ER6-tråden

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
100-mila servicen bokad på beviks, Linköping. 1600:- känns saftigt men har man några andra alternativ i närheten?

http://www.biketech.biz/ i Norrköping är auktoriserade och har gott rykte samt låga priser. Kolla med dem. :tummenupp

Jag bor ganska nära Br Hörbergs och köpte även hojen där så det är bara att ringa dit imorgon.Tackar för uppgifterna iaf:) Har inte du en bra bit ner här?

Jag hade köpt en racehoj av G:sson tidigare och när gula ER6 var slutsålda mest överallt (bland annat Beviks i Linköping) sommaren -06 så åkte jag till honom och hämtade hem en. Sedan när jag var på väg till Nürburgring så passade jag på att göra 100-milaservicen när jag passerade. Jag ringde i förväg och de var väldigt smidiga så jag lämnade hojen där och for till Max och käkade i lugn och ro och när jag kom tillbaka var det bara att åka vidare nyservad. Det är bra service det! :)
 
Last edited:

CARLSBERG

rookie
Gick med
6 May 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
Kawa orange edition 2
Har hittat pazzo broms å kopplingshandtag till 650 ninja i staterna, e det nån som vet om det är samma handtag på en er6-n??
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Hej! Jag har kört med min gröna ER-6 någon vecka och det är slipon dax, MEN jag är lite kinkig med ljudet. Det jag söker är ett ordentligt muller, som en dov V8 jänk alá 60-tal. Inget bröölande- eller helikopterljud, vilket slipon ska jag välja? Lägg gärna upp ljudklipp om ni har något bra exempel! :tummenupp
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
1200-milaservar ni själva? Ska ge mig på det där nån regnig dag, enligt Kawamanualen så var det ju ingen raketforskning precis, förutom momentet med att smörja styrlagren = plocka av gaffeln. Tror fan att dom hoppar över det på verkstad...

Stiften kostar över 300 kr/st men finns för en hundring styck på nätet.

Frågade en verkstad; "näää asså... stiften ska ju hålla lätt 2000 mil... dom byter vi inte... och luftfiltret på dom där är tvättbart, så det byter vi inte heller...". Nähä, vad är det som kostar 3900:- då?!?

Hmm "luftfiltret på dom där är tvättbart"... menade dom att dom tvättade det då eller var det bara ett konstaterande av dom och sen en axelryckning följt av en stämpel i boken?

Norge har jag varit sugen på efter man sett vilka härliga vägar det fanns där. Fast fasen vad ont i knäna man lär få. 65 mil på en dag var nog nästan gränsen på vad jag klarade (fast bättre med kurviga vägar iofs).

Tänkte köra trollstigen isf, fast några 65 mil om dagen blir det nog inte..
Hade med lite ont i knät häromdagen när jag varit ute o åkt, trodde bara det var åldern som börjat göra sig påmind (32) :D
 
Last edited:

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Hmm "luftfiltret på dom där är tvättbart"... menade dom att dom tvättade det då eller var det bara ett konstaterande av dom och sen en axelryckning följt av en stämpel i boken?

Tänkte köra trollstigen isf, fast några 65 mil om dagen blir det nog inte..
Hade med lite ont i knät häromdagen när jag varit ute o åkt, trodde bara det var åldern som börjat göra sig påmind (32) :D

Tar dom betalt för skiten så ska dom banne mig göra jobbet och använda delarna också, allt annat borde vara straffbart.

Jag skulle lätt kunna åka 65 mil om dagen om det sker på kurviga vägar, uppdelat i 2-3 pass. Dock klarar jag fan inte 20 mil ens om det bara sker på motorväg, då växer man fast och knäna/vristerna tar stryk.

Hade mer ont i knäna före 20årsstrecket när man gjorde lumpen än nu strax före 30, glad är man för det då man tog hojkortet så pass sent.
 

krille|vw

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RMZ 450 05, Yamaha r6 01
Hej! Jag har kört med min gröna ER-6 någon vecka och det är slipon dax, MEN jag är lite kinkig med ljudet. Det jag söker är ett ordentligt muller, som en dov V8 jänk alá 60-tal. Inget bröölande- eller helikopterljud, vilket slipon ska jag välja? Lägg gärna upp ljudklipp om ni har något bra exempel! :tummenupp

jag kör med G&G slip on och är väldigt nöjd med ljudet!
http://www.youtube.com/watch?v=8ZDXS41jCaw
låter hyffsat likt det dock har jag inte märkt nån eld från mitt hehe
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
1200-milaservar ni själva? Ska ge mig på det där nån regnig dag, enligt Kawamanualen så var det ju ingen raketforskning precis, förutom momentet med att smörja styrlagren = plocka av gaffeln. Tror fan att dom hoppar över det på verkstad...

Stiften kostar över 300 kr/st men finns för en hundring styck på nätet.

Frågade en verkstad; "näää asså... stiften ska ju hålla lätt 2000 mil... dom byter vi inte... och luftfiltret på dom där är tvättbart, så det byter vi inte heller...". Nähä, vad är det som kostar 3900:- då?!?
Gör det själv ifall garantin har gått ut... Servade frugans hoj själv eftersom garantin har gått ut för 1 månader sedan.
Gå igenom alla punkter, dokumentera med kvitton, samt ett par bilder i ett eget ´dokument... Höll på att ramla baklänges när jag såg vad stiften kostade, men...bytte dem ändå, så har jag de "gamla" som reserv då de är heltsjyssta fortfarande... Smörjningen av styrlager.. kontroller... beöver inte "fetta" in dem, kontroller och smörj med flytande smörjmedel vid behov. osv.
Men som sagt var.. finns det garantitid kvar, så är ju det ett måste för att nyttja den ifall något händer, annars så är det enkelt att fixa själv.
(fast halva hojen får rivas för att byta stiften, men det är snabbt gjort, samt att du gör rent allt på vägen dig, med slangar, filter osv.
 

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Vällingby/Sthlm
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Bensintank / rymd / förbrukning etc

Hej

Jag sitter på hojjen vid macken så att hojjen står rakt och fyller tanken helt fullt. Därefter nollar jag tripp-mätaren. Vid 21 mil börjar bensinlampam blinka till för att vid 24 mil lysa konstant.

Hur är det med era ER-6-or?
Man kan kanske fortsätta att köra ett par mil med helt lysande lampa men det är för stressande för mig. Så i detta läge betyder det att man tankar var 24-25 mil. Fast det kanske är normalt...:confused:

//TG
 

dannew

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6n / RD350
Hej

Jag sitter på hojjen vid macken så att hojjen står rakt och fyller tanken helt fullt. Därefter nollar jag tripp-mätaren. Vid 21 mil börjar bensinlampam blinka till för att vid 24 mil lysa konstant.

Hur är det med era ER-6-or?
Man kan kanske fortsätta att köra ett par mil med helt lysande lampa men det är för stressande för mig. Så i detta läge betyder det att man tankar var 24-25 mil. Fast det kanske är normalt...:confused:

//TG

Ungefär samma här, kommer ungefär 24 mil på 12 liter, sen är det dags att tanka. Helt OK, med bilen kommer jag 38 mil på 75 liter innan jag får tanka :-(

//danne
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Har åkt ungefär 400 mil med min ER-6F nu. Bensinlampan blinkade till vid 25 mil, började lysa konstant vid 26.5 (under körning). När jag tatt mig till en mack (nån mil till) så tankade jag i över 12 liter har jag för mig, kan kolla kvittot iofs. :p

Den drar ju mindre o mindre soppa för varje tankning man gör, och denna tankning var efter att ha åkt dom sista 3timmarna på kurvig landsväg/motorväg i mellan 90 och 150 (hyfsat aktiv körning med mycket drag på den kurviga halvan).
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Låter skummt... Verkar som att schemat bara visa en sida då det borde ha varit 4 lampor??

Nån annan som vet med säkerhet??

Jag ska nämligen montera biltemas lastoberoende blinkersrelä om det funkar.

Kollade även elschemat... (se ny bild)
Men har inte kollat irl på hojen...
 

Bifogat

  • rela_er6_1.gif
    rela_er6_1.gif
    28.8 KB · Visningar: 131

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Jag gillar denna men hittar ingen återförsäljare, någon som vet var man hittar Two Brother Racing slipon i titan? :va [YOUTUBE-ID]dXTvMffc8RU[/YOUTUBE-ID]
 

Prylballe

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
Kawasaki ER-6n -08
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Kollade även elschemat... (se ny bild)
Men har inte kollat irl på hojen...

Nu var det många år sedan jag läste el, men när vi bara snackar så här låga strömstyrkor så räcker det väl med två tåtar. Dvs, den funkar som en automatisk strömbrytare.
Snackar vi starkare ström så behövs det tre, då relät behöver en impuls som säger till när den skall slå till & från :va

Eller är jag ute och (motor)cyklar nu?
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
... detta läge betyder det att man tankar var 24-25 mil. Fast det kanske är normalt...:confused:

//TG

Samma här, ligger också runt den förbrukningen. :) Har inte fått hem hojen från vinterförfaringen än, vill ju ta hojen till jobbet så man slipper tanka den törstiga bilen. Soppan är ju inte direkt billig idag. :mad:


Är själv intresserad, vilka i sverige säljer laser? Eller ska man köpa utomlands för att få ner priset lite?

//Emil

Duells säljer Laser, kolla med deras återförsäljare, www.duells.se
Som vanligt(?) hittar du säkert ett billigare ställe utomlands.

//Fredrik
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Kallas ER-6 för Ninja 650 R utomlands? Bra mycket sportigare namn:yoparty
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Min sista tankning skedde vid 27mil på mätaren och kommer inte ihåg riktigt men det var 11-12 liter som gick i.
Hade iofs kört det mesta ganska lugnt.


Hej

Jag sitter på hojjen vid macken så att hojjen står rakt och fyller tanken helt fullt. Därefter nollar jag tripp-mätaren. Vid 21 mil börjar bensinlampam blinka till för att vid 24 mil lysa konstant.

Hur är det med era ER-6-or?
Man kan kanske fortsätta att köra ett par mil med helt lysande lampa men det är för stressande för mig. Så i detta läge betyder det att man tankar var 24-25 mil. Fast det kanske är normalt...:confused:

//TG
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top