ER6-tråden

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Undrar varför det negativa inställning mot MCHUSET(i Malmö), jag handlar hos de sen många år tillbaka men aldrig kännt något negativ. är d attityden eller?
En som bara undrar:va .
glad sommar!:yoparty :yoparty

Det går bra så länge du inte har köpt hoj av de.
Men när du väl har det så är de otrevliga och struntar i dig.
Till och med när man har bokat tid att hämta sin nya hoj skiter de i en.
Och bara strular med papper och till sist säger han här har du hojen hej då.
Man får själv hämta den på lageret och rulla ut den. Det är inte service.
 

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
Är det nån här på forumet som bytt tändningslås på sin hoj?
Låset verkar sitta "popnitat" fast, dvs det verkar som att man måste borra bort det, men frågan är ju hur får jag dit det nya låset sen?
Superlim?:confused:
 

maximus78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki Er6n -06 ABS
Slänger ut frågan igen. Jag funderar på att köpa vindrutan till ER6n men är det någon som kört både med och utan och kan delge sina åsikter om den tar bort vinden bra och i vilka farter det handlar om i sa fall.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Är det nån här på forumet som bytt tändningslås på sin hoj?
Låset verkar sitta "popnitat" fast, dvs det verkar som att man måste borra bort det, men frågan är ju hur får jag dit det nya låset sen?
Superlim?:confused:

antar att det sitter som på min förra kawa... några slags skruvar som man drar till skallen går av och det blir en spetsig del kvar som ingen kan skruva väck så lätt.
Tror jag använde ett litet dorn för att lossa skruvarna, tog en stund!!
Borde gå att beställa nya skruvar hos kawasaki, men har låset blivit så slitet redan?
ev kan du dra dit det med insexskruvar o borra lite i skruvarna sen så dom blir runda inuti, å andra sidan är det ingen som vet att det sitter vanliga skruvar där så ingen kommer försöka lossa låset.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Beg er-6

har hittat en ER6a -07 (ABS) med 60mil på mätaren för 50k är det rimligt? Ska man pruta en aning kanske?

MC-huset i Malmö gav mig 5000:- rabatt på en ny er6a + att det skulle börja någon ny säljdeal på måndag i stil med den förra som var att man fick köpa tillbehör för 7000:-. Sen också med tanke på att jag får vagnskadan på köpet och en helt splitter ny hoj för ett par tusen mer gör ju att man kanske funderar på att åka till MC-huset istället och casha ut en sprillans ny! :) Vad säger ni? Skulle ju i slutändan inte bli speciellt mycket dyrare med en helt ny.

Ta en titt hos Stibix i Borås www.stibix.se , http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=59A0D39E955456&look=stibixborasmc , Har precis bytt in min er-6f uttagen 08:a med 2 års garanti samt 10 månaders vagnskada kvar, anledningen till att vi bytte till z750 är att frugan åker med en hel del längre sträcker och hon satt inte så bra.
Annars var jag mer än nöjd.
Hojjen är som ny och servicen samt priser hos dem är kanon.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Slänger ut frågan igen. Jag funderar på att köpa vindrutan till ER6n men är det någon som kört både med och utan och kan delge sina åsikter om den tar bort vinden bra och i vilka farter det handlar om i sa fall.

skicka pm till m@xe och fråga :tummenupp
 

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
antar att det sitter som på min förra kawa... några slags skruvar som man drar till skallen går av och det blir en spetsig del kvar som ingen kan skruva väck så lätt.
Tror jag använde ett litet dorn för att lossa skruvarna, tog en stund!!
Borde gå att beställa nya skruvar hos kawasaki, men har låset blivit så slitet redan?
ev kan du dra dit det med insexskruvar o borra lite i skruvarna sen så dom blir runda inuti, å andra sidan är det ingen som vet att det sitter vanliga skruvar där så ingen kommer försöka lossa låset.

Jag får kolla upp det, hojjen ska ju in på 600 mila service på tisdag så får höra med dom hur det sitter fast.
Låset är väldigt slitet men inte pga normal användning utan pga skruvmejsel... :mad:
 

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
Jag får kolla upp det, hojjen ska ju in på 600 mila service på tisdag så får höra med dom hur det sitter fast.
Låset är väldigt slitet men inte pga normal användning utan pga skruvmejsel... :mad:

Hänt mig också! :mad: Kunde konstatera att nytt lås till sadel+styre skulle kosta nånstans runt 2.300 och att det är DJ-IGT besvärligt att byta styrlåset själv så jag tog det på försäkringen. Då ingick bärgning till verkstaden också...
 

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
Hänt mig också! :mad: Kunde konstatera att nytt lås till sadel+styre skulle kosta nånstans runt 2.300 och att det är DJ-IGT besvärligt att byta styrlåset själv så jag tog det på försäkringen. Då ingick bärgning till verkstaden också...

2610kr (inkl tanklås) skulle jag få betala för en ny låssats, nu blev det 1250kr från skroten för samma delar så det är väl ok.
Har bytt tanklocket och sadellåset nu så imorrn åker borren fram till tändningslåset. :yoparty
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
God kväll!

Läst lite angående tank och FUEL + lamp frågor tidigare men jag ställer en fråga jag med, som stör mig lite.

Varje gång jag har tankat fullt, åker runt 12-15 mil då börjar min FUEL text samt lampan att blinka, sen kör jag runt 3 mil till kanske och lampan lyser konstant, då antar jag att det är dags att tanka?

Jag åker och tankar, till min förvåning så slår pumpen ifrån vid 8.5 liter, dvs runt halva tanken får den bara i när man förväntar sig att 12 liter LÄTT ska gå i, så frågan är, ska det vara så här, för det är lite störande att det känns som att man måste tanka hela tiden och man inte vågar chansa.

Reserven ska la vara runt 3 liter eller har jag fel?

Tacksam för feedback!
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
12 bör gå i om lampan lyser, japp!

Åker runt 26-27 innan min lampa blinkar och strax därefter lyser, men jag kommer längre och längre på varje tank känns det som.

Räknar du med att du ska kunna åka runt 30 mil på en 15literstankning så kan du ju inte bli stående.

Eller... så tar du en flaska med soppa i ryggan och åker ut och kör slut på tanken helt, från full tank... så vet du precis hur långt du kommer, tanka i flarran och stick och tanka. :)
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
12 bör gå i om lampan lyser, japp!

Åker runt 26-27 innan min lampa blinkar och strax därefter lyser, men jag kommer längre och längre på varje tank känns det som.

Räknar du med att du ska kunna åka runt 30 mil på en 15literstankning så kan du ju inte bli stående.

Eller... så tar du en flaska med soppa i ryggan och åker ut och kör slut på tanken helt, från full tank... så vet du precis hur långt du kommer, tanka i flarran och stick och tanka. :)

Ahhh du e smart du grabben! :)

Får köra på petflaska varianten tror jag, jag gör en "Seinfeld" när Kramer lånar en hyrbil och ska se hur långt den kan åka på en tank haha.

Låter ju sjukt att du kan åka så långt innan din lampa lyser iaf, får kolla detta, kanske nämna det vid 600 servicen om 150 mil. :)

Ska tanka fullt sen nollställa trippen och se, tack igen!
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Ahhh du e smart du grabben! :)

Får köra på petflaska varianten tror jag, jag gör en "Seinfeld" när Kramer lånar en hyrbil och ska se hur långt den kan åka på en tank haha.

Låter ju sjukt att du kan åka så långt innan din lampa lyser iaf, får kolla detta, kanske nämna det vid 600 servicen om 150 mil. :)

Ska tanka fullt sen nollställa trippen och se, tack igen!

Min får oxå i sig 12 liter när lampan tänds men det där att den blinkar verkar vara en årsmodellgrej, min tänds direkt.. eller vad menar ni med blinka? att den är tänd en stund och sen släckt en stund? tror isf på att det beror på skvalpningar i tanken.
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Nu när jag ändå är i farten...

Är det mycket pill med att byta styre, något speciellt man ska tänka på?
Inga problem med att kablar och annat räcker vid byte, något speciellt sätt man ska byta det på? :)

Ja, lika bra att fråga då jag aldrig direkt har "pillat" med hojen, bara bytt slipon, satt på krashpuckar och ränsat baken.

Tacksam för svar!

Mvh
Micke

Min får oxå i sig 12 liter när lampan tänds men det där att den blinkar verkar vara en årsmodellgrej, min tänds direkt.. eller vad menar ni med blinka? att den är tänd en stund och sen släckt en stund? tror isf på att det beror på skvalpningar i tanken.


Nja alltså, när lampa lyst och texten FUEL har blinkat ettag och jag åker till macken, då får jag bara i runt 8½ liter, fast lampar har lyst länge, men det jag menade är att det borde ju gå i MINST 12 liter om det ska "stämma"?

För känns så sjukt att den tänds och lyser så länge när det är över 6 liter kvar.

Det jag menade med att blinka är att när min tank ska ge mig första varningen så blinkar min bensin ikon samt så syns/blinkar texten FUEL där det normalt visar klocka/trip etc, sen håller det på så allt oftare ju längre jag åker på "reserven", sen så slutar texten att visas och bensin ikonen lyser konstant istället.

Inte så för alla?
 
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
nä för mig tänds lampan konstant direkt och texten fuel börjar blinka när jag förbrukat 12 liter ungefär, fram tills dess är det ingenting om det inte skvalpar till i tanken tillfälligt vid nån inbromsning... rätt skumt att det inte är lika.
 

momento76

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Malmköping
Hoj
kawasaki er6n gpz 550 ktm 125exc
Slänger ut frågan igen. Jag funderar på att köpa vindrutan till ER6n men är det någon som kört både med och utan och kan delge sina åsikter om den tar bort vinden bra och i vilka farter det handlar om i sa fall.

kåpan är mer kosmetisk än bra all luft samlas vid hjälmen med mer vindbrus som följd.
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Svampiga bromsar

Någon mer som haft problem med svampig frambroms på sin er-6:a ?

Bromshandtaget går att krama i princip ända in till styret.

Var på verkstad och luftade bromsarna men problemet kvarstår...(blev kanske lite bättre)

Testade att känna på bromsen på en ny Er-6:a i en affär och det var som natt och dag. Bromsen tog distinkt efter någon cm.

Killen på verkstan tror att byte till stålomspunna slangar skulle förbättra situationen (åtminstonde något).

Någon som känner till detta :confused:
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Låter ju sjukt att du kan åka så långt innan din lampa lyser iaf, får kolla detta, kanske nämna det vid 600 servicen om 150 mil. :)

Så sjukt är det inte egentligen, mer sjukt om den skulle börja lysa före 24 mil tycker jag. :)

15 liter tank, 3 liter reserv, 24 mil á 0.5L/Mil, innan tanklampan börjar lysa, den ska väl iaf inte dra mer än halvlitern om den är inkörd och man inte medvetet är ute o buskör bort bensinen. :)

Hayabusan drog väl 0.6x såg jag i Allt Om MC, vore fan om inte våran lilla bas-geting skulle dra under halvlitern. :
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Så sjukt är det inte egentligen, mer sjukt om den skulle börja lysa före 24 mil tycker jag. :)

15 liter tank, 3 liter reserv, 24 mil á 0.5L/Mil, innan tanklampan börjar lysa, den ska väl iaf inte dra mer än halvlitern om den är inkörd och man inte medvetet är ute o buskör bort bensinen. :)

Hayabusan drog väl 0.6x såg jag i Allt Om MC, vore fan om inte våran lilla bas-geting skulle dra under halvlitern. :

Hehe ne sant. menar bara att just DU kan åka så långt när min lyser så tidigt om man jämför med din. :)

Jag tankade nu iaf idag, hellt fullt, fick i 10.2 liter när den hade lyst gult i över 4 mil, nollställt trippen nu med så det ska bli intressant o se när lampan lyser igen.
-------------
OBS! Kolla gärna mitt inlägg tidigare angående styre... vore skoj om någon har någon erfarenhet.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Kan göra detsamma, tankade fullt inne i stan. Resultat fås om några dagar. :)

Tog f.ö och plockade bort insatsen i GPR'en nyss... igen, pallar fan inte att åka utan det där sköna basljudet, fast nu är ju polisen på G och plockar hojar som stör friden här i Sundsvall, så vi får väl se hur det går.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top