ER6-tråden

Micke2k

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER6-n

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Hur hårt har ni spänt kopplingen?? Enligt min återförsäljare skall det vara lite "glapp" i kopplingshandtaget första cm eller så men släpper jag på den så mycket som dom säger så blir känns det inte helt snällt mot växellådan att växla över ca 7000 varv.

Spänner jag som jag vill så tar den väl nästan direkt när man trycker på kopplingshandtaget, men gissar att det finns risk för att man spänner för hårt i så fall och man bränner lamellerna hela tiden i stort sett...?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Hur hårt har ni spänt kopplingen?? Enligt min återförsäljare skall det vara lite "glapp" i kopplingshandtaget första cm eller så men släpper jag på den så mycket som dom säger så blir känns det inte helt snällt mot växellådan att växla över ca 7000 varv.

Spänner jag som jag vill så tar den väl nästan direkt när man trycker på kopplingshandtaget, men gissar att det finns risk för att man spänner för hårt i så fall och man bränner lamellerna hela tiden i stort sett...?

Beror på var du mäter centimetern, längst ut på handtaget eller i skarven mellan handtaget och hållare. :D

Det viktiga är att du har ett precis kännbart glapp nere på kopplingsarmen som går in i motorn, sedan får glappet uppe i handtaget bli vad det blir.
 

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Beror på var du mäter centimetern, längst ut på handtaget eller i skarven mellan handtaget och hållare. :D

Det viktiga är att du har ett precis kännbart glapp nere på kopplingsarmen som går in i motorn, sedan får glappet uppe i handtaget bli vad det blir.

Tackar för svaret.

Ska försöka känna efter glappet nere på kopplingsarmen när jag kommer ut till hojen. Hoppas det är lättare än att bara känna på kopplingshandtaget för där tycker jag det är enormt svårt att få till "glappet" ok samtidigt som kopplingen tar ordentligt.
 

Jörn

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Er-6n -08
Då var 100 mila servicen avklarad! den stod på 125mil när dom fick den på Br Hörbergs men det är ingen fara sa dom.
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Fälgstripe

Nu ska jag få tummarna loss och fixa fäljstripesen. :tummenupp
Var har ni köpt som har gula hojar och framför allt finns det någon här nere i Skåne som säljer? (Om de nu finns specifikt i "Er6-gult")


(ja jag vet att de varit uppe i tråden innan men jag hittar inte vad som skrevs då)
 
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Nu ska jag få tummarna loss och fixa fäljstripesen. :tummenupp
Var har ni köpt som har gula hojar och framför allt finns det någon här nere i Skåne som säljer? (Om de nu finns specifikt i "Er6-gult")


(ja jag vet att de varit uppe i tråden innan men jag hittar inte vad som skrevs då)

jag har gul o tänkte köpa på ebay, drygt en hundring med frakt

btw, när man ska mappa hojen, ska det göras med en lambda eliminator inkopplad och bredbandslambda i kopplad i hålet eller ska orginallambdasonden oxå vara inkopplad?
 
Last edited:

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZR1000 -89
100 mila servicen avklarad, telefonpris var 1400-1500:-. när jag kommer dit säger som samma sak. Sen när jag betalar slutar det på 1200:- :tummenupp . Såna här saker som gör att iallafall jag kommer tillbaka :) .

Iof så vet jag inte om arbetet är bra gjort eller om dom ens gjort allt, men priset gör att jag är nöjd för stunden iallafall :D

Så en :pannkyss till Bikecity i Luleå
 
Last edited:

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Nån som har nåt extra billigt ställe för 600-mila? Har hört att det kan bli ruskigt billigt, näst intill gratis på sina ställen, då kan man ju åka några mil extra runt om i västernorrland eller angränsande län.

Det var väl bara kontroll av bromsarna har jag för mig.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Kan man koppla ur ABS på modellen med ABS? På BMWs hojar så finns ju en knapp på styret.

Nepp... Men säkringarna sitter lättåtkomligt, så det är bara att plocka ur säkringen till abs'en:tummenupp

Förresten... Om några dagar är jag inte med i ER6gänget längre.
Då blir det en lycklig tös i Kalmar som kommer brumma runt med pärlan istället.
 
Last edited:

wohlan

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Borås
Hoj
2006, Kawasaki Er6f
Tarmac??? Menar du att vi kör brudhoj???? :va
Förresten... Om några dagar är jag inte med i ER6gänget längre.
Då blir det en lycklig tös i Kalmar som kommer brumma runt med pärlan istället


Nån som har nåt extra billigt ställe för 600-mila? Har hört att det kan bli ruskigt billigt, näst intill gratis på sina ställen, då kan man ju åka några mil extra runt om i västernorrland eller angränsande län.
Min ska oxå in snart, samma fråga men i västragötalandlän???
 

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Äntligen fått tummen ut och lagt upp lite bilder i mitt garage, om någon funderar på miniblinkers eller bara allmänt hur en 2008 kan se ut så finns den där =) Jääklar vad fiint väder det är
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
bumpar min tidigare funderg i tråden:
Någon fler som har problem med vobblande hoj då man tar kurvor i 180 km/h?
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Tarmac??? Menar du att vi kör brudhoj???? :va

Det var DU som sa det :D ...fast bara fräcka brudar :tummenupp

bumpar min tidigare funderg i tråden:
Någon fler som har problem med vobblande hoj då man tar kurvor i 180 km/h?

Inget jag lagt märke till iaf :va
Har det hänt ofta eller är det kanske bara en speciell kurva med lite ojämn beläggning.
Tyvärr har ju inte VV samma kvalitetskrav som FIA :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top