ER6-tråden

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Någon som har några erfarenheter av RAASK slipon till er-6... Ljudmässigt, prestandamässigt, avgasknallar osv?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag & frugan är lite inne på att dela på en ER-6. Har aldrig kört en hoj med ABS men det är säkert en bra grej men känns lite som falsk trygghet. Vad säger ni?

Det som är skönt är att man får vagnskadegaranti på 1år så man bara behöver köra halvförsäkring.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag & frugan är lite inne på att dela på en ER-6. Har aldrig kört en hoj med ABS men det är säkert en bra grej men känns lite som falsk trygghet. Vad säger ni?

ABS slår vanliga bromsar för 95% av alla förare och på de flesta underlag. Däremot måste man ju komma ihåg att dess enda funktion är att förhindra att hjulen låser sig vid inbromsning, resten måste du sköta själv. Har du för hög fart in i en kurva så kommer du ha för hög fart ner i diket eller mötande körfält oavsett om du har ABS eller inte.

Förutom de som kör grushojar eller på bana så är ABS ett klokt val för resten. Än så länge har jag inte hört om olyckor som berott på ABS. Däremot tror jag vi är många som hållit oss upprätt tack vare ABS.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ABS slår vanliga bromsar för 95% av alla förare och på de flesta underlag. Däremot måste man ju komma ihåg att dess enda funktion är att förhindra att hjulen låser sig vid inbromsning, resten måste du sköta själv. Har du för hög fart in i en kurva så kommer du ha för hög fart ner i diket eller mötande körfält oavsett om du har ABS eller inte.

Förutom de som kör grushojar eller på bana så är ABS ett klokt val för resten. Än så länge har jag inte hört om olyckor som berott på ABS. Däremot tror jag vi är många som hållit oss upprätt tack vare ABS.

Tackar.
Nja nu är jag van med grus men frugan ska ju också kunna använda den. Nu var det 13 år sedan jag tog kortet men kör de fortfarande bromsövningar i olika hastigheter?

Ni som har bytt styre till t,ex fatbar, vad är det för storlek på över/underfallen om det är adapter för att kunna få ditt en 28mm?
 

BigT

Guest
...
Förutom de som kör grushojar eller på bana så är ABS ett klokt val för resten. Än så länge har jag inte hört om olyckor som berott på ABS. Däremot tror jag vi är många som hållit oss upprätt tack vare ABS.

Har nu sett i flera sammanhang att det skulle vara ett problem med ABS när man kör på grus, men jag förstår inte vad problemet skulle vara. Det borde väl tvärtom vara toppen med ABS på grus, eller...? Nån som kan förklara? :confused:
 

Preben.

Medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Vollsjö
Hoj
er-6n me abs
Har nu sett i flera sammanhang att det skulle vara ett problem med ABS när man kör på grus, men jag förstår inte vad problemet skulle vara. Det borde väl tvärtom vara toppen med ABS på grus, eller...? Nån som kan förklara? :confused:


Jag har kört en dek grusvägar med min,o abs har gjort det mkt roligare att köra,,bara ösa o sen kliva på bromsarna för fullt :D peppar peppar så har inte abs:en svikit än,, er-6:an e en kul hoj på grusväg,går att köra på rätt bra :tummenupp
 

oskobe

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Svinninge
Hoj
R1200GS
Har nu sett i flera sammanhang att det skulle vara ett problem med ABS när man kör på grus, men jag förstår inte vad problemet skulle vara. Det borde väl tvärtom vara toppen med ABS på grus, eller...? Nån som kan förklara? :confused:

Utan ABS så gräver framhjulet ner sig i gruset och "vallen" som bildas framför i däcksmönstret hjälper till att öka bromsverkan. Med ABS så släpper bromsen innan ngn vall bildas vilket innebär att hjulet kommer att rulla uppe på rullgruset. Det förutsätter dock att du är ganska bra på att bromsa utan ABS och inte är rädd för att låsa upp framahjulet då och då...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det borde väl tvärtom vara toppen med ABS på grus, eller...?

Det förutsätter dock att du är ganska bra på att bromsa utan ABS och inte är rädd för att låsa upp framahjulet då och då...

Precis som oskobe säger.
För de som har stor erfarenhet av grusbus så kan ABS göra att deras inbromsningar blir ineffektivare men för den stora merparten av oss kommer ABS:en istället hålla oss på två hjul om vi kör på grus (och alla andra underlag).
För oss glada gatuamatörer kommer ABS snarare göra att vi bromsar effektivare eftersom man med ABS faktiskt vågar bromsa fullt på grus. Det vågar iaf inte jag göra utan ABS på grus så den där teoretisk förlusten i bromsverkan är i mitt fall inget annat än teoretisk eftersom jag med troligen skulle släppa bromsen så fort jag kände att framhjulet börjar låsa sig.


Egentligen finns det bara två kombinationer av förare + väglag där ABS får stryk och det är:
1. Banåkare + torr asfallt
2. Väldigt erfaren grusbuse + grus

På övriga underlag och med övriga förare kommer ABS vinna alla dagar i veckan.

Personligen övergår folks tveksamhet till ABS på hoj mitt förstånd. Det finns knappt en modern bil som inte har ABS.... Frågan är varför folk är så skeptiska när det handlar om hojar trots att det är så lätt att bromsa omkull sig eller bromsa för klent (av rädsla att bromsa omkull) med hoj...

Ibland tar sig jakten på hk/kg löjeväckande former eftersom cityföraren med 300mil om året på sin sporthoj inte skulle märka någon som helst skillnad av de extrakilo ABS:en skulle tillföra.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kanske vore bra för alla oavsett erfarenhet m ABS eller inte att gå en bromskurs inför sommaren.

Hyrde en Bmw GS650 för många år sedan för en tur upp till Dalarna, väl på grus så var jag tvungen att stänga av ABS pga min körstil. Dock var det irriterande även om man tryckte av ABS på en knapp så gick den till normalläge när man stängt av & satt på motorn, men det var bara att trycka på knappen igen för att stänga av ABS.

Hur mkt skyddar den lilla extra kåpan som man kan köpa till? Försöker övertala frugan att välja en naken istället för kåpa.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Kanske vore bra för alla oavsett erfarenhet m ABS eller inte att gå en bromskurs inför sommaren.
:tummenupp
Överväger att försöka ta mig iväg till en av SMCs broms & kurv-kurser i vår/sommar. Jag känner allt för ofta att jag stelnar till när det blir lite för "kurvigt" istället för att köra mer avslappnat och njuta mer.
 

BigT

Guest
...För oss glada gatuamatörer kommer ABS snarare göra att vi bromsar effektivare eftersom man med ABS faktiskt vågar bromsa fullt på grus. ...

Tack för alla synpunkter, Korvgubbe, Oskobe, Preben m.fl. :bow Jag är stärkt i min övertygelse att det är bättre med ABS än utan, för oss vanliga dödliga.
Trevlig kväll! :öl
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top