ER6-tråden

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Hur drar den i långa streckor? Jag har inte testat ännu men till sommaren så blir det 30 mil landsväg, enkel resa. Se vad förbrukningen hamnar på då. Borde bli lägre tycker man med tanke på att jag kommer drygt 24 nu och då är det väldigt mycket stadskörning. Kan man pressa sig hela sträckan tro? :)
 

maximus78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki Er6n -06 ABS
Tja alla. Tänkte i dagarna skaffa en ER6n för ~45 000:- Någon som har nåt tips? Bor i Norrköping men det hindrar inte att köpa en en bit härifrån. Skicka gärna ett pm!
 

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
God kväll!

Läst lite angående tank och FUEL + lamp frågor tidigare men jag ställer en fråga jag med, som stör mig lite.

Varje gång jag har tankat fullt, åker runt 12-15 mil då börjar min FUEL text samt lampan att blinka, sen kör jag runt 3 mil till kanske och lampan lyser konstant, då antar jag att det är dags att tanka?

Jag åker och tankar, till min förvåning så slår pumpen ifrån vid 8.5 liter, dvs runt halva tanken får den bara i när man förväntar sig att 12 liter LÄTT ska gå i, så frågan är, ska det vara så här, för det är lite störande att det känns som att man måste tanka hela tiden och man inte vågar chansa.

Reserven ska la vara runt 3 liter eller har jag fel?

Tacksam för feedback!

Min lampa började lysa idag. Jag hade kört 27 mil och fick i 11 liter.
Mycket skumt att din lyser så tidigt.

nä för mig tänds lampan konstant direkt och texten fuel börjar blinka när jag förbrukat 12 liter ungefär, fram tills dess är det ingenting om det inte skvalpar till i tanken tillfälligt vid nån inbromsning... rätt skumt att det inte är lika.

Min fungerar på samma sätt och de är en 06:a.
Kan hända att det har uppdaterat mjukvaran i de nyare årsmodellerna.

Hur drar den i långa streckor? Jag har inte testat ännu men till sommaren så blir det 30 mil landsväg, enkel resa. Se vad förbrukningen hamnar på då. Borde bli lägre tycker man med tanke på att jag kommer drygt 24 nu och då är det väldigt mycket stadskörning. Kan man pressa sig hela sträckan tro? :)

Jag brukar dra mellan 0,40 och 0,43 l/ mil. Och jag kör mest landsväg. Den senaste långrundan jag var ute på klarade jag 27 mil innan lampan började lysa så 30 mil kan man nog klara precis.
 
Last edited:

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Skulle montera mitt Biltema FATBAR styre ikväll då jag kom fram till dom små "knopparna" som sitter i "elmanövreningsdonen" :tummenupp

Hur har ni andra gjort:va

1. Knipsa av dom, kommer dom sitta still ändån?:va
2. Borra hål i styret, tänk om det blir fel... :rolleyes:

synpunkter från ni som har gjort detta:yoparty
 

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Skulle montera mitt Biltema FATBAR styre ikväll då jag kom fram till dom små "knopparna" som sitter i "elmanövreningsdonen" :tummenupp

Hur har ni andra gjort:va

1. Knipsa av dom, kommer dom sitta still ändån?:va
2. Borra hål i styret, tänk om det blir fel... :rolleyes:

synpunkter från ni som har gjort detta:yoparty

Som alla redan har svarat ett antal ggr i den här tråden, tillochmed bara nån sida bak, så..

Några har tagit bort plopparna och smetat in lite greppande tejp emellan för att plasten inte ska snurra runt styret.

Några har gjort som mig, kikat på ett ungefär och borrat, jag tyckte det kändes säkrast, änsålänge har dom inte snurrat runt pga fartvind mot backspegel, och dom kommer troligen aldrig göra det heller :)
Min montering av styre kan inte ha tagit mer än 30-40min.
 

Jörn

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Er-6n -08
Som alla redan har svarat ett antal ggr i den här tråden, tillochmed bara nån sida bak, så..

Några har tagit bort plopparna och smetat in lite greppande tejp emellan för att plasten inte ska snurra runt styret.

Några har gjort som mig, kikat på ett ungefär och borrat, jag tyckte det kändes säkrast, änsålänge har dom inte snurrat runt pga fartvind mot backspegel, och dom kommer troligen aldrig göra det heller :)
Min montering av styre kan inte ha tagit mer än 30-40min.

Hallå! Backspeglarna sitter nog inte fast i plastbitarna:) Jag klippte av mina plastknoppar och lindade med eltejp för att dom inte ska snurra runt styret.Skulle jag gjort om det idag skulle jag nog mätat ut och borrat hål:tummenupp
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Har precis köpt en 08:a och avverkat dom första 60 milen på den, jag har bara positiva saker att säga om den än så länge iaf! men det kan kanske bero på att jag tidigare har kuskat runt på en vn 800,

en liten fråga bara som nån kanske kan svara på, hur f*n sitter sadeln fast? hur får jag loss den?
 

motormania

kawaowner
Gick med
26 Jan 2005
Ort
skåne
Hoj
kawa zx7r
Någon mer som haft problem med svampig frambroms på sin er-6:a ?

Bromshandtaget går att krama i princip ända in till styret.

Var på verkstad och luftade bromsarna men problemet kvarstår...(blev kanske lite bättre)

Testade att känna på bromsen på en ny Er-6:a i en affär och det var som natt och dag. Bromsen tog distinkt efter någon cm.

Killen på verkstan tror att byte till stålomspunna slangar skulle förbättra situationen (åtminstonde något).

Någon som känner till detta :confused:

Hi, har samma problem med min. Har hört att man kan centrera framhjulet så att den sitter riktigt i mitten för att få något mer stumhet. tänkte kolla vid nästa däckbyte..
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Ang Power Commander

Nu har jag länsat tråden på info om power commander III och TBR slipon och kommit fram till följande... (rätta mig om jag har fel)

Billigaste sättet att införskaffa är via usa... t.ex. ninja 650 shop. Där kostar det avrundat:

Commander 265 $
TBR slipon colfiber 426 $

Summa: 691$ * 6.14 SEK = 4243SEK
+ SVENSK MOMS 25% = 5300 SEK
+ frakt och div avgifter = 6000 SEK

När allt är hemma och installerat så laddar du ner rätt "map" gratis från PCIII hemsida "M223-002 Two Brothers slip-on exhaust, Stock or aftermarket air filter ".

Då borde du slippa att mappa den för massa pengar. visst du kanske kan krama ut nån extra polle men är det värt det?

Du borde inte heller behöva köpa till O2 pluggen för 300 efterssom du "slipper" bänkningen??

Hur som om allt detta funkar som jag har förstått det så har du ca 7-10hk och ett snygg kolfiber slipon för 6000:-...

Borde vara ganska billigt altenativ?? :tummenupp
 

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
Nu har jag länsat tråden på info om power commander III och TBR slipon och kommit fram till följande... (rätta mig om jag har fel)

Billigaste sättet att införskaffa är via usa... t.ex. ninja 650 shop. Där kostar det avrundat:

Commander 265 $
TBR slipon colfiber 426 $

Summa: 691$ * 6.14 SEK = 4243SEK
+ SVENSK MOMS 25% = 5300 SEK
+ frakt och div avgifter = 6000 SEK

När allt är hemma och installerat så laddar du ner rätt "map" gratis från PCIII hemsida "M223-002 Two Brothers slip-on exhaust, Stock or aftermarket air filter ".

Då borde du slippa att mappa den för massa pengar. visst du kanske kan krama ut nån extra polle men är det värt det?

Du borde inte heller behöva köpa till O2 pluggen för 300 efterssom du "slipper" bänkningen??

Hur som om allt detta funkar som jag har förstått det så har du ca 7-10hk och ett snygg kolfiber slipon för 6000:-...

Borde vara ganska billigt altenativ?? :tummenupp

Som jag ser det så är du helt rätt ute. Kan bidra med några synpunkter:

1. Bra rörval; även om jag ibland tycker synd om grannarna så gillar jag mitt eget skarpt!

2: Du kommer att få en konstant lysande FI-lampa efteråt, dock utan att det påverkar prestandan. Kan åtgärdas med två motstånd om du är tekniskt kunnig, alternativt en VÄLDIGT lättmonterad adapter (från t.ex AVA MC) för 210 kr.

3: Du har PM. :tummenupp
 

Göte_Borg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
GBG
Hoj
Kawa 650 twin
halloj alla skrivare!
vill tacka för alla bra inlägg som har gjort att jag köpt en flångans er-6n (svart) och har en stor gottepåse att skruva på bla puckar, stylespeglar, arrow slip-on, biltema crosstyret, miniblinkerskit osv..
har även lite planer på att kladda på fälgstripes i vitt tror det gör sig bra på 08:ans svarta fälgar men är rädd för att dom blir smutsiga på nolltid och bara liknar skit. någon med stripes som kan dela med sig av sina erfarenheter?
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Som jag ser det så är du helt rätt ute. Kan bidra med några synpunkter:

1. Bra rörval; även om jag ibland tycker synd om grannarna så gillar jag mitt eget skarpt!

Rörvalet föll sig naturligt så fort jag såg det och några grannar har jag ej då jag bor mitt i skogen :yoparty

Som jag ser det så är du helt rätt ute. Kan bidra med några synpunkter:

2: Du kommer att få en konstant lysande FI-lampa efteråt, dock utan att det påverkar prestandan. Kan åtgärdas med två motstånd om du är tekniskt kunnig, alternativt en VÄLDIGT lättmonterad adapter (från t.ex AVA MC) för 210 kr.

Är det 02 adaptern eller?? speca gärna lite närmare så jag kan inhandla den med! :tummenupp
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Är man tvungen att använda o2 adaptern? på vissa av mapparna står det att man ska ha lambdan bortkopplad och adapter i men på andra står det inget.. ska man tolka det som att det bara är att ladda i mappen o köra?.... känns trots allt bättre att ha lamdan kopplad så den systemet kan göra lite korrigeringar om det skulle behövas.
Varför skulle man behöva två motstånd om man kopplar förbi den? på andra märken behöver man bara ett motstånd på 330ohm?
 

Doable

FacePlant[NkpG]
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Wanda & Lill-Babs
...har även lite planer på att kladda på fälgstripes i vitt tror det gör sig bra på 08:ans svarta fälgar men är rädd för att dom blir smutsiga på nolltid och bara liknar skit. någon med stripes som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Hello!
Jag kör med vita stripes och tycker inte de blir särskilt smutsiga, även med nysmörjd kedja ens. Kör iofs inte när det är blött ute.
Grattis tilll nya hojen förresten!
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
... Jag tankade nu iaf idag, hellt fullt, fick i 10.2 liter när den hade lyst gult i över 4 mil, nollställt trippen nu med så det ska bli intressant o se när lampan lyser igen.

Lite siffror; pumpen stannade på 10.86 liter igår när jag tankade då hade jag kört ca 26 mil. Lampan hade inte tänds sig innan dess.

Förra året tog jag en dagstur på drygt 32 mil på en tank. Bara landsväg iofs men man låg inte direkt i 70/90 som de där runda organgeröda plåtarna visar :rolleyes:

Schyst bild! :tummenupp

//Fredrik
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top