ER6-tråden

wohlan

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Borås
Hoj
2006, Kawasaki Er6f
Har de senaste veckorna tagit mitt förhållande med hojen... till en djupare nivå ... :)va) och det förvånar mig faktiskt att man fortfarande, efter två långa säsonger, fortfarande suckar åt dess skönhet och har så FÖRBANNAT kul med den. Hur känner ni andra? Känner ni att ni "växer ur" hojen eller tröttnar?
edit: tillägg

Ställde av min igår.:tummenner Inte kul. Detta blev en riktigt bra sommar med er6 an, kan inte påstå att jag känner att jag vuxit ur den alls, snarare vuxit fast på den. Så kul man kan ha för så lite pengar. Köpte den i början av sommaren så jag har bara haft den en sesång. Visst man hänger inte med en sporthoj, men då får man köpa nått annat. Har inte åkt så här mycket nånsin. Nu har det även varit kul att pendla till jobbet. Men men nu får man väl nöja sig med att skruva och tvätta den i vinter.

Två frågor? Nån som har biltema "depåstöd"??? Passar det till er6? :confused:
Och hur brett bakdäck vågar man sätta på???
Det blev visst 3 frågor... :)
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Ställde av min igår.:tummenner Inte kul. Detta blev en riktigt bra sommar med er6 an, kan inte påstå att jag känner att jag vuxit ur den alls, snarare vuxit fast på den. Så kul man kan ha för så lite pengar. Köpte den i början av sommaren så jag har bara haft den en sesång. Visst man hänger inte med en sporthoj, men då får man köpa nått annat. Har inte åkt så här mycket nånsin. Nu har det även varit kul att pendla till jobbet. Men men nu får man väl nöja sig med att skruva och tvätta den i vinter.

Två frågor? Nån som har biltema "depåstöd"??? Passar det till er6? :confused:
Och hur brett bakdäck vågar man sätta på???
Det blev visst 3 frågor... :)

Du som bor i borås åker givetvis upp till verktygsboden och köper stöd, precis som jag har gjort. Dom är la en hundring dyrare men mycket "rejälare" tycker jag och passar bra på er-6.
 

wohlan

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Borås
Hoj
2006, Kawasaki Er6f
Du som bor i borås åker givetvis upp till verktygsboden och köper stöd, precis som jag har gjort. Dom är la en hundring dyrare men mycket "rejälare" tycker jag och passar bra på er-6.

Jasså har verktygsboden sånt. Kanske värt att lägga en hunka till då, Ska åka o kolla i veckan. Tackar :tummenupp

Edit - Slipper man åka till göteborg oxå. :gnissla
 

jokkeh

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Ort
08
Hoj
ER6f
har också funderat på depåstöd, är det nödvändigt för vinterdvalan eller går det bra att ställa hojjen på sidostödet en längre tid?
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Nu har jag satt på 13 drev fram ;) Hoppas på att jag även kan gasa upp den på 3:an nu! Återkommer efter provtur...
 

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
261
Hoj
KTM 950 SMR
Kablarna är bara att testa, koppla ihop två först o testa, händer inget om det är fel funkar inte bara, kör du med dioder så måste du byta relä men byter du bara rakt av till liknande som redan sitter på så slipper du byta.
Relät sitter förövrigt under vänster framkåpa iaf på -07 modellen, kolla annars på en springskiss över hojen.

Skylten så har du helt rätt i, du måste borra hål i den.

Det är ingen fara att det blir kortslutning då om man nu skulla lödda ihopa fel kablar med varandra ?
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Det är ingen fara att det blir kortslutning då om man nu skulla lödda ihopa fel kablar med varandra ?

Varför löda dem direkt, tvinna ihop kablarna bara på ena lampan och testa, inte jätte svårt hehe o nej det kan inte kortslutas, är ju likström.
 

Göte_Borg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
GBG
Hoj
Kawa 650 twin
Jag måste säga att jag tycker dom har lyckats helt perfekt med den nya uppdateringen av Er6an, speciellt N-modellen. Den har liksom fått en mera påkostad look, alla små detaljer som tidigare såg lite billiga ut är borta. Ta passagerar handtagen bara.

Har man hittat ett vinnande koncept så ska man väl utveckla det och försöka ligga i topp och inte bara leva på gamla meriter. Visst det gynnar ju absolut inte andrahandsvärdet på min hoj men jag tycker att kawa har lyckats kalasbra, skulle inte tacka nej till en -09

angående passagerarhandtagen så var ju det en av de bästa detaljerna på 06-08 -att man så enkelt kunde ta bort dom och få en mycket cleanare look baktill! det är ju kört på 09 vad jag har förstått..

vidare vet jag inte om det är en vanesak men digital varvräknare och analog hastighet känns i mina ögon väääldigt fel! jag är toknöjd med 2008an och iställer för att köpa nytt som jag som inte har råd med pga studier så blir det pcIII, luftfilter o bänken i vinter, arrow sitter redan på.

när det blir nytt blir det förmodligen z1000, z750 går fetbort! tråkigare karaktär på motor har jag sällan provat!

tack alla för inläggen som bidragit till läsningen under sommar o vår! ses nästa år då med 15 hk extra :)
 

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
261
Hoj
KTM 950 SMR
Varför löda dem direkt, tvinna ihop kablarna bara på ena lampan och testa, inte jätte svårt hehe o nej det kan inte kortslutas, är ju likström.

Tack för hjälpen :) Var ju inga som helst problem var bara lite orolig att det skulle bli kortslutning ifall jag koppla fel.
 

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Två frågor? Nån som har biltema "depåstöd"??? Passar det till er6? :confused:
Och hur brett bakdäck vågar man sätta på???
Det blev visst 3 frågor... :)

Jag köpte depåstödet på Biltema. Funkar fint. Däremot vill jag hellre ha ett med "krokar" då det är smidigare att ställa upp hojen med. Köpte "bobbins" så nu fattas bara stödet. Men att betala 1500.- för ett sådant är jag inte beredd på.
Biltema stödet funkar som sagt men bromskabeln bak sitter lite dumt till så man får flytta fram stödet en bit vilket gör att däcket inte kommer mer än precis ovanför backen.
 

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Jag köpte depåstödet på Biltema. Funkar fint. Däremot vill jag hellre ha ett med "krokar" då det är smidigare att ställa upp hojen med. Köpte "bobbins" så nu fattas bara stödet. Men att betala 1500.- för ett sådant är jag inte beredd på.
Biltema stödet funkar som sagt men bromskabeln bak sitter lite dumt till så man får flytta fram stödet en bit vilket gör att däcket inte kommer mer än precis ovanför backen.

Har också biltemas depåstöd och där man egentligen vill lyfta sitter det en bromskabel. Har dock testat att lyfta bakom fästena för bobbinerna och det funkar bra men blir kanske lite ostadigt om den ska stå ett tag. Annars går det som sagt utmärkt att lyfta en bit fram på svingen.

Alltså, biltemas stöd är mycket prisvärt men får man ett stöd med krokar för några hundra mer så kan det nog vara värt det. Eller, kan man köpa krokar till biltemas stöd?
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Haha jag har gått el ja men inte det jag arbetar inom :D
Ne men menar bara att det händer inget, lampan lyser bara inte!

Aha, du menade så. Missförstod dig där...

Annars går det lika bra att ordna kortslutning med likström, prova att koppla en startkabel mellan batteripolerna så får du se på fyrverkeri..
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
har också funderat på depåstöd, är det nödvändigt för vinterdvalan eller går det bra att ställa hojjen på sidostödet en längre tid?

Nödvändigt för vintern är det inte, min hoj stod på stödet hela förra vintern utan problem. Men köp ett depåstöd ändå, bara att smörja kedjan är bra mycket enklare och snabbare. Jag köpte ett depåstöd med bobbiner för ett tag sen och inser nu att man skulle gjort det tidigare.
Hojen ser sätt kaxig ut när den står uppställd på depåstödet. :yoparty

//Fredrik
 

tedrob

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER6-f med G&G
Uuh. Illa kompis. Blir det privatverkstad eller har du helförsäkrat? Vad hade du för ställ? Lite :fattartil att du gled så långt på asfalet i så pass "låg" fart.edit: tillägg

Har helförsäkrat så det är ingen fara.
Jag har/hade ett allvädersställ, märket tror jag är ORINA.
Jag blev mycket imponerad av hur lite som gick sönder på det efter en sådan åktur.
Det vart bara några småhål i ytterfickorna och så var det några sömmar som sprack.

Trodde inte det var sant när jag pratade med verkstade - 22000 + moms. Sug på den!

Hojen borde bli klar nästa vecka. :yoparty
 
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Ställde av min igår.:tummenner Inte kul. Detta blev en riktigt bra sommar med er6 an, kan inte påstå att jag känner att jag vuxit ur den alls, snarare vuxit fast på den. Så kul man kan ha för så lite pengar. Köpte den i början av sommaren så jag har bara haft den en sesång. Visst man hänger inte med en sporthoj, men då får man köpa nått annat. Har inte åkt så här mycket nånsin. Nu har det även varit kul att pendla till jobbet. Men men nu får man väl nöja sig med att skruva och tvätta den i vinter.

Två frågor? Nån som har biltema "depåstöd"??? Passar det till er6? :confused:
Och hur brett bakdäck vågar man sätta på???
Det blev visst 3 frågor... :)

170 bakdäck är det många på amerikanska forum som kör med. dock med annan profil.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top