ER6-tråden

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
Nån som har läst "långtestet" av ER-6 i tidningen Motorrad? Har försökt hitta tidningen, alternativt artikeln online, utan någon större framgång.. :huvet Skulle vara kul att läsa.
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Nån som har läst "långtestet" av ER-6 i tidningen Motorrad? Har försökt hitta tidningen, alternativt artikeln online, utan någon större framgång.. :huvet Skulle vara kul att läsa.

Jopp...har läst den.

2400: En cylinder misständer
11 177: Kylvattenläckage, slangklämma lös
20 900: Motorn varvar dåligt, FI-lampa lyser ibland
22 685:Avgassystem, elektronikbox, drivpaket, bromsbelägg fram utbytta
24 225:Styrlager justerat, skyltbelysning bytt
31 008: Defekt tändningsnyckel utbytt
46 787:Topplockspackning, cylinderfotspackning, och tätning i avgassystem utbytt.

Genomsnittförbrukningen låg på 0,5 L/mil
Totalkostnader ( inkl bensin ): 68 446 kr
Kostnad /km med värdeminskning: 1,77 kr

Trots ( tycker jag ) många brister så hamnar den på delad 3:e plats ( med BMW K 1200 S ) av 18 testade hojjar.
 

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
Jopp...har läst den.

2400: En cylinder misständer
11 177: Kylvattenläckage, slangklämma lös
20 900: Motorn varvar dåligt, FI-lampa lyser ibland
22 685:Avgassystem, elektronikbox, drivpaket, bromsbelägg fram utbytta
24 225:Styrlager justerat, skyltbelysning bytt
31 008: Defekt tändningsnyckel utbytt
46 787:Topplockspackning, cylinderfotspackning, och tätning i avgassystem utbytt.

Genomsnittförbrukningen låg på 0,5 L/mil
Totalkostnader ( inkl bensin ): 68 446 kr
Kostnad /km med värdeminskning: 1,77 kr

Trots ( tycker jag ) många brister så hamnar den på delad 3:e plats ( med BMW K 1200 S ) av 18 testade hojjar.

:tummenupp Schysst mannen.
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
testade en er6n idag och jag är väl inte jättelyrisk direkt men det var en trevlig hoj! Kalasbra inne i stan, hann dessvärre inte testa några slingriga vägar där jag kan tänka mig att den gör bra ifrån sig!

Det jag kände saknades var lite mer ös men enligt säljaren så gjorde slip-on + luftfiler och mappningen jäkligt stor skillnad!

Det står mellan en R1 -03 och en ER6a, låååågiskt va? :) (inte lika lågt som glocalnet...). Tror det lutar mot ER6an trots allt, den ska få en vettig chans!

:yoparty
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Tjenare rajders!

Behöver tips på ett nytt styre, har ju läste lite om "orginal" styret man kan köpa, eller det som finns på MCWEB o så, dock så är ju deras styrändar slut till just det styret, lite bredare och lite rakare jag är sugen på, har hört nått om Biltema?

Kan ni länka till de styret ni har köpt där för jag är lite osäker på vilket det är, ingår styrändar eller köper man det också där?

Tacksam för svar!
 

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
testade en er6n idag och jag är väl inte jättelyrisk direkt men det var en trevlig hoj! Kalasbra inne i stan, hann dessvärre inte testa några slingriga vägar där jag kan tänka mig att den gör bra ifrån sig!

Det jag kände saknades var lite mer ös men enligt säljaren så gjorde slip-on + luftfiler och mappningen jäkligt stor skillnad!

Det står mellan en R1 -03 och en ER6a, låååågiskt va? :) (inte lika lågt som glocalnet...). Tror det lutar mot ER6an trots allt, den ska få en vettig chans!

:yoparty

I hear you! :nicka Sneglade själv på Er-6:an och en R6 '01. Men sen, när jag kollade försäkringen, blev det plötsligt ett väldigt lätt val! Bra hojar du har kollat på i alla fall - lycka till med väljandet! :tummenupp
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Är du ute efter draget på rakorna är nog inte er6 nåt för dig, tror inte pc3 eller nåt annat hokus pokus kommer göra den spännande på motorvägen, men när det gäller småvägar och smidighet rockar den som en sporthoj aldrig kommer göra.
vad gäller gäller skillnaden i försäkringspengar som du kan bekosta en hel semester med så har inte en R1 nåt att komma med hur rolig den än är på motorvägen.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Tjenare rajders!

Behöver tips på ett nytt styre, har ju läste lite om "orginal" styret man kan köpa, eller det som finns på MCWEB o så, dock så är ju deras styrändar slut till just det styret, lite bredare och lite rakare jag är sugen på, har hört nått om Biltema?

Kan ni länka till de styret ni har köpt där för jag är lite osäker på vilket det är, ingår styrändar eller köper man det också där?

Tacksam för svar!

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1681&iItemId=135254

Är lite ljusare än vad det ser ut på bilden.
Styrändar får du köpa till, men biltemas är inte särskilt snygga.

Annars finns även fatbar, fast det är i guld. Jag pulverlackade mitt i mattsvart :tummenupp
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
har hittat en ER6a -07 (ABS) med 60mil på mätaren för 50k är det rimligt? Ska man pruta en aning kanske?

MC-huset i Malmö gav mig 5000:- rabatt på en ny er6a + att det skulle börja någon ny säljdeal på måndag i stil med den förra som var att man fick köpa tillbehör för 7000:-. Sen också med tanke på att jag får vagnskadan på köpet och en helt splitter ny hoj för ett par tusen mer gör ju att man kanske funderar på att åka till MC-huset istället och casha ut en sprillans ny! :) Vad säger ni? Skulle ju i slutändan inte bli speciellt mycket dyrare med en helt ny.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det är faktiskt lite korkat av Kawa att på en så billig hoj ha både ett kanonbra försäkringssamarbete med Bilsport & MC *och* tillbehör för 7.000 kr. Det ger precis effekten ovan att folk köper nya hojar i stället för ett år gamla vilket i sin tur gör att andrahandsvärdet rasar trots att efterfrågan är stor.

word :) men var ska man vända sig istället? här i skåne d.v.s.

Br Hörbergs, Löddeköpinge.
 
Last edited:

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
ringde dem precis, de visste inget om någon ny kampanj men det gjorde dom visst på MC-huset men men jag vet inte.

Brukar hojhandlarna ofta ge rabbatt om han handlar kontant hos dem (utan inbyte d.v.s.)?

Om jag skulle kunna lyckas pruta ner en begagnad 07a med 50mil på mätaren till 48k så bara måste det ju vara en bra deal :) Verkar dock som om ER6orna är väldigt svårsålda för tillfället, bra för mig, dåligt för dem som säljer :D
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Det är faktiskt lite korkat av Kawa att på en så billig hoj ha både ett kanonbra försäkringssamarbete med Bilsport & MC *och* tillbehör för 7.000 kr. Det ger precis effekten ovan att folk köper nya hojar i stället för ett år gamla vilket i sin tur gör att andrahandsvärdet rasar trots att efterfrågan är stor.

Eller smart? :va

Folk (inkl. mig själv) får skylla sig själv om man säljer sin efter bara ett år :)
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Undrar varför det negativa inställning mot MCHUSET(i Malmö), jag handlar hos de sen många år tillbaka men aldrig kännt något negativ. är d attityden eller?
En som bara undrar:va .
glad sommar!:yoparty :yoparty

tror det räcker att åka dit så förstår du vad de menar. jag har varit 2 gånger och varje gång blev totalt hänförd av att man kan ha en så SJUKT dålig service. Igår var jag tvungen att bli förbannad på dem för att de skulle hjälpa mig, gick säkert 8 personer som jobbade där och INGEN kommer ens fram och frågar om man vill ha hjälp, sjukt dåligt.

Fick dock prata med ägaren igår och han var riktigt trevlig! ökade fötroendet något.
 

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Ort
Åkarp
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
säger som herge, de verkar inte jobba där FÖR kunden.
Känns nästan som att de bedriver någon annan slags verksamhet och att man skall vara tacksam om man får hjälp.
Vet att flera av mina kompisar är duktigt less på dem med.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top