ER6-tråden

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
Jag har 14 i fram och jag skulle nog hålla mig på 15 om jag var du. Tycker inte det är nämnvärt lättare att slanga med den. Den varvar 5500-6000 varv i 100.

Hmmm, det låter inte så lockande, då får det vara orginal. Tack för svaret!
 

obbeman

Jomenvisstdåråsåattehh...
Gick med
25 May 2008
Hoj
Den senaste
Jag tycker att vinddraget på överkroppen minskar markant med vindrutan monterad.

Själv stör jag mig inte allt för mycket på vinddraget på överkroppen. Vad som däremot stör mig är vindraget kring hjälmen om man ska lägga lite mil bakom sig i motorvägsfart. Nacken tar då rätt mycket stryk. Hur upplever du och alla andra med vindruta detta med hjälmens vindfång med respektive utan vindruta? Och vad är det för ruta ni använder? Kawas orginal eller något av dom andra märkena som finns till buds?

Tack å hej på förhand!!
 

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Er-6n -07
Själv stör jag mig inte allt för mycket på vinddraget på överkroppen. Vad som däremot stör mig är vindraget kring hjälmen om man ska lägga lite mil bakom sig i motorvägsfart. Nacken tar då rätt mycket stryk. Hur upplever du och alla andra med vindruta detta med hjälmens vindfång med respektive utan vindruta? Och vad är det för ruta ni använder? Kawas orginal eller något av dom andra märkena som finns till buds?

Tack å hej på förhand!!

Jag fick ny hjälm nyligen och då ändrades vinddraget helt! gamla hjälmen studsade hit och dit medans den nya är helt still :tummenupp
 

obbeman

Jomenvisstdåråsåattehh...
Gick med
25 May 2008
Hoj
Den senaste
Hej lite frågor.

Är det någon här som har åkt långt med er6-n ? 100mil+ på ett par dagar alltså. Hur upplevs det? Träsmak vind osv?

1. Ni som har köpt till vindruta till er6-n, blev det någon skilnad?
2. Vart kan man hitta något att sitta på för att minimera träsmaken?

Tack på förhand

Har väl inte åkt så värst långt men väl 50mil+ utan annat än tankstopp. Men det räckte för mig för att bli rejält trött i nacken av fartvinden och visst får man såväl träsmak som ömmande knän av att sitta så pass länge. Kör man på lite långsammare vägar kan man ju alltid ställa sig en stund eller sträcka ut benen i farten men på motorväg känns det inte lika aktuellt.

Själv är jag sugen på en komfortsadel med gelinlägg från franska :gnissla Bagster. Man designar den själv på deras hemsida. I Sverige är det Sunbike som är importör av Bagster så det enklaste är väl att vända sig till dom.

Det finns dock ett par nackdelar som jag ser det.
1. Det man köper är en modifiering av sin orginalsadel. Alltså skickas den till Frankrike för modifiering så man lär ju vara av med sadeln rätt länge. :mad:

2. Det är inte helt billigt (nedan är saxat från Sunbikes hemsida)
Comfort seat (en sadel uppbyggd på din original sadelbotten) Mycket högre komfort än original. Skicka din sadel till oss eller lämna in hos någon av alla våra Å-F i Sverige.
Comfort seat utan ändringar = 3595 kr
Med höjning eller sänkning
(+-20 mm) = 3995 kr
Med gel = 4595 kr
Med gel samt höjning eller
sänkning = 4995 kr

Annars har jag sett när jag varit hos någon MC-handlare att det finns olika typer av gel-dynor som man kan spänna fast över sadeln på något vis. Man ser väl förvisso ut som en mupp med en sån extradyna men är syftet en längre MC-semester så kan det kanske vara värt att se ut som en idiot istället för att sitta hemma och sura för att röven inte orkar åka långt på hojen. :D
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Har väl inte åkt så värst långt men väl 50mil+ utan annat än tankstopp. Men det räckte för mig för att bli rejält trött i nacken av fartvinden och visst får man såväl träsmak som ömmande knän av att sitta så pass länge. Kör man på lite långsammare vägar kan man ju alltid ställa sig en stund eller sträcka ut benen i farten men på motorväg känns det inte lika aktuellt.

Själv är jag sugen på en komfortsadel med gelinlägg från franska :gnissla Bagster. Man designar den själv på deras hemsida. I Sverige är det Sunbike som är importör av Bagster så det enklaste är väl att vända sig till dom.

Det finns dock ett par nackdelar som jag ser det.
1. Det man köper är en modifiering av sin orginalsadel. Alltså skickas den till Frankrike för modifiering så man lär ju vara av med sadeln rätt länge. :mad:

2. Det är inte helt billigt (nedan är saxat från Sunbikes hemsida)
Comfort seat (en sadel uppbyggd på din original sadelbotten) Mycket högre komfort än original. Skicka din sadel till oss eller lämna in hos någon av alla våra Å-F i Sverige.
Comfort seat utan ändringar = 3595 kr
Med höjning eller sänkning
(+-20 mm) = 3995 kr
Med gel = 4595 kr
Med gel samt höjning eller
sänkning = 4995 kr

Annars har jag sett när jag varit hos någon MC-handlare att det finns olika typer av gel-dynor som man kan spänna fast över sadeln på något vis. Man ser väl förvisso ut som en mupp med en sån extradyna men är syftet en längre MC-semester så kan det kanske vara värt att se ut som en idiot istället för att sitta hemma och sura för att röven inte orkar åka långt på hojen. :D


Jag har "höjda" sadeln på min och tycker att benvinkel är betydligt behagligare :tummenupp är 182cm lång.
Har även kvar standardsadeln som jag ev kan sälja för modifiering?
 

obbeman

Jomenvisstdåråsåattehh...
Gick med
25 May 2008
Hoj
Den senaste
Jag har "höjda" sadeln på min och tycker att benvinkel är betydligt behagligare :tummenupp är 182cm lång.
Har även kvar standardsadeln som jag ev kan sälja för modifiering?

Eller så lånar jag din sadel medans min är på modifiering. :tuttar:banana

Fast jag tycker nog att 5 lax trots allt är rätt saftigt för en modifiering. :mad:
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Fick mitt kort idag

Äntligen kan man köra sin Kawasaki er-6f själv.
Har knappt fattat det själv.
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Själv stör jag mig inte allt för mycket på vinddraget på överkroppen. Vad som däremot stör mig är vindraget kring hjälmen om man ska lägga lite mil bakom sig i motorvägsfart. Nacken tar då rätt mycket stryk. Hur upplever du och alla andra med vindruta detta med hjälmens vindfång med respektive utan vindruta? Och vad är det för ruta ni använder? Kawas orginal eller något av dom andra märkena som finns till buds?

Tack å hej på förhand!!

jag har då inga som helst problem med vinden :)

Någon här som monterat kawasakis original kraschpuckar? Tänkte jag skulle fixat det under dagen, satt kanske 30 min och försökte lista ut hur jag skulle gå tillväga. Monteringsanvisningen säger mig inte skvatt. Den visar inte vart på hojjen dom ska vara..
 
Last edited:

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
jag har då inga som helst problem med vinden :)

Någon här som monterat kawasakis original kraschpuckar? Tänkte jag skulle fixat det under dagen, satt kanske 30 min och försökte lista ut hur jag skulle gå tillväga. Monteringsanvisningen säger mig inte skvatt. Den visar inte vart på hojjen dom ska vara..

Om det är deras egna original som du säger och är lite avlånga/platta som kostar runt 3000kr så hade jag inga problem att montera dem på min förra hoj. (ER6-n) Du ska plocka bort original fästerna som finns vid motorn, två plattor och montera dit de nya plattorna, de har annan deisgn så pucken ska få plats, man får även flytta tutan om jag inte minns fel.

Du får pilla lite man kommer på det sen.

Lycka till!
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
jag har då inga som helst problem med vinden :)

Någon här som monterat kawasakis original kraschpuckar? Tänkte jag skulle fixat det under dagen, satt kanske 30 min och försökte lista ut hur jag skulle gå tillväga. Monteringsanvisningen säger mig inte skvatt. Den visar inte vart på hojjen dom ska vara..

Jag skruvade dit mina orginalpuckar för några veckor sedan. Kan väl hålla med om att anvisningarna är lite luddiga, men läser man noga och kollar efter på hojen så blir det bra. Precis som Hyll skrev ska man ersätta en platta och liknande med puckarnas fästplattor. Tutan får man flytta. Ev kan jag ta bild på min hur det ser ut, men blir först till helgen då jag ska bort direkt efter jobbet idag.
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Om det är deras egna original som du säger och är lite avlånga/platta som kostar runt 3000kr så hade jag inga problem att montera dem på min förra hoj. (ER6-n) Du ska plocka bort original fästerna som finns vid motorn, två plattor och montera dit de nya plattorna, de har annan deisgn så pucken ska få plats, man får även flytta tutan om jag inte minns fel.

Du får pilla lite man kommer på det sen.

Lycka till!

ok tack..ska kolla på de under dagen :tummenupp

Jag skruvade dit mina orginalpuckar för några veckor sedan. Kan väl hålla med om att anvisningarna är lite luddiga, men läser man noga och kollar efter på hojen så blir det bra. Precis som Hyll skrev ska man ersätta en platta och liknande med puckarnas fästplattor. Tutan får man flytta. Ev kan jag ta bild på min hur det ser ut, men blir först till helgen då jag ska bort direkt efter jobbet idag.


jaa de skulle va super schysst om du kunde ta några bilder :)
 
Last edited:

Miza63

Ny medlem
Gick med
23 May 2009
Ort
Nacka
Hoj
2006 Kawasaki ER-6f
Idag jag har blivit med hoj!!! En Kawasaki ER-6f i vacker färgställning. Kan inte låta bli att smeka lite över lacken varje gång jag passerar den.:kär

Nu saknas bara körkortet, men det kommer bli många och långa övningskörningsrundor fram tills dess.

*Lycklig*
 
Last edited:

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Idag jag har blivit med hoj!!! En Kawasaki ER-6f i vacker färgställning. Kan inte låta bli att smeka lite över lacken varje gång jag passerar den.:kär

Nu saknas bara körkortet, men det kommer bli många och långa övningskörningsrundor fram tills dess.

*Lycklig*

Grattis o välkommen till den exklusiva ER-6F klubben :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top