Har väl inte åkt så värst långt men väl 50mil+ utan annat än tankstopp. Men det räckte för mig för att bli rejält trött i nacken av fartvinden och visst får man såväl träsmak som ömmande knän av att sitta så pass länge. Kör man på lite långsammare vägar kan man ju alltid ställa sig en stund eller sträcka ut benen i farten men på motorväg känns det inte lika aktuellt.
Själv är jag sugen på en komfortsadel med gelinlägg från franska
![Gnissla :gnissla :gnissla](/img/smilies/gnissla.gif)
Bagster. Man designar den själv på deras
hemsida. I Sverige är det
Sunbike som är importör av Bagster så det enklaste är väl att vända sig till dom.
Det finns dock ett par nackdelar som jag ser det.
1. Det man köper är en modifiering av sin orginalsadel. Alltså skickas den till Frankrike för modifiering så man lär ju vara av med sadeln rätt länge.
2. Det är inte helt billigt (nedan är saxat från
Sunbikes hemsida)
Comfort seat (en sadel uppbyggd på din original sadelbotten) Mycket högre komfort än original. Skicka din sadel till oss eller lämna in hos någon av alla våra Å-F i Sverige.
Comfort seat utan ändringar = 3595 kr
Med höjning eller sänkning
(+-20 mm) = 3995 kr
Med gel = 4595 kr
Med gel samt höjning eller
sänkning = 4995 kr
Annars har jag sett när jag varit hos någon MC-handlare att det finns olika typer av gel-dynor som man kan spänna fast över sadeln på något vis. Man ser väl förvisso ut som en mupp med en sån extradyna men är syftet en längre MC-semester så kan det kanske vara värt att se ut som en idiot istället för att sitta hemma och sura för att röven inte orkar åka långt på hojen.