ER6-tråden

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
jag bytte styre mest pga jag blev så sjukt trött i axlarna när man kör inspirerat med mycket inbromsningar under lång tid.. och med det nya styret så blev det helt annorlunda.. plus att känslan över hojen blir en helt annan.. håller helt med om puch känslan över original styret..
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Avbeställ, åk till Stibix i Borås imorn, köp och åk hem.
De har kanonpriser, oslagbara, sjukt trevlig personal, kunniga, billiga på service ja bättre går inte.

Alla nya hojar hemma också!

Ett HETT tips bara!

tack för tipset! :tummenupp
Men ja var där nyss och de hade fått in den, de var bara monteringen kvar. Skulle få den Måndag eller Tisdag nästa vecka :)

En fråga: Funderar lite på att byta avgassystem. Men det finns Slip-On och så finns helsystem....skillnad? rätt så stor skillnad är det på priset iaf.

Sen så kollade jag in bikersneed efter singelcuts men det finns ju inte till er6?!
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
tack för tipset! :tummenupp
Men ja var där nyss och de hade fått in den, de var bara monteringen kvar. Skulle få den Måndag eller Tisdag nästa vecka :)

En fråga: Funderar lite på att byta avgassystem. Men det finns Slip-On och så finns helsystem....skillnad? rätt så stor skillnad är det på priset iaf.

Sen så kollade jag in bikersneed efter singelcuts men det finns ju inte till er6?!

Ahh skönt att det löste sig, Stibix är underbara som sagt.

Ja visst är det lite skillnad på slipon och helsystem men de gör inte så mycket på en er6 faktiskt. Köp istället då powercommander o filter istället det gör mer än helsystem.
Så slipon är att rekommendera för de pengarna o vill du har mer effekt så köp PCIII och filter.

Du måste nog ringa bikersneed som kuts till ER6, tror dom har kass uppdaterad hemsida bara, ring och hör med dem istället för det skall finnas.

Visa gärna någon bild på din nya skönhet när du får hem den. :tummenupp
 

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Kanske inte riktigt till denna tråd men ändå lite intressant då många första köpare kittar er6:an

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/blivande-mc-forare-maste-ga-riskkurs-1.12440

Man kan ju bli tungt less.. istället kanske man skulle satsa på att utbilda bilförare i samband med körkort. Lägga en timme på att få bilförare mer uppmärksamma för trotts att jag är relativt ny med mc kort så har jag fan stenkoll på det mesta i trafiken för att allt drabbar oss på hojj. När man sätter sig i en bil slår det som om och man förlitar sig mer på speglarna, instinktiva handlingar (ex du upptäcker en avfart lite för sent och svänger iallafall..) Så kanske skulle det läggas in en dag under utbildningen för att få in tänket på den stora massan och inte göra mc-kortet ändå dyrare! När jag tog fallskärmscertet lärde man sig behandla fel och lösa dem med minsta möjliga dödlighet. Enklast att få den stora mängden att fatta måste ju således vara att utbilda massan inte de få stackarna som blir ihjälkörda. Trotts allt är väl mc´s grundregel att ingen ser dig och alla vill dig illa.. eller har jag lärt mig fel?

Jaja nu blir det en söndagstur till Marsstrand tror jag ;)
 

S_T_A_N

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2008
Ort
Kävlinge
Hoj
ER-6f
Ta bort klistermärke

Hej

Jag stör mig på klistermärket som sitter mitt uppe på tanken men det sitter fast hårt som f... Är det någon som har tips på hur man får bort det utan att orsaka någon skada?
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Hej

Jag stör mig på klistermärket som sitter mitt uppe på tanken men det sitter fast hårt som f... Är det någon som har tips på hur man får bort det utan att orsaka någon skada?

Värmepistol... ha en bit ifrån bara o svep över o sen pilla med fingrarna..
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Körde licenskurs på Mittsverigebanan med min ER-6F idag, jäkligt roligt, funkade helt klart OK.
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Kollar lite efter en ER-6n nu till sommaren.
Finns ju inte jättemånga begagnade ute nu så som det fanns för ett tag sen.

Är denna något att ha till det priset?
Går det att göra mer på priset eller det är bara glömma?

http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_ER6_N_Obs_priset_21786693.htm

Har för mig att någon här i tråden jobbar på Johans MC i Göteborg.
Hur är den isf i skicket mm?

Något man bör se upp med vid ändå såpass många mil och hur ligger serviceintervallerna efter 1000 milars?
 
Last edited:

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Kollar lite efter en ER-6n nu till sommaren.
Finns ju inte jättemånga begagnade ute nu så som det fanns för ett tag sen.

Är denna något att ha till det priset?
Går det att göra mer på priset eller det är bara glömma?

http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_ER6_N_Obs_priset_21786693.htm

Har för mig att någon här i tråden jobbar på Johans MC i Göteborg.
Hur är den isf i skicket mm?

Något man bör se upp med vid ändå såpass många mil och hur ligger serviceintervallerna efter 1000 milars?


Jag tror att det är det priset som gäller, min hade gått strax under 800 och jag betalade ungefär vad du skulle få ge där. Jag handlade dock hos privatperson.

Lycka till, mycket bra hoj för överkomliga pengar. Nästa år fyller jag 30, kanske blir nått annat billigt då!
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
har äntligen fått min hoj, hämtade ut den idag! :)

Men har ni märkt att det piper lite grann från motorcykeln? trodde att jag hade tinituss ett tag när jag körde...men när jag stängde av hojen så slutade det pipa. märkligt. Och sen att det blir extremt varmt vid nedre delen av benet..känns faktist lite obehagligt när man kör längre sträcka. Har någon här märkt av de "problemen"?? Annars är jag nöjd hehe :)
 

Minier

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Södertälje
Hoj
650V-strom
Tjeer!

De där pipande ljudet du tänker på måste bara vara från bränslepumpen(?) och jag har det på min hoj åxå. Jag ska fråga om det går att göra ngt åt när hojen ska in på 100 mila service.
Varmt vid nedre delen av benet... Inget jag märkt ngt av. Höger eller vänster?
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Nu var man äntligen ägare till en Er6-n!
Det blev en svart/guld, alltså -06

Hela 90 mil på mätaren, skivbromslås, helt ny C-Tek laddare och ABS!

hela kalaset gick på 41 000:- helt klart överkommligt!

Over and out...
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Tjeer!

De där pipande ljudet du tänker på måste bara vara från bränslepumpen(?) och jag har det på min hoj åxå. Jag ska fråga om det går att göra ngt åt när hojen ska in på 100 mila service.
Varmt vid nedre delen av benet... Inget jag märkt ngt av. Höger eller vänster?

jaaa, man blir ju lite nojig av de dära! Brukar vänja sig vid vissa ljud, men absolut inte de där äckliga pipandet :tungan
Ska dit imorgon o fråga verkstaden, återkommer med mera info.
Det där med värmen, de kanske var så just bara för att det var typ 23 grader varmt i Jönköping under dagen..kanske inte de bästa vädret för mc-åkning. Man blev ju lika blöt som en disktrasa under kläderna hehe. Körde lite under kvällen o märkte inte av värmen alls faktist!
Fan...redan kommit fram 5 personer till mig idag och öst komplimanger över min super snygga hoj :yoparty

bilder på ingång...
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
jaaa, man blir ju lite nojig av de dära! Brukar vänja sig vid vissa ljud, men absolut inte de där äckliga pipandet :tungan
Ska dit imorgon o fråga verkstaden, återkommer med mera info.
Det där med värmen, de kanske var så just bara för att det var typ 23 grader varmt i Jönköping under dagen..kanske inte de bästa vädret för mc-åkning. Man blev ju lika blöt som en disktrasa under kläderna hehe. Körde lite under kvällen o märkte inte av värmen alls faktist!
Fan...redan kommit fram 5 personer till mig idag och öst komplimanger över min super snygga hoj :yoparty

bilder på ingång...

Naaajs! Välkommen til er-6 klubben då! Vad blev det för någon? -09a ? Svart, vit eller orange?

Själv meckade jag på mitt slip-on som jag fick på posten igår. Ett Hurric Cone, REKOMMENDERAR STARTK! Jäklar vilket gött ljud de blev (bikeshop sweden rekommenderade till mig)! :banana Snyggt som fan också, samt billigt (betalade 3100:- med frakt, 2895:- för slip-onet).

Nu har jag en fråga till er som vet: När jag kör nu med mitt nya slip-on så smäller det rätt ofta, och luktar mer bensin än tidigare. Är det något mer jag Måste byta på hojen? Måste jag mappa om den eller något? Powercommander och nytt luftfilter är detta ett måste nu med?
OBS: Kör med begränsning så vill inte öka motor effekten för mycket. :rolleyes:
 

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Er-6n -07
Nu har jag en fråga till er som vet: När jag kör nu med mitt nya slip-on så smäller det rätt ofta, och luktar mer bensin än tidigare. Är det något mer jag Måste byta på hojen? Måste jag mappa om den eller något? Powercommander och nytt luftfilter är detta ett måste nu med?
OBS: Kör med begränsning så vill inte öka motor effekten för mycket. :rolleyes:

Tar ett tag innan motorn vänjer sig vid nya flödet. Smällarna borde avta något efternån timme eller så. Min smäller bara när man kört lite mer inspirerat ett tag, förutom lite småpruttar när man motorbromsar. Även originalburken gör detta men klart att powercommander optimerar det hela ytterligare... både med och utan nytt luftfilter.
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Hur pass stort ingrepp är det egentligen att byta slipon ? Låter som de flesta av er slänger på det på en kvart :D Krävs det speciella verktyg (typ momentnyckel ), behöver man hissa upp hojjen en bit?

Är sjukt sugen på ett nytt då jag tycker originalet är rätt fult och låter lite klent. Men mina mekkunskaper+ ingen tillgång till mekgarage är lika med en 14åring som nyss fått första moppen. (vilket är ungefär vad jag fått:p)
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Tar ett tag innan motorn vänjer sig vid nya flödet. Smällarna borde avta något efternån timme eller så. Min smäller bara när man kört lite mer inspirerat ett tag, förutom lite småpruttar när man motorbromsar. Även originalburken gör detta men klart att powercommander optimerar det hela ytterligare... både med och utan nytt luftfilter.

Ah okej! Tack för svaret, då får jag köra en längre runda idag och förhoppningsvis blir det bättre ! :)

Ska prova slänga in DB killern idag och höra hur stor skillnad det blir (vill inte bli stoppad i onödan då jag dratt strypningen). Återkommer med resultatet!
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Hur pass stort ingrepp är det egentligen att byta slipon ? Låter som de flesta av er slänger på det på en kvart :D Krävs det speciella verktyg (typ momentnyckel ), behöver man hissa upp hojjen en bit?

Är sjukt sugen på ett nytt då jag tycker originalet är rätt fult och låter lite klent. Men mina mekkunskaper+ ingen tillgång till mekgarage är lika med en 14åring som nyss fått första moppen. (vilket är ungefär vad jag fått:p)


Hehe! De är inget svårt. Jag meckade dit mitt slip-on igår ute i solen, hade inget depåstöd eller nått, den stod på stödet (slip-onet kommer ju på andra sidan så den lyftes liiite granna). Det tog mig ungefär 2h, men jag segade, fotade och funderade lite på vad jag va tvungen att plocka loss.
Det enda du behöver ta loss är kåpan under motorn. Ramen där fotpinnen och bakbromsen sitter på vände jag upp och ner (då jag inte ville koppla bort några sladdar) och en sladd som gick från kröket till, någonstans, fick man lossa. :p
Absolut inget svårt då jag själv aldrig meckat med bilar eller MC tidigare, men jag lyckades utan problem sålänge man har viljan! :)
 

FreddieER6

Avgasjunkie
Gick med
2 May 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki ER6-N 06 / ZX-6R -o1
Att det smäller och grejar, det är ju samma som på en bil. Bytar du ut avgassystemet till ett dubbelt så fett på en bil, då är det klart det börjar smälla. Allt handlar om hur mycket motstånd det "ska" vara när avgaserna kommer ut. Mindre motstånd = Större utrymme för dem att komma ut, samt att de inte pressas ut på samma vis. Dvs, det "baktänder". Detta är ju inte skadligt på något vis alls, sålänge du inte börjar fippla hela vägen med avgassystemet, då bör man ändra lite mer kanske ;)
Min smäller så in i.... när jag tex. växlar ner, motorbromsar. Men det e ju bara gött!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top