ER6-tråden

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Det där såg riktigt härligt ut:) Jäkligt schysst bild:tummenupp

Tack tack, jo det var det skall jag säga, riktigt skönt med uppehåll efter all regn!
Monterade kameran på stativ och sen var jag själv modell :)

Lite siffror; pumpen stannade på 10.86 liter igår när jag tankade då hade jag kört ca 26 mil. Lampan hade inte tänds sig innan dess.

Schyst bild! :tummenupp

//Fredrik

Verkar var olika det där, sjuk skillnad på vissa, kan ju iofs vara fel på min, ska förbi Stibix idag här i Borås och kolla med dem.

Tack för kommentaren om bilden, uppskattas!
 
Last edited:

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
Är man tvungen att använda o2 adaptern? på vissa av mapparna står det att man ska ha lambdan bortkopplad och adapter i men på andra står det inget.. ska man tolka det som att det bara är att ladda i mappen o köra?.... känns trots allt bättre att ha lamdan kopplad så den systemet kan göra lite korrigeringar om det skulle behövas.
Varför skulle man behöva två motstånd om man kopplar förbi den? på andra märken behöver man bara ett motstånd på 330ohm?

Tror nog att det går precis lika bra utan, märkte själv ingen skillnad och så är det nog när man mappar om också. Däremot är det lagom störande med en röd FI-lampa som lyser konstant när man kör utan. Summa summarum lägger jag min röst för att man antingen kör med adapter alternativt ett rör med uttag...

Angående ett eller två mostånd; den färdiga adaptern är mer eller mindre en "sockerbit" med två motstånd - fråga inte mig! :)

Är det 02 adaptern eller?? speca gärna lite närmare så jag kan inhandla den med! :tummenupp

Japp, "O2-adapter" kallas den på vissa håll också, ibland "O2 sensor eliminator" också för den delen. :tummenupp
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Är man tvungen att använda o2 adaptern? på vissa av mapparna står det att man ska ha lambdan bortkopplad och adapter i men på andra står det inget.. ska man tolka det som att det bara är att ladda i mappen o köra?.... känns trots allt bättre att ha lamdan kopplad så den systemet kan göra lite korrigeringar om det skulle behövas.
Varför skulle man behöva två motstånd om man kopplar förbi den? på andra märken behöver man bara ett motstånd på 330ohm?


På just TBR slipon så saknas vad jag kan se uttag för o2 sensorn eller lamdan som vi säger men frågan är då Varför detta uttag inte finns??

Jag har färdiga "muttrar" för just lamdasonder att svetsa dit men ska jag göra det om plats finns (vilket det ser ut att göra) eller ska jag helt enkelt köpa o2 adapter/eleminatorn.

Rock on :yoparty
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
För att delvis svara på mitt egna inlägg så saxade jag följande från powercommander.com:

My Power Commander came with O2 eliminators, should I use these and what are they?
On bikes that use an O2 sensor in the stock exhaust have a closed loop area that can not be adjusted by the Power Commander alone. If you make adjustments with the PCIII in the closed loop area the O2 sensor will sense these changes and the ECM will alter the fuel curve accordingly. If you want to have full fuel control over the entire RPM range of your bike then you will need to bypass the closed loop area which the O2 eliminators will accomplish. If you are looking for the best fuel economy and not worried about making changed to the closed loop area you can leave the stock O2 sensors connected and still make changes outside of the closed loop area with the PCIII.


Så ok...
mer effekt = o2 eleminator
mer ekonomi = stock lamda

dock kvarstår:

På just TBR slipon så saknas vad jag kan se uttag för o2 sensorn eller lamdan som vi säger men frågan är då Varför detta uttag inte finns??

Jag har färdiga "muttrar" för just lamdasonder att svetsa dit men ska jag göra det om plats finns (vilket det ser ut att göra) eller ska jag helt enkelt köpa o2 adapter/eleminatorn.

Rock on :yoparty

Vad kul det är att prata med sig själv :)
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
vet inte om jag missuppfattat det men vad jag läst så verkar inte usa modeller vara utrustade med lambda!? och dom flesta slipons kanske är framtagna i usa?

personligen tycker jag man ska ha den inkopplad, syftet är ju att hålla kolla på förbränningen, skulle nåt fel uppstå i systemet eller att det är helt knas i mappen så upptäcker inte systemet det och kan kompensera bränsle luftblandningen för att uppnå en korrekt blandning.
Att bara sitta o lita på sin egen hörsel och lyssna efter spikningar ligger inte riktigt för mig eftersom jag kör med pluggar i öronen.:rolleyes: , jag har beställt ett leo vince, hoppas uttag finns på det.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Hi, har samma problem med min. Har hört att man kan centrera framhjulet så att den sitter riktigt i mitten för att få något mer stumhet. tänkte kolla vid nästa däckbyte..

Hjulet hamnar där det hamnar m h a distanserna, hur skulle du påverka det? Genom att modifiera gaffel, fälg eller distanser?

Skivorna är flytande för att detta inte ska spela någon roll, antingen har man flytande skivor eller flytande ok. I båda fallen centrerar de sig själva.

Även om ER6:an har samma skivor som ZX-6/10 så är förstås pump/ok mycket enklare och man kan inte förvänta sig samma kraft/känsla som i en sådan hoj. Dock går det fint att bromsa om många ändå. :D
 

Göte_Borg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
GBG
Hoj
Kawa 650 twin
Så då har jag dragit igång att skruva med min gottepåse och är riktigt besviken!

När jag skulle montera tutan på fästet till den vänstra pucken så lossnar den delen som tutan fästs på från fästet.. suck jaja jag skruvar väl ihop miniblinkers kittet då, (båda original) då är del fel på fästet där jag stoppar i själva blinkersarna så jag får inte i den ena men den andra glider i lätt.. vidare saknas skruvarna till att låsa blinkersarna i rätt position!

då blir det ett extra varv till johansmc och säkert en vecka till innan delarna är på plats. grrrrrr

ingen bra dag för kawa originaldelar...!

det ända positiva är att imorgon kommer en kompis vid namn arrow! (som förhoppningsvis inte är av på mitten)
 

motormania

kawaowner
Gick med
26 Jan 2005
Ort
skåne
Hoj
kawa zx7r
Tack för svaret. jag tänkte på samma sak men samtidigt så var min lärare på mc-lärare utbildning som sa det. kanske om man släpper de små skruvar som håller hjulaxel och flyttar den någon milimeter höger eller vänster och sen spänner. kanske..eller? nja..mmhhh
 

Jörn

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Er-6n -08
Hallå! Om jag förstår frågan rätt så ska man inte tvinga in eller ut gaffelbenen och sedan spänna skruvarna, för det påverkar fjädringen negativt.
 

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
Ni som kör med Two Brothers, kör ni med eller utan "slutpipen" :va
Fick precis hem mitt från staterna så jag tänkte slänga på det ihelgen.

Trevlig midsommar på er och låt hojjen stå på lördagmorgon... :tummenupp
 

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
Ni som kör med Two Brothers, kör ni med eller utan "slutpipen" :va
Fick precis hem mitt från staterna så jag tänkte slänga på det ihelgen.

Trevlig midsommar på er och låt hojjen stå på lördagmorgon... :tummenupp


Kör med slutpipen i - låter så det räcker och blir över ändå!
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Lite siffror; pumpen stannade på 10.86 liter igår när jag tankade då hade jag kört ca 26 mil. Lampan hade inte tänds sig innan dess.

Förra året tog jag en dagstur på drygt 32 mil på en tank. Bara landsväg iofs men man låg inte direkt i 70/90 som de där runda organgeröda plåtarna visar :rolleyes:

Schyst bild! :tummenupp

//Fredrik

Då kanske man vågar sig på att testa. Har för mig att det är 30.3 mil dörr till dörr. Värsta är att det inte finns någon bensinstation de sista 6 milen... :)
 

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Äntligen har jag fått de nya krachpuckarna efter månader av väntan.

DSC00157.JPG


DSC00153.JPG
 

Göte_Borg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
GBG
Hoj
Kawa 650 twin
till alla er som köpt en ny -08 er6:a.
dubbelkolla så att alla uppgifter stämmer hos försäkringsbolaget om eran mchandlare anmält försäkringen åt er (vilket han enligt lag är tvungen att göra om han samtidigt ställer på cykeln hos vv).
jag gjorde detta och johansmc hade angett fel uppgifter om mig vilket innebar att min faktura var 2000kr högre än vad jag skulle betala!

gäller väl förvisso alla cyklar inte bara just 08 er6:an.. =)
 
Last edited:

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Då kanske man vågar sig på att testa. Har för mig att det är 30.3 mil dörr till dörr. Värsta är att det inte finns någon bensinstation de sista 6 milen... :)

Ja, 6 mil är en bra bit, jag hade hyfsat nära till stationer runt omkring men bara ett par km blir heller inte roligt. Att putta blir lite svettigt och lämna hojen vid vägkanten är inte direkt lockande...:gnissla

Det är säkert bara att köra på... men skyll inte på mig när hojen börjar hosta den sista milen :tungan

Annars får du väl ta med dig en PET-flaska som reserv :)

//Fredrik
 

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
till alla er som köpt en ny -08 er6:a.
dubbelkolla så att alla uppgifter stämmer hos försäkringsbolaget om eran mchandlare anmält försäkringen åt er (vilket han enligt lag är tvungen att göra om han samtidigt ställer på cykeln hos vv).
jag gjorde detta och johansmc hade angett fel uppgifter om mig vilket innebar att min faktura var 2000kr högre än vad jag skulle betala!

gäller väl förvisso alla cyklar inte bara just 08 er6:an.. =)

Vad var det som misstämde? Tänkte för jag vet inte vad jag ska kolla efter (Köpte samma hojj på samma ställe nämligen och hört oroväckande mycket om just den handlaren)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top