt ok.
Hittade en skitfin väg norr om helsingborg för nåt år sen när jag körde fel med bilen (som vanligt) tänkte testa den nån gång när jag orkar.
Du ska inte med till norge i sommar då o köra ;-)?

Får prova den rundan! Har du kört något i skåne? Där måste finnas en hel del fina hojvägar! Tänkte dra neråt åhus, kivik och simrishamn imorron. Blir nog inte så långt men åhus i alla fall! ;-)

Tvättade hojen för första gången idag, terapi att skinna... hehe
//Emil
 

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Karlstad
Hoj
GSX-R 750 1999
Till er som kör in er hoj... orkar ni verkligen vänta 50 mil innan ni går över 4000rpm som det står i biken och 100 mil innan ni passerar 6000 rpm :rolleyes: ??
:yoparty

Detta har varit uppe väldigt många gånger och det finns inget enkelt svar på frågan. Det ska visst finnas en egen tråd enkomt för inkörning. Sök efter den så tror jag du får bättre respons.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Till er som kör in er hoj... orkar ni verkligen vänta 50 mil innan ni går över 4000rpm som det står i biken och 100 mil innan ni passerar 6000 rpm :rolleyes: ???
:yoparty

Varje gång det här har varit uppe här (och i andra trådar) så har det näst intill blivit pajkasteri på dom som tycker olika, annat än det konservativa. :)

En breakinsajt jag inte sett förr sprang jag på nyss:
http://www.ntnoa.org/enginebreakin.htm
 
Last edited:

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Beställde en skylthållare med led belysning och ledblinkers från bikersneed för 995:- :dummer

Lite dyrrt kanske för en liten plåtbit men jag har verkligen rensat marknaden utan att hitta nån anna som var snyggare...


Till er som kör in er hoj... orkar ni verkligen vänta 50 mil innan ni går över 4000rpm som det står i biken och 100 mil innan ni passerar 6000 rpm :rolleyes: ???

Min handlare sa att det var bara att köra som vanlig och att ge den upp till 8000 rpm emmelanåt var inga problem... hur ska man bete sig, jag har ju inte köpt hpjen för att åka runt och fisköra :gnissla efter en 50 mil så borde man ju kunna ge den uppåt 8-9000rpm utan att det händer nåt????

Bara spånar lite!

:yoparty

Huum nää.. enligt JohansMC skulle man köra lungt i en 20 mil sen kunde man köra som vanligt utan att överdriva, för mig som ändå övningskör så orkar jag inte bry mig allt för mkt, tokgasar ju inte direkt iallafall. Jag följer den rekomendationen utan att för den skull varva ur den, men försöker hålla mig mellan 4-7000 iallafall
 

Prylballe

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
Kawasaki ER-6n -08
Jo polaren kommer från en by utanför simrishamn så nån gång har man ju varit där o kört, vägarna är helt ok.
Hittade en skitfin väg norr om helsingborg för nåt år sen när jag körde fel med bilen (som vanligt) tänkte testa den nån gång när jag orkar.
Du ska inte med till norge i sommar då o köra ;-)?

Hehe, får fundera lite på norge... ;) Hänger gärna med o kör nånstans i sverige i alla fall!

//Emil
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Jo jag kände att det var som att stoppa ner en kaka till ett gäng kanariefåglar... ;)

Btw är det någon som vet eller har någon bild på hur många stift blinkreläet har på ER6:an. Det borde ju vara 3 men man vet ju aldrig...

se ya!
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Norge har jag varit sugen på efter man sett vilka härliga vägar det fanns där. Fast fasen vad ont i knäna man lär få. 65 mil på en dag var nog nästan gränsen på vad jag klarade (fast bättre med kurviga vägar iofs).
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Enl elschemat och kontakten så är det två :)

Låter skummt... Verkar som att schemat bara visa en sida då det borde ha varit 4 lampor??

Nån annan som vet med säkerhet??

Jag ska nämligen montera biltemas lastoberoende blinkersrelä om det funkar.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
1200-milaservar ni själva? Ska ge mig på det där nån regnig dag, enligt Kawamanualen så var det ju ingen raketforskning precis, förutom momentet med att smörja styrlagren = plocka av gaffeln. Tror fan att dom hoppar över det på verkstad...

Stiften kostar över 300 kr/st men finns för en hundring styck på nätet.

Frågade en verkstad; "näää asså... stiften ska ju hålla lätt 2000 mil... dom byter vi inte... och luftfiltret på dom där är tvättbart, så det byter vi inte heller...". Nähä, vad är det som kostar 3900:- då?!?
 

Jörn

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Er-6n -08
Hej alla glada! Någon som vet var man servar sin Er6 bäst och billigast i Skåne? (100 mils service).
 

wiie

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Lkpg
Hoj
er6n -07
Ostrypt kontakt har ingen sladd, så har du inte orginalet kvar, så "fimpa" bara kabeln som är byglad, det är det enda den gör, så orgonalet är bara en tom kontaktdel, och den strypta delen har en kabel som byglar, det är den enda skillnaden...

Tack för det, med andra ord sitter alltså mitt orginal relä redan i. D.v.s. är min hoj endast strypt med skruven i spjällhuset, kan de stämma?

100-mila servicen bokad på beviks, Linköping. 1600:- känns saftigt men har man några andra alternativ i närheten?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top