(jag vet att det är gammalt inlägg men blev lite nyfiken)
Hur gör man med inkörning av demohojar? Det låter ju lite "riskabelt" att gå loss på en sån med tanke på att man förmodligen varvar ur rätt så bra när man testar en demohoj? Finns det någon tråd om det?
Hejsan!
Antar att det du egentligen frågar är vad händer med en motor som inte är inkörd enligt instruktionsboken, hur kommer den att ta stryk osv.
Jag själv körde bokstavligt talat som om jag hade stulit min er6:a när jag körde in den, japp alla 100 milen körde jag som en galning!!
Jag startade med att låta den gå på tomgång ca 3 minuter, körde sedan iväg som vanligt eller snarare med lite mera acceleration/motorbromsning än vanligt under ca 3 kilometer ((skjutsade dåvarande tjejen till en busshållplats, tog slut med det korta förhållandet efter den turen...),(har efteråt fattat att man inte skall låta motorn segdra genom tex. att skjutsa under inkörningen).
Efter dom första 3 km startade galenskaperna och efter 4-5 km, hade jag genom min snabba körstil och bristande körkunskap lyckats zickzacka mig emellan ett par bilar och skrapa till ena sidan på styret och tyvärr förmodligen också den personens backspegel som jag råkade komma åt. Hursom, fast besluten att göra vad jag hade blivit informerad om vara bra inkörning fortsatte jag vansinesfärden med fullt trotelpåslag följt av kraftig motorbromsning under ytterligare 3 mil(körde jag hela vägen upp till rött för det mesta och ibland även upp på en del på rött, detta på alla växlar, men fram för allt 1an 2an 3an 4an) Efter 3.5 mil åkte jag in och byte olja och filter.
Följande 97 mil upp till 100 mila service gjordes på samma sätt, inga småturer till och från den lokala affären eller till och från jobbet, utan sparade det till ett par långa dagar på hojen då den kunde bli riktigt varm och att det således skulle kunna vara ganska ofarligt om man pressade motorn, vilket jag igen gjorde mer eller mindre hela tiden med kraftig acceleration följt av kraftig motorbromsning tills det var dags för nästa service.
Motorn har visserligen bara gått några hundra mil nu, men än så länge verkar den hålla ihop bra.
När jag gjorde detta hade jag bara hört hur man skulle göra från motorkunniga som jag litade på, så kanske tog jag det hela till överdrift.
Kanske kommer jag att få ångra min brutala inkörningsstil? Kanske borde jag sälja den så fort som möjligt när den fortfarande håller ihop?
Eller så är det kanske så att det är bland det bästa jag någonsin gjort för att få en hållbar motor?
Har i efterhand hittat ett par länkar som stödjer det jag först fick berättat för mig och som jag ju blint följde. (Japp jag inser nog till och med när jag läser dom här länkarna att jag kanske till och med körde in den för brutalt, helt enkelt övergjorde det hela?)
Ja ja... Här kommer länkarna:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
http://www.ashonbikes.com/node/620
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/NewBike.html
En av länkarna måste ni skrolla ner en hel del för att läsa om inkörningsprocessen.
Vill med detta inlägg skapa debatt och sätta lite perspektiv på rådande tankesätt om inkörning. (Som jag mest tror inte har ändrats i instruktionsböckerna för att folk inte skall köra ihjäl sig.)
Givetvis borde inkörning av den brutalare sorten ske på bana, men kan ni vara så snälla att inte diskutera det här utan bara diskutera vad som borde vara bäst för motorn.
Let the good times roll!
Ps. Detta är ju givetvis ingen sann historia och kan ju som sådan fiktiv historia inte använda som bevis vid eventuella rättsliga åtgärder.