ER6-tråden

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
En fundering, ni som säljer er Er6 efter några hundra mil, varför gör ni det? För lite tryck eller något annat? Bra att veta eftersom jag är intresserad av ER6 som första hoj (och vill inte själv tröttna efter några hundra mil)
Jag tror att vilken hoj man än kör så tröttnar man eller iaf blir sugen på något nytt.
Om du tänkt Er6 som första hoj lär du inte bli besviken och jag tror inte du tröttnar fortare på den än på vilken annan hoj som helst egentligen.

Jag tycker att man som "nybörjare" på hoj ska starta ganska långt ner i både kraft -och prestige skalan, jag menar dundrar du på med en z1000 eller en R1 bara för att du tror Er6an inte räcker till har du inte mkt att byta upp dig till när du tröttnar på den efter "några hundra mil"

Bara mina tankar, jag har haft körkort i 2 år nu och bytt från en SZR660 på 48Hk till en ER6 med 72 hk, ser jag tillbaka nu så hade jag lika roligt med båda hojarna, dels för att då var min 660 ny för mig och kraften brydde man sig inte mkt om. Nu är Er6 relativt ny för mig och jag tycker kraften räcker till, det där med prestige och blickar kommer långt ner på min lista, fast blickar får man på en Er6 vare sig man vill eller inte! :yoparty

MVH
 
Last edited:

alfabeta

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600FA Hornet 2008 - till Salu. Honda CB1000RA 2009
Jag tror att vilken hoj man än kör så tröttnar man eller iaf blir sugen på något nytt.
Om du tänkt Er6 som första hoj lär du inte bli besviken och jag tror inte du tröttnar fortare på den än på vilken annan hoj som helst egentligen.

Jag tycker att man som "nybörjare" på hoj ska starta ganska långt ner i både kraft -och prestige skalan, jag menar dundrar du på med en z1000 eller en R1 bara för att du tror Er6an inte räcker till har du inte mkt att byta upp dig till när du tröttnar på den efter "några hundra mil"

Bara mina tankar, jag har haft körkort i 2 år nu och bytt från en SZR660 på 48Hk till en ER6 med 72 hk, ser jag tillbaka nu så hade jag lika roligt med båda hojarna, dels för att då var min 660 ny för mig och kraften brydde man sig inte mkt om. Nu är Er6 relativt ny för mig och jag tycker kraften räcker till, det där med prestige och blickar kommer långt ner på min lista, fast blickar får man på en Er6 vare sig man vill eller inte! :yoparty

MVH

Bra synpunkter. Jag kan förstå att man vill byta efter två år, men det finns ju ett antal på blocket (som kanske även huserar här) som kränger sin 09:eek:r och 08:år med få mil på mätarna. En annan orsak än att man vill ha mer tryck/kraft skulle ju kunna vara att ER6n är för liten/stor/skakig etc.

Är det någon som kört både Suzuki GSX 750 (körskolans hoj) och ER6n som vågar sig på en jämförelse ur perspektiven prestanda, körglädje, manövrering i stan, motorväg och driftsäkerhet. Handen på hjärtet så är egentligen driftssäkerheten som är det viktigaste eftersom jag ska ha den som pendelhoj.. Men av någon anledning åker den ner på priolistan :)
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Bra synpunkter. Jag kan förstå att man vill byta efter två år, men det finns ju ett antal på blocket (som kanske även huserar här) som kränger sin 09:eek:r och 08:år med få mil på mätarna. En annan orsak än att man vill ha mer tryck/kraft skulle ju kunna vara att ER6n är för liten/stor/skakig etc.

Är det någon som kört både Suzuki GSX 750 (körskolans hoj) och ER6n som vågar sig på en jämförelse ur perspektiven prestanda, körglädje, manövrering i stan, motorväg och driftsäkerhet. Handen på hjärtet så är egentligen driftssäkerheten som är det viktigaste eftersom jag ska ha den som pendelhoj.. Men av någon anledning åker den ner på priolistan :)
Jag körde faktiskt just gsx 750 på körsoklan, dock en lite äldre modell skulle jag gissa.
Om jag ska se det ur mitt "körskoleperspektiv" då det är enda gången jag kört den så tyckte jag att jämför man med Er6an så var den väldigt stor och klumpig/tung och hade ganska lite personlighet. Nu blir ju körskolehojar betydligt mer slitna än om man som privatperson köper och äger en hoj men jag tyckte iaf att min gsx som jag hade på körskolan kändes "glappig" i reglage mm, var te.x ett helvete att krypköra med den. (Som om det inte var svårt nog just då :tungan)

Annars kvalitets och driftmässigt kan jag egentligen inte uttala mig, men Er6an är nog svårslådd vad gäller service intervaller och priser och om man ser här i tråden är det väl egentligen ingen som haft några större problem trots att det körts långt över 1000mil och nästan 2000 i vissa fall.

Hoppas du blir något klokare och hoppas jag inte fått med för mkt av min ändå partiska sida! :)
 

alfabeta

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600FA Hornet 2008 - till Salu. Honda CB1000RA 2009
Jag körde faktiskt just gsx 750 på körsoklan, dock en lite äldre modell skulle jag gissa.
Om jag ska se det ur mitt "körskoleperspektiv" då det är enda gången jag kört den så tyckte jag att jämför man med Er6an så var den väldigt stor och klumpig/tung och hade ganska lite personlighet. Nu blir ju körskolehojar betydligt mer slitna än om man som privatperson köper och äger en hoj men jag tyckte iaf att min gsx som jag hade på körskolan kändes "glappig" i reglage mm, var te.x ett helvete att krypköra med den. (Som om det inte var svårt nog just då :tungan)

Annars kvalitets och driftmässigt kan jag egentligen inte uttala mig, men Er6an är nog svårslådd vad gäller service intervaller och priser och om man ser här i tråden är det väl egentligen ingen som haft några större problem trots att det körts långt över 1000mil och nästan 2000 i vissa fall.

Hoppas du blir något klokare och hoppas jag inte fått med för mkt av min ändå partiska sida! :)

Tack igen. Min känsla av GSX750 påminner om din. Klumpig och tung. Men jag har bara erfarenhet av 50cc innan :) Och det var ju några (läs grymt många) år sen. Ett plus i kanten är ju att ER6n blev utsedd till bra pendelhoj på MC mässan (i våras). Jag antar att det var fler hojar än så som blev utsedda, men jag har sökt på nätet och inte hittat de andra "nominerade". Med på min kandidatlista finns Suzuki Bandit, Ducati Monster. Fördelen med dem är ju att de finns i olika motorstorlekar. Den sistnämnda (696) har en kollega men han tycker den är för liten och vill byta upp sig. Varje byte kostar ju pengar så man vill ju inte gå helt fel. Därav ursprungsfrågan. Man kan ju inte göra som han på AVAmc rekommenderade (efter mina tusen och en frågor):

[Ståendes framför en 65000 kr hoj, ER6n har jag för mig]
AVA: "Köp en, byt nästa år om du tröttnar. Svårare än så är det inte"
Jag: "Blir inte det ganska dyrt?"
AVA "Näe inte så dyrt, visst du tappar 10 kakor när du plockar ut den, och när vi byter in den sen så vill vi ha 10 kakor"
Jag: "Öhh.. Det är 20.000, det är ganska mycket.. Jag tror jag avvaktar tills jag hittar mer rätt [jag syftade på rätt och bättre säljare men eftersom jag är diplomatisk så sa jag inte det :)]

(såg även tidigare i tråden att AVAmc plussar på ganska bra på servicekostnaden också, så chefen har nog ett och annat att jobba med).
 
Last edited:

alfabeta

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600FA Hornet 2008 - till Salu. Honda CB1000RA 2009
Om din redan gått 12 mil som demohoj så har jag svårt att tro att de som provkörde brydde sig om några inkörningsråd från Kawasaki eller någon annan. Det gör i alla fall inte jag eller någon jag känner när vi provkör även om det är helt nytt. :pannkyss

Oavsett inkörningsmetod kan vi nog vara ense om att de första 12 milen är väldigt mycket viktigare än de sista 12 milen.

(jag vet att det är gammalt inlägg men blev lite nyfiken)
Hur gör man med inkörning av demohojar? Det låter ju lite "riskabelt" att gå loss på en sån med tanke på att man förmodligen varvar ur rätt så bra när man testar en demohoj? Finns det någon tråd om det?
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
En fundering, ni som säljer er Er6 efter några hundra mil, varför gör ni det? För lite tryck eller något annat? Bra att veta eftersom jag är intresserad av ER6 som första hoj (och vill inte själv tröttna efter några hundra mil)

Nu ligger inte min ute för försäljning men jag går ständigt i de tankarna.
Varför?
Jag har alltid drömt om en R1a/gixxer/ninja, sen jag första gången vid 5-6 års ålder fick åka bakpå min morbror på hans hoj. Jag älskar ljudet i dom och hur dom ser ut.
Jag ångrar också lite att jag köpte en helt ny hoj att börja köra med då jag är så fruktansvärt rädd om den, och de första reporna på tanken, de första märkena i plast, det känns som små knivhugg. Men det får man leva med.
Jag vet att jag kommer tappa många tusen när jag säljer den.

Varför säljer jag den inte?
För att jag har förbannat kul med den och jag kan inte på långe vägar använda all kraft som hojen har! Jag har inte ens lyft framhjulet förens de sista veckorna jag kört, och det ytterst lite. Den här hojen har så mycket mer att ge. Och sen är den otroligt snygg, lättkörd, och den mullrar så fint med Hurric slip-on.

Jag kommer behålla min tills 2011 hoppas jag, helst skulle jag vilja behålla cykeln, kanske ställer av den och låser fast den rejält i garaget (om jag inte får ut mycket av att sälja den). Sen är ju försäkringarna så nedrans dyra på sporthojar. Min kostar mig 6k/år för halvförsäkring nu, det är dyrt nog tycker jag. Tacka vet jag kawasakis vagnskadegaranti tillsammans med bilsport MC.



:BugarER6​
 

DonaldDuck

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Husbåt
Hoj
-09, Kawasaki ER6N
(jag vet att det är gammalt inlägg men blev lite nyfiken)
Hur gör man med inkörning av demohojar? Det låter ju lite "riskabelt" att gå loss på en sån med tanke på att man förmodligen varvar ur rätt så bra när man testar en demohoj? Finns det någon tråd om det?

Hejsan!

Antar att det du egentligen frågar är vad händer med en motor som inte är inkörd enligt instruktionsboken, hur kommer den att ta stryk osv.

Jag själv körde bokstavligt talat som om jag hade stulit min er6:a när jag körde in den, japp alla 100 milen körde jag som en galning!!

Jag startade med att låta den gå på tomgång ca 3 minuter, körde sedan iväg som vanligt eller snarare med lite mera acceleration/motorbromsning än vanligt under ca 3 kilometer ((skjutsade dåvarande tjejen till en busshållplats, tog slut med det korta förhållandet efter den turen...),(har efteråt fattat att man inte skall låta motorn segdra genom tex. att skjutsa under inkörningen).

Efter dom första 3 km startade galenskaperna och efter 4-5 km, hade jag genom min snabba körstil och bristande körkunskap lyckats zickzacka mig emellan ett par bilar och skrapa till ena sidan på styret och tyvärr förmodligen också den personens backspegel som jag råkade komma åt. Hursom, fast besluten att göra vad jag hade blivit informerad om vara bra inkörning fortsatte jag vansinesfärden med fullt trotelpåslag följt av kraftig motorbromsning under ytterligare 3 mil(körde jag hela vägen upp till rött för det mesta och ibland även upp på en del på rött, detta på alla växlar, men fram för allt 1an 2an 3an 4an) Efter 3.5 mil åkte jag in och byte olja och filter.

Följande 97 mil upp till 100 mila service gjordes på samma sätt, inga småturer till och från den lokala affären eller till och från jobbet, utan sparade det till ett par långa dagar på hojen då den kunde bli riktigt varm och att det således skulle kunna vara ganska ofarligt om man pressade motorn, vilket jag igen gjorde mer eller mindre hela tiden med kraftig acceleration följt av kraftig motorbromsning tills det var dags för nästa service.

Motorn har visserligen bara gått några hundra mil nu, men än så länge verkar den hålla ihop bra.

När jag gjorde detta hade jag bara hört hur man skulle göra från motorkunniga som jag litade på, så kanske tog jag det hela till överdrift.

Kanske kommer jag att få ångra min brutala inkörningsstil? Kanske borde jag sälja den så fort som möjligt när den fortfarande håller ihop?

Eller så är det kanske så att det är bland det bästa jag någonsin gjort för att få en hållbar motor?

Har i efterhand hittat ett par länkar som stödjer det jag först fick berättat för mig och som jag ju blint följde. (Japp jag inser nog till och med när jag läser dom här länkarna att jag kanske till och med körde in den för brutalt, helt enkelt övergjorde det hela?)

Ja ja... Här kommer länkarna: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

http://www.ashonbikes.com/node/620

http://www.calsci.com/motorcycleinfo/NewBike.html

En av länkarna måste ni skrolla ner en hel del för att läsa om inkörningsprocessen.

Vill med detta inlägg skapa debatt och sätta lite perspektiv på rådande tankesätt om inkörning. (Som jag mest tror inte har ändrats i instruktionsböckerna för att folk inte skall köra ihjäl sig.)

Givetvis borde inkörning av den brutalare sorten ske på bana, men kan ni vara så snälla att inte diskutera det här utan bara diskutera vad som borde vara bäst för motorn.

Let the good times roll!

Ps. Detta är ju givetvis ingen sann historia och kan ju som sådan fiktiv historia inte använda som bevis vid eventuella rättsliga åtgärder.:gnissla
 
Last edited:

Allstaar

Guest
(jag vet att det är gammalt inlägg men blev lite nyfiken)
Hur gör man med inkörning av demohojar? Det låter ju lite "riskabelt" att gå loss på en sån med tanke på att man förmodligen varvar ur rätt så bra när man testar en demohoj? Finns det någon tråd om det?

Du har PM den lilla saken uppe i högra hörnet som blinkar :p
 

Micke2k

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER6-n
Långresa

Har nyss kommit tillbaka från en riktig långresa med kawan. Sammanlagt blev det 800 mil utdelat på 23 dagar i över 11 länder. Kan inte annat än rekommendera kawan till touring. Går som en klocka från start till finish.

Rygg och röv var det lungt med, visst fick man bita ihop lite och köra en del "enduro" körning.

Biltemas packväskor var med, kan rekommendera att packa allt i svarta sopsäckar om du ska ta med dom då det medföljande packskyddet är patetiskt.
 

Allstaar

Guest
Provade idag nya z750 och det var trevligt, men! Den känns klumpigare på ett sätt, det var första känslan när jag satte mig men den är ju bredare.

Sen det jag gillar med ER-6n är att kraften kommer från grunden det gör det inte som sagt på z750. Så det kändes lite tråkigare men det är mer pulver i en z750 och det kommer ju sen men på lägre hastigheter dvs 120 ned känns ER-6n rappare pga kraften kommer snabbare.

Sen drog jag inte på fullt heller eftersom det var rätt ovant men det var en upplevelse men måste ändå säga att våra fina hoj ändå levererar rätt bra!
 

Engineer1980

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Torsby
Hoj
Kawasaki ER6-N Svart -09
ER6-N de första 50 milen..

Ja, då va de första 50 milen avklarade.
Långkörde till jobbet i Oslo, då drog den ca 0.53l/mil. Fick gå ganska hårt...

Skapligt nöjd hittills med cyckeln, enkel att manövrera, dock lite slö.. Men å andra sidan får man kanske behålla livhanken... 100 extra hk hade man nog inte varit i livet :död dum som man blir då hjalmen kommer på..

Cyckeln rekomenderas solklart So far! Att sen försakringen blev ytterligare 200kr billigare för ett år skadar ju heller inte :tuttar (1500kr)

Mvh Johan
Svart ER-N -09
 

schmitza

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
malmö
Hoj
Ingen för tillfället
tjenare alla
har börjat kolla efter hoj(min första) och hyar hittat en grön er6-f för 55.000 med 80 mil på mätaren...hur låter detta?? det är en 08a vi pratar om som dessutom har abs...

dyrt???
billigt???
 

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
tjenare alla
har börjat kolla efter hoj(min första) och hyar hittat en grön er6-f för 55.000 med 80 mil på mätaren...hur låter detta?? det är en 08a vi pratar om som dessutom har abs...

dyrt???
billigt???

Jag såg nyligen en hoj utanonserad, 09a för 55 900:- med 80 mil på mätaren. Så lite billigare borde du få en 08a för tycker jag.
 

Black_camel

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
skåne
Hoj
TRIUMP DAYTONA 675
Effekt på Tändstift??

Tja har en fråga angående att bytta tändstift på Er6:an .. Ska snart mappa o bänka hojjen med avgasystem, sportfilter, PcIII och Läste på Mc webs sida med tillbehör om Tändstift.. Finns då orginal sen finns det:

Iridium Power

DENSO
Artnr:IU27
Beskrivning:
Högprestanda stift ger lägre bränsleförbrukning samt mer effekt
GSX600R 96-00, 07

Är detta något värt att satsa på om man ändå ska mappa för allt annat kan det verkligen ge märkbar effekt?

Peace out Easy riders ..
 

DonaldDuck

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Husbåt
Hoj
-09, Kawasaki ER6N
Hej Black Camel!

Jag är ALLT annat än en expert, men vad jag vet är att jag har med lätthet accelererat ifrån en som hade både Two Brothers avgassys och fuelbox, när min var orginal och dessutom är jag runt 20 kg tyngre än honom. Vad jag skulle tro var skillnaden är snarare dom olika sätten att köra in bågen på. (Tips, läs mitt inlägg en bit upp på sidan)

Har du beställt trimningen ännu? Vad jag vet om detta är att orginalluftfilteret är väldigt tunt på er6an så tror inte att ett sportfilter kan göra så mycket. Avgassys kan ge en del, men vet i tusan om det kan vara värt att köpa en PCIII och bänka osv, kanske kan någon som har gjort det skriva in och berätta vad dom tyckte, hur pass mycket extra effect det gav osv? Varför jag är lite skeptisk till det är för att jag pratade med ägaren till http://laser-exhausts.com/ som påstår sig vara ett professionellt trimar ställe coh jag ville köpa en PCIII själv, dom säljer dom där ändå avråde han mig för att köpa den utan tyckte att det räckte gått och väl med avgassys. Skulle jag också köpt en PCIII menade han på att om den inte var rätt inställd skulle jag tappa effekt.

Var den istället rätt inställd, vilket inte alla garage klarade av så kunde jag tappa en del effekt dock marginelt på lägre varvtal och endast öka 1 hp på dom övre varvtalen.

Vore kul att höra vad dom som har gjort denna investering och bänkning tycker, ger det någon avsevärd effektökning?

Tändstifft borde kunna vara en bra ide i alla fall om den får lite för mycket bränsle, min gissning är att alla er6or som håller på och avgasknallar får mera bränsle än vad dom borde, annars skulle dom väl inte hålla på och smälla elller?

Och snälla alla forumister, rätta mig gärna om jag har fel!!

Tycker att det emellanåt känns som om folk är rädda för att vara av en annan åsikt på denna tråd. . . Tror att vi har MASSOR MERA att lära varandra om folk vore mindre rädda att komma med udda/ifrågasättande/oväntade åsikter!

Kom igen nu, fram med era åsikter!

/DD
 
Last edited:

DonaldDuck

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Husbåt
Hoj
-09, Kawasaki ER6N
Hej igen!

Hur låser ni fast hjälmen?

Det är ju ett J-A krånglande att ta loss sadeln och dra den genom vajern varje gång...

Någon som har en bättre ide?

/DD
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top