ER6-tråden

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Handlade därifrån för typ en månad sedan och det gick mycket smidigt. Typ 1 veckas leverans (5 arbetsdagar). Jag bad dem att skriva ner värdet på prylarna i deklarationspapprena villket de inte hade några problem med så billigt blev det också.

Jag har "hört" att man ska försöka få dom att skriva "gift" istället för det riktiga värdet så slipper man momsa men det kanske bara går att få dom sänka det riktiga värdet?!?
:rolleyes:
 

--=BRYD=--

--=Slanga Moppe=--
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Er-6n -08 Fighter edition
Får väl skriva en rad jag med, hämtar min Er6-N imorgon 27:e :)
Blev en svart -08.

Den ska in i garaget och börja pimpas på direkten... slipon ska på, rensa upp bakdelen, nya blinkers och styret ska bytas så fort jag hittar ett bra, Stripes på fälgarna har jag fastnat lite för så det måste fixas. Hörde någon prata om att hojjen kan gå "snålt" om man byter orginal avgas och den kan spika! någon som vet om detta stämmer???

Mvh B
 

wohlan

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Borås
Hoj
2006, Kawasaki Er6f
Har haft min er6 i ca 2 veckor nu och har inte ens tittat åt bilen i garaget när man ska nånstans. Tog bort dekalerna och handtagen bak. Ser coolare ut tycker jag...

Jo, eftersom jag har tummen mitt i handen så tänkte jag att man skulle lämna in hojen för att sätta på slip-on. Tycker det ser tajt o jäkligt ut, vete f_n om det är värt pengarna att låta nånannan göra det? Så ni som har gjort detta själva, hur svårt är det? Lång tid? Bökigt?

Rock on :cool:
 

Bifogat

  • DSC00374.JPG
    DSC00374.JPG
    77 KB · Visningar: 131

Popolex

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Malmö
Hoj
Er-6f abs -07
Jag har "hört" att man ska försöka få dom att skriva "gift" istället för det riktiga värdet så slipper man momsa men det kanske bara går att få dom sänka det riktiga värdet?!?
:rolleyes:

Vad jag själv har märkt så funkar det inte att skicka som gift längre om värdet överstiger 500 kr (inte säker på den summan men nånstans runt det) utan dom beskattar den endå. Har för mig att jag läste nåt om det på tullverkets hemsida.
Fast de kan väl inte skada att få den skickad som gift ;), men som nån skrev innan så är det bästa att be avsändaren att skriva ner värdet.
piz
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Har haft min er6 i ca 2 veckor nu och har inte ens tittat åt bilen i garaget när man ska nånstans. Tog bort dekalerna och handtagen bak. Ser coolare ut tycker jag...

Jo, eftersom jag har tummen mitt i handen så tänkte jag att man skulle lämna in hojen för att sätta på slip-on. Tycker det ser tajt o jäkligt ut, vete f_n om det är värt pengarna att låta nånannan göra det? Så ni som har gjort detta själva, hur svårt är det? Lång tid? Bökigt?

Rock on :cool:

Det är inga problem att byta själv!
 

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Karlstad
Hoj
GSX-R 750 1999
Jag har "hört" att man ska försöka få dom att skriva "gift" istället för det riktiga värdet så slipper man momsa men det kanske bara går att få dom sänka det riktiga värdet?!?
:rolleyes:

Förr i tiden beställde jag datorprylar från staterna och då funkade det att få det skickat som "gift < $20" men jag vet inte om det går längre. Kanske lite svårt att motivera att ett stort och tungt paket (typ ett slipon) verkligen inte kostar mer än 20 dollar.

Det är ju ingen garanti att det funkar även om man ber säljaren att skriva ner värdet. Han kan ju ha en dålig dag. Räkna högt och blir det sedan billigare så är det ju en trevlig bonus! För mig blev det en trevlig överaskning.
 

Dovve

Medlem
Gick med
1 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Kawasaki Z900 Performance
Tja,

Måste byta luftfilter på min er6n -07:a, har leo vince slip on på nu, annars orginal. Tänkte om jag skulle köpa ett effektfilter typ BMC eller pipercross. Kommer detta göra någon skillnad (bättre/sämre) iom att jag inte har någon powercommander?

Eller kan jag lika gärna köra på ett nytt orginalfilter?

/Christian
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Tänkte höra om det finns fler som har problem med att hojjen börjar wobbla då man tar kurvor i 180 km/h?
 

--=BRYD=--

--=Slanga Moppe=--
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Er-6n -08 Fighter edition
Tänkte höra om det finns fler som har problem med att hojjen börjar wobbla då man tar kurvor i 180 km/h?


Har inte märkt av alls att den vobblat men det har kännts väldigt nervöst när man tar kurvor i högre farter, vet inte om det kanske räcker att justera gafflarna fram för att lösa detta...
 

--=BRYD=--

--=Slanga Moppe=--
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Er-6n -08 Fighter edition
Någon här som kör med ABS och märkt att lampan tänds om man kör på bakhjulet eller lägger en lakrits? Upptäckte detta i går och det känns väldigt störande att lampan för ABS lyser så fort man bus kör lite... eller är det bara min som det är något fel på?
 

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
Någon här som kör med ABS och märkt att lampan tänds om man kör på bakhjulet eller lägger en lakrits? Upptäckte detta i går och det känns väldigt störande att lampan för ABS lyser så fort man bus kör lite... eller är det bara min som det är något fel på?

Har väl att göra med att hjulen snurrar med olika hastighet, Då blir det knas i huve på ABSen.
Lampan borde slockna om du startar om hojjen så datorn nollställs.
 

kå2

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Uppsala
Hoj
06,kawasaki er6-n ABS
Dags att skriva först inlägget tror jag.. ganska ny på forumet. äger en er-6 abs från -06, har precis slängt på ett leo vince som låter gött. Går kanske inte lika bra som orginal så det är väl dags för en powercommander,luftfilter och bänkning vad det lider. Är för övrigt väldigt nöjd med både forum och hoj! Ha de´
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Någon här som kör med ABS och märkt att lampan tänds om man kör på bakhjulet eller lägger en lakrits? Upptäckte detta i går och det känns väldigt störande att lampan för ABS lyser så fort man bus kör lite... eller är det bara min som det är något fel på?

Kan ju inte bli på något annat vis då den i båda fallen tror att framhjulet låser sig (diff i hastighet mellan fram och bak). Som tidigare skribent skrev så kalibrerar den om sig nästa gång du vrider på tändningen då den går in i testläge och släcker lampan efter några meter om den är nöjd.
 

--=BRYD=--

--=Slanga Moppe=--
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Er-6n -08 Fighter edition
Okey tack för bra svar!! men är det någon fara att köra när lampan lyser eller måste jag stanna och stänga av helatiden??
 

Popolex

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Malmö
Hoj
Er-6f abs -07
Okey tack för bra svar!! men är det någon fara att köra när lampan lyser eller måste jag stanna och stänga av helatiden??

Kommer ihåg att förra sommaren när ja la lite lakrits så hände samma sak, när jag sen körde vidare utan att stänga av/sätta på så verkade det som att abs'en hade stängt av sig för när jag bromsade (bakbromsen) så låste sig däcket och länade fina svarta streck på vägen. Sen om de e farligt eller inte får man avgöra själv :), men kan va bra att va medveten om det ;).
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Okey tack för bra svar!! men är det någon fara att köra när lampan lyser eller måste jag stanna och stänga av helatiden??

När ABS lyser är det en varning att systemet är urkopplat pga fel i givare, strömförsörjning, databox osv. och att du inte har några låsningsfria bromsar längre.
Att köra vidare går bra, systemet tar ingen skada, glöm bara inte att du har vanliga bromsar tills omstart. :)

//Fredrik
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Två korta frågor:

1.Vad kostar fram-vänster kåpa och vart kan man beställa? Grön färg och lackerad.

2. Har en slang som hänger ner under, vad är den till för och vart ska jag stoppa den? Hängde ej där när jag köpte den.

Micke, var det dig jag hälsade på Trädgårdsgatan i söndags? Vid 11.45-tiden, hade sambon bakpå.
 

D-mac

D-mac
Gick med
19 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki er 6f -07
Tjo!
Fan......passera just hundra mil på hojen o har int fått tid för service förns den 10e juni.....surt!

Har även funderat mer på styren, blir nog ett sportsbar 2.0 till mig. Tänkte beställa lite prylar när de ändå ska fraktas över pölen (från www.ninja650shop.com).....så ja funderar, vilken "mullerburk" funkar bäst om man int planerar o mappa om hojen eller skaffa nån power comander?
Funderar på en two brothers i carbon, kan nog se bra ut på en svart f-modell tror ja o de verkar ju va den som låter mulligast......men dock.......måste man mappa om hojjen för de? Nån som har nått att säga om saken?

Tänkte även beställa en mörk ruta........nån som kan säga om "super short" e för kort.......trots allt den som e snyggast juh!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top