ER6-tråden

Göte_Borg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
Kawa 650 twin
Vad var det som misstämde? Tänkte för jag vet inte vad jag ska kolla efter (Köpte samma hojj på samma ställe nämligen och hört oroväckande mycket om just den handlaren)

säljaren hade angett fel årtal då jag fick kortet och inte angett + mcställ på bilsport&mc..

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
säljaren hade angett fel årtal då jag fick kortet och inte angett + mcställ på bilsport&mc..

Ahh ja detta kan ju vara jäkligt bra att det står ;) Slö som man är litar jag alldeles för mycket på folk. Jag tog försäkring via IF då det blev mer förmånligt för mig och de kräver inget ställ. Trodde du hade problem med själva pappret på hojjen.

Göte_Borg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
Kawa 650 twin
Ahh ja detta kan ju vara jäkligt bra att det står ;) Slö som man är litar jag alldeles för mycket på folk. Jag tog försäkring via IF då det blev mer förmånligt för mig och de kräver inget ställ. Trodde du hade problem med själva pappret på hojjen.

ska vara tydligare nästa gång jag lovar! :) vad har du mer hört om johans?

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
Slängde på slip-onet i helgen fy fan det låter utav bara h-lvete :yoparty
Så här blev det, som ni ser så blev det utan slutpipen
DSC00146.JPG

Får se vad farbror blå tycker om ljudet...

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Vet inte om jag har drömt, men ryktades det inte om en helt ny ER6 till 2009? Finns det några bilder eller info?

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
God kväll!

Läst lite angående tank och FUEL + lamp frågor tidigare men jag ställer en fråga jag med, som stör mig lite.

Varje gång jag har tankat fullt, åker runt 12-15 mil då börjar min FUEL text samt lampan att blinka, sen kör jag runt 3 mil till kanske och lampan lyser konstant, då antar jag att det är dags att tanka?

Åkte på en sån där kul grej nyss när jag var ute och körde. Hade åkt dryga 13 mil, då blinkar lampan till... kliar mig i skallen (på motorvägen) och dubbelkollar... hmm... vafan det är inte möjligt. Svänger in och tankar på sedvanligt ställe och får i 5 liter, lampan lyste med ett fast sken precis när jag stannade
.
Jävligt lustigt, tur att jag har service snart då jag åkt 540 mil.

När man ändå är inne på ämnet (eller hur), hur fungerar det med stålomspunnet? På ER6an smiter en slang ner till första oket, sen en kortis över till andra. På HEL's front-set så är det två långa slangar... det känns som om det blir en utgång på första oket över om man kopplar dit båda slangarna uppe på styret, nån som kan bringa ljus? :)

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
När man ändå är inne på ämnet (eller hur), hur fungerar det med stålomspunnet? På ER6an smiter en slang ner till första oket, sen en kortis över till andra. På HEL's front-set så är det två långa slangar... det känns som om det blir en utgång på första oket över om man kopplar dit båda slangarna uppe på styret, nån som kan bringa ljus? :)

För att åtgärda min svampiga broms tänkte jag undersöka stålomspunna slangar. Det finns till den vanliga er-6n (pris ca 700:) men inte till ABS versionen enligt min mekare.

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Hoj
Puch
För att åtgärda min svampiga broms tänkte jag undersöka stålomspunna slangar. Det finns till den vanliga er-6n (pris ca 700:) men inte till ABS versionen enligt min mekare.

Finns det någonstans där man köper färdiga stålslangar direkt till er6 ?
Ej ABS.

Jag testade en kompis husaberg och nöp i frambromsen, jäklar!! endå har han enkel skiva, dock med 6kolvsok men endå.
Den bromsen vill jag ha på er6an.

Stålomspunna ger väll lite bättre känsla, så det är intressant.

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
GSX-R 750 1999
Att bara sitta o lita på sin egen hörsel och lyssna efter spikningar ligger inte riktigt för mig eftersom jag kör med pluggar i öronen.:rolleyes: , jag har beställt ett leo vince, hoppas uttag finns på det.

Jag kör Leo och det har uttag. Vet inte hur det är med racing-systemet men både "oval" och "oval titan" har hål.

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010

Var hittar du dom för 700?

Ebaypriset med frakt på HEL's kit slutar på 1100 för fram+bak. Frågan är ju då om det är samma utformning på slangarna som det är orginal och vilken skillnad det gör om det går 2 direkt från handtaget och ner istället för 1 + en mellan oken.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag testade en kompis husaberg och nöp i frambromsen, jäklar!! endå har han enkel skiva, dock med 6kolvsok men endå.
Den bromsen vill jag ha på er6an.

Inte säkert att bromsen i sig är bättre men den har ett mycket lättare jobb när Husan är så mycket lättare. Light is right.

Var hittar du dom för 700?

Ebaypriset med frakt på HEL's kit slutar på 1100 för fram+bak. Frågan är ju då om det är samma utformning på slangarna som det är orginal och vilken skillnad det gör om det går 2 direkt från handtaget och ner istället för 1 + en mellan oken.

Han menade nog bara fram för det priset.

Två slangar hela vägen är vad man använder inom racing, det är lättare att lufta. Tillverkarna sparar väl några kronor på att totalt ha lite kortare slang på sitt sätt.

Last edited:

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Månader?
Jag beställde dem ifrån Mcweb, fick dem 4 dagar efter, detta var i början av April.

Vart beställde du ifrån? :)

Det är en historia i sig varför det har tagit sån lång tid.

Grejen var det att de skulle bytas ut enligt brev jag fick från Kawasaki.
Första brevet fick jag i höstas och då var jag inne hos handlaren och de sa att de skulle kontrolleras inte skulle bytas, men i brevet stod bytas. Efter att varit där två gånger och visat brevet så sa de att de skulle byta men att de inte hade något att byta till eftersom Kawasaki inte hade get ut någon ny modell. Sen gick vintern och nu i våras var jag där igen och frågade om de kunde byta nu då. Då håll de fortfarande fast vid att de skulle bara kontrolleras så jag fick visa brevet igen. Då sa de ok vi beställer hem såna och tog alla uppgifter om hojen och sa att de ringer när jag kan komma in och byta. Efter att inte hört av de under en månad hade jag vägarna förbi och gick in och frågade när de kommer. Då hade de ingen anning om vad jag snackade om, då började de yra om igen att det bara skulle kontolleras. Givet viss hade jag inte brevet med mig denna gången så jag fick dit en dag till och visa brevet igen ( denna gången tog de en kopia på det) och de sa att de skulle beställa hem och höra av sig. Jag väntade typ i två månader till. Under denna tiden han jag få ett nytt brev från Kawasaki om att de skulle bytas. Så jag fick åka dit igen och fråga vad fan som händer. Då hade de fått hem ett par nya så det var bara att komma förbi en dag så bytade de direkt. När jag väl kom förbi så började de tjatta om att jag var tvungen till att bocka tid. Men de gav sig och bytade de direkt.

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010

Två slangar hela vägen är vad man använder inom racing, det är lättare att lufta. Tillverkarna sparar väl några kronor på att totalt ha lite kortare slang på sitt sätt.

Jo, stämmer la, bakre är ju bara en liten stump. :)

Hur gör man med utgångshålet från det första oket (som det är från början) när man drar en direkt uppifrån ner till ok nummer två? Plugg

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Hur gör man med utgångshålet från det första oket (som det är från början) när man drar en direkt uppifrån ner till ok nummer två? Plugg

Det brukar vara en dubbelbanjobult i det enda hålet om man vill gå vidare så man har alltså två slangar på en koppling så att säga. Syns någorlunda på bilden:

091602side4-6.jpg

En bild på en dubbelbanjobult, hålen är där bromsvätskan passerar, man trär helt enkelt på två slangar. Byter man till separata slangar hela vägen får man ha dubbelbanjo vid pumpen och enkelbanjo på oken.

977519.JPG

Last edited:

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Jepp, så ere'.

Får bli en beställning på ett sånt där kit så man får dit det innan servicen, 600 var väl koll av bromsarna bara eller nåt sånt där smått.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Tja! Det låter väl spännande med en helt ny er6 jag har faktiskt undrat varför ingen förändring är gjord förutom färgen på 3-årsmodeller....

Det hör väl ihop med lågpriskonceptet, man kan inte gärna sälja den för halva sporthojspriset om utvecklingen ska vara lika snabb (ny varannat år). Vi vet ju att den fungerar ypperligt ändå. :)

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Inte säkert att bromsen i sig är bättre men den har ett mycket lättare jobb när Husan är så mycket lättare. Light is right.

Ja det var bara fram.

Vet inte vilken leverantör det är. Det var Tobbe på Svenska Motorcykelaktiebolaget som sa det priset (kanske var 700 någonting).

Supergizmo

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2006
Hoj
Er-6n Superwhite
Er-6n Superwhite !!

Har nöjet att presentera min nya er-6n, mycket nöjd med den faktiskt!! Snygg e den oxå :yoparty

Bifogat

• DSC_3910 1024x680.jpg
    DSC_3910 1024x680.jpg
    210.5 KB · Visningar: 214
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras